Wat weten we (of eigenlijk niet) van XdS-Carbon Tech, de nieuwe geldschieter van Astana Qazaqstan?
Aleksandr Vinokourov - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 15 november 2024 om 11:08

Wat weten we (of eigenlijk niet) van XdS-Carbon Tech, de nieuwe geldschieter van Astana Qazaqstan?

Special Astana Qazaqstan gaat volgend jaar op een Chinese licentie rijden en krijgt een verdubbeling van het budget. Dat heeft XdS-Carbon Tech aangegeven, de nieuwe geldschieter van de ploeg van Aleksandr Vinokourov. Maar wat is dit voor een bedrijf en waar komen ze plots vandaan? In dit artikel poogt WielerFlits een overzicht te maken van wat we weten, maar vooral ook wat we niet weten.

Astana Qazaqstan is een van de ploegen die zich dit najaar het meest roert op de transfermarkt. Italiaans kampioen Alberto Bettiol werd per direct overgenomen in de transferwindow van 15 augustus, een voorstel dat ook gedaan is aan Johannes Staune-Mittet (die uiteindelijk koos voor Decathlon-AG2R La Mondiale) en Wout Poels. Die laatste komt volgend jaar wel de gelederen versterken, net als sprintaantrekker Mike Teunissen (na het debacle bij Visma | Lease a Bike) en neoprof Darren van Bekkum. In totaal trekt Astana – exclusief Bettiol – twaalf nieuwe namen aan. Het rooster bestaat nu uit 29 renners, waarbij ze nog naarstig op zoek zijn naar een goede sprinter.

Wat is XdS-Carbon Tech?
XdS-Carbon Tech (XdS spreek je uit als Xi-de-sheng (喜德盛)) is in 1995 opgericht en huist op een fabrieksterrein in de Chinese regio Shenzhen. Naar eigen zeggen op hun simpele en ietwat oud ogende website, beschikt XdS over de grootste koolstofvezelfabriek ter wereld. Het terrein is 80.000 vierkante meter groot en er werken meer dan 1800 werknemers. Al jaren sponsoren ze tevens het Chinese Continental-team Shenzhen Xidesheng Cycling Team.

XdS ontwerpt, onderzoekt, ontwikkelt, produceert en verkoopt koolstoftechnologieproducten. In 2020 bedroegen de inkomsten uit de export van hun producten meer dan 100 miljoen Amerikaanse dollars. Naar eigen zeggen staat XdS-Carbon Tech in de top-3 van hun industrie in China. In 2020 bereikten de valuta-inkomsten uit export meer dan 100 miljoen Amerikaanse dollars.

Het terrein van het bedrijf, met onder meer een MTB-parcours en andere sportfaciliteiten – foto: XdS-Carbon Tech

Wie is de grote man achter het bedrijf?
CEO van het bedrijf is Yangong Tan, maar dat is niet de grootste speler binnen XdS-Carbon Tech. Dat is oprichter en eigenaar Tan Weilong, die volgens niet-geverifieerde berichten een van de rijkste mannen van China zou zijn. Over Weilong is weinig informatie te vinden, behoudens dat hij in 1987 afstudeerde aan de afdeling productie van elektrische machines en professionele apparatuur aan de Zhengzhou University of Light Industry.

Weilong werkte daarna bij verschillende fietsbedrijven en richtte er mid-jaren negentig zelf verschillende op, waaronder XdS-Carbon Tech. Het alumnus-programma van zijn universiteit schrijft dat hij nu vice-directeur bij de Chinese wielerbond is. Op de achtergrond lijkt Weilong de drijvende kracht achter de samenwerking met de ploeg van Aleksandr Vinokourov.

Tan Weilong (links) met blogger Ezrin Nazan – foto: Ezrin Nazan

Op welke fiets gaat de ploeg rijden?
De renners van Astana Qazaqstan hebben afgelopen zomer al kunnen kennismaken met een van de nieuwe fietsen waar ze op zullen rijden. Welke type het is, kunnen wij op foto’s moeilijk beoordelen. Het lijkt echter om de X-Lab AD7 te gaan. CyclingNews denkt dat het gaat om de X-Lab AD9, waarvan XdS-Carbon Tech in promotiemateriaal stelt dat hun fiets beter uit de windtunnel op Silverstone kwam dan de Canyon Aeroad CFR waar Mathieu van der Poel op rijdt.

Op een internetforum ging afgelopen zomer echter rond dat beide testen niet met elkaar te vergelijken zijn, omdat de condities niet hetzelfde waren. Ook insiders stellen dat windtunneltesten niet waterdicht zijn, vanwege de vele variaties en omstandigheden. Volgens CyclingNews gaat de klimfiets de X-Lab RS9 zijn.

Materiaalzone-redacteur Ties Wijntjes over XdS-Carbon Tech

XdS-Carbon Tech was ook aanwezig op wielervakbeurs Eurobike, waar Materiaalzone-verslaggever Ties Wijntjes ze bezocht. Daar schitterden de Chinezen vooral in bescheidenheid. “De stand van XdS wekte geenszins de indruk dat het een miljoenenbedrijf is dat serieus in de wielersport wil gaan investeren. Meer dan een tafeltje met drie stoelen en een handjevol frames dat aan een wandje hing, was het namelijk niet. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het er zelfs vrij amateuristisch uitzag. De gemiddelde bezoeker van de beurs zal in een rechte lijn langs de stand gelopen zijn, vermoed ik.”

“Het bedrijf was qua personeel wel goed vertegenwoordigd, met een zestal werknemers, waarvan slechts twee een paar woorden Engels spraken. Een van hen was de voorzitter van het bedrijf, Yangong Tan, die me vertelde dat ze echt een meerjarenplan hebben met de ploeg. In eerste instantie gaat het om flinke investeringen, maar zijn ambitie is om de ploeg te gaan overkopen, al specificeerde hij niet wanneer dat precies zou moeten gebeuren.”


Waarom verbindt het bedrijf zich aan de ploeg van Aleksandr Vinokourov?
Kazachstan en China zijn buurlanden en hebben al jaren – al helemaal na het uiteenvallen van de Sovjet Unie in 1989 – op zeer veel vlakken een goede relatie met elkaar. “Sinds 2022 zijn we gestart met het zoeken van mogelijkheden om in de WorldTour te geraken”, zei Weilong daar eerder over. “We hadden het geluk dat we eerder dit jaar Astana Qazaqstan troffen tijdens de Shanghai Show. Gedurende gesprekken wisten we zeker dat Astana het team is dat we wilden.”

Met het sponsoren van Vino’s ploeg, wil Weilong vooral hun eigen X-Lab-fietsen in de markt zetten. Jarenlang heeft zijn fabriek high end-racefietsen geproduceerd voor marktleiders, maar met die kennis hebben ze een aantal jaren terug hun eigen merk X-Lab op de markt gebracht. Ze leveren al jaren fietsen aan hun Continental-ploeg en ook mountainbikes aan de nationale selecties van China. Er is inmiddels ook een verkooppunt in Australië, maar Weilong wil vooral de naamsbekendheid in de rest van de wereld vergroten om daar ook meer fietsen te verkopen.

Hoe groot gaat de invloed op de ploeg zijn?
Achter de schermen zal dat groot zijn. Het is de bedoeling dat XdS-Carbon Tech op termijn de ploeg overkoopt van Samruk-Kazyna. Dat is een coalitie van bedrijven die staatseigendom zijn van Kazachstan. Aan de voorkant blijft huidig teammanager Aleksandr Vinokourov verantwoordelijk voor het sportieve gedeelte van de ploeg. Volgens La Gazzetta dello Sport heet de ploeg volgend jaar XdS-Astana Qazaqstan. Het is de bedoeling dat de ploeg ook op een Chinese licentie gaat rijden.

De wielersport zal in ieder geval staan te springen om de eerste grote stap die China in het peloton zet. Al jaren proberen ploegen, organisatoren en andere stakeholders voet aan de grond te krijgen in China. Volgens data van de Chinese wielerbond uit 2021, zijn er bijna twintig miljoen enthousiaste wielerliefhebbers in het land. “Momenteel groeien koersen in China voor massapubliek razendsnel en komen mensen daar graag op af”, zei Weilong daar destijds over.

Opvallend was dan ook de geste van de Franse president Emmanuel Macron begin mei dit jaar. Hij ontving het Chinese staatshoofd Xi Jinping en nam hem mee naar de top van de Col du Tourmalet. Daar gaf Macron een door Jonas Vingegaard gesigneerde gele trui aan Jinping. “We hopen dat er in de toekomst ook Chinezen in de Tour de France zullen zijn”, zei Macron. In China hoopt de wielerwereld een nieuwe financiële bron te kunnen aanboren, aangezien het Aziatische land – met de Verenigde-Staten – een van de twee grootste economieën ter wereld is.

Welke renners moeten voor UCI-punten zorgen?
Er ligt voor de ploeg in 2025 een immense uitdaging. De huidige WorldTour-cyclus komt eind volgend seizoen ten einde, waarna de beste achttien ploegen op de UCI Team Ranking over drie jaar een WorldTour-licentie voor de volgende cyclus van 2026 tot en met 2028 verdienen. Momenteel heeft de Kazachse formatie nog een WorldTour-licentie, maar ze staan wel pas 21ste op die UCI Ranking. Over een jaar betekent dit dat het team van Vino zou degraderen.

Zo ver is het nog niet. Cofidis (achttiende) en Team dsm-firmenich PostNL (zeventiende) hebben beiden ruim 18.000 UCI-punten verzameld in twee seizoenen. Astana Qazaqstan staat dus op plek 21 met een kleine 5.000 punten achterstand op Cofidis. Net daarom probeert Vinokourov de laatste maanden met allerlei dikke contracten en soms lastige constructies, renners te werven die zijn ploeg in 2025 de hoognodige karrenvracht aan UCI-punten moeten opleveren.

Van de jarenlange Kazachse kern is afscheid genomen de laatste weken. Er rijden in 2025 nog slechts drie Kazachen voor de ploeg, waaronder de zoon van: Nicolas Vinokourov. Volgend jaar zijn het vooral de twaalf Italianen die de kern van de ploeg vormen, met Alberto Bettiol als kopman. Om hem heen zijn oude vossen Diego Ulissi en Wout Poels, puncheur Sergio Higuita en sprinttalent Gleb Syritsa de voornaamste puntenpakkers. Wel staat er bij de ploeg een deftige sprinttrein, maar ontbreekt er een topsprinter. Daar is Vino nog naarstig naar op zoek.

Overigens hoeft degradatie nog niet het einde van de WorldTour-ambities van XdS-Carbon Tech te zijn. In 2023 kreeg het toen gedegradeerde Israel-Premier Tech – dat na Lotto Dstny en TotalEnergies destijds als derde ProTeam alleen startrecht voor WorldTour-eendagsklassiekers had – ook de garantie dat ze in vrijwel alle WorldTour-wedstrijden startrecht hadden, behoudens de grote rondes. De Israëliërs kregen toen echter van de organisaties van de Giro d’Italia en de Tour de France alsnog een wildcard.

Bovendien zijn er zorgen over het voortbestaan van Arkéa-B&B Hotels na 2025. Het Franse WorldTeam staat momenteel negentiende en stevent daardoor ook af op degradatie, maar het zijn vooral sponsorperikelen die als een donkere wolk boven die ploeg hangen. Voor de volledigheid: tussen de Fransen en Astana Qazaqstaan staat Uno-X Mobility momenteel twintigste op de UCI Team Ranking, na twee van de drie jaren in de huidige WorldTour-cyclus.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.