Van Aert over geëiste schadevergoeding: “Een volledig scheefgetrokken bedrag”
foto: Cor Vos
dinsdag 22 oktober 2019 om 18:54

Van Aert over geëiste schadevergoeding: “Een volledig scheefgetrokken bedrag”

De arbeidsrechtbank van Mechelen zal op dinsdag 26 november oordelen of de contractbreuk van Wout van Aert bij het team van Nick Nuyens terecht was. Die laatste eist een schadevergoeding van iets meer dan één miljoen euro. “Een volledig scheefgetrokken bedrag”, zo reageert Van Aert in gesprek met Het Nieuwsblad.

Op 17 september 2018 verbrak Van Aert vanwege ‘dwingende redenen’ zijn contract, dat liep tot aan het einde van 2019. Volgens het kamp-Van Aert zou Nuyens mensen binnen Veranda’s Willems-Crelan onder druk hebben gezet om belastende verklaringen af te leggen over Van Aert. Een incident waardoor “verdere samenwerking onmogelijk werd”, aldus de advocaat van Van Aert.

Nuyens meent dan weer dat er geen dringende redenen waren voor Van Aert om zijn contract te verbreken. Rudi Desmet, de advocaat van de manager, heeft in zijn pleidooi een schadevergoeding van 1,1 miljoen euro geëist. Walter Van Steenbrugge, die dan weer de juridische belangen behartigt van Van Aert, vroeg aan de arbeidsrechtbank van Mechelen om de eis van Sniper Cycling af te wijzen.

“Er was geen andere optie meer”
Beide partijen zullen over iets meer dan één maand de definitieve uitspraak horen. Oordeelt de arbeidsrechtbank dat de contractbreuk niet terecht is, dan riskeert Van Aert tevens een boete van 50.000 Zwitserse frank (43.809 euro) bij de UCI én een schorsing. “Ik ben geen specialist in het rechtssysteem, maar ik hoop dat de zaak op 26 november eindelijk kan worden afgesloten”, zo vertelt Van Aert vlak na de zitting.

“Ik zou het heel raar vinden als ik daarvoor zou worden veroordeeld”, zo doelt de renner van Jumbo-Visma op de geëiste schadevergoeding van ruim één miljoen euro. “Maar we zullen de uitspraak moeten afwachten. Het ging helemaal niet om geld, mijn carrière stond op de eerste plaats. De hele gang van zaken heeft geleid tot een enorme vertrouwensbreuk. Er was dan ook geen andere optie meer.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.