WK 2018: Remco Evenepoel maakt gehakt van de tegenstand bij de junioren
foto: Sirotti
donderdag 27 september 2018 om 17:54

WK 2018: Remco Evenepoel maakt gehakt van de tegenstand bij de junioren

Remco Evenepoel heeft alle hooggespannen verwachtingen waargemaakt. Het 18-jarige Belgische supertalent kon op voorhand de wereldtitel eigenlijk alleen maar verliezen, maar het gebeurde niet. Met een ruime voorsprong bleef hij Marius Mayrhofer en Alessandro Fancellu voor. Evenepoel volgt Julius Johansen op als winnaar. De Nederlanders kwamen in het stuk niet voor.

Massale valpartij zorgt voor vroege opening
In de beginfase van de koers bepaalde Duitsland verrassend genoeg het tempo. De Belgen lieten de boel de boel. Dat veranderde aan de voet van de Gnadenwald, de eerste serieuze klim van de dag. Een onoplettende Tsjech kwam op kop van het peloton ten val en nam vrijwel iedereen mee. Het grootste slachtoffer was Evenepoel. Hoewel de fysieke schade meeviel, kreeg hij wel af te rekenen met materiaalpech. Hij bleef nochtans opvallend rustig. Maar naarmate hulp uitbleef, begon stress op te spelen. Uiteindelijk verloor de Belg een kleine twee minuten door het oponthoud.

Tsjechië trekt door
Het achterblijven van de Belg was het teken voor Tsjechië om het tempo op te schroeven. Zij hadden met Karel Vacek de andere favoriet in huis en hij was de dans ontsprongen. Op de Gnadewald sloegen de overige renners hun handen ineen, ze roken immers bloed. Evenepoel begon aan een indrukwekkende solo, waarbij hij de ene na de andere junior voorbij reed of dat ze er niet stonden. Op de top van de klim had hij zijn achterstand al aanzienlijk verkleind. Op iets een kleine zestig kilometer voor de meet sloot Evenepoel terug aan, al waren Mayrhofer en Andrea Piccolo toen wel alvast vertrokken.

Evenepoel maakt favorietenrol waar
Op de eerste beklimming op het finale circuit, bracht Ilan Van Wilder het gat met de twee koplopers rap terug. Een van de Amerikanen besloot toen te demarreren, waarna Evenepoel reageerde. Uiteindelijk konden alleen Vacek en Mayrhofer volgen, maar de Tsjech moest door kramp in de afdaling lossen. De jonge Duitser kon alleen volgen, waarna de Belgische topfavoriet hem op de klim in de laatste ronde glad uit het wiel reed. Hij bouwde zijn voorsprong uit naar anderhalve minuut op de nummer twee en kon op die manier al vroeg beginnen met vieren. Eerder deze week pakte de veelvraat ook al de wereldtitel tijdrijden.

RIDE Magazine
136 Reacties
Sorteer op:
27 september 2018 17:56
Hohoho klasse!
27 september 2018 17:57
Grote kans dat dit artikel vanochtend al klaar stond.
27 september 2018 17:58
Sporza hoeven we de komende 15 jaar ook niet meer aan te slingeren, wat een bizar walgelijk commentaar van Wuyts zeg.
    27 september 2018 18:00
    Helemaal eens, hoewel wij dat ook zouden doen mocht Evenepoel een Nederlander zijn
    27 september 2018 18:10
    Wil er niet bij zijn als hij met Mev Wuyts bezig is of hij dan ook zo hard schreeuwt
    27 september 2018 18:16
    Wat een walgelijke commentaar van jou.. geen haar beter. Wuyts doet niets verkeerd wat dit betreft. Jij daarentegen... Zeuren, neersabelen van iets wat jullie zelf doen.
    27 september 2018 18:22
    Echt, je bent altijd aan het afbreken en je steekt er nog tijd in om hier je gal te komen spuwen. Dat is te onnozel voor woorden, zo anti-supporteren.
    27 september 2018 18:24
    Hebben ze u weer losgeloten uit uw kot?
    27 september 2018 18:34
    Lol. Allemaal op jullie pikkies getrapt door FBahamontes, die overigens gewoon gelijk heeft.

    Als commentator behoor je NEUTRAAL te blijven.
    27 september 2018 18:50
    Neutraal? Terug naar de doodsaaie Vanlombeek-tijden!
    27 september 2018 18:52
    Als je het Orakel van Scherpenheuvel niet wil horen,dan kijk je toch naar een andere zender. Ik ben Vlaming en liever Eurosport dan het Orakel van Scherpenheuvel...
    27 september 2018 18:56
    Niks neutraal, je steunt je land op het WK.
    27 september 2018 18:59
    Als commentator hoor je neutraal te blijven..?

    Dat is misschien wel de grootste onzin die hier ooit gepost is. En dat wil heel wat zeggen. Als commentator hoor je commentaar te geven, maar zeker aan de beleving van de kijker iets toe te voegen. Was Jack van Gelder neutraal bij zijn legendarische radioverslag van Bergkamp? Hans van Zetten bij de gouden oefening van Epke? Die topgast van de atletiek bij het WK goud van Schippers?

    Er is echt niks walgelijker dan een commentator die tegen al zijn impulsen in "neutraal" probeert te zijn. Gadverdamme. Sport is emotie. Zonder dat zijn het gewoon een paar sukkels die een rondje fietsen.
    27 september 2018 19:17
    Lyndalid +10 : als Belg ook genoten van het “bam in the face” Van Persie moment...zo’n commentaren dragen bij aan sportlegendes
    28 september 2018 13:25
    Inderdaad... neutraal blijven? Kidding me? Wat met de Nederlanders, IJslanders, Fransen, Noren, .... Euforisch commentaar hoor je altijd en overal, maar omdat het omver een Belg gaat en uit de mond van Wuyts komt is het not done..? Be serious. Net 'het' moment nogmaals bekeken en wat u daar hoort is gewoonweg verbazing. Het ongelofelijke dat dat manneke nog even wegrijdt ook.
27 september 2018 17:59
Heb zin in Pro Cycling Manager gekregen, door al dit lekkers vandaag. Mooi moment om hallucinant te gebruiken, wf.

Edit: maar wel op een hogere moeilijkheidsgraad dan Remco speelt.
27 september 2018 18:00
Wat een overdreven gedoe op Sporza. Gatverdegatver.
27 september 2018 18:01
Fijn parcours ook. Heerlijk WK tot nu toe.
27 september 2018 18:01
Hoezo overdreven?
27 september 2018 18:01
Onvoorstelbaar, heerlijk ook om al die zure reacties na te lezen in het volgtopic. Alles geënt op de stijl van Wuyts, maar in wezen afgunst... Tjah, je hebt passie voor wielrennen in Vlaanderen, Toscane, Veneto, Baskenland, etc... Dit toont wel heel erg het verschil aan tussen Noordelijke calvinistische wielervolgers en zuidelijke, katholieke wielervolgers. Het is passie, een calvinistische traditie heeft daar nu eenmaal moeite mee. Wedden dat velen het charmant vinden om Colombiaanse commentaar te horen op een overwinning van een Colombiaan? Maar Evenepoel, Van Aert, Boonen, Gilbert, GVA... nee dat komt te dicht bij huis, de jaloezie neemt het over...
    27 september 2018 18:05
    Mooi verhaal...lekker kort ook.
    27 september 2018 18:09
    Oh je bedoelt die fanatieke supporters in Zuid-Frankrijk die urine over de geletruidrager heen gooien. Ja dat zijn toppers.
    27 september 2018 18:13
    Wie denkt dat Wuyts chauvinistisch is, moet misschien maar eens de Tour volgen op de Franse televisie … Dan valt het bij Wuyts nog redelijk mee (al is hij wel irritanter aan het worden met de jaren).
    27 september 2018 18:14
    Prachtig verwoord. Een normale mens zou zich schamen om zijn jaloezie maar het is zo erg dat het er met volle overtuiging uit komt.
    27 september 2018 18:17
    Nagel op de kop. Lichtelijk overdreven maar de essentie klopt als een bus. Wuyts doet geen fluit verkeerd.
    27 september 2018 19:02
    Er is een periode geweest dat de heer Wuyts zelfs tijdens het veldritseizoen niet kon zwijgen over Boonen,bij de voorstelling van de renners in Brugge voor de Ronde van Vlaanderen, gewonnen door Ballan,moest van het Orakel van Scherpenheuvel iedere geïnterviewde renner zeggen,dat Boonen ging winnen, vooral komisch bij het interviewen van Freire,nog drie jaar MW... En dan gaat hij op pensioen! Dus als je naar Sporza kijkt, moet je achteraf niet zagen over het commentaar van ...
27 september 2018 18:02
geen record voorsprong
27 september 2018 18:02
Helaas een prachtige overwinning. Ik hoop niet dat de WK's bij de profs er zo gaan uitzien in de toekomst.

Voordat men over deze reactie gaat klagen. Ik ben Nederlander en Jumbo-aanhanger, dus geen idee waarom ik een Belg die naar Quick-Step zou moeten supporten.

Tot slot, mocht dit geen Belg of Nederlander zijn had ik de insinuaties wel eens willen zien. Yates werd door menig WF'er al beticht van doping bijvoorbeeld.

Desniettemin, de sterkste heeft overduidelijk gewonnen. Gefeliciteerd aan de Belgen hier
    27 september 2018 18:13
    Dus omdat je een Nederlander bent en dus aanhanger van een Nederlands team, kun je niet supporteren voor een Belg die naar een Belgisch team gaat?
    Zo een uitspraak is toch te gek voor woorden, dan voel jij niets voor koers, spijtig voor jou.
    27 september 2018 18:35
    Ik zeg nergens dat ik het niet kan en ik noem het een prachtige overwinning. Maar het mooie aan sport is toch dat je een voorkeur mag hebben voor bepaalde sporters.

    Tijdens het voetballen ga je toch ook niet voor Duitsland juichen als ze tegen België of Nederland spelen?
27 september 2018 18:03
In 2019 na de federale verkiezingen wordt België onbestuurbaar en Vlaanderen scheidt zich af. Een confederatie met Nederland dringt zich op. Dit nieuwe land zal het wielrennen en voetbal de komende 10 jaar domineren.
    27 september 2018 18:06
    Zoals België nu het voetbal domineert?
27 september 2018 18:04
De dubbel TT en dit WK is gewoon in alle opzichten historisch, dan moet je dat ook zo becommentariëren, en al zeker als het een landgenoot is. Tot spijt van wie het benijdt... Nu de reacties hier zorgen voor een extra genot van deze prestatie, dank daarvoor!!
27 september 2018 18:05
Mooie overwinning maar ik blijf erbij wat ik ook na de tijdrit zei , deze lichting is niet sterk.
En ik moet @FBahamontes, gelijk geven Wuyts s.v.p opnemen .
    27 september 2018 18:15
    Op het EK tijdrijden zou Ilan Van Wilder met zijn tijd bij de beloften ook in de top 5 geëindigd zijn (zelfde afstand als bij de junioren). Dus wat je zegt klopt niet.
    27 september 2018 19:03
    En waarom is deze lichting dan niet sterk?
27 september 2018 18:05
Nog nooit zo'n dominantie gezien in deze sport, als is het maar een juniorenkoers. Iedereen die het wielrennen genegen is, heeft hier met open mond naar gekeken. Je zou van minder lyrisch worden.
27 september 2018 18:05
Nee maar, de Belgische commentatoren zijn enthousiast omdat een Belgisch toptalent een geweldige prestatie levert... wat een schande!

Wielerflits... :).
27 september 2018 18:08
'Die jongen moet leren dalen' mag ook weer gelijk de prullenbak in. Blijkbaar toch niet zo'n hark op de fiets.
27 september 2018 18:08
Alu-hoedjes af, want het was opvallend vriendelijk vandaag op wf.
27 september 2018 18:10
Evenepoel veel te sterk voor de concurrentie. Ergerde mij enorm aan Wuyts. Hij heeft veel kennis, maar is ook zeer chauvinistisch. Dat is natuurlijk begrijpelijk, maar iets minder mag ook wel. Wuyts doet nu alsof Evenepoel al meteen bij de toppers mee zou doen.
27 september 2018 18:11
Laat die Wuyts lekker man, pattriotisme valt niet te benijden zo suf is het eigenlijk.

Evenepoel is het volgens mij de gok wel waard om extreem vroeg eens tussen de profs te zetten. Zijn daar richtlijnen voor of kan dat gewoon ?
    27 september 2018 18:14
    Patriottisme... Ben je een nar of wat?
    Elke NLer wordt hier de hemel in geprezen wanneer dat past. Idem tv commentaar. Gebeurt dat met of door een Belg, in het bijzonder Wuyts, worden de reacties gortig. En sorry, gortig! Je bent niet beter, je hoeft geen jaloezie en afgunst te spuien. Geldt voor every single person hier. Oogkleppen ophebben heet dat.
    27 september 2018 18:22
    @Doordrijver: jij komt niet heel vaak op Wielerflits, of wel? :) Het is hier vrij gebruikelijk dat elke niet-winst van een Nederlandse renner vrij hard wordt bekritiseerd door een aantal volgers. Lars Booms carrière is al 25 keer doodverklaard, Sunweb koopt alleen maar waardeloze renners in en jaagt goede krachten blijkbaar weg, Lotto-Jumbo levert alleen maar wanprestaties als Groenewegen of Van Poppel een sprint niet wint, Roompot bedoelt het goed maar bakt er weinig van, Mollemas grinta is blijkbaar een teken van oliedom koersen, Poels is een robot die vast aan clandestien puffen doet, en Kelderman kan niet sturen. ;)
    Natuurlijk slaat die kritiek nergens op, maar je kunt moeilijk beweren dat het alleen maar hosannah is wat de WF'ers hier roepen.
    27 september 2018 18:22
    Tuurlijk kan dat. Mohoric werd ook op z'n 19e prof nadat ie achtereenvolgens bij de junioren en bij de beloften (als 18-jarige) de wereldtitel had gewonnen. Heeft wel meerdere jaren geduurd voordat het er bij de profs uit kwam. Dat zal bij Evenepoel vast ook wel het geval worden. Die gaat echt niet direct in de top meedraaien bij de profs. De angst voor een dominantie van Evenepoel (wat hierboven ergens stond) zou ik ook niet hebben, bij de profs vindt juist steeds meer nivellering plaats.
    28 september 2018 13:27
    @Grobbel
    Ik lees hier dagelijks, vandaar de wetenschap over het neersabelen van alles wat niet in hun kraam past ;)
    Ronduit walgelijk.
27 september 2018 18:12
Wat een zure reacties weer...
27 september 2018 18:13
Voor een land dat op de medaille spiegel van WK's en bij Olympische Spelen nog al laag scoort is de opwinding en euforie die nu heerst ihb bij de extreem chauvinistische Wuyts bepaald niet verwonderlijk.

Bij winst van een Nederlandse renner hadden veel landgenoten de schouders opgehaald, in België wordt wielrennen nu eenmaal anders, zeg als een religie beleefd.
De nieuwe Messias is opgestaan en Wuyts is zijn discipel.
    27 september 2018 18:19
    Daar heb je zeker gelijk in. Kan me niet herinneren dat Van der Poel 1 seconde op tv was toen hij wereldkampioen werd bij de junioren.

    Niettemin een indrukwekkende prestatie. Misschien is deze lichting niet zo sterk, en leeft hij al jaren als een profsporter, maar hij rijdt ze wel allemaal ongenadig op een hoop.
    27 september 2018 18:20
    Zever niet kerel. Hypocrisie ten top als het naar Belgen toe is.
    Moeten we nu echt een verzameling quotes beginnen aanleggen om deze onzin meteen uit de weg te ruimen? Wees verdorie eens blij over het sportieve ipv gal te spuien naar al wat BE is.
    27 september 2018 18:39
    Het is inderdaad een feit dat België ver achterblijft op sportgebied. Dan haal je alles uit de kast als er eens een junior op een wk wint. Ze moeten zich ergens aan vast houden.

    Ik lees hier dat wij dat ook zouden doen. Dat is absoluut onwaar. Wij zijn schaatsgek waar België wielergek is. Ik heb nog nooit iets meegekregen van ndl junioren schaatsers die wk's wonnen. Die zijn er zat geweest maar never nooit in beeld gekomen. Eigenlijk komt in ndl geen enkele junior wk van wat dan ook in beeld. Ik denk ook dat wij in ndl vinden dat het pas begint bij de elite profs. Ik heb ook nog nooit wk wielrennen voor junioren gevolgd en vd Poel toen ook niet zien winnen. Er is geen feest van gekomen en er zijn geen lintjes uitgereikt.

    Ons rijtje grote mannen van nu komt niet echt voor op aansprekende uitslagen op een wk junioren als je die terug leest. Evenepoel heeft daarom nog helemaal niets en nog alles te bewijzen tussen de groten. Die weg is de allermoeilijkste en met Wuyts in je nek hijgend nog veel moeilijker.
    27 september 2018 18:53
    @sunnyweb
    België doet het momenteel wel aardig hoor. Ze zijn een aardige inhaalslag aan het maken in veel sporten. En in atletiek, tennis en voetbal doen ze het al (veel) beter dan Nederland.
    27 september 2018 20:19
    @tendam @sunnyweb

    Wuyts was uiteraard extreem lyrisch vandaag, kan me voorstellen dat dat ergerlijk is. Maar volgens mij is sportcommentaar in élk land behoorlijk chauvinistisch, ik heb in elk geval nooit anders gehoord.

    Wat niet klopt is dat dit in beeld gebracht werd omdàt er een Belg favoriet was. Jullie hebben Vanderpoel geen wereldkampioen zien worden op tv, maar wij in België wel hoor. Het WK junioren wordt immers altijd live uitgezonden door Sporza. En toen was Wuyts overigens ook behoorlijk enthousiast, hij is niet te beroerd om voor een noorderbuur te supporteren ;-)
27 september 2018 18:14
Ga maar lekker naar jose been liisteren op eurosport :D
    27 september 2018 18:22
    Die is verschrikkelijk.
27 september 2018 18:16
Geef mij maar Jose Been...
27 september 2018 18:20
edit wf: hou het netjes
27 september 2018 18:21
2dit WK is echt het bewijs dat we geen veldrijden nodig hebben om een NL vs BE oorlog te ontkennenen.

Los daarvan top prestatie van Remco, benieuwd wat hij bij de profs gaat doen!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.