‘Wielrenners moeten zelf beschermheer in peloton aanwijzen’
foto: screenshot Eurosport
Raymond Kerckhoffs
zondag 8 december 2024 om 17:27

‘Wielrenners moeten zelf beschermheer in peloton aanwijzen’

Dossier veiligheid Het wielerseizoen 2024 zal ongetwijfeld ook de boeken ingaan als het jaar van de grote valpartijen. In Dwars door Vlaanderen, de Ronde van het Baskenland en het Criterium du Dauphiné raakten meerdere toppers zwaargewond. Juist de ernst van de blessures deed velen erkennen dat het zo niet verder kan. In het najaarsnummer van RIDE Magazine staat een groot dossier over de veiligheid in het wielrennen.

In RIDE Magazine wordt op een aantal verbeteringen dieper ingegaan. Wij publiceren deze week een aantal van deze mogelijkheden.


Vertegenwoordiger in het peloton
Moeten renners bij gevaarlijke omstandigheden zelf niet ingrijpen? Vroeger was Bernard Hinault een echte ‘patron’ die het peloton aan zijn zijde kreeg als hem iets niet zinde. Later lukte dat Lance Armstrong en ook Fabian Cancellara weleens. In de Tour-rit in 2010 van Brussel naar Spa legde de Helveet (gehuld in de gele trui) de boel stil nadat zijn klassementsman Andy Schleck in de gevaarlijke afdaling van de Stockeu in de stromende regen een van de vele slachtoffers van het gladde wegdek was. Cancellara wist het peloton stil te leggen, maar meerdere ploegen toonden achteraf spijt dat ze niet gekoerst hadden.

In de eerste Tour-rit van 2020 aan de Côte d’Azur bleken de wegen door de eerste regenval sinds weken spekglad te zijn. Onder aanvoering van Jumbo-Visma vroegen de renners aan de Tour-organisatie om de laatste afdaling te neutraliseren. Dit werd afgewezen. Dus probeerden ze zelf de koers te neutraliseren. Een oproep die genegeerd werd door Astana. Deze Kazachse ploeg koos juist in de afdaling vol voor de aanval. Het tekent dat eensgezindheid in het peloton moeilijk te realiseren is.

Toch lijkt het een idee om voor iedere koers in overleg met alle ploegen een zogenaamde beschermheer in het peloton aan te wijzen, die bij een gevaarlijke situatie de autoriteit heeft om namens het hele peloton met de jury en organisator te spreken over kwesties met betrekking tot de veiligheid. Deze renner zou ook het mandaat moeten krijgen om een wedstrijd te neutraliseren of stil te leggen. Hij moet door alle teams gekozen worden en de ploegen moeten zich vervolgens ook achter de beslissing van zo’n renner scharen.

Wanneer het over veiligheid gaat moet er sowieso meer communicatie tussen de teams komen. Een schrijnend voorbeeld is het Critérium du Dauphiné in 2020. In de afdaling van de 1299 meter hoge Col de Plan Bois was een gedeelte niet geasfalteerd. Een groot deel van de renners kwam hier ten val. Steven Kruijswijk brak hier zijn schouder.

Steven Kruijswijk na de bewuste val in de Dauphiné 2020 – foto: Cor Vos

‘Scandaleux’
Achteraf bleek dat Thibaut Pinot met enkele ploegmaten van Groupama-FDJ in de aanloop naar de wedstrijd deze klim in de Haute-Savoie heeft verkend. Ze schrokken zich rot toen ze afdaling indoken. Er zaten gaten in het weggetje zo groot als kraters. Levensgevaarlijk was hun conclusie. ‘Scandaleux’, riepen ze in koor. Toch werd er geen alarm richting de andere ploegen geslagen. Deze werden niet eens door de Franse ploeg gewaarschuwd.

Het is een idee dat alle ploegen één vertegenwoordiger (ploegleider) in een gezamenlijk appgroep hebben, waar gevaarlijke passages worden gemeld die hun renners tegenkomen bij verkenningen. Er is altijd wel iemand die een parcours in de aanloop naar een wedstrijd heeft gereden. Je zou toch zeggen dat een appgroep voor de veiligheid aanmaken het meest eenvoudige is wat je kunt doen. Toch is dit nog altijd niet het geval. Met de input uit deze appgroep zou een organisatie als SafeR ingeschakeld kunnen worden om de situatie in beeld te brengen voor de wedstrijd.

December Deal: 2x RIDE voor slechts 13,95
Het volledige ‘Dossier Veiligheid’ lees je in de Najaarsgids van RIDE Magazine, die deze maand onderdeel is van de December Deal (€13,95) van ons wielerblad. Voor slechts 13,95 ontvang je de laatste twee edities van RIDE: de Najaarsgids en de kersverse Wintergids. Maar liefst 328 pagina’s leesplezier om fluitend de winter door te komen. Ideaal voor de feestdagen om aan jezelf of iemand anders cadeau te geven. Bestel hier en profiteer nu van de December Deal van RIDE Magazine!

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.