Vinokourov accepteert straf, maar hekelt tegenstand
Foto: Sirotti (archief)
dinsdag 25 augustus 2015 om 11:46

Vinokourov accepteert straf, maar hekelt tegenstand

Alexandre Vinokourov baalt dat zijn renner Vincenzo Nibali uit de Vuelta a España is gezet omdat hij aan de wagen heeft gehangen. De ploegbaas van Astana accepteert wel de straf die zijn kopman heeft gekregen. Hij is echter niet te spreken over andere ploegen, die hard op kop gingen rijden na de val van Nibali.

Een must-have voor wielerfans! Op 20 september verschijnt er weer een nieuwe RIDE Magazine. Onze 172 pagina’s dikke najaars-editie staat weer vol met prachtige wielerverhalen om heerlijk van te genieten. Bestel jouw exemplaar nu online voor slechts € 9,95. Snelle beslissers ontvangen 15 euro korting bij FuturumShop. RIDE extra voordelig lezen? Neem dan nu een abonnement en krijg 20% korting!

“We moeten erkennen dat we de regels hebben overtreden”, vertelt de winnaar van de Ronde van Spanje van 2006 tegenover L’Equipe. “Daarom maak ik ook mijn excuses aan de organisatoren, het publiek, de fans en de sponsoren voor dit incident. Ik vind de diskwalificatie wel erg streng, maar ik kan niet ontkennen dat hij de regels gebroken heeft en daarom moeten we dit besluit accepteren.”

Vinokourov is wel geïrriteerd over de acties van sommige ploegen. “Na de grote crash waar het grootste deel van het peloton bij betrokken was, was iedereen nerveus. Ook Vincenzo Nibali. Vooral omdat de ploegen van de favorieten op kop reden met volle snelheid. Vincenzo was verplicht om in zijn ééntje op jacht te gaan.”

De Kazach laat weten dat de zogenaamde gentleman’s agreement niet meer bestaat. “Sommige teams hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om een blok te elimineren. Het is gebleken dat fair play in de wielersport tot het verleden behoort.”

RIDE Magazine
44 Reacties
25-08-2015 13:07
@NumberSeventeen
Dovemansoren.
25-08-2015 13:08
@nr17
Mooi dat de Nederlandse taal jou direct in de laatste zin weer ongelijk geeft. Het blijft een mooi fenomeen, maar laat je er vooral niet gek door maken.
25-08-2015 13:09
Oh, voor degenen die denken dat wielerflits aan stemmingmakerij doet. Dit stukje is er uit gehaald, waarom weet ik niet, maar precies deze quote is de kern van de reactie van Vino en de reden waarom dit geen excuses is. Hierna gaat ie namelijk door over de fair play, en hij legt dus gewoon de schuld bij anderen.
Quote:
Dat gezegd hebbende vind ik de actie van Nibali niet geheel onbegrijpelijk
25-08-2015 13:27
@tegenstanders van het woordje maar

wat een onzin, je kan schuld bekennen en tezamen wijzen op verzachtende omstandigheden of de gebeurtenis plaatsen. Daar gebruik je onder andere het woordje maar voor, maar dat wil helemaal niet zeggen dat je al wat voor die maar komt ontkracht...
25-08-2015 13:43
Als je het woord "maar" nodig hebt, ben je niet goed genoeg in overal een baas in zijn.
25-08-2015 13:48
Ik vind dat er nog wel een verschil tussen een lekke band/materiaalpech (Contador in de Giro/ Froome in de Tour) en een valpartij (Nibali in de Vuelta).
25-08-2015 14:00
Vino en FairPlay....mwah... Dat gentleman's agreement is er volgens mij al tijden niet meer. Ook maar niet meer op rekenen dan als ploeg. Zondag verloren veel renners tijd door die valpartij, maar Nibali is ongetwijfeld de meest prominente. Hij is vast niet de enige die aan een auto heeft gehangen, maar wel degene die het vol op beeld deed en ook op een moment dat hij alweer bij een grote groep zat. Achteraf natuurlijk oerdom, want hij had nog van voldoende waarde kunnen zijn voor een Aru of Landa en daarnaast nog genoeg kansen op mooie ereplaatsen in etappes. Misschien kan Vino daar beter wat aandacht aan besteden. Als je eigen klassement een deuk oploopt in de eerste echte etappe, kan je als renner nog best wat betekenen voor je ploeg en ploeggenoten!
25-08-2015 14:09
Het respect tov renners die pech hebben mag best wat meer.
Maar koers stil leggen is lastig, tot hoeveel km voor einde, is er een kopgroep?
Aanvallen tijdens pech is natuurlijk ook wat anders.

Doorrijden/aanvallen bij ketting eraf van Schleck was natuurlijk prima, was zijn eigen schuld, moet je de ketting maar niet zo schuin leggen.
25-08-2015 14:19
@B,Q,S
Het is heel simpel; Als je hoe dan ook achterop geraakt, moet je op eigen kracht terugkomen en niemand hoeft op je te wachten. En als men gebruik willen maken van de pech van anderen dan is dat hun goed recht, net als in iedere andere sport. Het is immers sport en het gaat niet om leven of dood.

@Tom
Respect is zo'n misbruikt woord. Het zou van "respect" getuigen tegenover je tegenstanders als je er vanuit gaat dat ze zichzelf wel kunnen redden. Daarnaast is er geen enkele reden om voor sommige renners meer "respect" te hebben dan voor anderen.
25-08-2015 15:12
De laatste keer dat ik mij van de gentleman's agreement kan herinneren was toen Armstrong zijn stuur in een tasje van een toeschouwer was blijven hangen, en Ullrich de mede koplopers maande tot wachten. Armstrong ging erop en erover en won de rit. Ik vond het toen maar dom van Ullrich. Maar nu word er wel elke keer bij valpartijen of pech keihard doorgereden door concurenten dat vind ik ook geen goede ontwikkeling.

Maar ik moet wel zeggen dat ik de inhaalrace van Contador in de Giro een van de mooiste wielermomenten van de laatste jaren vind. Ook tot stand gebracht door dit soort onsportief gedragf.
25-08-2015 15:41
Quote:
Het is gebleken dat fair play in de wielersport tot het verleden behoort.


Hij is grappig, heel grappig...
25-08-2015 15:42
In diezelfde klim liet Armstrong ook maar eens goed zien hoe er met zo'n gentlemen's gesture omgegaan wordt door even later alle wachtenden voorbij te knallen. Wat Astana deed in de giro was gewoon de laatste kans aangrijpen om Contador te kunnen bedreigen waarbij nog de fout gemaakt werd om Landa niet meteen van Aru los te gooien.

Het vraagstuk 'wachten na massale valpartijen, ja/nee?' van het type Metz, rond Huy en zoals gisteren is wel interessant. Dit hoort bij de wedstrijdleiding te liggen mijns inziens, het grote probleem in deze is natuurlijk dat er altijd renners voorliggen. 2 safetymotoren die met 30kmpu 'afbakenen' zou kunnen maar is dan nog lastig uitvoerbaar.
25-08-2015 15:42
Ik vind uitsluiting wel op zijn plaats, al was het maar om de autoriteit van de jury in dergelijke gevallen te waarborgen
25-08-2015 16:13
Zo opmerkelijk is de reactie van Vino niet. De meeste ploegleiders van andere ploegen zouden op een vergelijkbare manier gereageerd hebben. Bij Vino leidt het alleen tot wat meer controverse.
25-08-2015 17:19
Tja Vino. Geef ze eens ongelijk. Nibali deed tot twee keer toe hetzelfde in de Tour toen Gesink en Froome lek reden/ketting problemen hadden.
25-08-2015 18:03
@numberseventeen

Nou is het ook oneerlijk om renners te gaan vergelijken met de grootste ronderenner sinds Indurain. Contador is buiten een wereldtopper, ook een van de grootste gentlemens die de wielersport misschien ooit wel heeft gekend. Natuurlijk heeft hij ook zijn momenten, maar zijn klasse straalt overal vanaf.
25-08-2015 19:59
Knap, hij zegt iedere keer dingen met een stalen gezicht waar ik dan toch hard om moet lachen. Hij zou een serie moeten krijgen.
25-08-2015 20:16
Wie zegt dat hij dit met een stalen gezicht zei?

Bron?

Aannames, aannames... :)
25-08-2015 20:45
Ik zeg dat, het staat er toch duidelijk. Ik ben de bron, zo werkt dat in de media. ;)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.