Voorbeschouwing: Ronde van Turkije 2025 – Loodzware koninginnenrit en kansrijke Nederlanders
Vorig jaar behaalde Frank van den Broek met de eindzege in de Ronde van Turkije de grootste prijs uit zijn carrière tot nu toe. Dit jaar staat de Nederlander van Picnic-PostNL aan de start om zijn titel te verdedigen. Of de rittenkoers opnieuw een prooi wordt voor de talentvolle klimmer is nog maar de vraag, hij krijgt onder andere concurrentie van Wout Poels. En dan hebben we het nog niet eens over de kansen op ritwinst voor landgenoten Tibor Del Grosso en Casper van Uden gehad… WielerFlits blikt vooruit!
Historie
Laatste winnaars Presidential Cycling Tour of Turkiye
Laatste editie
Afgelopen jaar kroonde Frank van den Broek zich tot eindwinnaar van de Ronde van Turkije. Het was een feestweek voor zijn ploeg, want het toenmalige dsm-firmenich PostNL won naast het eindklassement maar liefs vijf ritzeges. Eén voor Fabio Jakobsen, één voor Van den Broek en drie voor Tobias Lund Andresen.

foto: Cor Vos
Parcours
Etappes Presidential Cycling Tour of Turkiye
Datum | Rit | Van | Naar | Afstand | Winnaar |
---|---|---|---|---|---|
27.04 | 1 |
Antalya
|
Antalya
|
Simon Dehairs
|
|
28.04 | 2 |
Kemer
|
Kalkan
|
Tibor Del Grosso
|
|
29.04 | 3 |
Fethiye
|
Marmaris
|
Lev Gonov
|
|
30.04 | 4 |
Marmaris
|
Akkaya
|
Wout Poels
|
|
01.05 | 5 |
Marmaris
|
Aydin
|
- | |
02.05 | 6 |
Kusadasi
|
Selçuk
|
Harold Martin Lopez Granizo
|
|
03.05 | 7 |
Selçuk
|
Çeşme
|
Elia Viviani
|
|
04.05 | 8 |
Çeşme
|
İzmir
|
Matteo Malucelli
|
Zondag 27 april, Etappe 1: Antalya – Antalya (132 km)
Het begint de afgelopen jaren een traditie te worden in de Ronde van Turkije: de rittenkoers wordt afgetrapt met een sprintetappe van en naar Antalya. Vorig jaar was de openingsrit een prooi voor Fabio Jakobsen. Voor de Nederlander was het zijn eerste en voorlopig laatste zege in het shirt van het huidige Picnic-PostNL. Laten we hopen dat daar na de operatie aan zijn vernauwde bekkenslagaders spoedig verandering in komt!
Dan nog even terug naar het parcours. De openingsrit van aankomende editie telt een lengte van 132 kilometer en bevat een niet noemenswaardig aantal hoogtemeters. De twee tussensprints onderweg zijn wel de moeite waard en keren in elke etappe terug.
Start: 09.20 uur
Finish: tussen 11.55 en 12.15 uur
Maandag 28 april, Etappe 2: Kemer – Kalkan (167,4 km)
Op dag twee zullen de klimmers met meer goesting uit bed stappen. De 167 kilometer lange etappe telt namelijk twee gecategoriseerde beklimmingen en een oplopende laatste kilometer – goed voor 2.488 hoogtemeters. De eerste bergpunten van de rittenkoers zijn te verdienen op een beklimming van derde categorie (6,2 km aan 4,8%). Vanaf de top van deze heuvel wachten nog tien kilometers die weliswaar niet geclassificeerd zijn, maar weldegelijk flink oplopen.
Na 109 kilometer is het peloton op het hoogste punt van de route, op de top van de tweede officiële klim van de dag. Deze beklimming van tweede categorie is een stuk langer en een stukje steiler dan haar voorganger (10,3 km aan 5,0%). Twintig kilometer glooiend terrein – met de nodige kuitenbijtertjes – en een afdaling volgen, waarna de renners zich mogen gaan opmaken voor de finale. De laatste achthonderd meter lopen aan zo’n vijf procent omhoog, plaatsing en timing zullen dus cruciaal zijn.
Start: 11.00 uur
Finish: tussen 15.50 en 16.05 uur
Dinsdag 29 april, Etappe 3: Fethiye – Marmaris (175,9 km)
Op de derde dag zijn de beklimmingen een stuk korter, maar krijgen de renners nagenoeg hetzelfde aantal hoogtemeters voor de kiezen (2.388). Dat kan betekenen dat de heuveltjes elkaar in rap tempo opvolgen, of dat de beklimmingen een behoorlijk stijgingspercentage kennen. Voor de derde etappe tussen Fethiye en Marmaris lijken beide verklaringen enigszins te gelden.
Er worden vier keer bergpunten uitgedeeld op beklimmingen van derde categorie. Na 28 kilometer is het een eerste keer officieel raak (1,9 km aan 6%). In de finale worden de overige punten binnen 55 kilometer verdeeld. De opvallendste klim is die op 35 kilometer van de finishlijn. Met een gemiddeld stijgingspercentage van tien procent over 1,8 kilometer zijn de lichtgewichten in het voordeel. Na de slotbeklimming (3,1 km aan 6,6%) wacht een afdaling richting de finish. De slotklim en bijbehorende afdaling worden eerder in de finale ook al een keer afgewerkt.
Start: 10.50 uur
Finish: tussen 14.45 en 15.05 uur
Woensdag 30 april, Etappe 4: Marmaris – Akyaya (115,4 km)
Voor de klassementsmannen is het te hopen dat zij op dag vier met de juiste klimbenen uit bed stappen. De rit van Marmaris naar Akyaka telt net geen drieduizend hoogtemeters, maar finisht wel bergop. Al na 35 kilometer heeft het peloton een serieuze col achter de rug (9,2 km aan 6,7%). Een mooie naam heeft de beklimming van eerste categorie niet. Via de D550 (mooier kunnen we het niet maken) wordt landinwaarts geklommen om aan een lus te beginnen waar de nodige sprintpunten te verdienen zijn en enkele steile kilometers wachten.
Deze lus zal eindigen met een afdaling richting de kust waarna de klassementsmannen zich mogen gaan opmaken voor de slotklim van buitencategorie. De Kiran (9,1 km aan 9,7%) zat nog nooit eerder in de Ronde van Turkije en is voor de sterke klimmers het moment om tijd te pakken op concurrenten. Hoewel de etappe met een lengte van 115 kilometer relatief kort is, zullen ongetwijfeld grote verschillen ontstaan. Afvlakken doet de loodzware slotklim namelijk nooit.
Start: 11.50 uur
Finish: tussen 14.55 en 15.10 uur
Donderdag 1 mei, Etappe 5: Marmaris – Aydin (151 km)
Of zijn inspiratie was op, of de parcoursbouwer is fan van de provinciale D400 en D550 ten noorden van Marmaris. De start van etappe 5 is namelijk identiek aan die van een dag eerder. Maar goed nieuws voor de sprinters: Na zo’n 45 kilometer wordt er weldegelijk gekoerst over andere wegen. En die lopen na de klim van eerste categorie (9,2 km aan 6,7%) voor een groot gedeelte naar beneden.
Hoewel de laatste kilometers een klein beetje oplopen, wordt er na 151 kilometer ‘gewoon’ een strijd tussen de snelle mannen verwacht. Wie is de snelste onder het luide gejuich van de kwartmiljoen inwoners van Aydin?
Start: 09.30 uur
Finish: tussen 12.50 en 13.10 uur
Vrijdag 2 mei, Etappe 6: Selçuk – Selçuk (156 km)
Net als in etappe vier wordt er op dag zes bergop gefinisht. Dit keer gebeurt dat niet op een beklimming van buitencategorie maar op de Meryemana van tweede categorie (4,2 km aan 8,4%). Voor puncheurs met goede benen een ideale slotklim om het verschil te maken, al kunnen zij ook 15 kilometer eerder al verleid worden tot aanvallen. Vlak voor de slotklim wordt er namelijk nog een klim van tweede categorie afgewerkt (3,6 km aan 7,9%).
Het overige deel van het 156 kilometer lange parcours is nagenoeg vlak (1.675 hoogtemeters in totaal). Halverwege het parcours ligt nog wel een geclassificeerde beklimming richting Karaağaç, maar met een gemiddelde van nauwelijks drie procent, mag dit voor een profrenner geen probleem vormen. Gestart en gefinisht wordt er in Selcuk. Het stadje ligt naar verluid zeven kilometer verwijderd van het Huis van de heilige maagd Maria. En hoewel de Rooms-Katholieke Kerk nooit een officieel standpunt heeft ingenomen over de authenticiteit van de plek, bezochten meerdere pausen het gebouw.
Start: 11.10 uur
Finish: tussen 14.40 en 15.00 uur
Zaterdag 3 mei, Etappe 7: Selçuk – Çeşme (144,2 km)
Het Turkse slotweekend belooft weinig spektakel op te leveren als we het over de strijd in het algemeen klassement hebben. Op zaterdag worden er 144 kilometers afgewerkt tussen Sulcuk en Cesme. Met amper 1.300 hoogtemeters en slechts één geclassificeerde beklimming kunnen de sprinters wel eens aan het langste eind gaan trekken.
De top van deze gecategoriseerde beklimming van derde categorie (3,1 km aan 5,4%) ligt op zo’n 25 kilometer van de streep, maar door de finale in dalende lijn zullen de snelle mannen hun kans niet willen laten liggen. Of kan een groep vluchters toeslaan? De slotdag lijkt immers ook al op het lijf van de sprinters geschreven te zijn.
Start: 10.00 uur
Finish: tussen 12.55 en 13.15 uur
Zondag 4 mei, Etappe 8: Çeşme – İzmir (108,7 km)
Door de twee beklimmingen van derde categorie in het eerste gedeelte van het parcours, bevat de slotrit meer hoogtemeters dan de openingsetappe (968 tegenover 478). Maar de heuvels in de openingsfase (1,9 km aan 6,3 % en 3,4 km aan 4,2%) zullen een beperkte invloed hebben op de uitslag van de slotrit.
Wel kan het voor aanvalslustige renners kansen bieden om nog eenmaal voor de vroege vlucht te kiezen. Al zal deze poging met de nagenoeg vlakke finale weinig kans van slagen hebben. De kans is groot dat er na slechts 109 kilometer zal worden gesprint in de straten van finishplaats Izmir.
Start: 9.45 uur
Finish: tussen 11.55 en 12.10 uur
Favorieten
We bespraken in de intro al even de succeskansen van de Nederlanders, maar komen daar in het favorietendeel uitgebreid op terug. Te beginnen met de kanshebbers op de eindzege. Titelverdediger Frank van den Broek hoopt zich namelijk opnieuw tot eindwinnaar te kronen.
Na zijn verrassende eindwinst in 2024 en fantastische resultaat in de openingsrit van de Tour de France, hoopten velen dat de 24-jarige renner van Picnic-PostNL zich al wat vaker kon bewijzen. Maar verder dan een tweede plek in de recentste Volta Nxt Challenge kwam de man uit Warmond voorlopig niet. De Ronde van Turkije is de uitgelezen kans voor de Zuid-Hollander om zijn vorm te hervinden.

Het huzarenstukje van Team dsm-firmenich PostNL in de Tour, het één-tweetje van Bardet en Van den Broek – foto: Cor Vos
Daarvoor dient Van den Broek wel af te rekenen met een ervaren landgenoot. Namens Astana-XDS staat Wout Poels namelijk aan de start. De inmiddels 37-jarige klimmer hoopt zich via de Ronde van Turkije klaar te stomen voor de Giro d’Italia. Daar wil hij zijn triolongie – etappewinst in alle drie de grote rondes – voltooien. Na de teleurstelling van zijn niet-selectie in 2024, zal de honger extra groot zijn. Kan hij in Turkije de puntjes op de i van Giro zetten? Met de loodzware slotklim op dag vier vindt de voormalig winnaar van Luik-Bastenaken-Luik in iedergeval een parcours op zijn maat.
Naast Poels reist de Kazachse ploeg met een hoop puntenpakkers richting de zuidwestkust van Turkije af. Wat te denken bijvoorbeeld van Harold Martín López. De Colombiaan rijdt er in Zuid-Europa vrolijk op los. Zo pakte hij bijvoorbeeld het eindklassement in de Tour of Hellas (Griekenland) en eindigde hij vaak vooraan in de bergop aankomsten tijdens de Ronde van Catalonië. Ook de Eritreeër Henok Mulubrhan en de ervaren Fausto Masnada kunnen bergop hun mannetje staan in de ploeg van Vinokourov.

Wout Poels zit op zijn plek bij Astana-XDS – foto: Cor Vos
Ook Unibet Tietema Rockets rijdt dit seizoen veelvuldig op de voorgrond. Met Lukas Kubis lijken zij een man te hebben die hoge ogen kan gooien tijdens het klassiekerwerk, maar ook op klimgebied heeft de van oorsprong Nederlandse formatie de nodige talenten binnen boord gehaald. Met name de 24-jarige Adrien Maire lijkt met een tweede plek in de Tour du Doubs, derde plek in het eindklassement van de Tour of Hellas en een vijfde plek in de Classic Grand Besançon Doubs in goede (klim)vorm te zijn.
Tijdens de koninginnenrit op dag vier, moet het Franse lichtgewicht zich in zijn nopjes voelen. Maar binnen de ploeg van Bas Tietema kunnen ook Lander Loockx en Giovanni Carboni een rol van betekenis spelen in het algemeen klassement. De Belg liet vorig jaar met een zesde plek in het eindklassement al zien dat hij meer is dan een goede veldrijder, en deed daar dit seizoen met een zege in Paris-Camembert nog een schepje bovenop. De 29-jarige Italiaan reed afgelopen maand al naar een knappe 7e plek in Coppi e Bartali en stond in zijn carrière al driemaal aan de start van de Giro d’Italia. Kilometers die je maar beter in de benen hebt kunnen zitten.

Loockx is meer dan een crosser – foto: Cor Vos
Namens Uno-X Mobility verwachten we veel van Andreas Kron. De 26-jarige Deen reed in dienst van zijn vorige werkgever Lotto van de ene naar de andere ritzege of ereplaats, maar heeft bij de Scandinavische formatie voorlopig minder succes. In dit deelnemersveld heeft de explosieve klimmer kans om opnieuw hoge ogen te gooien. Al heeft hij met Simon Dalby een sterke team- en landgenoot die dit seizoen al top-10 reed in het eindklassement van de Ronde van Oman. Niet gek als Dalby ook in Turkije de man voor het klassement is.
De Zuid-Afrikaan Stefan de Bod maakte afgelopen winter de overstap van WorldTeam EF Education-EasyPost naar het continentale Terengganu Cycling Team. Voor zijn nieuwe ploeg liet hij eerder deze maand al zien te kunnen klimmen op Turkse bodem. Hij won namelijk de koninginnenrit en het eindklassement in de Tour of Mersin. Hoe hoog kan hij eindigen in de Ronde van Turkije?

Doet Kron zijn Vuelta-kunstje nog eens over? – foto: Cor Vos
Net als De Bod reed ook Iván Ramiro Sosa jarenlang rond voor WorldTeams. Drie jaar INEOS Grenadiers en drie jaar Movistar hebben de 27-jarige Colombiaan de nodige ervaring bijgebracht. De klimmer van Equipo Kern Pharma zou met zijn gewicht van 52 kilo maar al te graag een achtste eindzege van een rittenkoers willen bijschrijven. Zijn beste prestaties stammen inmiddels alweer uit 2018 en 2019, toen Sosa twee jaar op rij de Vuelta a Burgos op zijn naam zette, maar iemand met zulke klimcapaciteiten kan je nooit afschrijven.
Ook willen we voor het klassement mannen als Metkel Eyob (Terengganu Cycling Team), Jon Agirre (Euskaltel-Euskadi), Mikel Bizkarra (Euskaltel-Euskadi), Fernando Tercero (Polti-VisitMalta), Jorge Gutiérrez (Equipo Kern Pharma), Valerio Conti (Solution Tech-Vini Fantini) en Mario Aparicio (Burgos Burpellet BH) niet onbenoemd laten.
Sprinters en rittenkapers
Als we de parcoursprofielen moeten geloven, reizen de snelle mannen niet voor niets af naar het zonnige Turkije. De grootste sprintnaam is ongetwijfeld Alexander Kristoff. De 37-jarige Noor heeft nog drie zeges nodig voor het magische totaal van 100, kan hij komende week dichterbij komen? Daarvoor moet hij afrekenen met snelle mannen als Elia Viviani, Giovanni Lonardi (vorig jaar ritwinnaar), Jakub Mareczko, Davide Bomboi, Steffen De Schuyteneer en Pierre Barbier.
Al is de grootste uitdager van Kristoff op papier misschien wel een Nederlander. Casper van Uden mag het succes van zijn ploegmaten Fabio Jakobsen (1 ritzege) en Tobias Lund Andresen (3 ritzeges) van vorig jaar proberen te herhalen. Tot slot willen we nog wat aandacht besteden aan Tibor Del Grosso. Het Nederlandse talent van Alpecin-Deceuninck toonde zich dit voorjaar voor het eerst tussen de grote mannen op de weg en bekroonde dat in de Ronde van Catalonië tot tweemaal toe bijna met een ritzege. In Turkije krijgt de veelzijdige coureur de nodige kansen om zijn eerste profoverwinning wel bij te schrijven.

Een aanvallende Del Grosso in de Ronde van Limburg – foto: Cor Vos
Favorieten volgens WielerFlits
**** Wout Poels
*** Adrien Maire, Harold Martin Lopez,
** Frank van den Broek, Simon Dalby, Iván Ramiro Sosa,
* Lander Loockx, Andreas Kron, Stefan de Bod, Mario Aparicio,
Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFlash)
Weer en TV
Volgens WeerOnline schommelt de temperatuur aan de Turkse zuidwestkust tijdens de rittenkoers rond de 22 graden Celcius. Er is de hele week kans op neerslag, maar ook de zon zal zich vaak genoeg laten zien. Vanwege de vroege starttijden zullen de renners naar verwachting geen hinder ondervinden aan eventuele onweersbuien.
De Ronde van Turkije is ook dit jaar weer dagelijks live te volgen via Eurosport (televisie) en HBO Max (online). Bekijk de exacte uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.