Voorbeschouwing: Grand Prix Cycliste de Québec 2016

Door , vrijdag 9 september 2016 om 08:15
Voorbeschouwing: Grand Prix Cycliste de Québec 2016

Vorig jaar was Urán de sprinters te slim af - Foto: Etixx - Quick-Step/Tim De Waele

Inhoudsopgave

Met het einde van de Vuelta a España in zicht, nadert ook het wielerseizoen voorzichtig haar ontknoping. Als opmaat naar de Ronde van Lombardije en het WK in Qatar, staan er in Canada twee WorldTour-koersen op het programma. Vrijdag is het eerst de beurt aan de Grote Prijs van Québec. WielerFlits blikt vooruit.


Historie
De Grand Prix de Cycliste Québec, zoals de koers voluit heet, kent een geschiedenis van amper zes edities. In 2010 zag het Canadese tweeluik het levenslicht, in het kader van de mondialisering van de WorldTour. De oprichting van deze twee wedstrijden is een succes gebleken, want beide erelijsten liegen er niet om. Zo wist Philippe Gilbert in zijn succesjaar 2011 al eens te winnen in Québec, terwijl Simon Gerrans met twee zeges (2012 en 2014) recordhouder is. Daar kunnen Rigoberto Urán (titelverdediger) en Thomas Voeckler (winnaar eerste editie) zich vrijdag bij voegen.

De GP de Québec ligt ook ons Nederlanders goed. Tijdens de voorgaande zes edities, stond er vier keer een landgenoot op het podium. In 2013 boekte Robert Gesink (de nog ontbrekende winnaar uit het rijtje van zojuist) er een van zijn grootste triomfen, door onder meer de maat te nemen van Peter Sagan en Greg Van Avermaet. De Varssevelder stond ook in 2010 (derde) en 2011 (tweede) op het ereschavot. Tom Dumoulin maakte in 2014 het lijstje compleet, toen hij als tweede finishte achter Gerrans. De kopmannen van LottoNL-Jumbo en Giant-Alpecin zijn er dit jaar niet bij.

Laatste vijf winnaars
2011: flag-be Philippe Gilbert
2012: flag-au Simon Gerrans
2013: flag-nl Robert Gesink
2014: flag-au Simon Gerrans
2015: flag-co Rigoberto Urán

Parcours
In Québec koerst men traditiegetrouw op een omloop van 12,6 kilometer. Dit parcours is ontstaan doordat er voorheen ook tijdens de Canadese kampioenschappen op de weg en de Tour de Beauce overheen gereden werd. Anno 2016 werken de renners het circuit zestien keer af, wat neerkomt op een totale lengte van 201,6 kilometer. Binnen dit rondje liggen de De Côte de la Montagne (375 meter lang aan 10% gemiddelde stijging), de Côte de la Potasse (420 meter aan 9%), de Montée de la Fabrique (190 meter aan 7%) en de Montée du Fort (1km aan 4%). Op die laatste klim ligt de streep getrokken. Renners kunnen hier op de macht naar boven.

2016_GPC_QC_PARCOURS_EN_HR

Favorieten
Het parcours in Québec heeft met een beetje verbeelding wel iets weg van een voorjaarsklassieker. Met in totaal 2976 hoogtemeters moet het peloton wel steviger klimmen dan in bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen, maar op het stadsparcours is er wel ruimte om te recupereren. Op de venijnige klimmetjes kunnen renners het verschil maken, maar de zes edities hebben tot op heden bewezen dat een sprint met een uitgedund groepje het meest voorkomende scenario is.

foto: Sirotti

Peter Sagan – foto: Sirotti

In dat geval moeten we kijken naar renners die de heuvels makkelijk kunnen verteren en daarna over een sterk eindschot beschikken. Peter Sagan siert het affiche van deze koers en is ook meteen de topfavoriet. De wereldkampioen kwam hier in het verleden al drie keer eerder, maar wist nog nooit te winnen. Zijn beste resultaat is de tiende stek in het jaar dat hij uit het wiel werd gekletst door Gesink. Maar de status van de 26-jarige Slowaak is inmiddels veranderd, waardoor Sagan zeker tot de kanshebbers behoort. Een kanttekening is dat hij tijdens zijn enige wedstrijd sinds Rio (de Bretagne Classic) vroegtijdig opgaf. Staat hij in Canada topfit aan de start? Tinkoff heeft eventueel Roman Kreuziger en Rafal Majka als alternatief achter de hand.

 foto: Sirotti

Michael Matthews – foto: Sirotti

De Australische variant van Sagan luistert naar de naam van Michael Matthews. De boezemvrienden komen elkaar tijdens het seizoen regelmatig tegen als concurrent. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het jongste WK, waar Bling naast Sagan met zilver stond te pronken. De aanwinst van Sunweb-Giant is de laatste weken in ieder geval op dreef en werd vorig jaar in Québec al tweede. Zijn concurrenten zijn dus gewaarschuwd.

foto: Sirotti

Greg Van Avermaet – foto: Sirotti

Het gevaar voor Sagan komt niet alleen uit de hoek van Orica-BikeExchange. Greg Van Avermaet bleek dit seizoen al meer dan eens een kwelgeest te zijn voor de kopman van Tinkoff. De 31-jarige Belg greep de laatste jaren ondanks zijn enorme aanvalslust vrijwel altijd naast de hoofdprijzen. Maar dit jaar lijkt alles wat GVA aanraakt in goud te veranderen. Letterlijk zelfs, want in Rio de Janeiro kroonde hij zichzelf tot Olympisch kampioen. In de vier eerdere edities waar de BMC-kopman meedeed, eindigde hij steevast in de top-10. Dat moet hij kunnen verbeteren.

Bryan Coquard

Bryan Coquard – foto: Sirotti

Op de deelnemerslijst vinden we nog meer renners die op dit parcours uitstekend uit de voeten kunnen. Denk bijvoorbeeld aan Bryan Coquard, eerder dit jaar al vierde in de Amstel Gold Race. De 24-jarige Fransman hikt al het hele jaar tegen zijn grote doorbraak aan. Dit seizoen boekte hij dertien overwinningen, waarmee hij net als Alexander Kristoff en Timothy Dupont de meeste zeges van het jaar op zijn naam heeft staan. Weet Coquard hier in Canada – waar hij in 2014 al eens de Challenge Sprint Pro wist te winnen – uit te pakken?

foto: Sirotti

Jasper Stuyven – foto: Sirotti

Ook Jasper Stuyven is bezig om zijn belofte in te lossen. De 24-jarige Belg won in het voorjaar op indrukwekkende wijze Kuurne-Brussel-Kuurne en was tijdens de Tour de France bovendien erg dicht bij ritwinst. In Québec moet hij ook mee kunnen doen om de knikkers. Zijn landgenoot Jurgen Roelandts zou hier eveneens een rol van betekenis kunnen spelen. De 31-jarige Belg kon nog nooit echt potten breken in Québec, maar zou het profiel toch zeker aan moeten kunnen. Bij Lotto Soudal hebben ze met Tim Wellens, Tiesj Benoot en Sean De Bie meerdere ijzers in het vuur.

 foto: © Tim De Waele

Julian Alaphilippe – foto: © Tim De Waele

Bij Etixx-Quick-Step rekenen ze vooral op Julian Alaphilippe. De 24-jarige Fransman baarde in 2015 opzien met klinkende resultaten in het drieluik Amstel Gold Race-Waalse Pijl-Luik-Bastenaken-Luik. Alaphilippe is dol op klimwerk en voor een grimpeur buitengewoon rap aan de meet. Op Noord-Amerikaanse bodem was de voormalig veldrijder vaker succesvol. Bij de Belgische formatie van Patrick Lefevere staat ook man in vorm Tom Boonen aan het vertrek.

foto: Sirotti

Wilco Kelderman – foto: Sirotti

LottoNL-Jumbo rekent op Wilco Kelderman, maar ook Moreno Hofland kan in een zwaardere wedstrijd zoals deze uit de voeten. Een zege zou voor de Roosendaler een enorme opsteker zijn. De 25-jarige Kelderman moet in de finale proberen iets te forceren, net zoals vorig jaar. Hoewel hij tijdens de Tour nog naar een knappe zesde plaats sprintte tijdens een spurt heuvelop in Cherbourg, moet hij niet met Sagan en consorten naar de meet rijden. Dat begreep hij vorig jaar ook goed, maar toen werd Kelderman op vijf kilometer voor de aankomst teruggepakt. Voor een nieuwe Nederlandse zege is de hoop gevestigd op Bauke Mollema. De winnaar van Clásica San Sebastián eindigde al twee keer in de top-10 in Québec.

foto: Sirotti

Gianni Moscon – foto: Sirotti

Wanneer onze landgenoot op pad trekt, zullen er waarschijnlijk meer renners zijn die volgen. Rigoberto Urán bewees vorig jaar dat de sprinters tijdens deze koers in de luren gelegd kunnen worden. De Colombiaan kan in Québec zijn teleurstellende seizoen misschien toch nog kleur geven. De dark horse voor vrijdag huist in de selectie van Sky. Eerstejaars prof Gianni Moscon past zich moeiteloos aan in de WorldTour en wist eigenhandig de Arctic Race of Norway te winnen. Het 22-jarige Italiaanse wonderkind kan dit soort klimmetjes aan en heeft bovendien een aardig sprintje in de benen.

foto: ANSA

Diego Ulissi – foto: ANSA

Moscon is een beetje hetzelfde type als Diego Ulissi. Ook de renner van Lampre-Merida moet in de finale mee kunnen strijden om de prijzen, net als zijn ploeggenoot Rui Costa. Met Romain Bardet (AG2R La Mondiale), Fabio Aru (Astana), Michael Valgren (Tinkoff), Jesús Herrada (Movistar) en Jarlinson Pantano (IAM Cycling) staan er nog meer renners aan de start die de sprinters te slim af moeten proberen te zijn. Of misschien weet thuisrijder Guillaume Boivin, bronzen medaille-winnaar op het WK U23 in 2010, wel te verrassen.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Peter Sagan
*** Greg Van Avermaet, Michael Matthews
** Bryan Coquard, Diego Ulissi, Jasper Stuyven
* Rigoberto Urán, Julian Alaphilippe, Gianni Moscon, Bauke Mollema

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)

Weer en tv
Er staat de renners een mooie dag te wachten in Québec, aankomende vrijdag. De weerinstituten voorspellen maximaal 26 graden Celsius, met windkracht drie uit het westen. Wel is er 35% kans op regen. Eurosport 2 zendt vrijdag op zaterdagnacht vanaf 01.30 de finale van de koers in herhaling uit op tv. In Vlaanderen is de koers wel live te volgen. De finish is tussen 22.00 en 22.30 Nederlandse tijd. Via WielerFlits bespreek je de koers middels onze Volg Hier.

Dit artikel delen:

45 Reacties

alsjewint 7 september 2016 om 09:13

Een koers met een korte historie, maar wel een heel aantrekkelijke koers. Met de gevaren op het parcours door obstakels heb je in zo’n circuit race minder risico. Het deelnemersveld is toch ook altijd behoorlijk sterk. Bij het terugzien van de sprint van Gesink zag ik een parallel met zijn zege op de Aubisque. Hij kan als hij goed is een spurt van ver aangaan en die inspanning zo lang volhouden dat niemand er nog over kan komen. Mooie beelden.

Wheely 7 september 2016 om 09:29

“Wel is er 35% kans op regen.”
**Wellens

Vlugge 7 september 2016 om 09:31

Dit is (hopelijk) de toekomst van het wielrennen. Afgezette criteriums. Klinkt saai, maar waarom? Heeft alleen maar voordelen:
– Toeschouwers zien de renners vaker dan 1x voorbij komen
– Veiligheid is veel beter te waarborgen (o.a. obstakels, drankhekken.)
– Parcours kan zo moeilijk of makkelijk gemaakt worden als men zelf wil.
– Levert toch altijd wel leuke koersen op (o.a. deze Canadese koersen en WK / OS).
– Minder auto's en motoren nodig (ravitaillering, materiaalzone) .
– Vaste camera's+tijdsregistraties dus beter te volgen.

Ik kijk er naar uit om deze race in Canada weer te volgen!

clarylucky 7 september 2016 om 09:32

Dat lange stuk langs het water verziekt de koers, zorgt ervoor dat alles te doen is in de laatste 5 km

Ingmar 7 september 2016 om 09:36

Benoot voor zijn eerste!

alsjewint 7 september 2016 om 09:45

@Clarylucky

Dat is maar hoe je het bekijkt. Als je gedurende de koers verschillende ontsnappingen hebt die later weer geneutraliseerd worden en de uiteindelijke beslissing valt in de laatste 5 km dan kan je nog steeds een mooie geanimeerde koers zien. Misschien zelfs wel mooier dan wanneer je een vroege ontsnapping hebt waarvan je al 30km van tevoren weet dat ze wegblijven.

@vlugge

Ik kan me helemaal vinden in jouw lijstje met voordelen van een circuitrace. Wel vind ik dat het parcours met zorg gekozen moet worden. Rio was met die afdaling wel op het randje wat mij betreft. Die hoge stoeprand waar Annemiek van Vleuten op viel vond ik eigenlijk te gevaarlijk.

Matisz 7 september 2016 om 09:56

Weet iemand waarom Degenkolb en Kristoff hier niet starten??

Dark horse: Slagter en Boasson Hagen (staat volgens Cyclingfever op de startlijst).
En vergeet nooit de Tataar Zakarin.

Sephiroth 7 september 2016 om 10:05

Meer lokale races zijn inderdaad het overwegen waard. Kan je ook nog iets van entree gaan vragen als je economisch geld wil binnen harken. Daarnaast beter in beeld gebracht, makkelijker te volgen en rondes van 15-30km zijn wel te maken/af te schermen. Scheelt ook nog eens veel geld voor de organisatoren.

Dus ja je kan het inderdaad vaker doen, of op zijn minst op het einde meerdere etappes over een lokaal circuit. Beter voor de fans.

kampie 7 september 2016 om 10:15

@matisz; misschien dat ze het reizen niet vinden passen in een optimale voorbereiding richting wk. Competitie kunnen ze ook elders opzoeken.
@vlugge; mee eens, dit zijn leuke koersen om naar te kijken hoor.

Panclaro 7 september 2016 om 10:17

@ Matisz : met of zonder frieten ? Smakelijk ! XD (voor de goede verstaander : het is Tataar, niet tartaar, dit is namelijk een saus)

flyellus42 7 september 2016 om 10:20

op basis waarvan krijgt jasper stuijven meer sterren dan bauke mollema?

Cormet de Roselend 7 september 2016 om 10:21

Vreemd dat Gallopin deze Canadese koersen niet rijdt.

Vlugge 7 september 2016 om 10:25

@Cormet de Roselend:
Gallopin rijdt al in Groot Brittanië. Niet onverdienstelijk trouwens, al een keer vijfde geworden en staat momenteel zesde in het tussenklassement.

Matisz 7 september 2016 om 10:27

@kampie Ja zou wel een mogelijke verklaring kunnen zijn of misschien willen ze zich sparen voor het EK in Plumelec. Heeft iemand al info over de startlijst voor het EK? Maar dan nog ze kunnen beiden nog wat kilometers gebruiken op de teller.

@Panclaro haha ja nu zie ik het schoonheidsfoutje (hoewel ik goed genoeg weet dat het Tataar is)

Kwouter 7 september 2016 om 10:29

nieuwsflits volgens Sporza. Van asbroeck doet niet mee, want hij heeft zijn paspoort in de trein laten liggen.

Wheely 7 september 2016 om 10:30

@Cormet
Die rijdt in Engeland. Net als Poels, Dumoulin, Dennis en Daniel Martin, tja het zijn keuzes…

Romāns Vainšteins 7 september 2016 om 10:45

@Vlugge > vreselijk scenario, allemaal veilig en overzichtelijk natuurlijk maar het vermoordt de ziel vd wielersport en ontneemt voor velen (meer dan) de helft van het kijkplezier. Wielrennen is 50% meer dan sport want naast doorhebben of het nou Vuillermoz of Bardet is die aangaat draait het om omgeving en het doorkruizen van de wereld, hermetisch afsluiten is volgens mij de doodsteek, ik zou afhaken.

Romāns Vainšteins 7 september 2016 om 10:47

Daarnaast vermoordt rondjes rijden/eindlussen ook nog eens een groot gedeelte verrassing spontaniteit in de koers daar het peloton precies kan calculeren hoe en wat mbt wind, stijgings% etc, je ziet dat nu al nagenoeg iedere x wanneer men op lokale circuits finisht, ik ben 1001% tegen deze nare ontwikkeling.

flyellus42 7 september 2016 om 10:53

@Kwouter, Als dat waar is dan moet het einde verhaal voor van asbroeck zijn bij Lotto-Jumbo. Zulke amateurisme kan en mag een pro-tour ploeg niet accepteren.

Rosanero 7 september 2016 om 10:54

Eens met onze Let.

Vlugge 7 september 2016 om 10:55

@ Vainsteins
Denk je dat werkelijk? Ik denk juist dat het aantrekkelijker en moderner gemaakt kan worden op deze manier, door meer koersinformatie inzichtelijk te maken. Natuurlijk zijn er wat minder kastelen om te laten zien, en dat was inderdaad ook ‘deel van het wielrennen,’ maar wat je er voor terug krijgt is denk ik juist mooier. Ik denk dat jij als kijker nog steeds kunt twijfelen of het Bardet of Vuillermoz is die aangaat, tenzij jij dit niet wilt en dus de koersdata gaat volgen (GPS-systemen etc). Ik denk dat er veel mensen met deze technieken juist zullen aanhaken in de wielersport.

Dat de koers beter te controleren is dat valt wel mee denk ik. Ook kun je hier op anticiperen door met minder man te starten, zoals nu al in Groot Brittannië gebeurd. De stijgingspercentages kunnen nu al gezien worden, de wind blijft veranderen.

Aan monumenten als de RvV, M-S, P-R et cetera moet je niet tornen natuurlijk, maar pakweg 50-75% van de koersen mag wat mij betreft aangepast worden naar een criterium-vorm.

Pizzi 7 september 2016 om 11:03

Ik weet dat dit rondje Robert Gesink goed ligt, maar dat ‘ie in 2013 zowel 1e als 2e werd is nieuw voor mij ;)

Joachim 7 september 2016 om 11:03

Dat Malori hier zijn wederoptreden maakt, is ook wel het vermelden waard.

Romāns Vainšteins 7 september 2016 om 11:04

@ Vlugge > Wat mij betreft helemaal geen gekke opzet tot een poll hier, ik denk dat een groot deel wielervolgers niet op deze ontwikkeling zitten te wachten en afhaken.

thorsen 7 september 2016 om 11:07

“ik ben 1001% tegen deze nare ontwikkeling.”

Jammer, 100% is meer dan genoeg

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.