Voorbeschouwing: Tour of Norway 2024 – Wat kan Wout van Aert bij zijn rentree?
Wout van der Aert is dé grote blikvanger aan de start - foto: Cor Vos
Rodriguez1010
donderdag 23 mei 2024 om 13:00

Voorbeschouwing: Tour of Norway 2024 – Wat kan Wout van Aert bij zijn rentree?

De 107e Giro d’Italia nadert zijn apotheose, de dertiende editie van de Tour of Norway staat dan weer op het punt van beginnen. In deze vierdaagse rittenkoers zijn alle ogen gericht op één man: Wout van Aert. Wat mogen we verwachten van de heroptredende Belg van Visma | Lease a Bike? We blikken vooruit!

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Historie

Laatste winnaars flag-no Tour of Norway
2023: flag-gb Ben Tulett
2022: flag-be Remco Evenepoel
2021: flag-gb Ethan Hayter
2020: Geen editie vanwege coronacrisis
2019: flag-no Alexander Kristoff
2018: flag-es Eduard Prades
2017: flag-no Edvald Boasson Hagen
2016: flag-nl Pieter Weening
2015: flag-dk Jesper Hansen
2014: flag-pl Maciej Paterski


Laatste editie

Eindklassement flag-no Tour of Norway 2023
1. flag-gb Ben Tulett (INEOS Grenadiers) in 9u50m45s
2. flag-us Magnus Sheffield (INEOS Grenadiers) op 5s
3. flag-be Thibau Nys (Trek-Segafredo) op 23s
4. flag-hu Attila Valter (Jumbo-Visma) op 24s
5. flag-dk Alexander Kamp (Tudor) op 30s


Parcours

Wat als eerste opvalt, is dat de Tour of Norway ook dit seizoen weer een vierdaagse is. Twee jaar geleden kregen de renners nog zes etappes voor de wielen geschoven. “De kosten voor het organiseren van wielerkoersen is flink gegroeid de afgelopen jaren. Om te verzekeren dat we met een sterk internationaal karakter kunnen doorgaan, hebben we besloten het aantal koersdagen te verminderen. Daarom duurt de ronde nu maar vier dagen”, legde wedstrijddirecteur Roy Hegreberg vorig jaar de vinger op de zere plek.

De Tour of Norway begon in 2023 nog met een proloog, maar dit keer hoeven de renners hun tijdritfiets niet van stal te halen. De organisatie kiest ditmaal voor vier ‘gewone’ etappes met de nodige hoogtemeters. Er zijn dit jaar twee bergop aankomsten in het parcours opgenomen. Waar de Tour of Norway vorig jaar nog op maat was van de puncheurs en sterke sprinters, mogen de klimmers nu hun hart ophalen.

Wat ook niet onbelangrijk is om te vermelden, is dat de organisatie ook dit jaar weer bonificatieseconden uitdeelt aan de renners. Niet alleen bij de tussensprints op weg naar de finish, maar ook aan het einde van elke etappe. Bij de aankomst liggen er tien boniseconden klaar voor de winnaar, zes voor de nummer twee en de nummer drie strijkt vier extra seconden op. Dit kan weleens cruciaal worden in de strijd om de eindoverwinning.


Donderdag 23 mei, Etappe 1: Voss – Voss Resort (142 km)

In 2023 koos de organisatie er nog voor om af te trappen met een proloog, maar dit blijkt (voor nu) een eenmalig iets. In plaats daarvan krijgen de renners op de eerste dag ‘gewoon’ weer een rit-in-lijn voorgeschoteld van 145 kilometer. De etappe begint in Voss, een klein stadje in de provincie Vestland, dat vooral populair is onder wandelaars. Van daaruit gaat het over geaccidenteerd terrein naar de eerste tussensprint in deze Tour of Norway.

Na 67 kilometer bereikt het peloton Ulvik, waar zal worden gesprint voor punten om het sprintklassement en bonificatieseconden. Na deze sprint volgt al vrij snel de eerste gecategoriseerde beklimming van de dag richting Espedalen. Dit is een bijzonder onregelmatige klim van bijna negen kilometer aan net geen 4%, al volgt er wel een uitschieter van liefst 24%. Eenmaal op de top, is het nog goed zestig kilometer tot de finish.

Om de finish te bereiken, trekken de renners eerst nog over de klim naar Skjervsfossen (3,4 km aan 5,4%) en enkele hellingen die niet meetellen voor het bergklassement. Na een wat vlakkere tussenfase zijn de renners weer terug bij af, in Voss, maar het zwaarste moet dan nog komen met de slotklim naar Voss Resort (4 km aan 5,6%). Dit is een van de grootste skiresorts in het westen van Noorwegen.

Twee jaar geleden kwamen de renners hier ook al eens aan, al was de slotklim toen maar twee kilometer lang, en ging de zege naar Remco Evenepoel. Met een gemiddelde van nog geen 6% lijkt het geen al te lastige klim, maar er zijn uitschieters tot wel 16%. Kortom, spek naar de bek van de explosieve klimmers!

Start: 14.20 uur
Finish: n.n.b.


Vrijdag 24 mei, Etappe 2: Odda – Gullingen (205 km)

In de eerste etappe van de Tour of Norway zullen de klimmers al de degens kruisen, maar eenzelfde scenario mogen we verwachten in rit twee van Odda naar Gullingen. Startplaats Odda is terug van weggeweest, nadat het in 2016 en 2017 al eens een finish (winst voor Alexander Kristoff) en start mocht organiseren in de Tour des Fjords. Skigebied Gullingen zal voor de eerste keer de renners verwelkomen.

In deze ruim tweehonderd kilometer lange etappe staan er slechts twee bergsprints gepland, maar dit wil niet zeggen dat de aanloop naar de slotklim rechttoe-rechtaan is. Richting de tussensprint in Etne – na zeventig kilometer – moeten er al aardig wat hoogtemeters overwonnen worden. Daarna volgt de eerste van in totaal twee gecategoriseerde beklimmingen, op weg naar Hogganvikbakken (3,5 km aan 5,4%).

Daarna volgen – in een relatief kort tijdbestek – nog eens twaalf (!) niet-gecategoriseerde klimmetjes op weg naar de belangrijkste klim van de dag: die naar Gullingen. In de laatste zes kilometer zal het kaf ongetwijfeld van het koren worden gescheiden. De slotklim (5,8 km aan 8,7%) is namelijk bijzonder pittig en bovenal steil, met stroken dik boven de 10% en zelfs een piek van liefst 22%. Zware kost!

Start: 12.35 uur
Finish: n.n.b.


Zaterdag 25 mei, Etappe 3: Sola – Egersund (162 km)

Na twee etappes waarin de klimmers het voor het zeggen hadden, hopen de sterke sprinters in de derde etappe zich eens te onderscheiden. Al is het voor de mannen voor het klassement wel zaak om attent van voren te koersen, zeker in de eerste wedstrijduren, als het peloton langs de kust van de Noordzee scheert. En dan weten wielerliefhebbers wel hoe laat het is: dan liggen er immers waaiers op de loer!

Na een lange passage aan de Noordzeekust, kronkelt de route daarna weer meer de Noorse binnenlanden in, om opnieuw te gaan klimmen. De eerste beklimming brengt de renners naar Runaskaret (2,7 km aan 5,2%) en daarna volgt nog een korte helling naar Synesvarden (800 meter aan 5,6%). Er zal ongetwijfeld worden gesprint om de bergpunten, maar verder verwachten we hier toch weinig spektakel.

Na de laatste officiële klim is het namelijk nog goed veertig kilometer tot de finish in Egersund, een stad aan de zuidwestkust van Noorwegen. De laatste keer dat de Ronde van Noorwegen finishte in deze vissersstad (Egersund heeft de grootste visserijhaven van Noorwegen) was in 2019. Toen ging de zege, in een sprint, naar Cees Bol. Een spurt met een uitgedunde groep behoort ook dit jaar weer tot de mogelijkheden.

Start: 14.00 uur
Finish: n.n.b.


Zondag 26 mei, Etappe 4: Stavanger – Stavanger (125 km)

De Tour of Norway finisht naar goede gewoonte in Stavanger, waar de puncheurs nog een keer hun hart kunnen ophalen. De hoofdstad van de provincie Rogaland staat bekend om zijn olie-industrie en heeft ook een sporthal, de Sørmarka Arena, waar regelmatig wordt geschaatst. Het is een vaste tussenstop voor de Wereldbeker en de Sørmarka Arena was in het verleden vaak het decor voor grote schaatstoernooien. Denk aan de WK allround.

Stavanger is, net als de voorgaande jaren, start- en finishplaats van de slotrit. Al opteert de organisatie dit jaar wel voor een andere aanloop. In de voorgaande edities werd er eerst een omloop afgewerkt ten zuiden van Stavanger, met daarin de Undheim-klim (1,7 km aan 3,8%), maar dat is nu niet het geval. Waar de organisatie dan wel weer aan vasthoudt: de Grisabakken is dé klim waar het allemaal moet gebeuren.

De slotetappe van slechts 125 kilometer bestaat uit enkele lokale ronden met de Grisabakken (600 meter aan 8,2%, maximaal 14%) als telkens terugkerende kuitenbijter. De renners moeten deze lastige beklimming liefst zes keer omhoog, waardoor de kans op een sprint toch weer wat kleiner is geworden. Na de laatste passage van Grisabakken is het nog zeven kilometer in (licht) dalende lijn naar de vlakke finish.

Start: 12.30 uur
Finish: n.n.b.


Favorieten

Hoe je het ook wendt of keert, de dertiende editie van de Tour of Norway staat in het teken van de terugkeer van Wout van Aert. De Belg van Visma | Lease a Bike zal in Noorwegen zijn eerste competitiekilometers afwerken sinds zijn pijnlijke valpartij in Dwars door Vlaanderen, nu inmiddels alweer bijna twee maanden geleden. Van Aert had de Noorse vijfdaagse al langer op het oog, maar hij blijkt nu inderdaad ook fit genoeg om weer terug te keren in het wielerpeloton. Al is hij ‘nog lang geen honderd procent.’

“Ik kijk ernaar uit om weer een rugnummer op te mogen spelden”, liet Van Aert al weten via de kanalen van de ploeg. “De afgelopen weken heb ik steeds iets meer kunnen trainen, maar dat is nog altijd iets anders dan het rijden van wedstrijden. Daarom is het mijn voornaamste doel om mezelf te testen en te kijken hoe ik het er in een wedstrijd vanaf breng. Zonder verwachtingen.” Of zoals de ploeg het formuleert: “Hij ‘moet just niks’ is weer heel erg van toepassing.”

Wat mogen we verwachten van comeback-man Wout van Aert? – foto: Cor Vos

Zonder verwachtingen dus, maar de 29-jarige coureur zal zich ongetwijfeld al een keer willen testen op Noorse bodem. En een geboren winnaar als Van Aert zal toch niet zomaar voor spek en bonen willen meerijden? Als de veelzijdige Belg een kans ziet om te schitteren, zal hij zich zeker niet inhouden. De eindzege is wellicht wat te hoog gegrepen, maar toch… Renners van het kaliber van Wout van Aert spotten wel vaker met wielerwetten.

Over supertalenten gesproken: België heeft met Thibau Nys al een volgende wereldtopper voor de komende tien, vijftien jaar in huis. De nog altijd maar 21-jarige Belg verzamelde de voorbije jaren al mooie adelbrieven in de cross, zijn eerste liefde, maar ook op de weg timmert Nys junior flink aan de weg. Vorig jaar stak hij zijn neus al meerdere keren aan het venster, maar dit jaar maakt hij echt een stormachtige ontwikkeling door. In dienst van Lidl-Trek reeg hij de voorbije weken de overwinningen aaneen.

Thibau Nys profileert zich de laatste weken als een veelwinnaar – foto: Cor Vos

Het begon allemaal met zijn eerste WorldTour-zege in de Ronde van Romandië. In de pittige derde (berg)etappe naar Les Marécottes wist hij als vroege vluchter op knappe wijze uit de greep te blijven van de klassementstoppers. In de daaropvolgende Ronde van Hongarije trok de jonge puncheur de goede lijn moeiteloos door met liefst twee ritoverwinningen en – bovenal – winst in het eindklassement. Nys versloeg in Hongarije bovendien niet de minste namen, met Emanuel Buchmann, Wout Poels, Diego Ulissi en Marc Hirschi.

Dit belooft voor de komende Ronde van Noorwegen, al helemaal omdat de Ronde van Hongarije in velerlei opzichten een vergelijkbare wedstrijd is. Nys moet met zijn sprint, klim- en punchkwaliteiten kunnen toeslaan in de openingsrit en de laatste twee etappes, zowel aan de streep als wellicht onderweg bij de tussensprints. In de tweede rit – met finish op de relatief lange en steile slotklim in Gunningen – is het voor Nys dan weer zaak om zijn wagonnetje zo lang mogelijk aan te haken en de schade te beperken. Dan is er veel mogelijk voor de jonge Belg.

Koen Bouwman won dit jaar al de Internationale Wielerweek van Coppi en Bartali – foto: Cor Vos

Om nog even terug te komen op Visma | Lease a Bike. De ploeg brengt met Wout van Aert dé grote publiekstrekker aan de start, maar heeft nog heel wat kaarten om mee te spelen. Koen Bouwman is namens de geel-zwarte formatie misschien wel de aangewezen renner om een gooi te doen naar de eindoverwinning. De 30-jarige Nederlander zou eigenlijk deelnemen aan de Giro d’Italia, maar door ziekte in aanloop naar La Corsa Rosa moest hij zijn plannen volledig omgooien. Bouwman is nu weer fit om te koersen en zal de zure Giro-smaak willen wegspoelen.

In de schaduw van Van Aert en Bouwman kijken we ook uit naar de verrichtingen van Bart Lemmen en Tijmen Graat. Ex-militair Lemmen begon met toptienklasseringen in de Tour Down Under (5e) en de UAE Tour (10e) uitstekend aan zijn seizoen, maar daarna kwam de klad – door fysieke malheur – er wat in. Kan hij op Noorse bodem de draad weer oppikken? De 21-jarige Graat staat te boek als een van de grootste Nederlandse klimbeloften van de laatste jaren. Ook tussen de profs liet hij reeds mooie dingen zien. Breekt hij in de Ronde van Noorwegen echt door?

Marco Brenner mocht dit seizoen al juichen – foto: Cor Vos

Eerlijk is eerlijk, het deelnemersveld voor de dertiende editie van de Ronde van Noorwegen is niet om over naar huis te schrijven. Er staan maar weinig echte toppers aan de start, maar dit biedt wel weer mogelijkheden voor jongelingen en coureurs die zich normaal moeten wegcijferen voor een kopman. Ben Zwiehoff zal bijvoorbeeld zijn kans ruiken. De voor BORA-hansgrohe uitkomende Duitser was vorig jaar al tweede in de Ronde van Turkije en Czech Tour en hoeft nu eens niet om te kijken naar een Primoz Roglic of Jai Hindley.

De Ronde van Noorwegen is ook voor Marco Brenner een mooi platform om zijn wielerkunsten te etaleren. De inmiddels 21-jarige Duitse klimmer stapte als tiener met mooie adelbrieven over naar de profs, maar wist bij Team DSM nooit echt te aarden en nam een andere afslag in zijn carrière. Brenner komt tegenwoordig uit voor het Zwitserse Tudor en deze overstap heeft hem geen windeieren gelegd. Hij won dit jaar namelijk al een etappe in de Wielerweek van Coppi e Bartali, maar was ook achtste in de Giro d’Abruzzo.

Van Lorenzo Rota hebben we dit seizoen nog niet al te veel gezien. Waar de Italiaan van Intermarché-Wanty de voorbije jaren de ereplaatsen aaneen reeg, gaat het nu allemaal iets moeizamer. Toch verwachten we wel iets van de 28-jarige puncheur, ook omdat de concurrentie nu niet meteen moordend is. Let ook op zijn jongere land- en ploeggenoot, Francesco Busatto. De 21-jarige coureur uit Bassano Del Grappa wist zich in zijn eerste maanden als neoprof al verscheidene keren te profileren. Dit geldt ook voor zijn Nederlandse ploegmaat Huub Artz (22), die eerder dit jaar al werd beloond met een profcontract.

Ethan Hayter is niet bezig aan zijn beste seizoen, maar blijft een gevaarlijke klant – foto: Cor Vos

INEOS Grenadiers start zonder uitgesproken kopman voor het klassement, maar de Amerikaanse tiener Andrew August, de onberekenbare Ethan Hayter en Spaanse klimmer Óscar Rodríguez kunnen wellicht verrassen. Verder is het uitkijken naar Axel Laurance en Luca Vergallito (Alpecin-Deceuninck), good old Rein Taaramäe (Intermarché-Wanty) en oude bekende Sébastien Reichenbach (Tudor).

De laatste renners die we graag nog even willen benoemen, zijn Floris De Tier (Bingoal WB), Carl Frederik Hagen, Filippo Conca (Q36.5), Adam Ťoupalík, Baptiste Huyet (TDT-Unibet), Kamiel Bonneu, Lars Craps (Team Flanders-Baloise), Jakub Otruba (ATT Investments) en – last but not leastTyler Stites.

De 26-jarige Stites – die uitkomt voor Project Echelon Racing – is onze ultieme dark horse voor een topklassering. Stites is dit seizoen namelijk de dominante renner in het Amerikaanse circuit, met eindoverwinningen in de Redlands Bicycle Classic en de altijd zware Tour of the Gila. Maar dat hij ook op Europese bodem kan uitblinken, bewees hij dit voorjaar al door vijftiende te worden in de Tour de La Provence.


Sprinters

Voor de sprinters is geduld een schone zaak, want in de eerste twee etappes zullen de puncheurs en klimmers de dienst uitmaken. In de derde en vierde rit behoort een sprint wel degelijk tot de mogelijkheden, al is het niet meteen een abc’tje. Hoe dan ook, met Wout van Aert (Visma | Lease a Bike), thuisfavoriet Alexander Kristoff (Uno-X Mobility), Jordi Meeus (BORA-hansgrohe) en Elia Viviani (INEOS Grenadiers) staan er enkele erkende sprinters aan het vertrek.

Aan zelfvertrouwen geen gebrek bij Alexander Kristoff – foto: Cor Vos

Andere renners met een goed eindschot in de benen, zijn Magnus Cort (Uno-X Mobility), Axel Laurance (Alpecin-Deceuninck), Natnael Tesfatsion, Thibau Nys (Lidl-Trek), Pavel Bittner (dsm-firmenich PostNL), Sasha Weemaes (Bingoal WB) en Scott McGill (Project Echelon Racing).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Thibau Nys
*** Koen Bouwman, Ben Zwiehoff
** Lorenzo Rota, Marco Brenner, Tijmen Graat
* Ethan Hayter, Bart Lemmen, Tyler Stites, Axel Laurance

Website organisatie
Deelnemerslijst


Weer en TV

De renners krijgen de komende dagen – en dat is niet geheel verrassend – te maken met wisselvallige weersomstandigheden. Droge periodes met zon worden afgewisseld met regenachtige intermezzo’s. Met name in het slotweekend lijkt het flink te gaan regenen, wat ook gevolgen zal hebben voor het koersverloop.

De Tour of Norway is ook dit jaar weer live te zien via de online van Eurosport.nl en Discovery+. Vanwege de Giro d’Italia en Roland Garros (tennis) is de ronde niet live te zien op een van de hoofdkanalen van Eurosport. Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.