Vuelta 2015: BMC wint merkwaardige ploegentijdrit, Peter Velits pakt rood
BMC heeft de ploegentijdrit in de Ronde van Spanje gewonnen. Voor de 7,4 kilometer van Puerto Banús naar Marbella hadden ze 8.10 minuten nodig. Omdat Peter Velits zijn wiel als eerste over de streep drukte, is hij de eerste drager van de rode leiderstrui. LottoNL-Jumbo werd knap vierde, maar omdat de verschillen niet meetellen in het algemeen klassement, heeft de ploeg daar weinig profijt van.
Gemotiveerd LottoNL wordt vierde
LottoNL-Jumbo moest al vroeg aan de bak en zette als eerste ploeg een echte richttijd neer. De Nederlandse équipe raffelde de afstand af in 8.18 minuten. Die prestatie verschafte het negental tijdelijk toegang tot de hotseats. Ruim een halfuur mochten ze daarvan genieten, toen kwamen de renners van Orica-GreenEDGE (8.11) hun plaatsen opeisen.
Zij bleken echter niet de enigen die op de smalle, zanderige straatjes een gemiddelde snelheid van boven de 54 kilometer per uur wisten te halen. Tinkoff-Saxo dook een paar tienden onder de tijd van de Australiërs en even waande Peter Sagan zich de eerste drager van het rood. BMC, dat met Peter Velits ook een Slowaak als eerste over de streep loodste, was echter nog wat sneller.
Movistar, Astana en Sky houden zich rustig
Met de wetenschap dat de tijdsverschillen niet zouden meetellen in het algemeen klassement (wel in het ploegenklassement) bleken veel teams niet bereid om de maximale risico’s te nemen. Movistar, vooraf gezien als een van de topfavorieten, werd slechts negende. Astana (dertiende) en Sky (twintigste) deden het nog rustiger aan.
Europcar spande de kroon. De Franse formatie maakte er een veredeld trainingstochtje van en was over ruim zeven kilometer maar liefst 2.15 minuten langzamer dan BMC. De Belgische ploegen spanden zich wel maximaal in en eindigden in de top tien. Etixx-Quick-Step (waar Niki Terpstra na de finish misbaar maakte tegen een ploeggenoot) werd vijfde, Lotto Soudal achtste. Giant-Alpecin, rijdend op een Duitse licentie, werd slechts negentiende.
Martijn Keizer morgen in de combinatietrui
Niet alleen de rode, maar ook de andere leiderstruien werden na afloop uitgereikt. Deze gaan naar de eerste vier ploegen in de rituitslag. Goed nieuws voor Martijn Keizer, die als eerste van LottoNL-Jumbo over de streep kwam en morgen in de witte combinatietrui mag rijden. Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) krijgt de groene puntentrui, Cameron Meyer (Orica-GreenEDGE) mocht de bergtrui ophalen.
Vuelta a España (2.UWT)
Uitslag etappe 1: Puerto Banús – Marbella (ploegentijdrit, 7,4 kilometer)
1. BMC in 8m10s
2. Tinkoff-Saxo op 1s
3. Orica-GreenEDGE op 1s
4. LottoNL-Jumbo op 8s
5. Etixx-Quick-Step op 10s
6. Trek Factory Racing op 12s
7. Caja Rural – Seguros RGA op 18s
8. Lotto Soudal op 18s
9. Movistar op 24s
10. Cofidis op 27s
Volledige uitslag
Verschillen tellen niet mee voor algemeen klassement
Als er op een strakke asfaltweg gereden wordt en het begint te regenen, ontstaan er ook gevaarlijke omstandigheden....
TeamNL - 22 augustus 2015 om 21:52
@SolitaryShell
In een ploeg als Sky zitten miljoenen euro’s. Logisch dag ze klagen want de Vuelta kan door zo’n triest parcours na één dag al voorbij zijn.
Jij en Sky vinden het een triest parcours. Dat jij dat vindt maakt het nog geen waarheid, verre van dat.
Eerst klaagt hier (bijna) iedereen dat de UCI beter naar het parcours moet kijken en nu vinden we dat ze er maar overheen moeten?
Eh wat?
Een ploegtijdrit is geweldig om te zien als ze kop over kop kunnen rijden en als Dumoulin en Cancellara beurten kunnen doen waar je u tegen zegt.
Vind jij... En wat let Cancellara en co om dan gewoon een flinke beurt van een kilometer of, nou pak 'em beet, 7,4 kilometer te doen als de rest te schijterig is om er langs te gaan.
Dit parcour had niets te maken met topsport.
54,37 kilometer per uur gemiddeld vind jij geen topsport? Oké, interessant. Wil je vast wel even verder uitleggen dan.
RefleX
Maar de ondergrond in combinatie met de bochten en obstakels maakte het hier gewoon te gevaarlijk.
Zo gevaarlijk zelfs dat er door drie ploegen met meer dan 54 per uur overheen gecrost kon worden en er zich geen enkel probleem heeft voorgedaan...
Dat jij dat geweldig vindt om te zien is je goed recht maar ik bestrijd dat een TTT altijd maar beslist moet worden op basis van kracht. Volgens wie moet dat? Wie bepaalt dat het zo hoort? Ik dacht dat ik vrij conservatief was in mijn opvattingen maar de wielersport is wel heel erg behoudend. Waarom, -ik noem maar een dwarsstraat-, zou een 12 km lange technische afdaling geen onderdeel kunnen uitmaken van een TTT? Het enige dat telt bij een TTT is de tijd van de 5e renner die over de meet komt, voor de rest niets. Dat iemand voorkeuren heeft, ok, maar wat afwisseling is wel verfrissend.
De afgelopen dagen en de soap daarom heen zijn een aanfluiting voor het wielrennen geweest. Waarin de Sky-ploeg en een aantal andere slappe ploegen hebben laten zien dat zij met non-argumenten het hedendaagse wielrennen kunnen terroriseren. Zeker bij eeuwige en gezworen vriend Cookson, die in deze laat zien nog allesbehalve onafhankelijk te zijn van het Britse wielrennen en het Sky-imperium. Pas dan je materiaal aan, of leer je kopman beter sturen. Als andere ploegen met 54 kilometer per uur over dit parcours denderen, dan laat dat gewoon zien dat dit prima parcours is.
Triest om te zien dat de Sky-ploeg blijkbaar zo kan indoctrineren dat een aantal volgers de klaagzang van deze schijterige ploeg ook nog gelooft. Sky wil het toeval uitsluiten, het toeval dat nu juist van het wielrennen zo'n mythische sport maakt. Eens te meer laat deze ploeg zien niks te begrijpen van de wielersport en zijn verleden.
Het feit dat er ploegen hard hebben gereden en dat er niks is voorgevallen doet niets af aan het feit dat dit erover was. Achteraf is makkelijk praten, maar ik denk dat profrenners die hele dagen alles op de fiets meemaken iets beter kunnen inschatten of het gevaarlijk is dan iemand op zojn luie bank.
RefleX - 22 augustus 2015 om 22:41
Het feit dat er ploegen hard hebben gereden en dat er niks is voorgevallen doet niets af aan het feit dat dit erover was.
Welk feit? Het is niet meer dan jouw mening, die je ook nog eens totaal niet onderbouwt.
Achteraf is makkelijk praten, maar ik denk dat profrenners die hele dagen alles op de fiets meemaken iets beter kunnen inschatten of het gevaarlijk is dan iemand op zojn luie bank.
Hele profploegen met al hun 9 renners hebben geoordeeld dat er niets aan de hand was en zijn gewoon volle bak, zonder probleem, zo hard mogelijk over dit parcours gaan rijden. Zitten bij die ploegen dan net alle waaghalzen geconcentreerd, of is er tóch iets anders aan de hand?
Edit: ah vandaar. Niet dat hij de afgelopen seizoenen nu zo goed presteerde, maar hij reed nog af en toe top 10, maar dus geopereerd in maart.
http://www.wielerflits.nl/nieuws/54960/peter-velits-wacht-operatie-mist-rest-voorjaar.html/comment-page-1
Mijn laatste post betrof de TTT in algemene zin, niet zozeer de TTT in de Vuelta in het bijzonder. Ik heb vóór vandaag al kenbaar gemaakt dat ik die heisa wat overdreven vond, dus niets achteraf.
Jij stelt dat je het te gevaarlijk vond. Hoor ik je dan ook als het –ik noem maar een willekeurig voorbeeld- de afdaling betreft van de col de Somagne in LBL? Het wegdek aldaar is vele malen slechter, en dus veel gevaarlijker, zeker in de afdaling, dan vandaag in de TTT in Spanje. Maar dat is schijnbaar gewoon geaccepteerd.
Ik heb wel een luie bank, maar zit er zelden op.
Haha, je past je snel aan!
Al is Gesink sinds de laatste Tour de France soepeltjes ingeruild voor de ploegleiding als kop van jut. Hou je daar ff rekening mee?
@xistnc Idd wat een stelletje druiloren bij Europcar. Je kan gevaar vermijden, maar dit was gewoon treurig gedrag.
Lopen eerst 2 dagen te zeuren over een parcours wat plotseling niet door de beugel kan, en jakkeren er vervolgens met z'n allen met 54 km/u overheen. Loop dan vooraf niet zo te zaniken...
Het is inderdaad een feit dat het erover was, dit is geen mening gezien het feit dat de UCI heeft ingegrepen. Tevens zijn er maar weinig ploegen die met 9 man vol gingen. Bij de meeste ploegen gingen enkele er snel af omdat ze het risico niet willen nemen. De ploegen die wel vol gingen hebben het ploegbelang boven het belang van de renners gesteld of vonden het risico waard. Zoals eerder gezegd doet dat niks af aan mijn mening dat de ondergrond gecombineerd met de korte bochtjes, hobbels etc te gevaarlijk is voor een TTT in een grote ronde.
Zoals ik ook begon respecteer ik iedereen zijn mening. Ik snap enkel niet dat er hier zulke aanvallen komen op de renners terwijl het mij logisch lijkt dat ze opkomen voor hun veiligheid. We hoeven het uiteindelijk niet allemaal met elkaar eens te zijn, maar respecteer ieder zijn mening, ook die van de renners die je het hele seizoen sensatie bezorgen.
Je hoort er bijna bij nu alleen nog xistnc advies opvolgen over TLJ ploegleiding en Viola je krijgt een geplastificeerde WF-membership card thuis gestuurd.
Voordat je allemaal conclusies gaat trekken. De afgelopen jaren ben ik nooit negatief geweest over Sky. Dat terwijl Sky regelmatig het moest ontgelden op deze site. Ik vind het gemiep dat ze de laatste maanden tentoonspreiden echter wel ergerlijk. Bij het wielrennen hoort nu eenmaal risico van het parcours en je moet daar niet over gaan mekkeren, dan kun je beter thuisblijven, dan kun je ook niet vallen. Maakt niet uit hoeveel miljoenen je investeert in de wielersport, je moet de wielersport zijn charme niet ontnemen.
Grappig dat je over Gesink bent. Het klopt dat er een tijd was dat er veel negatieve en neerbuigende reacties op nieuwsberichten van Gesink kwamen. Maar ik ben altijd positief geweest over Gesink. Altijd wel gedacht dat een renner met dat talent weer terug kan komen.
Het klopt ook wat je aangeeft over TLJ. De sfeer op Wielerflits is vaak negatief over deze ploeg. Maar ook daar doe ik nooit aan mee. Ik hou er graag mijn eigen mening op na. Ik vind de begeleiding van TLJ niet om over naar huis te schrijven, maar ik vind het wel een leuke en goede ploeg, zeker qua renners. Pech en soms niet slimme tactische beslissingen hebben dit jaar TLJ wat verder teruggezet dan ze daadwerkelijk kunnen als ploeg.
@ chaba, ik zal mijn best doen. Maar vrees het pasje nooit te ontvangen. Hihi
Er zijn 4 truien in de Vuelta; naar ik heb begrepen worden die vandaag op volgorde van belangrijkheid uitgereikt, dus:
Ploeg 1: rode trui
Ploeg 2: puntentrui
Ploeg 3: bergtrui
Ploeg 4: witte trui voor het combinatieklassement.
TLJ is 4e geworden dus ontvangt wel degelijk de witte trui. Vraag me niet de logica van dit alles, ze hadden wat mij betreft kunnen volstaan met alleen de rode trui voor Velits.