WK 2020: “Veel kilometers gemaakt, maar de koers is nog niet gelopen”
Afgelopen maandag maakten Groningen en Drenthe tijdens een persconferentie bekend dat zij achter het initiatief staan van Dick Heuvelman en Albert Kerstholt om het WK Wielrennen in 2020 naar Nederland te halen. “Maar mochten we het dan niet krijgen, dan kan het ook in 2021 0f 2022. Het eerstvolgende WK in Nederland is in ieder geval in Groningen en Drenthe”, vertelt oud-sportjournalist Heuvelman aan WielerFlits.
Oud-schaatster Renate Groenewold is door Heuvelman en Kerstholt aangetrokken als een van de kartrekkers of kopvrouw, zoals de stichting haar graag noemt. Zij legt uit hoe het traject er nu in grote lijnen uit ziet. “Aan ons nu de taak om te kijken of er genoeg draagvlak is om het daadwerkelijk te organiseren. Dat betekent dat er centjes op tafel moeten komen. […] In december moet er dan een zogenoemde letter of intent (een intentieverklaring, red.) naar de UCI, plus €25.000, waarin wij aangeven dat wij het WK willen organiseren. Vanuit de UCI komen ze dan deze kant op en moeten wij aantonen dat we het ook werkelijk in onze mars hebben. Dat we garantiestellingen hebben vanuit overheden, dat zij er ook achterstaan. Vervolgens moeten we voor 1 juni 2017 een dik bidbook aanleveren, dat we nu al druk aan het schrijven zijn. En dan horen we in september 2017 of het toegewezen wordt.”
Van Beusekom: “KNWU speelt een kleine rol”
Manager Sport van de KNWU Henk van Beusekom was ook aanwezig in Haren. Het budget dat de Stichting World Championship Cycling 2020 nodig heeft om het WK te organiseren, wordt geschat op vijftien miljoen euro. “Dat geldt moet vooral vanuit de overheden komen”, legt Van Beusekom uit. “Met de initiatiefgroep zijn wij recent bij NOC*NSF op bezoek geweest. Binnenkort krijgen we daar de uitslag over, maar dat moet goed komen. Dan heb je in ieder geval een subsidiemogelijkheid vanuit het VWS (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, red.) van een heel hoog bedrag. Daarnaast zal er veel geld moeten komen vanuit de provincies Groningen en Drenthe, plus de steden en de dorpen op de route. En dan zal men vanuit het bedrijfsleven de schouders eronder moeten zetten. […] Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen. […] Ik denk dat er een hele grote kans van slagen is.”
Heuvelman: “Start op de Grote Markt in Groningen, finish op TT-circuit in Assen”
Er is veel kritiek op het plan van Heuvelman en consorten, met name op het parcours. Dit is nagenoeg rond, legt Heuvelman zelf uit. “De koers voor de elite-renners start op de Grote Markt in Groningen. Vervolgens willen we twee lusjes rondom die stad hebben. Daarna trekken we via Hoogeveen naar Bareveld, waar een kaarsrechte weg ligt van kilometers lang. Die loopt van noord naar zuid en zou mooi zijn voor eventuele waaiervorming. Van daaruit trekken de renners naar Gieten, waar wat stukken valsplat op de flanken van de Hondsrug liggen. Richting Rolde brengen we er dan wat kasseistroken in en van daaruit is het nog maar een klein stukje naar Assen. Daar volgen negen of tien plaatselijke rondes van zestien kilometer. Assen werkt momenteel aan een metamorfose van de binnenstad, waar we hele leuke dingen kunnen laten zien. De finish is vervolgens op het TT-circuit, maar in omgekeerde rijrichting van de motoren. Dit is omdat er ongetwijfeld valpartijen volgen in de Geert Timmer-bocht, mocht het uitdraaien op een massasprint.”
Discussie WK 2020 in WielerFlits Live #20
Of het WK er daadwerkelijk komt, is dus nog lang niet zeker. Of, zoals de organisatie het zelf noemde: “Er zijn al veel kilometers gemaakt, maar de koers is nog niet gelopen.” Daarmee doelt zij vooral op de concurrentie van het Italiaanse Vicenza, het Zwitserse Zug en het Britse Yorkshire. Afgelopen dinsdag kwam het idee voor het WK 2020 in Groningen en Drenthe ook aan bod in WielerFlits Live #20. De discussie ging onder meer over het mogelijke saaie koersverloop, het parcours en of de Nederlandse toppers kans maken op een wereldtitel in de beide noordelijke provincies.
Kijk alleen al naar alle negatieve reacties, maatschappelijke draagkracht is er niet. Maar dit soort dingen zijn meestal helaas vooral persoonlijke paradepaardjes van bepaalde figuren.
@RV
Dan heb je de provincie Friesland erbij nodig en valt Drenthe af. Ik vermoed dat de Groningers liever met Drenthe samenwerken.
Dan moeten ze natuurlijk wel even een berg van 1.000 m hoog, naast het circuit leggen.
Die 25.000 euro voor de UCI om gewoon haar werk te doen (WK-organisatie toewijzen) is ook hilarisch.
* De slag om Norg (van dezelfde Einstein btw, dus hij kan het wel)
* Een nieuwe variant van de AGR waarbij de finale Eysere-Keut-aankomst Cau betreft
* Een nieuwe eendaagse die om het hele IJsselmeer trekt, ook met de klok mee en finish in Harlingen of zo
Maar zeker niet voor een slap WK met een paar kasseitjes door die treurige Veenkolonieen en finale op het nog veel treuriger TT-circuit, dat moet niet mogen
Ik vond het wel meevallen; ik zat inderdaad op meer dan 20 meter op de tribune maar daardoor had je wel ruim zicht en had je de renners goed in beeld. Verder was de sfeer gemoedelijk.
Bij de Giro-start in Amsterdam moest ik door 5 rijen dik flink mijn best doen om een glimp op te vangen van een voorbijrazende renner. Totaal anders maar zeker niet zoveel beter.
@RV
Voor de tijdrit zijn de veenkoloniën wel weer geschikt: lange, rechte wegen waar je flink kunt beuken.
Als je last hebt van zwaarmoedigheid zal je huisarts je zeker afraden daar naar toe af te reizen op een grauwe novemberdag maar hartje zomer kun je daar prima fietsen. Heerlijk rustig.
Maar toch: nee, geen WK daar.
Maar jij vond de door jou geschetste situatie dus sfeervoller dan 5 rijen dik staan met mensen?
Haha, ja, dat staat mij ook nog bij van Freire.
Ik had overdag de toertocht gereden en ben toen naar het circuit gegaan net als veel andere wielerliefhebbers. Het was goed weer en ik heb me prima vermaakt.
In Amsterdam had je veel meer evenement-toeristen, niet erg verder, ook gezellig, maar van die hele tijdrit staat me nog weinig bij, nauwelijks een renner goed kunnen zien.
@RV
Toch fraaie hereboederijen daar, rond Ter Apel ook wel aardige omgeving. Maar ik heb dan ook een lichte voorkeur voor het desolate, Noord-Frankrijk tussen die eindeloze akkers waar je geen normaal mens tegenkomt heeft ook wel wat. Nee, Alpe d’Huzes is niets voor mij.
Kun je beter van zuid naar noord gaan want in NL is ZW-wind verreweg het meest voorkomend.
@ Jacco > Op zeker dat er qua boerderijen genoeg leuks te zien is, heb je ooit wel eens de complete weg Rouveen-Staphorst overgedokkerd? Da's pas veel boerderijen allemachtig, dikke klinkers ook, zou een mooie strook zijn maar dan liever niet 's zondags ….
Mijn mening als getogen Noordeling? Geen WK daar. Niet zo zeer vanwege het aanblik. Ik stoor me ook niet echt aan de troosteloze Noord Franse of Belgische regio's tijdens de klassiekers. De kans is voor mij te groot dat het een sprint etappe wordt. En daar houd ik niet zo van. Óf een select gezelschap van hardrijders moet door een uitputtingsslag de kans krijgen. Hopen op kou, regen en veel wind. Maar anders... Nee.
Alleen zou een ronde van Spanje natuurlijk nooit in Nederland moeten rijden.