WK 2020: “Veel kilometers gemaakt, maar de koers is nog niet gelopen”
foto: Sirotti
donderdag 9 juni 2016 om 19:00

WK 2020: “Veel kilometers gemaakt, maar de koers is nog niet gelopen”

Afgelopen maandag maakten Groningen en Drenthe tijdens een persconferentie bekend dat zij achter het initiatief staan van Dick Heuvelman en Albert Kerstholt om het WK Wielrennen in 2020 naar Nederland te halen. “Maar mochten we het dan niet krijgen, dan kan het ook in 2021 0f 2022. Het eerstvolgende WK in Nederland is in ieder geval in Groningen en Drenthe”, vertelt oud-sportjournalist Heuvelman aan WielerFlits.

Groenewold: “Dat WK komt er absoluut!”
Oud-schaatster Renate Groenewold is door Heuvelman en Kerstholt aangetrokken als een van de kartrekkers of kopvrouw, zoals de stichting haar graag noemt. Zij legt uit hoe het traject er nu in grote lijnen uit ziet. “Aan ons nu de taak om te kijken of er genoeg draagvlak is om het daadwerkelijk te organiseren. Dat betekent dat er centjes op tafel moeten komen. […] In december moet er dan een zogenoemde letter of intent (een intentieverklaring, red.) naar de UCI, plus €25.000, waarin wij aangeven dat wij het WK willen organiseren. Vanuit de UCI komen ze dan deze kant op en moeten wij aantonen dat we het ook werkelijk in onze mars hebben. Dat we garantiestellingen hebben vanuit overheden, dat zij er ook achterstaan. Vervolgens moeten we voor 1 juni 2017 een dik bidbook aanleveren, dat we nu al druk aan het schrijven zijn. En dan horen we in september 2017 of het toegewezen wordt.”

Van Beusekom: “KNWU speelt een kleine rol”
Manager Sport van de KNWU Henk van Beusekom was ook aanwezig in Haren. Het budget dat de Stichting World Championship Cycling 2020 nodig heeft om het WK te organiseren, wordt geschat op vijftien miljoen euro. “Dat geldt moet vooral vanuit de overheden komen”, legt Van Beusekom uit. “Met de initiatiefgroep zijn wij recent bij NOC*NSF op bezoek geweest. Binnenkort krijgen we daar de uitslag over, maar dat moet goed komen. Dan heb je in ieder geval een subsidiemogelijkheid vanuit het VWS (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, red.) van een heel hoog bedrag. Daarnaast zal er veel geld moeten komen vanuit de provincies Groningen en Drenthe, plus de steden en de dorpen op de route. En dan zal men vanuit het bedrijfsleven de schouders eronder moeten zetten. […] Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen. […] Ik denk dat er een hele grote kans van slagen is.”

Heuvelman: “Start op de Grote Markt in Groningen, finish op TT-circuit in Assen”
Er is veel kritiek op het plan van Heuvelman en consorten, met name op het parcours. Dit is nagenoeg rond, legt Heuvelman zelf uit. “De koers voor de elite-renners start op de Grote Markt in Groningen. Vervolgens willen we twee lusjes rondom die stad hebben. Daarna trekken we via Hoogeveen naar Bareveld, waar een kaarsrechte weg ligt van kilometers lang. Die loopt van noord naar zuid en zou mooi zijn voor eventuele waaiervorming. Van daaruit trekken de renners naar Gieten, waar wat stukken valsplat op de flanken van de Hondsrug liggen. Richting Rolde brengen we er dan wat kasseistroken in en van daaruit is het nog maar een klein stukje naar Assen. Daar volgen negen of tien plaatselijke rondes van zestien kilometer. Assen werkt momenteel aan een metamorfose van de binnenstad, waar we hele leuke dingen kunnen laten zien. De finish is vervolgens op het TT-circuit, maar in omgekeerde rijrichting van de motoren. Dit is omdat er ongetwijfeld valpartijen volgen in de Geert Timmer-bocht, mocht het uitdraaien op een massasprint.”

Discussie WK 2020 in WielerFlits Live #20
Of het WK er daadwerkelijk komt, is dus nog lang niet zeker. Of, zoals de organisatie het zelf noemde: “Er zijn al veel kilometers gemaakt, maar de koers is nog niet gelopen.” Daarmee doelt zij vooral op de concurrentie van het Italiaanse Vicenza, het Zwitserse Zug en het Britse Yorkshire. Afgelopen dinsdag kwam het idee voor het WK 2020 in Groningen en Drenthe ook aan bod in WielerFlits Live #20. De discussie ging onder meer over het mogelijke saaie koersverloop, het parcours en of de Nederlandse toppers kans maken op een wereldtitel in de beide noordelijke provincies.


Wil je niets missen? Abonneer je direct op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
21 Reacties
Sorteer op:
9 juni 2016 19:12
Het parcours-concept is gewoon niet goed genoeg, leg de rondjes anders om lauwersoog heen met de klok mee.
9 juni 2016 19:13
klinkt als een vreselijk saai parkoers...
9 juni 2016 19:20
Echt gewoon nee. Niet doen. Kappen, stekker er uit trekken. Is gewoon geen visitekaartje voor het wielrennen.

Kijk alleen al naar alle negatieve reacties, maatschappelijke draagkracht is er niet. Maar dit soort dingen zijn meestal helaas vooral persoonlijke paradepaardjes van bepaalde figuren.
9 juni 2016 19:26
Ik vind dit persoonlijk een stuk minder onzinnig dan de Giro of Vuelta in Nederland laten starten. Het parcours lijkt me niet bijzonder spannend, maar de publieke belangstelling zal zeker groter zijn dan dit jaar in de woestijn.

@RV
Dan heb je de provincie Friesland erbij nodig en valt Drenthe af. Ik vermoed dat de Groningers liever met Drenthe samenwerken.
9 juni 2016 19:49
Ik zelf zie hier ook meer in dan in een start van een grote ronde naar NL halen. En af en toe een WK voor sprinters is ook prima, mannen als Greipel, Kittel, Cavendish, Bouhanni, Gaviria, Ewan zijn toch ook grote renners die best kans mogen maken op de regenboogtrui.
9 juni 2016 20:01
1 april... Ow wacht dat is net geweest. Renate als ex wielrenster als uithangbord.. Ow wacht die schaatste.. tt circuit in Assen dat is om met een motortje schuin te kunnen hangen in de bochten.. Ik denk dat dit wielrenners niet gaat lukken.
9 juni 2016 20:05
Nou Doomsday, heb je Nibali of Valverde al eens zien dalen...?
Dan moeten ze natuurlijk wel even een berg van 1.000 m hoog, naast het circuit leggen.
9 juni 2016 20:27
15 miljoen euri's, hoe haal je t in je hoofd. Finish op t circuit is dan wel weer beter dan t eerst leek (oude stratencircuit), maar dat is t dan wel.
Die 25.000 euro voor de UCI om gewoon haar werk te doen (WK-organisatie toewijzen) is ook hilarisch.
9 juni 2016 20:42
Van alle starts van de groten ronden in NL de afgelopen jaren was die op het TT-circuit (Vuelta) echt wel het meest sfeerloos. Of je moet graag renners op 20 meter afstand voorbij zien komen. Een WK op een circuit aan laten komen, dat is echt een noodgreep bij gebrek aan beter in de omgeving.
9 juni 2016 21:16
NL is wel rijp voor :
* De slag om Norg (van dezelfde Einstein btw, dus hij kan het wel)
* Een nieuwe variant van de AGR waarbij de finale Eysere-Keut-aankomst Cau betreft
* Een nieuwe eendaagse die om het hele IJsselmeer trekt, ook met de klok mee en finish in Harlingen of zo

Maar zeker niet voor een slap WK met een paar kasseitjes door die treurige Veenkolonieen en finale op het nog veel treuriger TT-circuit, dat moet niet mogen
9 juni 2016 21:41
@klootje
Ik vond het wel meevallen; ik zat inderdaad op meer dan 20 meter op de tribune maar daardoor had je wel ruim zicht en had je de renners goed in beeld. Verder was de sfeer gemoedelijk.
Bij de Giro-start in Amsterdam moest ik door 5 rijen dik flink mijn best doen om een glimp op te vangen van een voorbijrazende renner. Totaal anders maar zeker niet zoveel beter.

@RV
Voor de tijdrit zijn de veenkoloniën wel weer geschikt: lange, rechte wegen waar je flink kunt beuken.
Als je last hebt van zwaarmoedigheid zal je huisarts je zeker afraden daar naar toe af te reizen op een grauwe novemberdag maar hartje zomer kun je daar prima fietsen. Heerlijk rustig.

Maar toch: nee, geen WK daar.
9 juni 2016 21:50
Jacco, het hoogtepunt was voor mij nog wel de bewonderenswaardig vasthoudende Spaanse omroeper die elke keer als zijn NLse collega Oscar Freire door de speakers liet galmen hij het verbeterde met Free(i)re.

Maar jij vond de door jou geschetste situatie dus sfeervoller dan 5 rijen dik staan met mensen?
9 juni 2016 21:52
Ik ken ze Jacco, ben er wel eens op een lange tocht min of meer ingewaaid, nare stukken en ook omdat het esthetisch helemaal niks is (sorry Veenkolonialen, mening) Wel uitdagend voor de eenzaat maar niet voor een profpeloton, in NL zijn tig betere windplekken te vinden waar er WEL genoeg te zien valt en het ook nog eens sportief uitdagender is, ik ga ze niet eens opnoemen zoveel.
9 juni 2016 22:12
@klootje
Haha, ja, dat staat mij ook nog bij van Freire.
Ik had overdag de toertocht gereden en ben toen naar het circuit gegaan net als veel andere wielerliefhebbers. Het was goed weer en ik heb me prima vermaakt.
In Amsterdam had je veel meer evenement-toeristen, niet erg verder, ook gezellig, maar van die hele tijdrit staat me nog weinig bij, nauwelijks een renner goed kunnen zien.

@RV
Toch fraaie hereboederijen daar, rond Ter Apel ook wel aardige omgeving. Maar ik heb dan ook een lichte voorkeur voor het desolate, Noord-Frankrijk tussen die eindeloze akkers waar je geen normaal mens tegenkomt heeft ook wel wat. Nee, Alpe d’Huzes is niets voor mij.
9 juni 2016 22:21
Mooi om te zien dat Arjen Robben zich voor het wielrennen inzet.
9 juni 2016 22:26
'Die loopt van noord naar zuid en zou mooi zijn voor eventuele waaiervorming'

Kun je beter van zuid naar noord gaan want in NL is ZW-wind verreweg het meest voorkomend.

@ Jacco > Op zeker dat er qua boerderijen genoeg leuks te zien is, heb je ooit wel eens de complete weg Rouveen-Staphorst overgedokkerd? Da's pas veel boerderijen allemachtig, dikke klinkers ook, zou een mooie strook zijn maar dan liever niet 's zondags ….
9 juni 2016 22:43
Eerste reactie is bij mij toch heel hard nee... Zeker met dit parcours geen klap aan... Maar als het nu een soort MSR imago kan krijgen? Een uitputtend lang parcours met als afsluiter paar keer de VAM-berg, dan in een rechte lijn naar TT-parcours... Nog steeds grote kans op een sprint, maar er is al iets meer mogelijk op die smalle heuvel...
9 juni 2016 23:42
@RV: van Noord naar Zuid klopt toch als je hoofdzakelijk ZW wind hebt? Als ze van Zuid naar Noord rijden is de kans groter dat ze de wind in de rug hebben.
Mijn mening als getogen Noordeling? Geen WK daar. Niet zo zeer vanwege het aanblik. Ik stoor me ook niet echt aan de troosteloze Noord Franse of Belgische regio's tijdens de klassiekers. De kans is voor mij te groot dat het een sprint etappe wordt. En daar houd ik niet zo van. Óf een select gezelschap van hardrijders moet door een uitputtingsslag de kans krijgen. Hopen op kou, regen en veel wind. Maar anders... Nee.
10 juni 2016 07:26
Die Vueltastart vond ik trouwens best leuk, de sfeer was natuurlijk minder omdat er minder bezoekers waren en het slechter weer was, in mijn herinnering regende het zelfs behoorlijk. Dus vergelijken met de Tourstart in Utrecht en afgelopen Girostart gaat niet echt op.

Alleen zou een ronde van Spanje natuurlijk nooit in Nederland moeten rijden.
10 juni 2016 12:22
@Bassobp: De grootste kans op waaiers heb je met wind die schuin van achter het peloton in blaast, dus bij een rit van zuid naar noord meer kans dan andersom.
10 juni 2016 23:51
@Marsellus: weer wat geleerd!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.