Wilco Kelderman baalt na stuurfout in Amstel Gold Race

zondag 19 april 2015 om 19:30
Wilco Kelderman baalt na stuurfout in Amstel Gold Race

foto: Sirotti

Wilco Kelderman koos vandaag tijdens het laatste wedstrijduur van de Amstel Gold Race voor de aanval. De renner van LottoNL-Jumbo maakte deel uit van een groepje dat op jacht ging naar de koplopers, totdat hij zichzelf in een bocht uitschakelde met een stuurfout. “Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan”, reageert hij na afloop tegen WielerFlits.

Kelderman heeft naar deze wedstrijd toegeleefd. “Ik had mij enorm gefocust op deze wedstrijd. Ik wilde gewoon iets laten zien in de finale. Dit is een soort WK voor ons. Je rijdt door Nederland en hoort alle aanmoedigingen.”

Hij bevond zich in een goede positie. “In de kopgroep zat ik vrij goed. Op een gegeven moment maakte ik die stuurfout en kwam ik in de berm. Terugkomen was onmogelijk. Vooraan zaten ze met vier of vijf te koersen. Dan is het onbegonnen om terug te komen”, oordeelt hij. Kelderman baalt. “Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik weet dat er grind ligt in die bochten. Erg zonde.”

Uiteindelijk eindigde hij op een 62e plek. Kelderman moest 52 tellen toegeven op winnaar Kwiatkowski.

Dit artikel delen:

29 Reacties

mus van de maasstad 19 april 2015 om 19:48

Let the bashing begin…..

Wildebert 19 april 2015 om 19:55

Jammer, maar hij zat er wel bij toen Nibali ging. Probleem bij TLJ inmiddels wel bekend, te smalle selectie en ook geen nevenkopmannen die er eens uitspringen. Hoop dat dit duidelijke levensteken het begin inluidt van een fraaie wielerzomer, die af en toe toch ook eens lekker Nederlands kleurt. Kunnen wel weer eens een feestje gebruiken….

Contador#N.1 19 april 2015 om 19:56

Ik ben nu wel positief over de kansen van Kelderman in Luik. Als hij net zo koerst als vandaag.

mus van de maasstad 19 april 2015 om 19:59

@wildebert
Zolang er niet te veel blessures en ziektes binnen de ploeg zijn is een smalle selectie niet zo een groot probleem. Maar bij TLJ zijn er volgens mij weinig renners die dit jaar nog niet ziek/geblesseerd zijn geweest.

robotour 19 april 2015 om 20:00

Balen! Nederland is een fietsnatie, maar behendigheid op een fiets is ons toch niet gegeven.
Nederlanders zijn vaak bij valpartijen etc. betrokken namelijk.
Hij heeft zich tenminste wel laten zien en dat kan je van een heleboel andere niet zeggen!
Komt wel goed met Kelderman, waarschijnlijk het enige lichtpuntje binnen TLJ.

nero 19 april 2015 om 20:03

Hij durfde tenminste, net als Nibali en Clarke. Jammer dat het dan niet lukt. Maar het kleurt de koers, beter dan tot onder aan de Cauberg meerijden en tussen plek 10 en 15 eindigen.

teunster 19 april 2015 om 20:10

Hij heeft het prima gedaan vind ik. Zo’n foutje kan gebeuren. Mooie achtervolging nog maar het mocht niet baten. Maar het was een mooie groep om mee te zitten en hij zat mee. Mooi!

Scibby 19 april 2015 om 20:20

Ik kan me voorstellen dat Wilco een aanbod aan het einde van het seizoen zeer serieus zal overwegen. Het lijkt, van een afstand in ieder geval, dat hij het allemaal alleen moet doen bij TLJ.

klootje kriekeljon 19 april 2015 om 20:31

Het verschil tussen LJ en de andere ploegen is groot, maar binnen LJ zijn er ook een paar die flink boven de rest uit steken idd.

Zag bij de NOS een klassement van aantal podiumplaatsen van ploegen in het profwielrennen. LJ stond daar op dit moment van alle ploegen 83e geloof ik.

Peterh14 19 april 2015 om 20:45

Het zag er best komisch uit, wel heel jammer natuurlijk. Mooi dat ie in elk geval meeging met Nibali, had graag meer mensen dat zien doen.

Wat ik me wel nog afvraag: waarom bleef hij zolang achtervolgen? Het peloton zat dicht achter hem en hij had zich dus daarin terug kunnen laten zakken en dan eventueel later weer aanvallen. Of is zo’n kort stukje kopgroep rijden zwaar genoeg om een tweede aanval onmogelijk te maken?

Omhoog73 19 april 2015 om 20:50

Waarom Bashen @Musje van Maastad ?, dat er wat mis is in Jumbo is duidelijk, alleen daar had de kelderman had sowieso niets aan kunnen doen, ook wanneer hij niet een stuurfout had gemaakt!

nafnikleb 19 april 2015 om 21:31

Hij heeft goed gereden vind ik. Balen dat hij een bocht verkeerd in schat. Was dat niet gebeurd en was Caruso niet gevallen had ik ze een goede kans gegeven. Daarna ook nog Martens goed geholpen.

ghostwriter 19 april 2015 om 21:32

Ik vind het geweldig dat Kelderman op dat moment mee in de aanval ging. Dat is precies wat ik van hem en Lotto-Jumbo wilde zien deze Amstel Gold Race. Ik vind dat de ploeg daar best een compliment voor mag krijgen. Natuurlijk is het ongelofelijk jammer dat Kelderman toen de weg af stuurde. Ik vraag me af wat er was gebeurd als Kelderman erbij was gebleven en die twee niet waren gevallen. Met een knecht van Nibali erbij die had op kop had doorgetrokken en Kelderman die mee had willen werken had ik ze een goede kans gegeven om voorop te blijven.

kampie 19 april 2015 om 21:37

Kop op Kelderman. Ik denk dat de meeste mensen enthousiast zijn over het moment van zijn aanval (en dat hij het uberhaupt deed). Hopelijk weet hij dat ook .En ja, een stuurfout is balen maar volgende week een nieuwe kans!

Wheely 19 april 2015 om 21:43

Het moment deed me aan Vanmarcke denken die we dit voorjaar ook al meerdere keren op chasse patat achtige wijze hebben zien vechten.

Getuigt in ieder geval van strijdlust dus niks dan complimenten voor Wilco!

Coldeportes 19 april 2015 om 21:43

Hij heeft het goed gedaan, jammer van de stuurfout. Ook leuk om te horen hoe zijn beleving bij deze nederlandse klassieker is, komt toch vaak vrij vlak over in interviews en nu niet.

klootje kriekeljon 19 april 2015 om 21:46

Volgens mij ook. Hij heeft vandaag misschien wel zijn beste koersdag van dit jaar gereden. Na de inspanning om weer terug te komen in de kopgroep nog heel goed Martens bijgestaan. Het vormpeil lijkt omhoog te gaan bij Wilco. Komt helemaal goed.

Romāns Vainšteins 19 april 2015 om 21:52

Kelderman boven mijn verwachting gereden. Juiste moment met de juiste mannen mee. Jammer van die stuurfout maar dat kan gebeuren.

schipperaar 19 april 2015 om 22:06

Maakte hij een stuurfout of schrok ie vh grind, jammer in ieder geval, terugkomen met zoveel wind was ondoenlijk.

Kristoffan 19 april 2015 om 23:08

@schipperaar

Ik denk te hard gegaan en uit de bocht geschoven door de grind

Romāns Vainšteins 19 april 2015 om 23:15

Zoals ik het zag liet ie rechtdoor lopen omdat je we aanvoelt dat je bij remmen (met te hard de bocht in + grind) geheid op je bek gaat. Beste oplossing.

Coldeportes 20 april 2015 om 08:08

Wilco heeft gekozen om niet te vallen (remmen op grind) en dat is intelligent.

Anketieletje 20 april 2015 om 09:12

Wilco Kelderman zorgt in zijn eentje voor overwegend positieve reacties van de WF-volgers. Heerlijk om te lezen! Dat alleen al is een overwinning die telt….

Brummel 20 april 2015 om 09:25

Die weg ligt er (qua kwaliteit van het asfalt) nooit goed bij, maar er ligt de laatste tijd wel erg veel grind.

Stelvio-fan 20 april 2015 om 12:20

Van mij mogen de veegwagens op een aantal plaatsen wel aan de slag. Bij mij in de buurt ligt er soms ook gewoon een Strade-Bianche-achtig stuk weg, en in Zuid-Limburg waar een profwedstrijd aan de gang is levert dat natuurlijk slachtoffers op.