‘Vrouwenploegen zijn wakker geschud na incidenten in Omloop Het Nieuwsblad’
Special De eerste topklassieker in het vrouwenwielrennen heeft afgelopen weekend veel stof doen opwaaien, alleen niet altijd in positieve zin. In de Omloop Het Nieuwsblad pokerden de topploegen te lang, waardoor vroege vluchtster Lotte Claes alle ruimte kreeg om de grootste zege uit haar carrière te pakken. Maar wat liep er nu juist mis en krijgen we in de Strade Bianche een ander beeld? Wij vroegen het aan enkele ploegleiders.
Het had een prachtige dag moeten worden voor Demi Vollering, die haar gloednieuwe ploeg FDJ-Suez meteen een belangrijke zegeruiker op WorldTour-niveau had kunnen schenken. Maar uitgerekend haar ex-ploeg SD Worx-Protime bood geen steun. In de reacties achteraf wezen ploegleiders Lars Boom en Danny Stam naar elkaar, en ook schaduwfavorieten zoals Movistar (met Marlen Reusser) namen geen initiatief.
“Dat was gewoon pure koppigheid”, vindt Geert Wellens, ploegleider bij de Lotto Ladies, die met Mieke Docx een renster in die bewuste vlucht had zitten. “Ik vind dat het amateuristisch en onprofessioneel overkomt. Ik ga niet zeggen wie er in fout was, maar met WorldTeams mag zoiets niet gebeuren. Het was alsof de twee à drie bewuste ploegen nog met een vete uit het verleden zaten en allebei zeiden: ‘rijd jij het maar dicht.'”
Ook Michel Cornelisse, de ploegleider van Fenix-Deceuninck, wijst naar de gloednieuwe machtsverhoudingen in de vrouwenkoers. “Ik denk dat de concurrentiestrijd een rol heeft gespeeld. In plaats van elkaar te helpen, wilden ze niet voor elkaar rijden. Er is veel gebeurd deze winter. SD Worx-Protime is uit elkaar gevallen en misschien gunnen ze het elkaar ook allemaal niet. Je zou zeggen dat als je zo lang samen hebt gefietst, dat je niet tegen elkaar gaat rijden. Het had logischer geweest dat Vollering en Reusser tegen elkaar hadden gezegd: ‘kom, we zetten allebei een renster op kop en we gaan allebei rijden.'”

Krijgen we in de Strade Vollering tegen Van der Breggen? – foto: Cor Vos
Moeten de ploegen dan nog wennen aan die nieuwe verhoudingen? “Ik denk dat ze vooral meer moeten overeenkomen”, zegt Wellens. “Daarin zit het grootste verschil tussen de mannen- en vrouwenkoers. Achter het stuur van de ploegleiderswagens zitten misschien te veel koppige mensen. Er is niets mis mee om met je collega-sportdirecteurs te gaan praten en te overleggen wat je moet doen. Maar als je de grootste ploeg van de wereld bent en zegt: ‘ze moeten naar mij komen’, tja… zo werkt het niet. Een beetje respect langs beide kanten is broodnodig.”
-
Lees ook Demi Vollering vroeg bij SD Worx om hulp bij achtervolgen: “Maar mocht niet vanuit de auto”
Lesje geleerd
Ina-Yoko Teutenberg, sportdirecteur bij Lidl-Trek, probeert vooral te zalven. “Het is duidelijk dat iedereen zijn tactiek zal moeten aanpassen in de komende wedstrijden. Maar de Omloop Het Nieuwsblad is nog geen goede maatstaf om te zien hoe de machtsverhoudingen liggen, omdat verre van iedereen erbij was”, doelt ze op de afwezigheid van Lotte Kopecky én Anna van der Breggen bij SD Worx-Protime.
Als die laatste ploeg in volledige bezetting aan de start komt, krijgen we volgens Teutenberg weer heel andere wedstrijden. “De pers wil nu natuurlijk graag over al het drama schrijven na de breuk tussen SD Worx-Protime en het duo Boom-Vollering, maar volgens mij speelt daar niet zo veel. De renners en personen zijn dezelfde gebleven, alleen rijden ze nu voor verschillende ploegen. Er zijn veel sterke ploegen die de komende weken wel hun verantwoordelijkheid zullen nemen als het nodig blijkt. Dit was eerder een geïsoleerd geval, denk ik. En zo niet, dan krijgen we nog veel winnaars uit de vlucht en die zullen het allemaal hebben verdiend.”
Cornelisse stipt ook aan dat het om de eerste belangrijke klassieker van het jaar ging. “We hadden helemaal nog geen zekerheid hoe goed Puck (Pieterse, de kopvrouw, red.) zou zijn. Dan willen wij geen druk leggen op haar door zelf te beginnen rijden. Als er een ploeg was gekomen, hadden we wel willen helpen”, verklaart de Nederlander. Die onzekerheid zal wellicht ook bij andere ploegen hebben gespeeld. “Dit wordt geen scenario voor het hele voorjaar. Ik denk dat iedereen wakker is geworden. Vroeger heeft Dirk Demol ook een keer Parijs-Roubaix gewonnen uit een vroege ontsnapping, dat gebeurt gewoon om de zoveel tijd.”
Strade Bianche Donne
Met toppers als Pieterse, Reusser, Vollering en Van der Breggen verspreid over verschillende blokken, zouden we in de volgende wedstrijden daarom wel eens extra spannende wedstrijden kunnen zien. “Dat is wat het vrouwenwielrennen nodig heeft op dit moment. Ze zijn professioneel bezig, er wordt goed gewerkt met meetings en briefings. Dan kan je een scenario als in de Omloop wel missen”, vindt Wellens.
Teutenberg besluit: “Dit was pas één wedstrijd en er gaan nog heel veel mooie wedstrijden komen.” Te beginnen met de Strade Bianche Donne op zaterdag, hoopt Cornelisse: “Dat had ik ook voorspeld voor het seizoen begon. Ik denk dat er dit seizoen juist veel meer gekoerst gaat worden en dat ze het elkaar moeilijk gaan willen maken.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.