Van Aert en Stuyven wezen al op gevaar afdaling richting Kanarieberg: “Altijd een stressmoment”
foto: Cor Vos
woensdag 27 maart 2024 om 16:31

Van Aert en Stuyven wezen al op gevaar afdaling richting Kanarieberg: “Altijd een stressmoment”

Voor meerdere favorieten eindigde Dwars door Vlaanderen vroegtijdig door een zware valpartij. Onder meer Wout van Aert en Jasper Stuyven moesten de strijd staken nadat ze hard onderuit gingen in de afdaling richting de Kanarieberg. Een gevaarlijk punt, stelden veel renners nog geen week geleden. Dat deden ze in een enquête van Het Laatste Nieuws.

De renners kregen de vraag voorgelegd wat de gevaarlijkste passage/afdaling is in het Vlaamse voorjaar. Van Aert noemde allereerst de afdaling van de Paterberg, maar ook die naar de Kanarieberg en Oude Kwaremont. “Vooral door het gedrum van de renners”, legde hij uit. “In het algemeen doen de organisatoren van de Vlaamse klassiekers het maximum om de veiligheid te garanderen, door bijvoorbeeld bloembakken weg te halen. Que preventie zijn dit de veiligste koersen die er zijn.”

Stressmoment
Ook Stuyven, eveneens een van de grote slachtoffers van de val in Dwars door Vlaanderen, noemde de afdaling naar de Kanarieberg. “Altijd een stressmoment. Het peloton is er vaak nog groot en er ligt veel vuiligheid en grind aan de zijkant van het wegdek.”

Verder begonnen ook Jasper Philipsen, Jasper De Buyst, Brent Van Moer, Gianni Vermeersch en Tiesj Benoot over de afdaling naar de Kanarieberg. “Maar in de Ronde van Vlaanderen hebben ze de aanloop richting die helling vanaf dit jaar veranderd. Een positieve evolutie”, zei die laatste.

Aangepaste route Ronde van Vlaanderen
Benoot doelde daarmee op het feit dat de Kortekeer en Kanarieberg uit de route van de Ronde van Vlaanderen zijn gehaald. Dat is gedaan om de koers interessanter te maken, maar ook vanwege de veiligheid. “Er is een richting langswaar we verplicht naar de Kanarieberg moeten”, legde koersdirecteur Scott Sunderland onlangs uit bij Het Laatste Nieuws. “Dat gaat bergaf en het peloton haalt daar een snelheid van 90 km/u. Waarop de weg versmalt van drie rijvakken naar één. Als je over veiligheid praat, moet je dit serieus bekijken.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.