‘Waarom geen trui voor de leider van de WorldTour-ranking?’
foto: Sirotti
dinsdag 12 december 2017 om 08:43

‘Waarom geen trui voor de leider van de WorldTour-ranking?’

Een trui zou de leider in het WorldTour-klassement veel herkenbaarder maken. Dat stelt Greg Van Avermaet vandaag in Het Nieuwsblad. De Belg van BMC is de winnaar van de individuele ranking van 2017.

Van Avermaets naam prijkte aan het einde van dit seizoen met 4153 punten fier bovenaan de ranglijst. Chris Froome, die zegevierde in de Tour de France en de Vuelta a España, was tweede met 461 punten minder. Maar waar Froome werd beloond voor zijn twee eindzeges met de Maillot Jaune en de Maillot Rojo, kreeg de Belg geen trui omgehangen voor zijn prestaties in het regelmatigheidsklassement.

Hij vraagt zich dan ook af waarom de leider van het WorldTour-klassement geen herkenbare trui krijgt. “Het zou hem veel herkenbaarder maken. Vijftien jaar geleden bestond die ook op de weg in de Wereldbeker. Ik zie Peter Van Petegem of Frank Vandenbroucke er nog altijd in rijden. Dat ik dat nog altijd weet, zegt genoeg.”

Ook pleit hij voor een prijzenpot. “Het hoeven geen grote bedragen te zijn, maar er zou iets te verdienen mogen zijn. Is het niet voor de renner, dan minstens voor zijn ploeg.”

De laatste vijf winnaars van de WorldTour-ranking
2017: flag-be Greg Van Avermaet
2016: flag-sk Peter Sagan
2015: flag-es Alejandro Valverde
2014: flag-es Alejandro Valverde
2013: flag-es Joaquim Rodríguez

RIDE Magazine
37 Reacties
Sorteer op:
12 december 2017 08:46
mee eens maar ook al vind ik hem terecht winnaar,, froome had nog een vrij laag aantal punten.
12 december 2017 08:54
Als Froome wat beter had gereden in de rondes voor de tour had hij kunnen winnen
12 december 2017 09:00
Een betere Froome voor de Tour zou daar meer punten halen,maar wint hij dan nog de Vuelta???
12 december 2017 09:00
Trui en een zak geld. Het zou de wereldbeker voor een aantal coureurs weer een stuk aantrekkelijker maken. En als de renners zich erop richten, gaat het publiek dat vast en zeker ook doen. Eventueel nadeel: ploegen hoor je tegenwoordig al zeuren over een kampioenschapstrui ivm sponsoren. Wat zullen ze ervan vinden als een topper als GVA in iedere grote (tv) koers met een andere trui rijdt? Rijst bij mij nog een vraag: waarom hebben ze de trui er überhaupt uitgehaald?
12 december 2017 09:19
Terechte vragen en ik ben het met hem eens. Het heeft anders niet echt waarde om er een klassement aan te plakken.
12 december 2017 09:19
Toen E. Dekker de wereldbeker won, had hij toen een trui of niet? Ik kan mij dat eerlijk gezegd niet meer herinneren.

Verder ben ik voor. Hoe meer onderscheidende truien hoe beter. Ik denk alleen niet dat de sponsors er gelukkig van worden.
12 december 2017 09:28
@HoofdIsVrij, Ik nog wel, hij had zeker een trui.
Ik vind dat wel iets moois aan zo'n competitie geven, dus begrijp de opmerking van Van Avermaet wel.
12 december 2017 09:30
@HIV
http://cdn-01.wielerflits.nl/assets/uploads/2017/04/dekker_wereldbeker.jpg

Hebben ze voor de ProTour / WorldTour op een blauwe maandag niet ook nog even een (nietszeggend) vod voor de leider gehad?
12 december 2017 09:35
http://l7.alamy.com/zooms/723942d4a9f945daa99fd9b0a79ceb61/dpa-italian-pro-cyclist-danilo-di-luca-in-the-white-jersey-of-the-d3krcj.jpg

Vanuit het peleton wilde men dat ding weg hebben: http://hetiskoers.nl/geef-ze-een-trui/
12 december 2017 09:43
Wat mij betreft kunnen er niet genoeg truitjes zijn. Wereldbeker, leider continental tour, Europees kampioen, al die malle truitjes uit het verleden in de giro en de vuelta enzo, de intergiro.
Bergtrui, beste jongere, best klimmende jongere, Alle kopmannen in zo een Chipollini tijgerpak. Beetje kleur en show mag best.
12 december 2017 10:05
Sunweb schijnt het er niet mee eens te zijn ;)
12 december 2017 10:16
Wint een winnaar van een GT dit klassement wel eens?
12 december 2017 10:21
Toen het nog ProTour was wel, toen heeft Contador hem gewonnen toen hij de Tour won dat jaar.
12 december 2017 10:56
Wat vooral bovenkomt als ik dit lees is dat er eindelijk eens kritisch gekeken moet worden naar de verdiensten in zijn geheel (sponsoren, startgelden van met name ASO, etc) en die belangen eens in balans te krijgen.

De grootste reden momenteel om niet met meer truitjes te komen is omdat sponsoren van ploegen er vaak niet persé blij mee zijn. Sunweb werd al aangehaald hier.

Een oplossing voor zoiets zou mogelijk in merchandise kunnen zitten. Sowieso vind ik dat dat opvallend weinig te zien is in het wielrennen. Moet je toch zien hoeveel bijvoorbeeld Max Verstappen aan merchandise doet, volgensmij kan iemand zoals Tom Dumoulin dan ook wel een slag slaan. Een slag die mogelijk financieel best op kan wegen tegen de iets lastigere onderhandelingspositie over sponsornamen/kleuren in de shirts.

Just my 2 cents. :p
12 december 2017 10:57
Misschien iets voor de winter avonden om er zelf een te bruien, lijkt zo naar erkenning te snakken.
12 december 2017 11:06
@schipperaar Echt zielig en olympisch kampioen onwaardig dat hij zo naar erkenning loopt te snakken inderdaad.
12 december 2017 11:12
Volgens mij was die eerdere trui, voor de Wereldbeker, een trui voor een klassement dat alleen uit eendagkoersen keek. Het wordt natuurlijk verwarrend in een ronde, waarin er ook al interne klassementen aan truien verbonden zijn.
12 december 2017 11:19
Gewoon wereldkampioen of belgisch kampioen worden. Kun je in dat truitje rijden greg
12 december 2017 11:19
@patat
Olympische wegkoers heeft weinig inhoud, beetje geluk door valpartij, alleen een tijdrit geeft de verhoudingen aan of een solo aankomst zoals van Vleuten zonder valpartij.
Zijn beklag doen bij NB, als ie maar in beeld is tijdens de winter maanden, echt zielig net wat je zegt.
12 december 2017 11:24
@ De Brigadier

"In Mijn droomjaar schrijft Philippe Gilbert dat dit op vraag van de ploegen gebeurde. De reden voor die vraag kennen we niet, ..."

Op vraag vd ploegen dus. Daar schaar ik de individuele mening van renners niet DIRECT onder. Ploegen praten in het straatje van de sponsoren? Nu ben ik wat aannames aan het doen, maar het lijkt mij niet ver gezocht.
12 december 2017 12:22
@schipperaar
Het is een trui voor zijn opvolgers, niet voor zichzelf.
12 december 2017 12:24
Je kan perfect de sponsoren in de trui verwerken....
12 december 2017 12:57
@redactie De titel staat een beetje raar tussen de geruchtennieuwsberichten die jullie vandaag ook hebben gepubliceerd, omdat dit bericht ook met enkele haakjes is geschreven. Alsof het een gerucht is wat d'n Greg zegt tegen het Nieuwsblad.
12 december 2017 13:28
Met de huidige opzet hoeft dat van mij niet zo, het belang van dit klassement is behoorlijk gedaald. Behalve Greg lijkt het weinigen in het peleton te interesseren.

Al vond ik de oude wereldbeker trui wel mooi altijd, jammer dat deze fraaie klassieke trui niet meer te zien is. Nostalgie is een van zaken waar het wielrennen het van moet hebben, dus een herintrede van de wereldbeker waarbij alleen eendagswedstrijden tellen lijkt me mooi. Wat daar ook mooi aan was, was de balans, dus max 1 wedstrijd per land, 5 in voorjaar en 5 in najaar. Dus aub niet die gigantische sloot van zeven Belgische voorjaarswedstrijden toevoegen aan het klassement, want dan is de balans wederom weg en gaat weer iedereen behalve de Belgen afhaken.
12 december 2017 15:57
@Thailand: Klopt niet helemaal. Er waren twee FRA-wedstrijden (P-Roub, P-Tours), twee ITA-wedstrijden (MIL-SR, RLOM) en twee BEL-wedstrijden (RVV, LBL). Kampioenschap van Zürich zou kunnen veranderen in GP Monréal of Quebec. Bovendien zou ik er ook de Strade Bianche bijnemen, mogelijks in de plaats van Parijs-Tours dat te veel aan belang heeft ingeboet. Ik hoop al lang op een herintroductie van de Wereldbeker, daar hing echt prestige aan vast. Sean Kelly, Fondriest, Bortolami, Museeuw, Bartoli, Tchmil, Zabel, Dekker, Bettini; wat een erelijst.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.