Van Aert moet passen voor Hoogerheide
foto: Jos Kafoe (archief)
donderdag 19 januari 2017 om 17:15

Van Aert moet passen voor Hoogerheide

Wout van Aert kan vanwege zijn knieblessure niet deelnemen aan de laatste Wereldbeker-cross van het seizoen. In Hoogerheide zal Mathieu van der Poel dus waarschijnlijk de enige hoofdrolspeler zijn in de generale repetitie voor het WK Veldrijden een week later.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
Rust met oog op WK
Eerder deze week moest de regerend wereldkampioen ook al een geplande trainingsstage annuleren. Van Aert heeft problemen met zijn knieschijf. De harde vliezen bovenop zijn knieschijf wrijven abnormaal tegen het onderliggende bot, waardoor deze blijvend beschadigd kunnen raken. “Ik wil gezien de ernst van de situatie geen risico nemen en hoop dat enkele dagen rust soelaas zullen brengen,” citeerde persbureau Belga de crosser eerder deze week. Tegenover Sporza zegt hij donderdagmiddag: “Het WK komt voorlopig niet in gevaar, maar de tijd tikt natuurlijk.”

RIDE Magazine
33 Reacties
Sorteer op:
19 januari 2017 17:21
Oef, dat plus het gemiste trainingskamp is wel een streep door de rekening hoor.
19 januari 2017 17:27
Wel nee joh, klasse blijft
19 januari 2017 17:32
Ach soms moet je je motor even opladen.
19 januari 2017 17:34
Als Van Aert goed blijkt te zijn op het WK dan kunnen we volgens mij zeggen dat dit allemaal opgezet spel is om fris aan de start te verschenen. Het is onmogelijk om top te zijn als je twee weken voor het WK een week niet kunt trainen. Natuurlijk is een tweede plaats mogelijk omwille van zijn talent, maar Mathieu kloppen kan dan gewoon niet. Al hij het toch doet, zal het wel een plannetje van Albert zijn geweest.
19 januari 2017 17:40
Competitievervalsing was dat toch? ;)

Laten we er maar vanuit gaan dat dit klopt, dan is het wel zuur voor die jongen zo vlak voor het WK.
19 januari 2017 17:42
Ook hij neemt even zijn rust net als VdP gedaan heeft. Slimme keus.
19 januari 2017 17:47
Als hij nu nog niet kan trainen, is het probleem toch groter dan dat ze laten uitschijnen.
19 januari 2017 17:49
Precies wat ik zei dus :) met het WK wil je gewoon geen enkel risico nemen en voel je elk klein pijntje 10 keer harder.

@Sagan=Hulk
Euh, de week is net halverwege. Die mannen gaan echt niet minder worden van 4 dagen relatieve rust (hij zal echt wel íéts gedaan hebben, zich nog steeds goed verzorgd hebben etc.).

Van der Poel had toch ook heel veel gerust in de week na de wanprestatie op de Koppenberg? Het weekend erop won hij overtuigend in Ruddervoorde.
19 januari 2017 18:07
Er circuleert op internet een filmpje van een achterwiel van Wout....doet denken aan Hesjdal.....kreeg het via facebook
19 januari 2017 18:08
Een paar dagen missen hoeft niet erg te zijn, maar je wilt toch op zijn minst nog 1 goed trainingsblok van +3 dagen hebben + supercompensatie = 5 dagen. kortom als hij komend weekeinde niet vol kan trainen zal hij toch niet ideaal aan het WK aan de start komen.
Volgens mijn is Van Aert verder niet zo van dat soort spelletjes, ik vraag me ook altijd af wat voor zin dat heeft. Wel is het in Belgie misschien 'Not Done' om te zeggen dat je liever gaat trainen dan koersen...

@Pedalo
Dat filmpje is al ontkracht, de pedaal krijgt een zwieper waardoor het wiel even door blijft draaien. Bovendien, wat een afgang zou dat zijn, dat doe je echt nooit als je van Aert heet.
19 januari 2017 18:08
'Moet passen' of 'wil passen'?
19 januari 2017 18:10
@Pedalo. Als je de slo-mo ziet, dan zie je dat zijn pedaal in een klont modder op de grond blijft hangen en op die manier zijn achterwiel een zwieper geeft.
19 januari 2017 18:12
Hij wil natuurlijk niet op een parcours rijden dat uitgetekend is door pa VdP.
19 januari 2017 18:23
Ik hoop dat hij er op het WK wel gewoon staat.
19 januari 2017 18:25
Zelfde blessure als Mathieu vorig jaar had?
19 januari 2017 18:32
Overbelasting misschien, in Belgie vinden ze op alles een tax.
19 januari 2017 18:42
@Pedalo

Dat gevalletje van Hesjedahl was ook heel logisch te verklaren. Ik meen collega renner Alex Rasmussen in een ander filmpje heeft voorgedaan hoe dat werkt, door een racefiets op te tillen, dan de trappers flink doordraaien zodat het wiel veel snelheid heeft, en dan de fiets met het achterwiel op de grond leggen. Dan gaat de fiets vanzelf ronddraaien en denk je misschien dat er een motortjes inzit, maar dat is eerder paranoia dan nuchter nadenken over de natuurkundige wetten.
19 januari 2017 18:45
Hij boycot volgens mij gewoon de grote prijs vd Poel. De wereldbeker heeft hij toch al binnen.
19 januari 2017 18:48
Maakt niet uit. Vader Adrie heeft er ongetwijfeld voor gezorgd dat hij geen schijn van kans heeft tegen Mathieu.
19 januari 2017 18:57
Lijkt mij gewoon een strategische (en logische) keuze. Mocht hij de WB nog niet binnen hebben was hij uiteraard altijd gestart.
19 januari 2017 19:12
Wel leuk dat vdP en van Aert elkaar ontwijken in de laatste weken voor het WK.
19 januari 2017 19:41
@alsjewint

verschil is alleen dat in die demonstratie de fiets bijna gelijk los gelaten word

hesjedal valt in een bocht, zn achterwiel raakt de grond terwijl zn voet nog vast zin in zn pedaal. Daar zie je aan zijn been dat de fiets al die kant op wil. Als zijn voet los komt gaat die fiets nog verder draaien en op het moment dat hij zijn voet uit het pedaal klikt ligt zijn fiets stil, waarna die weer begint met draaien. kijk maar op youtube (hesjedal motor)

Nu vraag ik me af of dit natuurkundig gezien kan (was echt mn slechtste vak). Want als de zijkant van een draaiend wiel, terwijl iemand nog op/aan de fiets (vast) zit, het asfalt raakt, hoe lang duurt het dan voordat het wiel stopt met draaien? want dit duurde voor mn gevoel best lang namelijk.
19 januari 2017 20:07
@mus van de maasstad

Het snel draaiende wiel heeft een bepaalde hoeveelheid energie in zich, die maakt dat het door wil blijven draaien. Wanneer de draaiende beweging "verstoord wordt" doordat de zijkant van het wiel de weg raakt, dan zal een lichtgewicht racefiets om zijn as gaan tollen. De weerstand van die lichte fiets om om zijn as te gaan tollen is namelijk erg klein. Zou ditzelfde gebeuren, terwijl de fiets bijvoorbeeld 100 kg zou wegen, dan zou het wiel heel snel stilstaan en nooit voldoende energie geven om een fiets van 100kg om zijn as te laten tollen. Bij Hesjedahl kan mogelijk zijn voet nog in het pedaal gezeten hebben, maar als de ronddraaiende beweging van de fiets de vergelijkbare kangt opgaat als achteruit trappen (wat ook nauwelijk weerstand oplevert) dan kan de fiets nog wel rondtollen terwijl het pedaal dan op dezelfde plaats de straat raakt. Immers het pedaal is dan in feite de as waar de fiets omheen draait, want het pedaal maakt contact met de weg na die val.
19 januari 2017 20:56
Hesjedal viel in een afdaling. Als er een plaats is waar je een motortje niet zou nodig hebben, is het een afdaling. Hij zat in de vlucht, en probeerde niet weg te rijden van zijn kompanen, dus daar moet je niets achter zoeken. Ik zag trouwens eens een filmpje waarin een of andere Belgische wetenschapper/TV-figuur dit incident aanhaalde om de wetten van Newton aan te tonen. Kritisch zijn is nodig, maar niet overdrijven.

Van Aert een motortje in een wereldbekercross? Die jongen zal denk ik niet zijn hele carriere op het spel zetten voor een cross die hij op voorhand al bijna binnen had. Er zijn op wereldbekercrossen vaak gerichte en diepgaande controles, je zou al een echte oetlul moeten zijn om dit na Femke VD Driesche nog te toen.
19 januari 2017 21:38
het gaat mij erom dat de fiets op een gegeven moment stil ligt (en ook het wiel op het asfalt wat dan als rem fungeert) en daarna weer begint te draaien

Om te reageren moet je ingelogd zijn.