Wielrenster Jilke Michielsen op 19-jarige leeftijd overleden aan botkanker
Triest nieuws uit de Belgische wielerwereld. Wielrenster Jilke Michielsen is namelijk op 19-jarige leeftijd overleden. Ze was terminaal ziek, nadat in 2023 botkanker bij haar was geconstateerd. De ziekte leek een jaar later verdwenen, maar keerde terug en kon niet meer behandeld worden.
De familie van Michielsen bracht het overlijden vrijdag naar buiten via haar Instagram-account. “Niet zagen, gewoon genieten”, staat er bij dat bericht. Onder de foto stromen de emotionele reacties binnen van verslagen vrienden, collega’s uit het peloton en andere volgers.
Michielsen was in de jeugdcategorieën meervoudig Belgische wielerkampioene. Ze won meerdere titels op de weg, op de baan en in het tijdrijden.
In 2023 werd bij Michielsen botkanker geconstateerd. Ze herstelde daarvan en werd in de zomer van 2024 kankervrij verklaard, maar kreeg vervolgens opnieuw slecht nieuws te horen. De botkanker was opnieuw geconstateerd en Michielsen bleek terminaal ziek. Op 15 mei 2026 overleed ze.
Haar laatste interview gaf de jonge wielrenster onlangs in Het Nieuwsblad. “Het is allemaal snel gekeerd”, zei ze begin mei. “Tot een paar weken geleden sloeg de behandeling goed aan. Dan begon ik me ineens slechter te voelen, futloos. Bleek dat ik geen bloedcellen meer aanmaakte, omdat chemo ook je gezonde cellen aantast. Ik recupereerde niet meer, mijn lichaam was op. Toen hebben de dokters beslist om de chemo stop te zetten. Dat kwam hard binnen.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Om te reageren moet je ingelogd zijn.