WF interviewt Hermans: “Ziekte drukt mijn vorm”
donderdag 22 april 2010 om 07:30

WF interviewt Hermans: “Ziekte drukt mijn vorm”

Met onder meer een veertiende plaats in de Waalse Pijl reed Ben Hermans een bijzonder goed eerste profjaar in 2009. De Belgen hadden daarom goede hoop dat zich een nieuwe talentvolle klimmer aan het aandienen was. Voorlopig heeft de 23-jarige Vlaming dat in 2010 niet kunnen bevestigen, maar hij verzekert WielerFlits dat de vorm eraan komt.

Hij mocht bij het continentale Davo al aan het grote werk ruiken, maar twee jaar later brak hij bij Topsport Vlaanderen definitief door. Hermans wist zijn goede voorjaar in 2009 te bevestigen met een tweede plaats in de 1.HC koers GP Kanton Argau-Gippingen en ook was hij leider in de Ronde van Burgos. Vervolgens kon hij een contract tekenen bij RadioShack en die kans greep hij met beide handen aan. “Ik heb er niet lang over moeten nadenken. Ze hebben mij altijd gezegd dat Bruyneel en Demol de beste ploegleiders zijn. En het is een ProTour-ploeg hè.”

“Het is me zelfs beter bevallen dan verwacht”, vertelt de man uit Hasselt, woonachtig in Wellen. “Ik heb meer voor eigen kans kunnen rijden dan ik had gedacht. De begeleiding is ook zoals ik gehoopt had.” Leert hij nog van de ervaren renners in de ploeg? “Dat is eigenlijk iets minder. Vorig jaar zei Johan Coenen veel wat ik moest doen bij Topsport. Nu is het eigenlijk vooral afkijken wat anderen doen.”

Dat Hermans dit jaar nog niet heeft kunnen bevestigen, heeft een reden. De lange klimmer brak begin december twee tenen toen hij struikelend tegen een kast op botste. “Dat heeft heel veel invloed gehad. Ik kon na vier weken wel weer op de fiets zitten, maar ik heb daar zeker drie of vier maanden last van gehad. Ik heb daardoor iets later mijn vorm bereikt, maar het was ook de bedoeling dat die in deze periode zou komen.” Helaas werd er weer roet in het eten gegooid. “Nu ben ik ziek geworden, dus ik heb mijn vorm nog niet kunnen tonen.”

Dat die vorm wel aanwezig is, bewees hij met een negende plaats in het Criterium International. “In de Ronde van Baskenland begon ik daarna ook prima, maar daar had ik ineens een heel slechte dag. Dat kon ik niet verklaren, en de dag later werd ik dan ook ziek. Sindsdien ben ik nog steeds ziek.” Toch laat hij zich daardoor niet kisten. “Ik heb de Amstel Gold Race zo lang mogelijk gereden, de ploeg heeft me opgedragen om af te stappen voordat ik me ging forceren. Dat heb ik gedaan, na 203 kilometer.”

De vorm is dus goed en de fitheid groeiende. “De Waalse Pijl is iets korter, en ik denk daar goed mee te kunnen tot aan de finish. Dan hoop ik nog iets meer genezen te zijn voor Luik-Bastenaken-Luik. Dat is de zwaarste koers voor mij dit jaar, maar ik denk daar redelijk in orde te zijn.” Hermans zal nochtans niet voor eigen kans rijden. “Voor mezelf zal het moeilijker zijn om een rol te spelen, maar ik hoop goed te werken voor de ploeg. Horner is goed in vorm, en in de AGR heb ik hem ook zo goed als ik kon geholpen. Maar ik hoop dat ik zondag beter kan doen.”

“Gelukkig is het seizoen nog lang”, concludeert de jonge Belg. Hij heeft later dit jaar ook nog een doel. “Heel misschien rijd ik de Vuelta, maar dat hangt van het vormpijl af en wat de ploegleiding gaat doen. Maar ik denk dat er veel renners uit de Tour komen en geen goesting meer hebben om in Spanje te rijden. Dat maakt mijn kans alleen maar groter.” Dat is dan ook het belangrijkste voor hem, al weet hij ook “dat het anders volgend jaar maar moet gebeuren.”

Toch zou het voor zijn ontwikkeling goed zijn om dit jaar een grote ronde te rijden. “Ik kijk jaar per jaar waar ik op mik, maar mijn grootste doel is om me te ontwikkelen als ronderenner. Ik hoop in een drieweekse ronde ook nog mee te kunnen draaien in de top. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd.” Voor 2010 heeft hij alvast een aspect gevonden om te verbeteren. “Ik wil dit jaar wat meer een finisher worden. Als ik met een groepje naar de meet ga, ben ik meestal van achteren te vinden. Ik denk dat de beste training is om dit zoveel mogelijk te oefenen, om meer ervaring te krijgen.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.