Nick Doup
dinsdag 1 oktober 2024 om 14:07

Vroeger vond Rüdiger Selig wielrennen vooral leuk, maar nu hij stopt is dat gevoel heel anders

Video Afgelopen weekend maakte Rüdiger Selig bekend dat de Tour de Langkawi in Maleisië zijn laatste wedstrijd als profwielrenner zal zijn. Voor de 35-jarige Duitser blijft zijn periode bij Astana Qazaqstan beperkt tot één jaar. “Dit speelde al enige tijd, maar het heeft niet alleen met mijn keuze te maken. Ook met mijn leeftijd”, is hij eerlijk in gesprek met WielerFlits.

“Geen enkele ploeg is eigenlijk geïnteresseerd in mij, dus dan is dit de enige optie die ik nog voor ogen heb. Op dit moment kan ik ook niet bij Astana blijven, ik wacht nog op een voorstel van de ploeg, maar het is al eind september. Dat is best laat”, weet hij als ervaren rot, met jarenlange ervaring als helper van sprinters bij Katusha, BORA-hansgrohe en later Lotto Dstny.

“Als wielrenner denk je elk jaar dat het je laatste seizoen kan zijn. Dat speelt altijd in je hoofd, zeker als sprinter. Maar het moderne wielrennen is heel erg veranderd. De focus is meer gericht op jonge renners en ik ben niet jong meer, helaas. Wel ben ik heel ervaren”, aldus Selig, die in 2012 debuteerde op het hoogste niveau. “In het verleden was het wielrennen nog erg aangenaam en leuk. Nu is het vooral high professional.”

‘Het is lastig om alles om wielrennen te laten draaien’
Een verandering waar Selig moeite mee heeft gehad. “Dat loopt door in je hele leven. In het verleden kon je nog eens een biertje nemen en van het leven genieten, maar nu is het alleen maar wielrennen. Dat is 24/7 zo. Als oudere renner heb je allebei de fases meegemaakt, dan is het voor mij lastig om alles om wielrennen te laten draaien”, vindt hij.

“Maar als je jong en gemotiveerd bent – nu ben ik ook nog gemotiveerd – dan is het allemaal normaal voor je. Dan is het makkelijker om die lifestyle te hebben”, stelt Selig, die ook om zich heen hoort dat dit speelt. “Het is niet gemakkelijk. Het is ook niet zo dat ik wielrennen niet meer leuk vind, maar het is gewoon veel professioneler dan toen ik begon.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.