Visma | Lease a Bike onderhandelt met Olav Kooij over nieuw contract
foto: Cor Vos
donderdag 27 maart 2025 om 10:53

Visma | Lease a Bike onderhandelt met Olav Kooij over nieuw contract

Een van de meest begeerde renners die na dit seizoen vrijkomt omdat hij uit zijn contract loopt, is Olav Kooij. De 23-jarige topsprinter van Visma | Lease a Bike is daar momenteel hét Nederlandse uithangbord, maar de vraag is of de ambities van de ploeg op dezelfde lijn liggen als die van Kooij. Grischa Niermann vertelde voor de start van Classic Brugge-De Panne dat ze daarover onderhandelen.

Niermann is naast Head of Racing sinds het vertrek van Merijn Zeeman ook verantwoordelijk voor de selectiesamenstelling en dus eventuele transfers en contractverlengingen. Van een vertrek van de sprinter wil de Duitser in ieder geval nog niets weten. “Nee, omdat we nog altijd gesprekken met hem en zijn managers voeren. Dat kan twee kanten op. Uiteraard onderhandelen we met Olav over een contractverlenging, maar ook over zijn sportieve ambities en mogelijkheden.”

“Het is duidelijk dat hij naar de Tour de France wil”, geeft Niermann mee. “We moeten kijken of dat in ons schema past voor de komende jaren. Daar praten we over. We gaan zien wat daaruit komt.” Een deadline is er alvast niet, laat de Duitser desgevraagd weten. “Maar op een bepaald punt moet je wel verder. Dat geldt ook voor Olav. We hebben nog even. Officieel is de deadline 1 augustus. Laten we afwachten.”

Factor Matthew Brennan
Wat mogelijk ook meespeelt in de beslissing om al dan niet met Kooij verder te gaan, is de stormachtige ontwikkeling van groeibriljant Matthew Brennan. De 19-jarige Brit won alleen al deze maand vier keer. “Het beste scenario voor ons ploeg is dat je vijf of zes renners hebt die tien keer per jaar winnen”, lacht Niermann dat weg. “Dat is ook waar we voor gaan, waar we naar streven. Alleen moet je ook een balans in je ploeg hebben, ook een balans qua kansen. Daar hebben wij zo onze ideeën over en daarop nemen we beslissingen. En soms moet je dan accepteren dat renners daar anders naar kijken.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.