Van Gorkom nog in kunstmatige coma, KNWU onderzoekt aanleiding

vrijdag 12 januari 2018 om 16:24
Van Gorkom nog in kunstmatige coma, KNWU onderzoekt aanleiding

foto: Orange Pictures / Erwin Spek

BMX’er Jelle van Gorkom wordt nog steeds in kunstmatige coma gehouden. De 27-jarige coureur ligt met zware verwondingen in het ziekenhuis in Nijmegen, nadat hij dinsdag zwaar ten val kwam bij een training op de baan van Papendal. De KNWU heeft een onderzoek aangekondigd.

Van Gorkom kwam op hoge snelheid in aanraking met een veiligheidsketting, die onderaan de startheuvel (en dwars over de baan) hing. De winnaar van olympisch zilver in Rio de Janeiro liep gebroken ribben, een breuk in het gezicht, een scheurtje in de schedel en beschadigingen aan zijn lever, milt en nieren op bij zijn crash. Vermoedelijk was hij direct buiten bewustzijn na de val.

Papendal en KNWU gezamenlijk verantwoordelijk
“Wij zitten met ons kantoor dicht bij de baan en zijn gigantisch geschrokken”, geeft Vincent Luyendijk, algemeen directeur van de KNWU, aan tegen De Telegraaf. “Informatie uit de medische hoek laten wij over aan de experts van het Radboudziekenhuis in Nijmegen en de familie. Maar wij gaan wel uitzoeken hoe het kan dat onderaan de startheuvel een ketting was vastgemaakt. Papendal is accommodatiehouder en als wij van de baan gebruik maken is er sprake van gezamenlijke verantwoordelijkheid. Hoe dan ook had die ketting weggehaald moeten worden.”

“De startheuvel is acht à negen meter hoog”, legt Luyendijk uit. “Er zit een knikje in waardoor die ketting niet is te zien als je boven staat. Die ketting is daar aangebracht om mensen te weren die daar niets te zoeken hebben, want je moet een topsporter zijn om van die heuvel naar beneden te crossen.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Tom Rey 12 januari 2018 om 16:29

Nu weet ik niet of er meer bmx´ers op hetzelfde moment waren, maar ik neem toch aan dat je even kijkt, of tenminste dat IEMAND dit doet. Baabeheerder is hier anders verantwoordelijk voor, lijkt me.

Romāns Vainšteins 12 januari 2018 om 16:33

manmanman…

girardengo 12 januari 2018 om 16:45

Dat je controleert of zo’n ketting daar is weggehaald is logisch, maar als ik daar zou willen starten (quod non), zou ik het ook willen zien dat hij weg is. Zoek daar maar een oplossing voor.

reusjen 12 januari 2018 om 16:59

@Tom Rey en Girardengo
De directeur van papendal geeft aangegeven dat deze verantwoordelijkheid bij de gebruiker of diens team ligt. Je kan natuurlijk niet verwachten dat daar constant iemand staat om eventueel de ketting weg te halen. Ik vind het zelf ook niet zo zinnig om nu een schuldige te gaan zoeken. Neem passende maatregelen zodat het niet meer voor kan komen en verder eerst uitgebreid onderzoeken wat er mis gegaan is lijkt me het beste.

Guushovd 12 januari 2018 om 17:26

Ik vel geen oordeel, want daar heb ik te weinig info voor. Ik wil wel stellen dat het raar lijkt dat een plek waar je hem niet kan zien, maar waar je wel met enorme snelheid op af komt, de beste plek is voor zo’n ketting.

DeLuiaardVanLimburg 12 januari 2018 om 17:47

Je kunt de ketting niet vanaf boven aan de start helling zien, maar hij is bedoelt om onbevoegden te weren. Het doel is dus om hun nek ook te breken?

Oplossing lijkt simpel, boven ook een ketting hangen wanneer ze beneden vast gemaakt is.

reusjen 12 januari 2018 om 17:51

@deluiaardvanlimburg
Ik denk dat het is om te voorkomen dat onbevoegden van beneden de helling op rennen.

dikkechaap 12 januari 2018 om 17:57

Ik sluit me helemaal bij Guushovd aan.

@DeLuiaardVanLimburg
Het lijkt me juist niet zo simpel, want dan kan er nog steeds de vergissing worden gemaakt dat de ketting beneden niet wordt weggehaald (en die boven wel).
Het lijkt me dat ze gaan zorgen dat er geen ketting meer hangt die niet zichtbaar is vanaf boven. Dat kan op verschillende manieren (verplaatsen/vlaggetje o.i.d./enz).

bouma1234 12 januari 2018 om 18:50

2 kettingen neerhangen 1 ketting die er hangt en daarboven nog een ketting die je kan zien
misschien het uit proberen

ir-jardinero 12 januari 2018 om 19:30

@dikkechaap
Er zijn best wel mogelijkheden om de kans op dit soort vergissingen te verkleinen, bijv de sleutel van de bovenste ketting vastmaken aan het hangslot van de ketting beneden. Zo moet de ketting beneden altijd los zijn voordat je die boven kan openen.
Ik werk zelf veel in de industrie en daar wordt een installatie doorgaans goed geanalyseerd en aangepast zodat mensen die ermee moeten werken zo weinig mogelijk risico lopen. Daarom verbaas ik me vaak over de constructies in de “normale wereld” zoals de sport en ander vermaak. Daar kan dus nog altijd nog iets neergezet worden zonder dat er ook even goed wordt nagedacht wat er allemaal mis zou kunnen gaan en of dit op een relatief simpele manier uitgesloten kan worden.

grimpeur 13 januari 2018 om 10:26

Hang een spiegel op zodat je boven aan de start goed kan zien of de ketting weg is gehaald.

t731 13 januari 2018 om 10:35

Maar op het moment dat je die ketting ziet (dus direct als je het startheuvel-hobbeltje over bent) gooi je hem toch meteen opzij in plaats van dat je er in volle versnelling overheen schiet?

En waarom denken ze dat een miezerig kettinkje onbevoegden gaat tegenhouden?

En was het nou zo moeilijk om even een spiegel oid op te hangen?

Vragen, vragen…

winningmood 13 januari 2018 om 22:39

Een ketting die tot dit vreselijke ongeluk leidt kun je toch geen veiligheidsketting noemen. Zo jammer dat er eerst deze situatie moet plaatsvinden voordat er echt goed over de veiligheid nagedacht gaat worden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.