Vingerling en Havik tekenen eerste profcontract bij 3M
Foto: Marcel Koch
zaterdag 10 oktober 2015 om 10:10

Vingerling en Havik tekenen eerste profcontract bij 3M

Yoeri Havik en Michael Vingerling hebben hun eerste profcontract getekend bij 3M. Dat meldt de Belgische continentale ploeg op de officiële website. 3M, dat zich vooral richt op de ontwikkeling van jonge talenten, bestaat daarmee volgend seizoen uit achttien renners: tien Belgen en acht Nederlanders.

De 24-jarige Havik komt over van SEG Racing. Hij boekte vooral successen op de baan, getuige zijn overwinning in de Zesdaagse van Amsterdam van vorig jaar aan de zijde van Niki Terpstra. Om zijn ambities als wegrenner kracht bij te zetten, kiest hij voor een overstap naar 3M.

Ook de 25-jarige Vingerling is een goed baanrenner. Zo is hij regerend Nederlands kampioen op de scratch. Op de weg schopte Vingerling het in 2014 tot het podium in de Arnhem-Veenendaal-Classic (tweede achter Yves Lampaert) en veroverde hij de blauwe trui voor de tussensprints in de Driedaagse De Panne-Koksijde. Hij rijdt al sinds 2013 voor 3M.

RIDE Magazine
15 Reacties
Sorteer op:
10 oktober 2015 10:12
Ben wel benieuwd wat een eerste profcontract voorsteld. Had bijvoorbeeld Vingerling voor die tijd geen contract ?
10 oktober 2015 10:20
Ja Vingerling reed toch al bij die 3m-ploeg dit seizoen?
10 oktober 2015 10:31
Een profcontract wilt dus niet zeggen dat je ploeg WT of PCT moet zijn?
10 oktober 2015 10:49
In het wielrennen is het nogal onduidelijk wat nu een prof is en wat niet. In dit geval denk ik dat ze gewoon meer zijn gaan verdienen en misschien iets andere voorwaarden in het contract. Maar ze blijven continentals
10 oktober 2015 10:59
Veel renners in continentale ploegen en zelfs daarbuiten (denk aan Lotto Soudal U23) krijgen een minimumloontje. Een profcontract lijkt me een contract waar je echt van kan leven, volgens de regulaties van de UCI.
10 oktober 2015 11:04
bij continentale ploegen is er een onderscheid tussen wel of geen profcontract
elite met of zonder contract
klik

er zijn uci regels en daarnaast nationale regels
zie de uci regels niet direct ergens staan
10 oktober 2015 11:09
er zijn grootverdieners in continentale ploegen, zie bijvoorbeeld de amerikaanse continentale ploegen of veldrijders, maar ook renners die enkel een onkosten vergoeding krijgen en daarnaast werken
10 oktober 2015 11:28
Een flink aantal renners bij continentale ploegen zijn gewoon prof, van €1500-€2000 kun je aardig leven lijkt mee...
Anderen moet het doen met het minimum van +- €300 (als ze het al niet moeten terug storten)
In België hebben ze specifiek onderscheid gemaakt tussen continental reneners met contract (wel profstatus) en die zonder contract (geen profstatus). Met contract betekend een bepaald minimumsalaris en deelnemen aan het NK voor profs en niet mogen starten in de 1.12 koersen waarvan er in België ontelbaar zijn. De zonder contract krijgen een vergoeding en mogen geen NK voor profs rijden. Zij mogen wel in de 1.12 koersen rijden tussen de clubrenners.
10 oktober 2015 11:30
Franse continental renners zijn praktisch allemaal fulltimers. Tenminste, in elk geval die van de teams die bij LNCPro zijn aangesloten (auber, marseille en roubaix). Met vaak een beter salaris dan veel renners uit PCT teams.
10 oktober 2015 11:58
ik ben misschien heel ouderwets, maar in mijn ogen ben je pas prof als je voor een pro-tour of een pro-continental ploeg rijdt.
10 oktober 2015 12:01
Tja, je bent natuurlijk gewoon professioneel renner als wielrennen je beroep is. En als je kunt leven van wielrennen op CT niveau is wielrenner natuurlijk je beroep.
10 oktober 2015 13:27
Ik wens ze alle succes, maar ik begrijp niet waarom een renner als Havik voor 3M kiest. In het begin leek het me een aardige ploeg, maar ze presteren vrij weinig imho...
Ik weet niet of er veel renners van 3M een stap hogerop maken, maar ik had toch voor een andere ploeg gekozen :P
10 oktober 2015 14:11
In het nieuwsbericht over Rabo-conti van gisteren wordt gesuggereerd dat Havik daar vertrekt, terwijl hierboven staat dat hij overkomt van SEG racing. Een van de twee lijkt me niet te kloppen.
10 oktober 2015 14:14
@horsm
Je haalt Yoeri en Piotr Havik door elkaar ;)
10 oktober 2015 22:55
@Tom Rey Denk niet dat Havik de ploegen voor het uitkiezen had;)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.