Voorbeschouwing: Tro-Bro Léon 2025 – Onbegrijpelijk waarom dit géén WorldTour-koers is
Waar veel wielerfans dit weekend vol passie de Giro d’Italia volgen, kijken de echte liefhebbers uit naar een van de mooiste, meest nostalgische koersen op de wielerkalender die zijn tijd ver vooruit was. Lang voordat gravelbikes op de markt waren, trok Tro-Bro Léon al over onverharde wegen in Bretagne. Een koers die qua karakter thuishoort in de WorldTour, maar die koersorganisatie ASO liever klein houdt voor de liefhebbers. Toch is zelfs de trofee uniek: de winnaar krijgt namelijk een biggetje, die ook jaarlijks terugkeert op hun gave wedstrijdaffiches. WielerFlits blikt vooruit!
Historie
Laatste winnaars Tro-Bro Léon
Laatste editie
Parcours
Hoewel we ook dit jaar een paar kleine wijzigingen onderweg kennen, blijft het concept van Tro-Bro Léon hetzelfde. De renners koersen ook zondag weer kriskras over de verschillende boerenpaadjes en landweggetjes door de regio Bretagne en het onregelmatige landschap van de Finistère, richting de finish op de Rue Audren de Kerdrel.
De wedstrijd is dit jaar 203,5 kilometer lang, waarvan 34,3 kilometer over onverharde wegen. Dat is in totaal 500 meter minder dan vorig jaar, toen we de editie kende met het meeste aantal kilometers op onverharde stroken. In totaal krijgen de renners nu 29 zogenoemde Ribinou voor de wielen geschoven, afhankelijk van de zwaarte gecategoriseerd met één tot vier sterren (hoe hoger de sterren, hoe zwaarder de strook).
Start- en finish zijn zoals de voorbije jaren in Lannilis, woonplaats van wedstrijddirecteur Jean-Paul Mellouët. De officiële start is even verderop in het nabijgelegen Le Carpont Plouguin. Daarna gaat de koers eerst in westelijke richting naar de Atlantische kust. De wedstrijd blijft vervolgens de kustlijn volgen – wat volgens de organisatie wel eens tot veel wind in de flank en waaiervorming kan zorgen – vooraleer we de eerste ribin op te zoeken.
De onverharde landwegen volgen elkaar dan in rap tempo op, maar wellicht houden de echte kleppers nog hun kruit droog voor de lokale rondes, na een eerste passage aan de finish in Lannilis. In de laatste 49 kilometer van de koers zitten namelijk veertien stroken verstopt in de finale lussen. Drie daarvan doen ze dubbel, eentje – Meshuel, vlak voor de finish – zelfs drie keer. De meeste stroken krijgen van de organisatie allemaal een quotering van één ster mee. Geen al te zware kost dus, maar voldoende om het tempo te breken.
Pas na de voorlaatste passage aan de aankomstlijn, op zo’n vijftien kilometer van de streep, gaan we de beslissende fase in. Niet in het minst omdat in die slotkilometers de hoogteverschillen zullen gaan doorwegen. Vooral de vier sterrenstroken van Keradraon is op zeven kilometer voor het einde een uitnodiging voor de sterksten in koers om aan te vallen, gevolgd door een derde en laatste passage op de korte Meshuel.
Na iets meer dan 203 kilometer is het gedaan met alle ribinou en is het nog 2,2 kilometer naar de streep. Die is getrokken na een laatste rechte lijn van zo’n zevenhonderd meter die licht oploopt. Mocht het tot een sprint van een kleine groep komen – wat de laatste jaren meer dan eens is voorgekomen – dan is timing key.
Tro-Bro Léon
- Datum
- zondag 11 mei 2025
- Categorie
- 1.Pro | Men Elite
- Afstand
- 203.5 KM
- Tijden
- 12:00 - 17:08
- Startplaats
- Lannilis
- Finishplaats
- Lannilis
Favorieten
Mocht je deze koers niet kennen, zoek wat filmpjes op het internet op. Tro-Bro Léon is namelijk uniek in zijn soort. Dwars door bossen, krioelend langs oude kastelen en op onverharde stroken of passages over natgeregend gras. Dat is deze koers over de ribinou in een notendop. Een wedstrijd die deel uitmaakt van de Coupe de France én de UCI ProSeries. Dat laatste is duidelijk te merken aan de deelnemerslijst. Het huidige seizoen 2025 sluit de driejarige WorldTour-cyclus af en dus zijn hier dure punten te verdienen. Een aantal teams in de promotie-degradatiezone komt met sterke formaties naar het westen van Frankrijk.

Aranburu won een veelbesproken rit in het Baskenland – foto: Cor Vos
We beginnen met Cofidis. Zij brengen Spaans kampioen Alex Aranburu aan het vertrek. De 30-jarige puncheur is sinds april enorm op dreef, met onder andere een ritzege in zijn Ronde van het Baskenland en een vierde plaats in de Brabantse Pijl. De afgelopen dagen was hij ook actief in enkele andere Franse eendagkoersen, waar hij ook steeds weer goed voor de dag kwam. Met ploegmaats als Alexis Renard en Aimé De Gendt heeft Aranburu ook een aantal renners om zich heen die het afgelopen klassiekervoorjaar indruk maakten. Dat zal ook nodig zijn tegen een aantal andere sterke blokken.
Een van die op papier machtige selecties in deze uitgave van Tro-Bro Léon, is Intermarché-Wanty. Zij starten in Bretagne op volle oorlogssterkte. De Waalse ploeg staat namelijk zestiende op de driejarenranking en zou zichzelf graag snel veilig fietsen. Een slimme zet van sportief eindverantwoordelijke Aike Visbeek om hier een sterke selectie neer te zetten. Kopman Biniam Girmay is hier normaal gesproken de afmaker van dienst. Na een relatief teleurstellend voorjaar kan hij een opsteker ook goed gebruiken. Hij heeft onder meer Laurenz Rex, Huub Artz, Arne Marit, Roel van Sintmaartensdijk en oud-winnaar (2014) Adrien Petit bij zich.

Girmay reed solide in Parijs-Roubaix – foto: Cor Vos
Iemand die je altijd kunt opschrijven in dit soort koersen, is Hugo Hofstetter. De 31-jarige Fransman kent een opvallend loopbaantraject. Na 2022 verhuisde hij naar Arkéa-Samsic, om die equipe in 2023 de WorldTour in te fietsen. Dat lukte. Maar na het seizoen 2023 keerde Hofstetter terug bij Israel-Premier Tech, die hij op zijn beurt nu ook terug helpt naar de WorldTour. Van de twaalf eendagkoersen die hij dit jaar reed, eindigde hij in liefst negen bij de eerste tien in de uitslag. Maar dat is dus ook het typische aan de Fransman: hij is er altijd kort bij, maar wint bijna nooit. Pas drie zeges staan op zijn naam… waaronder Tro-Bro Léon 2022.
Hij viert dit jaar zijn 29ste verjaardag en eindelijk debuteert Valentin Madouas in zijn thuiskoers. “Ik heb minstens vijftien jaar en misschien wel twintig edities als fan langs de kant van de weg gestaan. Een van de stroken passeert zelfs mijn huis!”, vertelt hij in een leuk interview op de website van Tro-Bro Léon. Van diens vriendin kreeg Madouas de opdracht het biggetje mee naar huis te nemen. Maar gezien zijn vorm dit voorjaar, kan hij dat misschien beter aan ploegmaat Lewis Askey vragen. De jonge Brit (24) won donderdag nog op indrukwekkende wijze Boucles de l’Aulne, is dus in vorm en heeft de kwaliteiten om hier ook te winnen.

Mike Teunissen – foto: Cor Vos
Net als Intermarché-Wanty is ook XDS Astana naar de regio Finistère afgereisd met een sterk gezelschap. Slim gezien, want naaste concurrent Picnic PostNL is hier namelijk niet van de partij. De Kazachs-Chinese ploeg dendert als een sneltrein voort dit seizoen. Ook nu zal het de opdracht zijn om met zo veel mogelijk mensen van voren in de uitslag te zitten. Dat kan met aanvallers als Yevgeniy Fedorov, Aaron Gate en Italiaans kampioen Alberto Bettiol (hoewel die dit jaar tot op heden gruwelijk uit vorm is). Maar we kijken vooral naar de Nederlandse afmakers Cees Bol en Mike Teunissen. Die laatste krijgt vanwege zijn crossverleden een streepje voor.
Ook Uno-X Mobility haakt aan in de jacht op UCI-punten. Mocht XDS Astana er namelijk in slagen om hun huidige Houdini-act (aan het begin van het seizoen stonden ze 5000 punten achter op handhaving, nu zijn dat er nog minder dan 150) te completeren aan het einde van het seizoen, dan zijn de Noren het beste ProTeam op de jaarranking van 2025. En dat betekent dat ze komend jaar alle grote rondes zouden kunnen rijden. Rasmus Tiller is altijd goed in deze koers. Hij werd al drie keer vijfde en eenmaal elfde. En anders heeft de ploeg ook nog sterke renners als Frederik Dversnes, Jonas Abrahamsen en Søren Wærenskjold achter de hand.

Rasmus Tiller – foto: Cor Vos
Franse teams doen het ook steevast goed in eigen land. Wat te denken van de Franse equipe Unibet Tietema Rockets. Zij brengen goudhaantje Lukáš Kubiš aan het vertrek, al kun je jezelf afvragen of het niet stilaan tijd is voor een rustperiode voor de 25-jarige Slowaakse kampioen. Sinds Omloop Het Nieuwsblad rijdt hij quasi iedere week één of twee klassiekers, heel af en toe zelfs drie. Voor een renner die vorig jaar belast werd met een minder zwaar programma, moet hij toch eerdaags eens de prijs gaan betalen. Wellicht kan crosser Lander Loockx hier ook hoge ogen gooien, want deze ondergrond is voor hem natuurlijk gesneden koek.
Tro-Bro Léon kenmerkt zich dus door de onverharde stroken, maar daar tegenover staan relatief weinig hoogtemeters. Er zijn dus weinig stroken waar je echt het verschil bergop kunt maken. Maar gelukkig kan Kévin Vauquelin meer dan alleen klimmen. Met zijn kwaliteiten als tijdrijder en aanvaller, kan hij op dit parcours ook goed uit de voeten. Als de nummer twee van de Waalse Pijl zijn kracht ook kwijt kan op een van de ribinou, dan is Vauquelin een zware tegenstander om rekening mee te houden. Zeker als je beseft dat sterke pionnen als Jenthe Biermans, Amaury Capiot en sprinter Arnaud Démare ook nog bij hem in de ploeg zitten.

Vauquelin won drie keer in de Ster van Bessèges – foto: Cor Vos
Geen zorgen bij Decathlon AG2R La Mondiale over een eventuele degradatie, maar ze staan hier wel met een sterk team aan het vertrek voor een wedstrijd zoals deze. Zo zal Pierre Gautherat bijvoorbeeld zijn fletse voorjaar willen goedmaken, zien we Olympia’s Tour-winnaar Antoine L’Hote en Deens kampioen Rasmus Pedersen terug en pakte jong multi-talent Aubin Sparfel (19 jaar) vrijdag zijn eerste profzege in de nabij gelegen koers Tour du Finistère . Toch zal de Franse equipe vooral inzetten op Bastien Tronchon. Hij werd vrijdag achter Sparfel tweede, maar Tronchon zou normaal gezien deze finale iets makkelijker moeten aankunnen.
Ook Bahrain Victorious heeft niet per se UCI-punten nodig, maar dat lijkt haast wel zo als je hun selectie bekijkt. Die zit namelijk vol ronkende namen, zoals Matej Mohorič (die het nog niet echt heeft in 2025) en de Duitse sprinter Phil Bauhaus. Daarnaast zijn ook de jonkies uit de lage landen weer present, want Vlad Van Mechelen en Max van der Meulen zullen ook het startblad tekenen. Toch is het vooral uitkijken naar Fred Wright. De 25-jarige Brit komt er dit voorjaar weer een beetje doorheen, na een lastig 2024. Een zege zou helemaal de kers op de taart zijn, maar Bahrain Victorious heeft dus meer kaarten om mee te spelen.

Fred Wright, rechts Lukas Kubis – foto: Cor Vos
Outsiders
Veel sterke blokken zijn intussen wel genoemd. We missen er nog eentje en dat is TotalEnergies. Zij brengen onder meer man in vorm Sandy Dujardin aan het vertrek, net als Thomas Gachignard (laatste twee jaar top-10 in deze koers) en de grillige krachtpatser Alexys Brunel. Kopman is Anthony Turgis, die vorig jaar nog de gravelrit in en rond Troyes tijdens de Tour de France 2025 won. Hij maakt dit jaar echter nog geen vlekkeloze indruk. Mocht die trend zich doorzetten, dan kunnen we dus mogelijk een andere renner van TotalEnergies de handschoen zien oppakken om mee te doen voor de dagzege.
Tot slot willen we als blok ook Lotto nog even aanstippen. Zij wonnen vorig jaar uiteraard de koers met Arnaud De Lie. Nu zijn het vooral aanvallers Alec Segaert, Brent Van Moer en sprinter Milan Menten die het varkentje hopen te wassen. Mocht het toch op een sprint met een iets groter groepje uitdraaien, vergeet dan ook niet langs Pau Miguel (Equipo Kern Pharma) en Iván García Cortina (Movistar) te gaan op het lijstje met favorieten. Tot slot nog een woordje voor Baptiste Planckaert (Van Rysel-Roubaix) en Morné van Niekerk (St. Michel-Preference Home-Auber93). Zij haalden immers allebei minstens twee keer de top-10 in Lannilis.

Anthony Turgis – foto: Cor Vos
Favorieten volgens WielerFlits
**** Alex Aranburu
*** Biniam Girmay, Hugo Hofstetter
** Lewis Askey, Mike Teunissen, Rasmus Tiller
* Lukáš Kubiš, Kévin Vauquelin, Bastien Tronchon, Fred Wright
Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits, powered by CyclingFlash)
Weer en TV
Tro-Bro Léon 2025 kan wel eens de boeken ingaan als een van de mooiste edities ooit, dankzij het weer. In en rond Lannilis scheurt Pluvius de hemelsluizen heel de dag open. Met andere woorden: we krijgen veel regen. Bovendien komt de wind uit westelijke richting, waardoor het vanaf zee het land opblaast. Dat is vaak net iets harder dan de windkracht drie die voorspeld is door Weeronline. Het kwik stijgt ’s middags tot een graad of zeventien en dat maakt het aangenaam voor de renners.
Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV. Goed nieuws, want Tro-Bro Léon is zondag gewoon live te zien!
Om te reageren moet je ingelogd zijn.