Voorbeschouwing: Ronde van Valencia 2025 – Clash tussen UAE en INEOS?
De Ronde van Valencia is in 2025 wellicht belangrijker dan ooit. Verondersteld namelijk dat wielrennen de kracht heeft om vreugde te verschaffen en troost te bieden, dan is ze momenteel op weinig plekken zo hard nodig als in Valencia. De Spaanse regio werd vorig jaar getroffen door een vreselijke natuurramp. Het parcours – met onder meer een lange ploegentijdrit – biedt alle mogelijkheden om de mensen aldaar een mooie wedstrijd voor te schotelen. En topploegen als UAE Emirates XRG en INEOS Grenadiers lijken zich vol liefde aan hun taak te willen kwijten, want ze stellen sterke formaties op. Bij WielerFlits blikken we vooruit!
Historie
Laatste winnaars Volta a la Comunitat Valenciana
Laatste editie
De Ronde van Valencia kende vorig jaar een verrassende en enerverende openingsrit. Alessandro Tonelli (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) won de etappe naar Castellón vanuit de vroege vlucht, nadat hij samen met zijn ploeggenoot Manuele Tarozzi overbleef na de zwaarste beklimming van de dag. De twee Italianen kwamen met anderhalve minuut voorsprong op het peloton over de streep, maar het was nog wel even spannend geweest. In de ultieme finale reden ze namelijk verkeerd op een rotonde. Ze zaten snel weer op de route, waarna Tarozzi de zege gunde aan Tonelli.
Tonelli bleef klassementsleider na de tweede etappe, die op naam kwam van Matej Mohorič. De Sloveen viel in de afdaling richting de aankomst aan, schuwde de risico’s niet en bouwde op die manier een geruststellende kloof uit. Hij boekte zo, achteraf bekeken, zijn enige internationale zege van 2024. De winnaar van de derde etappe zou in de rest van het seizoen nog veel vaker juichen. In Orihuela was het namelijk Jonathan Milan die naar de zege snelde. Hij klopte Arne Marit en Giovanni Lonardi.
In de vierde etappe verloor Tonelli dan toch zijn leiderstrui. Brandon McNulty was de beste op de steile Alto del Miserat en pakte zo ook de koppositie in het algemeen klassement. In de slotrit probeerde BORA-hansgrohe, dat met Aleksandr Vlasov de nummer drie van de rangschikking in huis had, de Amerikaan nog aan het wankelen te brengen, maar de coureur van UAE Emirates kwam nooit in de problemen. Ondertussen pakte zijn landgenoot Will Barta de dagzege. De hardrijder van Movistar bleef na een solo van 50 kilometer het aanstormende peloton nipt voor.

McNulty sloeg toe op de Alto del Miserat – foto: Cor Vos
Parcours
De eerste rit van de Ronde van Valencia 2025 is meteen ook de opvallendste rit. We trappen de ronde namelijk af met een ploegentijdrit, een discipline die we de laatste jaren niet zo vaak meer zien. Bovendien gaat het om een TTT van liefst 34,4 kilometer.
Na de eerste dag zien we zo ongetwijfeld al grote verschillen in het algemeen klassement, maar de klimmers krijgen in de daaropvolgende twee ritten wel de kans om verloren tijd goed te maken. De tweede etappe finisht op de Alto de Partegat, de derde kort niet lang na de Alto del Remedio. In de laatste twee etappes lijken de sprinters dan weer aan zet.
Etappes Volta a la Comunitat Valenciana
Datum | Rit | Van | Naar | Afstand | Winnaar |
---|---|---|---|---|---|
05.02 | 1 |
Orihuela
|
Orihuela
|
- | |
06.02 | 2 |
La Nucia
|
Benifato
|
Santiago Buitrago Sanchez
|
|
07.02 | 3 |
Algemesi
|
Alpuente
|
Ivan Romeo Abad
|
|
08.02 | 4 |
Oropesa del Mar
|
Portell de Morella
|
Santiago Buitrago Sanchez
|
|
09.02 | 5 |
Alfafar
|
Valencia (ES)
|
Jonathan Milan
|
Woensdag 5 februari, Etappe 1: Orihuela – Orihuela (TTT, 34 km)
De Ronde van Valencia begint dus met een ploegentijdrit. De chronoproef voor teams start en finisht in Orihuela, maar van een rondje is geen sprake. De renners doorkruisen namelijk de complete, uitgestrekte gemeente ten zuidwesten van Alicante – van de ene kant, naar de andere kant. Ze beginnen in de geïrrigeerde tuinbouwstreek (Huerta), passeren de stad Orihuela (Ciudad) en rijden dan richting het kustgebied (Orihuela-Costa).
Het parcours voert de ploegen zeker niet over uitsluitend vlakke wegen, want onderweg volgen drie stukken vals plat omhoog. De laatste elf à twaalf kilometer lopen juist weer voorzichtig naar beneden. Heel steil wordt het niet, maar het zal voor de teams wel zaak zijn om een beetje op elkaar te letten. Je kan in het eerste deel zomaar wat mannen verliezen. En dan wordt het voor de rest harken naar de finish.
Start (eerste team): 14.41 uur
Finish (laatste team): tussen 16.40 en 16.50 uur
Donderdag 6 februari, Etappe 2: La Nucía – Benifato (166 km)
Vaak zit het venijn van een rittenkoers hem in de staart, maar in deze Ronde van Valencia is het precies andersom. Het klassement zal vooral in het eerste deel van de ronde gemaakt worden. Na de ploegentijdrit, volgt namelijk een bergrit met finish op de Alto de Partegat (4,3 km aan 9,5%).
In aanloop naar de slotklim moet ook al stevig geklommen worden. De eerste 115 kilometer van de 166 kilometer lange etappe zijn relatief eenvoudig, maar daarna begint de finale met de Coll de Rates (5,7 aan 5,3%), een geliefde trainingsklim bij profs en amateurs. Ook de Alto de Benimantell (5,5 km aan 7%) zal in de benen sluipen. Deze klim vormt een tweetrapsraket met de eerdergenoemde Alto de Partegat.
Start: 12.30 uur
Finish: tussen 16.30 en 17.00 uur
Vrijdag 7 februari, Etappe 3: Algemesí – Alpuente (180 km)
Indien de verschillen de eerste twee dagen beperkt zijn gebleven, is er nog veel mogelijk in rit drie. Ook deze etappe – van Algemesí naar Alpuente – is namelijk niet van de poes. Over een afstand van 180 kilometer krijgen de coureurs 3.269 hoogtemeters voor de wielen geschoven. Na een relatief vlakke aanloopfase, komen de coureurs eerst twee klimmen van de derde categorie tegen: de Alto de Alucblas (4,7 km aan 5,5%) en de Peñas de Dios (3,7 km aan 6,3%).
Het zwaarste moet dan nog komen, want in de finale wacht de Alto del Remedio. Deze beklimming van de eerste categorie is een kleine acht kilometer lang en kent een gemiddeld stijgingspercentage van 6,5 procent. Eenmaal boven, volgt er nog een twintigtal op- en afgaande kilometers richting de streep. De laatste kilometer loopt ook nog venijnig omhoog. Dat zal de explosieve klimmers bevallen.
Start: 11.55 uur
Finish: tussen 16.30 en 17.00 uur
Zaterdag 8 februari, Etappe 4: Oropesa Del Mar – Portell de Morella (181 km)
Het zwaarste is nu achter de rug voor de renners, maar rit vier is zeker geen eitje. In deze voorlaatste etappe staan immers nog vier beklimmingen op het menu. Daarbij ook de Alto de Chodos (10,8 km aan 5,2%) en Alto de Vistabella del Maestrat (6,2 km aan 5,4%), beide van de eerste categorie. De top van die laatste klim ligt op bijna tachtig kilometer van de finish. De mindere klimmers krijgen dus nog veel tijd om terug te keren, al is het laatste deel van de rit ook zeker niet biljartvlak.
Start: 12.00 uur
Finish: tussen 16.45 en 17.15 uur
Zondag 9 februari, Etappe 5: Alfafar – Valencia (104 km)
De slotrit gaat van Alfafar naar Valencia, de hoofdstad van de gelijknamige provincie. In tegenstelling tot voorgaande edities, is deze etappe zo goed als vlak. Vlak ja, niet dalend, zoals het vertekenende profielkaartje misschien doet vermoeden. De finish ligt welgeteld acht meter lager dan de start.
Ook zonder afzink zal de rit voorbijvliegen. De renners hoeven namelijk slechts 104 kilometer af te leggen. Na twee uur koers – goed, laat het twee uur en een kwartier zijn – zijn ze weer ’thuis’. In de straten van Valencia, waar de laatste rechte lijn zevenhonderd meter lang is, zullen de sprinters hun slag willen slaan.
Start: 14.35 uur
Finish: tussen 16.50 en 17.10 uur
Favorieten
Het klassement van de Ronde van Valencia 2025 zal voor een groot deel gemaakt worden op de allereerste dag. In de ploegentijdrit van ruim 34 kilometer kunnen immers flinke verschillen ontstaan. Om een topfavoriet aan te wijzen, moeten we dus niet alleen kijken naar de kwaliteiten van de individuele renner, maar vooral ook naar de kracht van zijn team. Welke klassementsrenner heeft de sterkste ploeg om zich heen? Hoewel een ploegentijdrit een vak apart is, kunnen we hiervoor wel kijken naar prestaties van renners in individuele tijdritten. Het geeft een indicatie van hun kunnen als ploegentijdrijders.
Titelverdediger Brandon McNulty hoeft zich wat dat betreft geen zorgen te maken. Hij rijdt immers voor UAE Emirates XRG, waar ze voor elke koers een blik toppers open kunnen trekken. In Valencia stellen ze (naast McNulty) de volgende renners op: João Almeida, Filippo Baroncini, Felix Großschartner, Julius Johansen, Ivo Oliveira en Pavel Sivakov.
Dat zijn stuk voor stuk coureurs die hun mannetje staan in het werk tegen de klok. Baroncini werd vorig jaar bijvoorbeeld vierde in de afsluitende tijdrit van de Vuelta, Großschartner derde in de chronoproef van de Ronde van Polen, Ivo Oliveira geldt ook als tijdritspecialist en Johansen is binnengehaald als hardrijder. Van een zwakke schakel is geen sprake.

Almeida werd vorig jaar vierde in de Tour de France – foto: Cor Vos
Van Almeida en Sivakov weten we immers dat ook zij een goede tijdrit in de benen hebben. Mocht UAE Emirates XRG de ploegentijdrit winnen, dan zouden we weleens af kunnen stevenen op een interessante driestrijd tussen ploeggenoten. In de bergritten die nog volgen, kunnen Almeida, Sivakov en McNulty allen met de besten mee. Almeida is op papier misschien de beste klassementsrenner, maar McNulty heeft zich in dergelijke rondjes ook al genoeg bewezen. En de Amerikaan is vaak al vroeg in het seizoen in vorm. Sivakov zal eerder een list moeten verzinnen, wil hij zijn twee ploeggenoten aftroeven.
Maar we moeten niet op de zaken vooruitlopen. Het is namelijk verre van zeker dat UAE Emirates XRG dit rondje wel eventjes zal gaan domineren. Sterker nog, er is een ploeg die minstens zo’n sterke selectie afvaardigt voor de Ronde van Valencia. We hebben het hier over INEOS Grenadiers. De Britse ploeg start namelijk met Thymen Arensman, Andrew August, Jonathan Castroviejo, Tobias Foss, Bob Jungels, Michael Leonard en Carlos Rodríguez.
Ook hier valt niemand qua tijdrijderskwaliteiten echt uit te tonen. Ze hebben zelfs een voormalig Europees kampioen tijdrijden (Castroviejo) en wereldkampioen tijdrijden (Foss) in de gelederen. En de andere mannen kunnen hun partijtje ook meer dan meeblazen. Oppassen dus, UAE…

Vorig jaar begon Arensman met een vijfde plaats in de Volta ao Algarve – foto: Cor Vos
Als INEOS Grenadiers na de ploegentijdrit een goede uitgangspositie heeft, is het aan Arensman of Rodríguez om het af te maken. Beiden kwamen nog niet in actie in 2025, maar afgaande op de resultaten van de voorbije jaren, heeft Rodríguez een klein streepje voor. De voorbije twee jaar was hij per slot van rekening vijfde (2023) en zevende (2024) in de Tour de France. Maar Arensman (twee keer zesde in de Giro d’Italia) doet daar niet veel voor onder. Wie van hen is het beste uit de winter gekomen? Dat zal bepalen wie de kopman zal zijn in Valencia. Al kunnen ze natuurlijk ook met zijn tweeën optrekken om tegenwicht te bieden aan het sterke blok van UAE.
De kans bestaat dat we na de eerste dag al een gevecht krijgen tussen UAE en INEOS, de huidige heerser tegen het oude rijk. In de breedte kan geen enkel ander team namelijk tippen aan deze ploegen. Al moeten we het Jayco AlUla van kopman Ben O’Connor niet onderschatten. In het rijtje Jelte Krijnsen, Jasha Sütterlin, Christopher Juul-Jensen, Filippo Zana, Robert Donaldson en Michael Hepburn staan de nodige hardrijders.
En dan O’Connor zelf. Weinig renners behaalden in 2024 zulke goede uitslagen als de Australiër. Hij werd onder meer vierde in de Giro d’Italia, tweede in de Vuelta a España én tweede op het WK. En o ja, hij begon zijn seizoen met een zege in de Vuelta a Murcia en een tweede plaats in de UAE Tour. Schiet hij nu – in het paars van zijn nieuwe team Jayco AlUla – weer zo goed uit de startblokken?

O’Connor stond lange tijd eerste in de Vuelta van 2024 – foto: Cor Vos
Red Bull-BORA-hansgrohe is natuurlijk ook een van de topploegen uit de WorldTour. Niettemin lijken ze qua tijdritkwaliteiten een beetje onder te doen voor UAE en INEOS in deze Ronde van Valencia. Al moeten we ze zeker ook niet onderschatten, want met Gianni Moscon, Nico Denz en Matteo Sobrero hebben ze enkele grote motoren. Ook Frederik Wandahl en kopman Aleksandr Vlasov zullen geen mal figuur slaan. Maar hoe houden Giovanni Aleotti en schaduwkopman Jai Hindley zich staande in dit geweld? Wat wel in het voordeel spreekt van Vlasov, is dat hij vaak uitstekend presteert in de Ronde van Valencia. In 2023 won hij de rittenkoers zelfs. Vóór Remco Evenepoel.
Terwijl Red Bull-BORA-hansgrohe de schade wellicht nog wel kan beperken in de ploegentijdrit, zou de chronoproef voor Bahrain Victorious weleens een onoverkomelijk probleem kunnen zijn. Ergens jammer, want voor de bergen hebben ze wel een ontzettend leuke ploeg. Kamil Gradek hoeven we daar niet van voren te verwachten, maar Pello Bilbao, Santiago Buitrago, Edoardo Zambanini, Rainer Kepplinger, Jack Haig en nieuwkomer Lenny Martinez zullen zich daar wel willen laten zien. Het zal, vermoedelijk, jagen op ritzeges worden voor hen.

Vlasov in de Ronde van Spanje 2024 – foto: Cor Vos
Joseph Blackmore en Alexey Lutsenko starten waarschijnlijk met meer klassementsambities. Bij Israel-Premier Tech vormen ze samen met Ethan Vernon, Jake Stewart, Riley Pickrell, Riley Sheehan en Hugo Houle namelijk een meer dan aardig team voor ploegentijdrit. Blackmore, vorig jaar winnaar van de Tour de l’Avenir en Luik-Bastenaken-Luik U23, moet als explosieve klimmer de daaropvolgende bergritten ook prima aankunnen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Lutsenko, die begint aan zijn eerste seizoen bij Israel-Premier Tech. De 32-jarige Kazach komt vaak goed uit de winter en steekt in rittenkoersen van een week soms boven zichzelf uit.
Tot slot, noemen we ook nog Jefferson Alveiro Cepeda, Pablo Castrillo (beiden Movistar), Louis Meintjes (Intermarché-Wanty), Davide Piganzoli (Polti VisitMalta) en Iván Ramiro Sosa (Equipo Kern Pharma). Deze renners zullen door de ploegentijdrit wellicht niet meedingen voor het eindpodium, maar kunnen wel voor een verrassing zorgen in de lastigere etappes. Vanuit Nederlands oogpunt is het wat dat betreft ook nog letten op Milan Vader (Q36.5) en Alex Molenaar (Caja Rural-Seguros RGA).

We zien Lutsenko niet langer in het lichtblauw van Astana – foto: Cor Vos
Sprinters
De Ronde van Valencia is zeker geen sprinterswalhalla, maar toch krijgen de snelle mannen altijd wel een kans. Ook dit jaar mogen we minstens één en misschien wel twee massasprints verwachten.
Jonathan Milan is er om die reden weer bij. De Italiaan won vorig jaar een rit in de Ronde van Valencia en boekte nadien nog drie ritzeges in de Giro d’Italia. We kunnen dus wel stellen dat een van de beste sprinters ter wereld woensdag aan de start staat. Hij krijgt concurrentie van onder meer Kaden Groves, die dan weer drie etappes in de Vuelta a España op zijn naam schreef.

Milan won in vorig jaar drie etappes in de Giro en boekte in totaal elf zeges in 2024 – foto: Cor Vos
En dan is er ook nog Gerben Thijssen. De 26-jarige Belg verloor afgelopen winter vier kilogram vet, naar eigen zeggen zonder daar sprintvermogen door te verliezen. Betaalt dat zich meteen uit in de vorm van een ritzege? Iúri Leitão (Caja Rural-Seguros RGA) heeft zijn eerste zege van 2025 ondertussen al binnen. De Portugees won de Trofeo Palma op sensationele wijze: hij sloeg een gaatje in de laatste bocht, zette door en hield in de laatste 600 meter stand tegenover de sprintende meute. Maar Leitão heeft ook de snelheid om de klus in een ‘echte’ sprint te klaren.
Tot slot, noemen we ook nog de namen van Giovanni Lonardi (Polti VisitMalta), Ethan Vernon (Israel-Premier Tech), Rory Townsend (Q36.5) en Matyáš Kopecký (Novo Nordisk).
Favorieten volgens WielerFlits
**** João Almeida
*** Brandon McNulty, Carlos Rodríguez
** Pavel Sivakov, Thymen Arensman, Ben O’Connor
* Aleksandr Vlasov, Santiago Buitrago, Joseph Blackmore, Alexey Lutsenko
Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFlash)
Weer en TV
Het wordt komende week prima koersweer in de regio Valencia. De temperatuur komt dagelijks uit op 15 à 17 graden Celsius en de zon schijnt volop. Alleen zaterdag blijft het een beetje bewolkt en kan er een klein buitje vallen. De wind lijkt, vooralsnog, geen bepalende factor te worden.
De Ronde van Valencia is dagelijks te volgen op Eurosport 1 of de online kanalen van HBO Max en Discovery+. Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.