Voorbeschouwing: Elfstedenrace 2024 – Wie voorkomt een scheve schaats en zakt niet door het ijs?
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 2 oktober 2024 om 13:15

Voorbeschouwing: Elfstedenrace 2024 – Wie voorkomt een scheve schaats en zakt niet door het ijs?

De BetCity Elfstedenrace 2024 is een speciale uitgave. Het is namelijk een UCI-koers die doorgaat zonder de begeleiding van politie-motards, een vereiste voor organisaties in Nederland. Wat dat betreft kan het een gamechanger zijn. Daarnaast is het de afscheidswedstrijd van Ramon Sinkeldam, die zal starten met rugnummer een, omdat uitredend winnaar Jasper Philipsen er niet is. WielerFlits blikt vooruit!

Historie


Vorige editie

foto: Cor Vos


Parcours

De Elfstedenrace zag in 2022 het levenslicht als een unieke koers die langs de route van de legendarische Elfstedentocht op de schaats gaat. Waar destijds en vorig jaar de route tegen de klok in werd gereden, zal dat nu met de klok mee zijn. Dat betekent dus dat de renners dezelfde route voeren als de schaatsers. De start is net als de eerste twee edities aan de westkant van Leeuwarden, bij de Elfstedenhal. De indoor schaatsbaan lig pal naast het gloednieuwe stadion van voetbalclub SC Cambuur Leeuwarden, al is het wel te hopen voor de renners dat zij beter scoren dan De Hertjes de laatste weken.

De route loopt dus via de doortochten van de Elfstedentocht. Kruisjes hoeven de renners niet te zetten, maar opletten moeten ze wel. Hoewel het profielkaartje boekdelen spreekt (het parcours is zo vlak als een biljartlaken), zal het veel draaien en keren zijn. Dat komt namelijk omdat de organisatie op knappe wijze erin is geslaagd om deze wedstrijd te organiseren zonder politiebegeleiding. Daardoor is de route aangepast. Deze voert nog steeds door alle elf steden, maar drukke wegen en centra worden gemeden. Op die manier wordt de druk op het verkeer geminimaliseerd.

Een belangrijke voorwaarde van de politie Noord Nederland is dat op de gehele route op alle zijstraten en kruisingen gecertificeerde verkeersregelaars worden ingezet. Dat is gelukt. Tot slot is ook de finishlocatie veranderd. De finale van de wedstrijd gaat niet meer door het centrum van Leeuwarden. In plaats daarvan wordt er gefinisht ter hoogte van restaurant de Groote Wielen, aan de oostkant van de stad. Dat is vlakbij de Bonkevaart, waar de schaatsers normaal ook finishen na passages door Leeuwarden, Sneek, IJlst, Sloten, Stavoren, Hindeloopen, Workum, Bolsward, Harlingen, Franeker, Dokkum en opnieuw Leeuwarden.

BetCity Elfstedenrace 2024 route profiel

Woensdag 2 oktober: Leeuwarden-Leeuwarden (199,9 km)
Start: 10.30 uur
Finish: tussen 14.50 en 15.20 uur


Favorieten

Het belooft weer een mooie editie van de BetCity Elfstedenrace te zijn. Met een aantal topsprinters in het veld, mannen in vorm en rasaanvallers kan het alle kanten op. Het parcours is volledig vlak en dus zijn de weersomstandigheden leidend. Het blijft echter droog en hoewel het koud is, staat er ook een matige oostnoordoostenwind. Dat betekent dat hij van Harlingen tot Dokkum pal tegen staat, van 75 tot 20 kilometer voor het einde. Op het einde staat hij grotendeels mee en dus lijkt een massasprint het logische scenario, tenzij een sterke (late) vlucht overleeft.

Schiet Groenewegen raak? – foto: Cor Vos

Als we naar de sprinters kijken, dan springen er een aantal namen uit. Topfavoriet op voorhand lijkt Dylan Groenewegen te zijn. De 31-jarig Nederlands kampioen krijgt bij Jayco AlUla een heel deftige trein met zich mee naar Friesland. Oud-winnaar Elmar Reinders (hij won de eerste editie van deze koers vlakbij waar nu de finish is in 2022), Luka Mezgec en Max Walscheid zijn allemaal van de partij. Met tempobeulen als Luke Durbridge, Jan Maas en Kelland O’Brien is er ook genoeg vuurkracht om vluchters terug te halen. Groenewegen viel eind augustus hard in de Renewi Tour, maar de laatste drie wedstrijden hikt hij steeds dichter tegen de overwinning aan.

Ook Gerben Thijssen is de laatste weken goed in orde. Hij sprintte top-5 in de GP Fourmies (tweede), GP d”Isbergues (derde), Kampioenschap van Vlaanderen (vijfde) en de Omloop van het Houtland (vierde). Ook hij kan rekenen op goede ondersteuning, met voor de sprint in ieder geval Gijs Van Hoecke en Madis Mihkels erbij – al zou de jonge Est ook prima zelf het spel kunnen afmaken. Toch valt het te bezien of de Waalse formatie van Aike Visbeek voor die tactiek kiest. Met Europees kampioen U23 Huub Artz, Rune Herregodts en Roel van Sintmaartensdijk hebben ze een aantal powerhouses in de ploeg die vanuit een (vroege) vlucht ook heel kansrijk zijn.

Zien we opnieuw een juichende Jakobsen? – foto: Cor Vos

Waar Visma | Lease a Bike meer en meer een internationale ploeg is, positioneert Team dsm-firmenich PostNL zich juist steeds vaker als dé Nederlandse ploeg. Zij starten met vijf thuisrijders, waarbij de ploeg kan switchen tussen de verschillende wagonnetjes in de sprinttrein. Afmaker is Fabio Jakobsen, die misschien wel het zwaarste seizoen uit zijn loopbaan kent. Met mannen als Nils Eekhoff, Timo Roosen en Bram Welten rond zich, is hij prima ondersteund voor een sterke sprint. Alleen daar schort het dit jaar wel aan. Voordeel voor Jakobsen is dat deze koers volledig vlak is. Als hij ergens nog vertrouwen wil op doen voor de winter, dan is dat hier.

Bij Visma | Lease a Bike was het nog een hele puzzel om tot een voltallige selectie te komen. Met hulp van drie Development-renners is dat gelukt. Met Morten Aalling Nørtoft en Colby Simmons (die beiden bij de ploeg vertrekken) zijn daar twee rappe mannen bij, maar normaal gezien zullen zij hun deel moeten doen in de sprintvoorbereiding. Europees kampioen tijdrijden Edoardo Affini en Mick van Dijke zullen dat normaal ook moeten doen, maar zij zijn in een aanvallende koers ook niet kansloos. Dat geldt eveneens voor Christophe Laporte, die in vrijwel alle scenario’s kan winnen in Leeuwarden. De Fransman durft aan te vallen en is snel. Maar is hij rap genoeg?

Even opletten: Laporte rijdt tegenwoordig weer in het geel – foto: Cor Vos

Ook bij Lotto Dstny hadden ze meerdere mannen van de opleidingsploeg nodig om te kunnen rijden. Met Robin Orins is daar wel iemand bij die vanuit een aanval deze koers kan afronden en dat geldt ook voor Alec Segaert. Dat hij in vorm is liet hij zien met brons op het WK voor beloften afgelopen vrijdag. Met ook een paar andere hardrijders heeft de ploeg opties om mee te helpen in het terughalen van een kopgroep. Afmaker met dienst bij het Belgische ProTeam is Milan Menten. De 27-jarige Belg is de laatste twee maanden ook in vorm, maar mist een beetje die uitsmijter. Het zou voor Menten de eerste UCI-zege van 2024 betekenen, zo op de valreep.

Vorig jaar stak Alpecin-Deceuninck deze koers dus op zak, toen Jasper Philipsen in Leeuwarden op zoek was naar de titel ‘zegekoning van 2023’. Hij is een van ’s werelds beste sprinters, maar dit jaar is hij er niet bij. Voor Ramon Sinkeldam is het zijn laatste koers van zijn carrière. Hij mag nog één keer proberen zijn sprinter naar de zege te loodsen. Ook Edward Planckaert en Timo Kielich zullen daarin hun rol hebben, maar voor de positie van afmaker hebben ze drie smaakjes: Simon Dehairs van de opleidingsploeg, de Australische krachtpatser Jensen Plowright én talent Sente Sentjens. Die laatste is op dreef en sprintte dit weekend naar winst in de GP Pino Cerami.

Sente Sentjens – foto: Cor Vos

Andere snelle renners die ook voor een goede uitslag kunnen zorgen (naast reeds genoemde namen als Mihkels, Dehairs en Plowright) moeten we zoeken bij de ProTeams en continentale ploegen. Denk bijvoorbeeld aan Sebastian Nielsen van Tour de Tietema-Unibet, Nicolò Parisini van Q36.5 Pro Cycling, Roy Hoogendoorn en Roan Konings (beiden Metec-Solarwatt), Timothy Dupont (Tarteletto-Isorex) en Coen Vermeltfoort (VolkerWessels). De 36-jarige spurter is al jaren een van de snelste mannen in het Nederlandse circuit, maar verliest wel wat van zijn pluimen.

Aanvallers

Gezien de sprintersploegen en de nadelige wind, lijkt een massasprint onoverkomelijk. Toch staan er wel een aantal sterke mannen aan het vertrek die dat scenario kunnen dwarsbomen. Affini, Van Dijke, Laporte, Artz, Orins, Segaert en eventueel een Eekhoff kunnen dat. Maar ook iemand als Rory Townsend. De 29-jarige Ier zal een ontsnapping nooit zelf opzetten, maar glipt al jaren wel graag mee in dat soort pogingen. En aan de meet is hij snel, waardoor hij al jaren korte uitslagen verzamelt in dit soort koersen. Dat kan hij overigens ook in de massasprint. Met Jannik Steimle en Fabio Christen heeft Q36.5 Pro Cycling – naast Townsend – nog twee gevaarlijke aanvallers bij zich.

Jelte Krijnsen als stagiair van Q36.5 – foto: Cor Vos

Een van de revelaties van dit seizoen op nationaal niveau is Jelte Krijnsen. De 23-jarige renner van Parkhotel Valkenburg won de Druivenkoers in Overijse, hij werd tiende in de Muur Classic Geraardsbergen en zesde in de Tour of Britain. Afgelopen weekend won hij in Dokkum nog de eerste editie van de gloednieuw Crit Race. Krijnsen is afkomstig uit Bolsward en rijdt tijdens deze koers door zijn eigen woonplaats. Hij is enorm gemotiveerd om zich te tonen in zijn thuisregio, al is dat voor zijn toekomst niet meer nodig. Vorige week werd bekend dat hij volgend seizoen zijn profdebuut maakt bij het Australische Jayco AlUla. Hij treft daar ploegleider Pieter Weening.

Vorig jaar stond de koers vol van waaiers. Het parcours leent zich daar ook voor, maar dan moet de wind wel meezitten. Daar lijkt het nu niet op, maar je moet er in het open Friese landschap wel altijd rekening mee houden. In dit veld let je dan ook beter op Hartthijs de Vries. Net als Krijnsen rijdt hij een thuiswedstrijd. In de finale gaat de koers ook redelijk dicht langs de woonplaats van de 28-jarige renner van Tour de Tietema-Unibet, als de route van Dokkum naar Broeksterwald loopt. Ten oosten daarvan ligt Kollum, waar De Vries nog altijd woont. Vorig jaar kon hij zich onderscheiden in zijn thuiskoers, toen hij na een waaierspektakel als zesde over de streep kwam.

Hartthijs de Vries – foto: Cor Vos

Wie aan aanvallen denkt, dacht normaal altijd meteen aan Taco van der Hoorn. De 30-jarige Nederlander van Intermarché-Wanty had het de laatste anderhalf jaar erg zwaar. Bij een val in de Ronde van Vlaanderen 2023 liep hij een zware hersenschudding op, waarna hij liefst zestien maanden moest revalideren. Vorige maand keerde hij terug in competitie. Sindsdien zit er een stijgende lijn in zijn niveau, al laten zijn uitslagen dat nog niet direct zien. Hij hoopte dit najaar nog ergens een uitschieter te realiseren. Daar lijkt dit de perfecte koers voor. Als Van der Hoorn in de laatste twintig kilometer nog vooruit zit, gaat hij met rugwind een heel lastige klant zijn. 

In het scenario waarbij aanvallers het halen ten opzichte van de sprinters, zijn er meer sterke renners die je niet mag uitvlakken. We denken dan spontaan aan Rune Herregodts van Intermarché-Wanty. De Waalse ploeg heeft dus stiekem best veel kaarten om te spelen. Verder zien we ook bij de Nederlandse Continental-teams een aantal hardrijders die op de verrassing kunnen spelen. Denk aan de altijd sterke Timo de Jong en Fries Elmar Abma (VolkerWessels), Daan van Sintmaartensdijk (BEAT Cycling), man van de provincié Guillaume Visser (winnaar Topcompetitie), Leeuwarder Rick Ottema én good old Peter Schulting bij Diftar Cycling.

Taco van der Hoorn – foto: Cor Vos

Favorieten volgens WielerFlits
**** Dylan Groenewegen
*** Gerben Thijssen, Fabio Jakobsen
** Christophe Laporte, Milan Menten, Sente Sentjens
* Rory Townsend, Jelte Krijnsen, Hartthijs de Vries, Taco van der Hoorn

Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFlash)


Weer en tv

Het belooft een mooie koersdag te zijn in Friesland. Het kwik stijgt ’s middags weliswaar niet verder dan 14 graden Celsius, maar er staat verder weinig wind (oostnoordoost aan 3 Beaufort) en het blijft ook droog in Friesland.

De finale van de Betcity Elfstedenrace is live te zien. Je kunt van 13.30 uur terecht bij Omrop Fryslân, Eurosport 1 en de online kanalen HBO Max en Discovery+. Deze informatie is ook terug te vinden in het overzicht Wielrennen op TV.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.