Visma | Lease a Bike deelt eerste inzichten na onderzoek naar vele valpartijen
Het vorige wielerseizoen van Visma | Lease a Bike werd deels gekenmerkt door een opeenstapeling van valpartijen en bijbehorende blessures. Dit was voor de Nederlandse ploeg reden voor een grondige evaluatie en inmiddels zijn de eerste, voorzichtige uitkomsten gedeeld van het onderzoek.
De zware valpartijen van Wout van Aert in Dwars door Vlaanderen en de Vuelta a España, de horrorcrash van Jonas Vingegaard in de Ronde van het Baskenland, de fysieke malheur van Dylan van Baarle, de aanslepende ziekte van Christophe Laporte in het voorjaar en de fysieke perikelen bij Cian Uijtdebroeks: het zat Visma | Lease a Bike in 2024 bepaald niet mee.
“Je kunt het allemaal pech noemen, maar volgens ons was er meer aan de hand”, gaf Head of Racing Grischa Niermann begin dit jaar aan in gesprek met Sporza. En dus ging de ploeg op zoek naar antwoorden. “We proberen een antwoord te vinden op drie vragen. Hoe kunnen we valpartijen voorkomen? Hoe kunnen we de zware gevolgen van valpartijen en breuken voorkomen? En hoe kunnen we ziekte voorkomen?”
Concentratieverlies
Visma | Lease Bike liet de renners zelf hun valpartijen analyseren en de renners worden sinds kort onderworpen aan cognitieve testen. Uit onderzoek blijkt dat concentratieverlies een van de mogelijke verklaringen is voor de vele valpartijen.
In de NOS-podcast De Wielerredactie gaat Performance Manager Mathieu Heijboer in op de valpartijen van Wout van Aert. “De val in Dwars door Vlaanderen was niet te voorkomen geweest, maar bij de valpartij in de Tour de France reed hij alleen op kop en schatte hij een bocht verkeerd in. Als hij daar iets geconcentreerder was geweest, had hij die bocht gehouden”, geeft Heijboer aan.

foto: Cor Vos
“Een ander voorbeeld was de valpartij op de Olympische Spelen, waar hij in het groepje zat met Mathieu van der Poel. Ook daar viel hij als enige op een plek waar hij al meerdere keren was geweest. Hoe dat kan? Ook een stukje concentratieverlies op dat moment. Maar we denken ook dat zijn valpartij in Dwars door Vlaanderen toch meer impact heeft gehad dan we op dat moment konden inschatten.”
Maar waar doelt Heijboer dan precies op? “Dat er toch wat angst insluipt of dat hij toch dingen minder goed kan inschatten. Het is moeilijk te duiden, maar het viel wel op dat Wout – die normaal toch weinig viel – na zijn crash best wel vaak betrokken was bij valpartijen.”
Bewustwording
Visma | Lease a Bike keek de afgelopen maanden bij het analyseren van de vele valpartijen naar ’twintig tot vijfentwintig’ co-factoren. Wat is nu de conclusie? “Er was uiteraard geen factor die eruit sprong, maar dat hadden we ook niet verwacht”, aldus Heijboer. “Maar, de valpartijen vonden toch relatief vaak voor in het peloton plaats. Je zit daar dus niet altijd aan de veilige kant.”
“Een andere opvallende conclusie is dat we de renners hebben gevraagd: als je nu terugkijkt op je valpartij, kun je er wat aan doen? We kregen veel vaker dan verwacht het antwoord dat de valpartij te vermijden was geweest. Dat is een heel interessante bevinding. De renners geven dan later toe – als ze er objectief naar kunnen kijken – dat het misschien toch wel anders had gekund.”
Maar valt dit ook toe te passen in de praktijk? “Het begint ermee dat de renners gaan realiseren waarom ze bepaalde keuzes maken. Het is een stukje bewustwording. Maar het blijft heel moeilijk om vanuit de auto of in de coaching vooraf iets anders te gaan doen. Als je een wedstrijd wil winnen, moet je voorin rijden. Dat zal niet snel veranderen.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.