Voorbeschouwing: Amstel Gold Race vrouwen 2024 – Nieuwe clash tussen kleppers op de Cauberg?
Voor de tiende keer gaat het Women’s WorldTour-peloton de Nederlands-Limburgse hellingen bestormen die de Amstel Gold Race zo lekker kruiden. Draaien en keren, dalen en klimmen is het recept voor deze mooie koers. Wie volgt Demi Vollering op als winnares van de grootste eendagskoers op Nederlandse bodem? WielerFlits blikt vooruit!
Historie
Erelijst Amstel Gold Race Ladies Edition
2023: Demi Vollering
2022: Marta Cavalli
2021: Marianne Vos
2019: Katarzyna Niewiadoma
2018: Chantal van den Broek-Blaak
2017: Anna van der Breggen
2003: Nicole Cooke
2002: Leontien van Moorsel
2001: Debby Mansveld
Laatste editie
Lotte Kopecky keek achterom, knikte en zag al snel dat het goed was. Even had ze contact met Demi Vollering en een blik van verstandhouding was genoeg. Vollering ging op de pedalen staan op de top van de Cauberg en, hup, weg was ze. De rest bleek al snel niet meer in staat haar nog bij te benen. Eindelijk prijs voor Vollering, na twee achtereenvolgende tweede plaatsen.
Uitslag Amstel Gold Race Ladies Edition 2023 (155.8km)
1. Demi Vollering (SD Worx) in 4u6m54s
2. Lotte Kopecky (SD Worx) op 8s
3. Shirin van Anrooij (Trek-Segafredo)
4. Katarzyna Niewiadoma (Canyon-SRAM)
5. Soraya Paladin (Canyon-SRAM)
Parcours
Amper wijzigingen in het parcours van de Amstel Gold Race ten opzichte van vorig jaar, op een opvallend detail in de finale na. Na de laatste keer Bemelerberg gaan de vrouwen immers, net als de mannen, nu over de Mathieu van der Poel allee. Deze smalle weg tussen Berg en Terblijt moet aanvallers in de kaart spelen. De vraag is of dat ook daadwerkelijk het geval is, want hoewel rensters daar inderdaad meer uit het zicht zijn, wacht in tegenstelling tot de mannenwedstrijd na deze weg nog eens de Cauberg.
Het is in ieder geval goed dat het hoofd routeplanning geprobeerd heeft de finale wat extra te kruiden. Want hoewel er op het parcours al vaak mooi werd gekoerst, kon je er de laatste jaren donder op zeggen dat het pas op de laatste keer Cauberg en het daaropvolgende stuk richting aankomstlijn beslist zou worden. Wellicht krijgt een dappere aanvalster het nu wel voor elkaar om vooruit te blijven.
De aanloopfase vanuit Maastricht kunnen veel rensters intussen zowat dromen. Oké, er wordt nu gestart op de Maastrichtse Markt in plaats van op het Vrijthof, maar kom, dat maakt voor de koers niets uit. Het opwarmen gebeurt met hellingen als de met kasseien bezaaide Maasberg en de Adsteeg, vriendelijke molshopen vergeleken met de lastige obstakels die verderop in het parcours wachten. Na een kilometer of zestig wordt het voor het eerst echt lastig, met de Kruisberg, de Eyserbosweg, de Fromberg en de Keutenberg kort achter elkaar.
Dan draaien de rensters het circuit op, dat in totaal vier keer op het programma staat. De laatste keer wordt er dus even kort een andere weg ingeslagen, al is het dus de vraag wat voor invloed deze aanpassing precies zal hebben. Eenmaal weer op het circuit wordt er in ziedende vaart afgedaald naar het doorgaans gezellige Valkenburg, alwaar na dik 155 kilometer de Cauberg voor het laatst opdoemt.
Verder is er niet aan de koers gesleuteld. Dat betekent dat in de afsluitende omlopen achtereenvolgens de Geulhemmerberg, de Bemelerberg en de Cauberg wachten. Waar de beslissing zal vallen? Moeilijk te zeggen, want dit zou overal zomaar kunnen. De Cauberg is een logisch punt voor een beslissing, maar we weten – zeker na de afgelopen twee jaar – dat er op het stuk naar de finish toe nog rare dingen kunnen gebeuren. Zeker is dat het parcours uitnodigt tot aanvallen en lefhebberij. Het hoeft beslist niet aan te komen op een wedstrijdje zien wie het snelst de Cauberg kan bedwingen.
Hellingen Amstel Gold Race Ladies Edition 2024
- Maasberg (0,3 km aan 5,1%)
- Adsteeg (0,7 km aan 4,7%)
- Bergseweg (2,5 km aan 3,3%)
- Korenweg (0,9 km aan 5,7%)
- Kruisberg (0,7 km aan 5,3%)
- Eyserbosweg (1,1 km aan 7,6%)
- Fromberg (1,7 km aan 3,8%)
- Keutenberg (1,6 km aan 5,2%)
- Cauberg (0,8 km aan 6,6%)
- Geulhemmerberg (0,7 km aan 6,6%)
- Bemelerberg (1 km aan 4,4%)
- Cauberg (0,8 km aan 6,6%)
- Geulhemmerberg (0,7 km aan 6,6%)
- Bemelerberg (1 km aan 4,4%)
- Cauberg (0,8 km aan 6,6%)
- Geulhemmerberg (0,7 km aan 6,6%)
- Bemelerberg (1 km aan 4,4%)
- Cauberg (0,8 km aan 6,6%)
- Geulhemmerberg (0,7 km aan 6,6%)
- Bemelerberg (1 km aan 4,4%)
- Cauberg (0,8 km aan 6,6%)
Zondag 14 april: Maastricht – Vilt (157,4 km)
Start: 09.55 uur
Finish: tussen 14.00 en 14.15 uur
Favorieten
Noot: de deelnemerslijst is op het moment van publiceren verre van compleet. Er kunnen dus nog wijzigingen worden aangebracht.
Zo ongelooflijk oppermachtig als vorig jaar zijn ze niet, maar SD Worx-Protime wint desondanks nog z’n koersjes. Het is voor sommigen even schrikken dat ze bij de ploeg niet elke wedstrijd meer winnen, desondanks is het allesbehalve een slecht voorjaar voor de formatie, ondanks dat ze weleens tekort schoten. Kopecky en Lorena Wiebes hebben dit jaar allemaal al prachtige dingen gewonnen, maar van de ‘grote drie’ bij de formatie is er ‘slechts’ één die de Amstel Gold Race al heeft gewonnen. Demi Vollering. De teller van de winnares van vorig jaar staat ook na de Brabantse Pijl nog op nul en daar wil ze toch graag snel verandering in brengen.
Dat kan ze natuurlijk doen in de Ardennenklassiekers, want heel dramatisch is het nu ook weer niet gesteld met haar vorm. Maar toch: dit seizoen klikt het allemaal nog even niet voor de Nederlands kampioene. En dat ze in de Brabantse Pijl er op de Holstheide af werd gekletst door Elisa Longo Borghini zal best even steken. Als ze in de Ardennen weer toeslaat, heeft niemand het daar nog over — zo opportunistisch is de wielrennerij ook wel weer — maar nu blijft ze nog even op haar honger zitten.
Het wordt zaak om snel ‘even’ een overwinning te pakken. Even aan de buitenwereld laten zien dat ze het na het unaniem belachelijk succesvolle jaar 2023 nog kan, zodat ze ‘gewoon’ als topfavoriete naar de Tour de France kan toewerken, zonder dat ze de hele tijd vervelende vragen krijgt over haar vormpeil. Vervelende vragen gaat ze immers nog genoeg krijgen zolang haar nieuwe ploeg nog niet bekend is.
Zoals gezegd zijn er meerdere kapers op de kust binnen de equipe. Lorena Wiebes droomt ook al enkele jaren hardop naar wedstrijden als de Amstel Gold Race, en jaar na jaar komt ze meer en meer in de buurt van de vereiste skillset. Sterker nog: op de Cauberg heeft ze Lotte Kopecky vorig jaar in de Simac Ladies Tour – een rit met dezelfde omloop als de Amstel Gold Race – al eens kunnen volgen, waar Niewiadoma er toch af moest.
Resultaten uit het verleden zeggen natuurlijk niet alles. Maar het laat wel zien dat Wiebes, sinds kort woonachtig aan het parcours van de Amstel Gold Race voor mannen, steeds sterker wordt op dit terrein. Sterk genoeg om nu te kunnen winnen? Dat wordt toch lastig, maar als ze efficiënt kan koersen en amper energie hoeft te verspillen, kan ze een verdomd eind komen. En als een sprintster de streep ziet, maakt het doorgaans niet uit hoe kapot ze zit… Daarnaast zou het de perfecte wedstrijd zijn om aan bondscoach Loes Gunnewijk te laten zien dat Wiebes de Nederlandse supertroef is voor de olympische wegwedstrijd.
Lotte Kopecky is op basis van haar kwaliteiten misschien wel de beste troef voor de formatie — gaat goed omhoog, ze kan tijdens een intervalwedstrijd snel herstellen en daarnaast kan ze na een zware wedstrijd nog lekker sprinten. De vraag is wel: kan ze zich, na een voorjaar dat voor haar al een behoorlijke tijd duurt, nog een keer opladen voor deze wedstrijd? Ook is ploegleider Danny Stam in interviews duidelijk dat Vollering het speerpunt is voor de Ardennenklassiekers en dat Kopecky ‘slechts’ als schaduwkopvrouw fungeert. Geeft toch te denken…
Veel zal afhangen van hoe Lidl-Trek de koers gaat aanpakken. Want die formatie is SD Worx-Protime toch vaak de baas. Elisa Longo Borghini moest in Strade Bianche nog buigen voor Kopecky, maar in de Ronde van Vlaanderen en de Brabantse Pijl rekende ze sterk af met rensters van de formatie. Na de woensdagwedstrijd liet ze zich in het flashinterview al uit over de tactiek van Lidl-Trek in de Amstel Gold Race. “In de Amstel Gold Race gaan we voor Shirin van Anrooij en in de Waalse Pijl gaan we voor Gaia Realini. In die koersen wil ik er ook voor hen staan.”
Shirin van Anrooijwordt dus winnares van de Limburgse klassieker als het aan ELB ligt. Mooi, en zeker na het beulswerk in de Ronde van Vlaanderen is een wederdienst wel op z’n plaats. Of dat er ook echt van komt is de vraag, want de koers moet altijd nog gereden worden, maar dat Van Anrooij vooraan mee gaat doen snapt iedereen. Van Anrooij, studente psychologie aan de Universiteit van Maastricht, kent de regio als haar broekzak en ze voelt zich senang in het Limburgse land.
Desondanks houden we ook ernstig rekening met een scenario waarin de Italiaans kampioene het gaat doen. In haar huidige vorm hoeft zij immers weinig rensters te vrezen. Er zal pech of een speciale renster met een wonderdag voor nodig zijn om haar er op de beklimmingen af te rijden. Sterker nog: wie gaat de tricolore kunnen volgen als zij aangaat op de laatste beklimming van de Cauberg? Of gaat Lidl-Trek het precies zo doen als SD Worx-Protime vorig jaar? Dat ELB op de top van de Cauberg even omkijkt, het teken geeft aan Van Anrooij dat ze mag en dat de Zeeuwse er dan vandoor gaat. Zou haar gegund zijn! Dan moet Van Anrooij wel die ongelooflijke explosie aankunnen en het liefst nog wat overhouden zodat ze op de top nog wat kan. Of gaat ze het met een lange aanval proberen?
Katarzyna Niewiadoma zal Van Anrooij het ongetwijfeld gunnen, maar het liefst wint de Poolse toch zelf. En het wordt, ondanks dat Niewiadoma natuurlijk een wereldtopper is, wel weer tijd dat ze een grote eendagskoers gaat winnen. Op de weg. Want de laatste zege in een klassieker dateert voor de regerend wereldkampioene gravel alweer van 2019. De koers in kwestie? Inderdaad, de Amstel Gold Race.
Ze verwoestte alles en iedereen op de laatste beklimming van de Cauberg en ze hield het vol tot aan de finish (al maakte Annemiek van Vleuten het nog heel spannend). Maakt ze het dit jaar op een soortgelijke wijze opnieuw af? Het kan, maar een scenario als dat van 2021 (waarin Longo Borghini haar kon volgen en ze stil gingen staan, waarna Vos dankjewel zei) ligt ook op de loer. Niewiadoma wordt onder meer ondersteund door Chloé Dygert. Soraya Paladin is trouwens ook vaak op de afspraak in de heuvelklassieker, al wist ze nog niet verder te komen dan drie vijfde plaatsen. Voor op de outsiderlijst!
Riejanne Markus moest rijkelijk laat in de Amstel Gold Race van vorig jaar nog energie verspillen vanwege gedoe met de fiets. Alsnog had ze wellicht de koers kunnen winnen, want op de laatste keer Cauberg kon ze met de allerbesten mee. Het is natuurlijk o zo makkelijk praten, maar had ze maar aangevallen. Misschien voor dit jaar? Markus zal na een stevige stage op de Teide in ieder geval een van de speerpunten van Visma | Lease a Bike zijn.
Voor haar zou het eveneens gunstig kunnen uitpakken om al wat vroeger aan te vallen. Een aanval in de laatste ronde is een mogelijkheid, maar wellicht ook al wat vroeger, nog voor de rensters aan de rondjes beginnen. Een beetje à la Chantal van den Broek-Blaak in 2018. Destijds ook in die kopgroep die mocht strijden om de zege? Jawel, Markus, al zal ze nu minder vrijheid krijgen dan destijds. De rest weet immers ook hoe goed ze is.
Andere speerpunten binnen de ploeg zijn Fem van Empel (zou goed zijn als ze na een meer dan degelijk optreden in de Ronde van Vlaanderen opnieuw deel uitmaakt van de finale) en natuurlijk Marianne Vos. Na de ontgoocheling van Parijs-Roubaix is het de vraag of ze de de knop al snel weer heeft kunnen omdraaien. Doorgaans gaat dat bij Vos heel aardig, dus daar maken we ons niet al te veel zorgen over. En dus kijken we naar Vos, zoals er eigenlijk altijd naar Vos moet worden gekeken.
FDJ-SUEZ heeft met Cecilie Uttrup Ludwig normaliter iemand die je altijd opschrijft voor een ereplaats. Maar de Deense stuiterbal brak haar heiligbeen in de Omloop Het Nieuwsblad en ze zal het van wedstrijden later in het jaar moeten hebben om nog wat van het seizoen te maken. De ploeg beschikt verder nog over Amstel-winnares Marta Cavalli, maar zij beperkt zich tot de Ardennenklassiekers in enge zin. Gelukkig rijden er nog een paar kleppers rond bij de formatie van Stephen Delcourt, die jaar na jaar beter en beter blijft worden.
Amber Kraak was de sensatie tijdens Parijs-Roubaix, maar ook juist op de meer heuvelachtige parcoursen kan ze uit de voeten, zo toonde ze in het verleden al aan. In een wedstrijdje de Cauberg op sprinten moet ze het onderspit delven, al kan ze natuurlijk best wel wat. Misschien is de ietwat aangepaste finale iets wat in haar voordeel kan werken. Loes Adegeest, Léa Curinier en Grace Brown zien we het op een soortgelijke manier proberen. Dus niet demarreren op de laatste beklimming, maar er op een eerder moment vandoor gaan. Het wordt lastig om zo’n inspanning tot het einde vol te houden, maar we kunnen er zeker van zijn dat ze het zullen proberen.
Silvia Persico moest door familieomstandigheden de Brabantse Pijl missen. Bijzonder vervelend, maar dat soort dingen horen nu eenmaal bij het leven. Door haar ploeg UAE Team ADQ wordt de Italiaanse wel opgeschreven voor de Zuid-Limburgse topklassieker en dus doen wij dat ook. Vraag is wel wat de hele toestand voor invloed heeft op haar koersen. We hebben al genoeg coureurs gezien die er op de fiets vleugels van krijgen, maar het kan ook de andere kant opvallen.
Kristen Faulkner (EF Education-Cannondale) moest niet fit afhaken voor de Brabantse Pijl, maar in de Amstel Gold Race kan ze als ze weer helemaal fit is natuurlijk weer een rol van betekenis spelen. Ook zij moet niet wachten op de slothelling, maar er al eerder vandoor gaan. Pfeiffer Georgi en Juliette Labous worden uitgespeeld als mogelijke afmaaksters van dsm-firmenich PostNL, Yara Kastelijn en Pauliena Rooijakkers hopen Fenix-Deceuninck aan succes te helpen. Bij Movistar is het gemis van Liane Lippert (en Annemiek van Vleuten, wat dacht u) voelbaar, al hebben ze met Olivia Baril en Mareille Meijering rensters die in principe leuk mee kunnen doen.
Ook benieuwd of de Limburgse wegen Margot Vanpachtenbeke dit jaar beter gezind zijn. In de Brabantse Pijl toonde ze in ieder geval dat ze alweer in behoorlijke vorm steekt. Haar ploeg heet dan weliswaar geen Parkhotel Valkenburg meer, het zal toch nog voelen als een thuiswedstrijd voor de formatie. Anders nog namen? Laten we de Afrikaanse rensters Ashleigh Moolman-Pasio en Kim Le Court (beiden AG Insurance-Soudal) niet vergeten.
Mavi García blijft, ondanks dat ze er niet jonger op wordt, nog iemand om rekening mee te houden, al moeten er voor haar wel erg veel sterren goed staan om te kunnen winnen. Liv AlUla Jayco-ploeggenotes Alex Manly (derde in de Brabantse Pijl), Ella Wyllie en Caroline Andersson zijn zeker ook talentvol, maar voor hen geldt eigenlijk hetzelfde. Maar in koers kan er veel. Ook voor Uno-X is het dankzij Anouska Koster beslist niet onmogelijk om te winnen. Wie niet waagt, die niet wint.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Elisa Longo Borghini
*** Lotte Kopecky, Shirin van Anrooij
** Katarzyna Niewiadoma, Demi Vollering, Marianne Vos
* Riejanne Markus, Amber Kraak, Silvia Persico, Lorena Wiebes
Website organisatie
Deelnemerslijst (FirstCycling)
Weer en TV
In startplaats Maastricht lijkt het zondag in de ochtenduren droog te blijven, al vertrekken de rensters wel onder een wolkendek. In de daaropvolgende uren zal het bij momenten opklaren en krijgt de zon af en toe de kans om door te breken. Het kwik zal oplopen naar de zestien graden Celsius. De wind (3 tot 4 Beaufort) komt waarschijnlijk uit het westen.
De Amstel Gold Race is zondag live te zien bij de NOS (NPO1), Sporza (op VRT1) en Eurosport 1, alsook de online kanalen Eurosport.nl en Discovery+. Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.