Voorbeschouwing: Deutschland Tour 2019
foto: Isaak Papadopulous/Weitsprunga
donderdag 29 augustus 2019 om 07:00

Voorbeschouwing: Deutschland Tour 2019

Het Duitse wielrennen is booming. Ook in Duitsland zelf wordt op hoog niveau gekoerst deze week, met de vierdaagse Deutschland Tour (2.HC). Donderdag begint een peloton met liefst vijftien WorldTour-ploegen aan de 34ste editie. Wie volgt Matej Mohoric op? WielerFlits blikt vooruit.

Historie

De geschiedenis van de Deutschland Tour gaat meer dan honderd jaar terug. Toch is de ronde pas 33 keer verreden. Wielrennen en Duitsland zijn niet altijd een goede combinatie gebleken. In 1911 werd de allereerste uitgave van Quer durch Deutschland georganiseerd, Dwars door Duitsland. Thuisrijder Hans Ludwig won op punten, omdat men toen niet koos voor een klassement op tijd. In de jaren ’20 en de beginjaren ’30 werd het nog vier keer geprobeerd, maar de Großer Preis von Deutschland en de Deutschlandrundfahrt kwamen niet écht van de grond.

Even leek vanaf 1937 de Ronde van Duitsland vertrokken, toen Opel-directeur Herrmann Schwartz zich hard maakte voor de wielerkoers. Langer dan drie jaar duurde dat niet, mede ook door de Tweede Wereldoorlog. Al die tijd waren er Duitse winnaars, maar na de oorlog kwam de eerste buitenlander op de erelijst: Roger Ghyselinck uit België won de editie van 1950. Naast Ghyselinck staat met Isidore Derijcke (1952) een tweede Belg op de lijst van oud-winnaars. Ab Geldermans (1960), Peter Post (1962) en Theo de Rooij (1982) zijn de enige Nederlandse renners op de erelijst. De recordwinnaar is Jens Voigt, die in 2006 en 2007 de beste was.

De Deutschland Tour stond tussen 1999 en 2008 tien jaar achter elkaar op de kalender: de langste achtereenvolgende reeks. Vanaf 2005 was de ronde zelfs ProTour. Na 2008 werd de stekker eruit getrokken toen tv-zender ARD besloot te stoppen met uitzenden na veel dopinggevallen. Mede door het succesvolle Grand Départ van de Tour de France in Düsseldorf durfde de ASO het aan om in 2018 de Deutschland Tour nieuw leven in te blazen.

Laatste tien winnaars Deutschland Tour
2018: flag-si Matej Mohoric
2008: flag-de Linus Gerdemann
2007: flag-de Jens Voigt
2006: flag-de Jens Voigt
2005: flag-us Levi Leipheimer
2004: flag-de Patrik Sinkewitz
2003: flag-au Michael Rogers
2002: flag-es Igor González de Galdeano
2001: flag-kz Alexander Vinokourov
2000: flag-es David Plaza


Vorig jaar

Afgelopen seizoen trapte José Alvaro Hodeg de Deutschland Tour af met ritwinst, maar hij moest zijn leiderstrui een dag later weer afgeven aan ritwinnaar Maximilian Schachmann. In Trier bleek de Duitser na een heuvelachtige finale de beste van een elitegroepje. Daarin versloeg hij onder meer Matej Mohoric en Tom Dumoulin. In de derde etappe pakte Mohoric de macht door de heuvelrit te winnen. Hij was de beste van een klein peloton en nam de leiding over.

De strijd tussen Mohoric, Dumoulin en Schachmann – foto: Justin Setterfield / Getty Images

De laatste rit naar Stuttgart was andermaal over de geaccidenteerd terrein, waardoor de toppers in het klassement elkaar weer bestookten. Dit keer was het Nils Politt die won, maar Mohoric wist door een tweede plaats de eindoverwinning veilig te stellen. Het secondespel in het klassement eindigde voor Politt op een tweede plaats, zes seconden achter Mohoric. De derde plek was voor Schachmann, op twaalf tellen van de winnaar. Tom Dumoulin sloot de ronde af als vierde.

Top-5 Deutschland Tour 2018
1. flag-si Matej Mohoric (Bahrain Merida)
2. flag-de Nils Politt (Katusha-Alpecin) op 6s
3. flag-de Maximilian Schachmann (Quick-Step Floors) op 12s
4. flag-nl Tom Dumoulin (Team Sunweb) op 16s
5. flag-it Damiano Caruso (BMC) op 26s


Parcours

Dit jaar is de Deutschland Tour een koers voor de puncheurs, de heuvelrenners die goed kunnen aankomen of de explosievere klimtypes. De organisatie heeft een traject uitgetekend dat de renners redelijk centraal in Duitsland houdt. Gestart wordt in Hannover, om 717 en een halve kilometer later te finishen in Erfurt.

Donderdag 29 augustus, Etappe 1: Hannover – Halberstadt (167 km)

In de eerste etappe lijkt een sprint van een grote groep het meest logische scenario. Hannover is de startplaats. Deze stad is de hoofdstad van de deelstaat Niedersachsen en had in de jaren ’70 zes jaar een stedenband met Utrecht. Op het gebied van sport is voetbalclub Hannover 96 de trots, al degradeerde de ploeg vorig jaar uit de 1. Bundesliga.

De renners zullen Hannover via de zuidzijde snel verlaten. De etappe zal dan ook voornamelijk in zuidoostelijke richting afgelegd worden. Halverwege is de Sternplatz (2,8 km aan 6,4%) de enige hindernis van de dag. Enkele delen zijn 15% op deze korte klim, naar heel veel invloed op de koers zal de Sternplatz niet hebben.

Op 15,5 kilometer van de finish in Halberstadt (deelstaat Sachsen-Anhalt) ligt een bonussprint, waar respectievelijk 3, 2 en 1 bonusseconden te verdienen zijn. Bij de reguliere tussensprints op de route zijn alleen punten voor het puntenklassement te verdienen.

De finale is geknipt voor de sprinters, al zullen zij wel over een goede techniek moeten beschikken. De slotfase in Halberstadt is alles behalve rechttoe, rechtaan. Op drie kilometer van de finish rijdt het peloton de stad binnen. Het centrum wordt niet aangedaan, het peloton neemt een deel van de rondweg. Tussen kilometer 2 en 1 liggen twee haakse bochten en ook in de slotkilometer volgt nog een bocht naar rechts. De laatste 450 meter gaan linea recta naar de eindstreep.

Start: 13.20 uur
Finish: 17.05 – 17.30 uur

Vrijdag 30 augustus, etappe 2: Marburg – Göttingen (202 km)

Marburg in de deelstaat Hessen is de startlocatie voor de tweede etappe. In deze stad uit de middeleeuwen springt vooral de universiteit eruit. Deze was in de zestiende eeuw de eerste protestantse universiteit ter wereld.

De langste rit van deze Deutschland Tour gaat in noordoostelijke richting naar Göttingen in Niedersachsen. Na bijna zeventig kilometer ligt de beklimming van de Waldeck (1,8 km aan 8,7%), waarna het via golvende wegen naar de finishplaats gaat.

Daar zijn vooral de laatste dertig kilometer zwaar. Eerst zijn een tussensprint en de Göttingen-klim voor bergpunten (1,1 km aan 4,6%) in het parcours gelegd. Vijftien kilometer voor de finish passeren de renners de finish, waarna een lokale ronde volgt met wéér de Göttingen-klim. Dit keer niet voor bergpunten, maar voor 3, 2 en 1 bonificatieseconden.

De laatste negen kilometer gaan in licht dalende lijn richting de finish. In het centrum van Göttingen liggen nog enkele haakse bochten, maar de laatste 1,3 kilometer zijn in rechte lijn.

Start: 12.05 uur
Finish: 16.40 – 17.10 uur

Zaterdag 31 augustus, etappe 3: Göttingen – Eisenach (189 km)

Een verplaatsing is niet nodig voor de ploegen, want op de derde dag is Göttingen de finishplaats. Het gaat in zuidelijke richting naar Eisenach, voor een etappe die wel eens beslissend zou kunnen zijn voor de eindoverwinning.

Vroeg in de rit staat de klim naar Heiligenstadt (3,3 km aan 5,6%) op het programma. In Treffurt ligt na 78 kilometer een tussensprint. Daarna gaat het in volle vaart richting de heuvelachtige finale rond Eisenach. Vooral de laatste veertig kilometer zijn om in de gaten te houden.

Via de Hohe Sonne-klim (1,8 km aan 6,5%) komen de renners voor het eerst over de finish. Vanaf daar is het nog 27 kilometer te gaan, met eerst de Vachaer Stein (2,4 km aan 4,2%) en kort daarna weer de Hohe Sonne.

Deze keer liggen bovenop de laatste klim van de dag 3, 2 en 1 bonificatieseconden voor het oprapen. De laatste tien kilometer zijn naar beneden richting de finish. In de laatste drie kilometer zitten drie haakse bochten naar links. De rechte lijn naar de streep is precies een kilometer lang.

Start: 13.15 uur
Finish: 17.30 – 17.55 uur

Zondag 1 september, etappe 4: Eisenach – Erfurt (159,5 km)

In de slotetappe kan ook nog van alles gebeuren. De finishplaats van zaterdag, Eisenach, is ook de vertrekplek voor de zondagrit. Hemelsbreed is het van Eisenach naar de streep in Erfurt niet heel ver, maar de organisatie kiest voor een zuidelijke lus om van A naar B te komen.

Het zwaartepunt van de rit ligt daardoor halverwege de etappe. Eerst doemt de Neue Ausspanne (4,9 km aan 4,6%) op en daarna volgen de Ruppberg (4,6 km aan 6%) en de Oberhof (4,9 km aan 4,6%) elkaar snel op. Mocht de koers hier openbreken, dan is het de vraag of die inspanning volgehouden kan worden tot het einde. Vanaf de laatste top is het nog 75 kilometer naar Erfurt in deelstaat Thüringen.

Na het heuvelachtige middenstuk gaat het in dalende lijn naar de Hanzestad die ook bekend is in het schaatsen. Op achttien kilometer van de echte finish, rijdt het peloton al over de streep. Wat nog volgt zijn twee lokale rondes van negen kilometer, elk met een oplopende strook van 1,5 kilometer tot aan de finish. Mogelijk dat de puncheurs hier de sprinters ontmoeten.

Na de finish weten we ook direct wie zich de eindwinnaar mag noemen van de 34ste Deutschland Tour.

Start: 11.50 uur
Finish: 15.20 – 15.45 uur


Favorieten

Voor de leider in het algemeen klassement is er een rode leiderstrui. In het tenue zijn meer dan 1.500 namen verwerkt van fans die hebben bijgedragen aan deze Deutschland Tour. De puntentrui is groen, de bergtrui fel blauw en de jongerentrui kleurt wit. In totaal zijn er vijftien WorldTour-teams die gaan strijden om die tricots, een ontzettend hoog aantal voor een 2.HC-koers. Alleen Mitchelton-Scott, Movistar en Groupama-FDJ ontbreken.

Emanuel Buchmann – foto: Cor Vos

Als we kijken naar de teams die onder een Duitse vlag uitkomen, zijn dat BORA-hansgrohe en Team Sunweb. De eerste ploeg komt met een geheel Duitse ploeg naar de start in Hannover. Emanuel Buchmann is de kopman van dienst. Afgelopen zomer was hij het grote uithangbord van het nationale wielrennen, omdat hij in de Tour de France tot het slotweekend streed om een plek op het eindpodium. Uiteindelijk werd hij vierde. In de Deutschland Tour maakt hij zijn eerste kilometers na de Tour, maar reken maar dat hij zich laat zien. De vraag is of het parcours zwaar genoeg is voor Buchmann.

Marc Hirschi in de BinckBank Tour – foto: Cor Vos

Team Sunweb heeft ook een Duitse kopman, namelijk Lennard Kämna. Het 22-jarige talent maakte in de Tour de France indruk door zich als aanvaller te tonen in bergritten. In eigen land krijgt hij een parcours dat meer op zijn maat is. Onlangs maakte Kämna bekend na drie jaar te vertrekken bij Sunweb, voor een avontuur bij BORA-hansgrohe. Neemt hij met succes afscheid? Marc Hirschi is een andere kanshebber bij Team Sunweb. De 21-jarige Zwitser, regerend wereldkampioen bij de beloften, werd eerder deze maand vijfde in de BinckBank Tour. In de Ardennenrit toonde hij zich van voren. Dat terrein is vergelijkbaar met de klimmen in Duitsland.

Julian Alaphilippe – foto: Cor Vos

Waar Remco Evenepoel start, moet rekening met hem worden gehouden. En laat het Belgische toptalent nu zijn opwachting maken in de Deutschland Tour. Met een eindzege in de Baloise Belgium Tour, de Europese titel tijdrijden en de overwinning in de Clásica San Sebastián kan zijn seizoen al niet meer stuk, maar waarom niet nog een rittenkoers van niveau? Het parcours is hem op het lijf geschreven, maar Deceuninck-Quick-Step heeft (zoals vaker) meer ijzers in het vuur. Wat te denken van Julian Alaphilippe, die na de Tour snel moest opgeven in San Sebastián, maar nu aan zijn naseizoen begint. Ook voor hem zijn de klimmetjes ideaal. Ook Kasper Asgreen kan door de Belgische formatie uitgespeeld worden, mogelijk vanuit de vroege aanval.

Team Ineos neemt een serieuze ploeg mee naar Duitsland. Met ervaren mannen als Michal Kwiatkowski en Geraint Thomas kan het mikken op meerdere renners. Voor de Pool lijkt het parcours ideaal, maar zijn vorm in de Tour was niet bijzonder. Herpakt hij zich? Thomas reed na zijn tweede plek in de Ronde van Frankrijk nog geen officiële kilometer, maar hem moet je nooit uitvlakken. Een derde troef is Pavel Sivakov, de 22-jarige Rus die onlangs de Ronde van Polen wist te winnen. Misschien gaan alle ballen wel op hem.

Pavel Sivakov – foto: Cor Vos

Meerdere ploegen hebben twee heuvel- en klimspecialisten die zij uit kunnen spelen. Dat zal zorgen voor tactische koersen, waar aanvallers mogelijk het voordeel uit kunnen halen. UAE Emirates heeft Diego Ulissi en Daniel Martin in de gelederen, terwijl Astana rekent op Magnus Cort en Alexey Lutsenko. In mindere mate heeft Jumbo-Visma Koen Bouwman en Jonas Vingegaard om vanuit de underdogrol te scoren. De Deen won onlangs een rit in de Ronde van Polen en werd tweede in de Ronde van Denemarken.

Andere namen om op te letten, zijn die van Jasper Stuyven en Richie Porte (beide Trek-Segafredo), Alberto Bettiol (EF Education First), Vincenzo Nibali (Bahrain Merida), Simon Geschke en Serge Pauwels (CCC), Jens Keukeleire (Lotto Soudal), Odd Christian Eiking (Wanty-Gobert) en Jonas Rutsch (Lotto-Kern Haus). Vanuit Duits oogpunt is ook Nils Politt interessant. De sterke aanvaller heeft onder meer Rick Zabel aan zijn zijde bij Katusha-Alpecin.


Sprinters

In de Deutschland Tour zijn genoeg sprinters actief, voor de weinige kansen die ze zullen krijgen. Het beloven koninklijke sprints te worden, met Tourkoning Caleb Ewan (Lotto Soudal) als grote naam. Hij wordt uitgedaagd door thuisfavoriet Pascal Ackermann van BORA-hansgrohe. In hun kielzog hopen Alexander Kristoff (UAE Emirates), Cees Bol (Team Sunweb), André Greipel (Arkéa-Samsic) en Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) op een uitschieter.

Caleb Ewan – foto: Cor Vos


Favorieten volgens WielerFlits
**** Julian Alaphilippe
*** Diego Ulissi, Alexey Lutsenko
** Emanuel Buchmann, Marc Hirschi, Pavel Sivakov
* Lennard Kämna, Remco Evenepoel, Nils Politt, Jonas Vingegaard

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)


Weer en TV

De temperatuur is de hele week tussen de 25 en de 30 graden Celsius. Regelmatig is er een zonnetje, maar dat kan ook overgaan in bewolking. Op de openingsdag zijn er onderweg mogelijk regen- en onweersbuien, maar dat lijken volgens Buienradar op korte zomerbuien.

De Deutschland Tour wordt op de Duitse tv elke dag uitgezonden. Etappes 1 (vanaf 16.00 uur) en 3 (vanaf 16.15 uur) zijn op ARD/Das Erste te zien. De andere twee ritten worden uitgezonden op ZDF. Dat is voor etappe 2 vanaf 16.00 uur en op de slotdag vanaf 14.00 uur.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.