Victor Vercouillie, de meester van de vroege vlucht: “Meezitten in de Ronde is geen evidentie”
Interview Victor Vercouillie is momenteel dé vroege vlucht-specialist van het peloton. De 22-jarige West-Vlaming van Flanders Baloise knokte zich al in acht van zijn zestien koersdagen in de vlucht van de dag, en de kans is groot dat we hem in de Ronde van Vlaanderen hetzelfde zien proberen op zondag.
Drie redenen ziet Vercouillie voor zijn aanvalslust, wanneer we hem in aanloop naar Vlaanderens Mooiste contacteren. “Ik weet dat ik nog niet sterk genoeg ben om met de besten mee te gaan als er een schifting gebeurt. Dan kun je beter al anticiperen en er zo lang mogelijk voor blijven rijden. Op die manier kom ik meteen bij het tweede voordeel: mijn motor wordt groter van voor het peloton te rijden, mijn grenzen te verleggen en mijn niveau te verhogen. Ik geloof echt dat ik sterker word van lang mee te koersen.”
“Ten derde, is het een manier om mij te tonen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om onopvallend in het peloton rond te rijden, maar daar bereik je ook niets mee. Het is voor renners van onze ploeg sowieso geen evidentie om uitslagen te rijden. En al helemaal niet in de koersen op WorldTour-niveau. Dan vind ik dat het beter is om publiciteit te nemen op deze manier. Dat apprecieert de ploeg ook. In de Ronde van Vlaanderen is het ieder jaar een doel om mee te zitten.”
Zegen van het peloton
Al is meezitten in zo’n vlucht volgens Vercouillie ook geen hogere wiskunde. “Koersinzicht hebben helpt natuurlijk, maar uiteindelijk ligt de beslissing bij het peloton. Als ze niemand willen laten wegrijden, zoals in de beginfase van Dwars door Vlaanderen, dan gebeurt dat ook. Dan mag je nog zo sterk zijn, tegen een peloton kan niemand op. De mensen vinden het vanzelfsprekend dat ik zo vaak mee zit, en het is leuk dat ik die aandacht van het brede publiek krijg. Maar je moet ook hopen dat het peloton je de ruimte geeft.”

Vercouillie aan de start van de Omloop Het Nieuwsblad – foto: Cor Vos
“Veel hangt, wat dat betreft, ook af van het weer. Als er veel wind is, zoals in Gent-Wevelgem, dan zijn er plots veel meer ploegen geïnteresseerd. Ook de grootste teams ter wereld. Gelukkig wordt het in de Ronde van Vlaanderen mooi weer, maar nog steeds gaat het niet simpel zijn. Iedereen die denkt dat hij toch geen prijs gaat rijden, moet zich voordien al tonen. Er gaat zwaar gekoerst worden om de grote drie te vermijden. En de vroege vlucht kan voor veel renners ook een ideale manier worden om in de finale te geraken.”
In zijn eerste Ronde merkte Vercouillie al dat de strijd groot is. “Meer dan in eender welke andere koers. Vorig jaar zijn er vrij rap enkele renners weggereden, maar daarachter was het daarna nog lang koers met de ploegen die niet mee waren. Ook voor onze ploeg was dat het geval. We wilden nog de oversteek met enkele pionnen maken, waardoor de groep er constant een halve minuut voor reed. Uiteindelijk reden ze toch weg. Zo’n scenario zie ik wel opnieuw gebeuren. Er zullen altijd wel ploegen zijn die niet blij zijn.”
Tim Declercq
Wie weet betekent zo’n vlucht in de Ronde van Vlaanderen ook de grote doorbraak van Vercouillie op het internationale toneel. “Ik zou graag bewijzen dat ik lang mee kan gaan, ja. Ik ben niet zo explosief om mee te doen voor de prijzen, maar ik hoop wel aan de mensen te tonen dat ik kan evolueren tot een heel goede knecht. Ik moet het hebben van de lange duur en ben echt een hardrijder.”
“Dat is altijd zo geweest. Ik ben nooit een hoogvlieger of winnaar geweest, maar misschien moet dat ook niet”, besluit Vercouillie. “Een goede knecht zoals Tim Declercq of Julien Vermote heeft ook zijn waarde in het peloton. Die richting wil ik uitgaan. Anderzijds, vroeg of laat zal zo’n vroege vlucht wel eens beloond worden. In de Grote Prijs Monseré scheelde het al niet veel, dat bewijst voor mij dat het er goed uitziet voor de komende maanden.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.