Wout Poels grijpt de macht in koninginnenrit Ronde van Turkije
foto: Cor Vos
woensdag 30 april 2025 om 15:19

Wout Poels grijpt de macht in koninginnenrit Ronde van Turkije

Wout Poels heeft bovenop de loodzware klim naar Akyaka de macht gegrepen in de Ronde van Turkije. De Nederlander van XDS Astana bleef de sterke Guillermo Juan Martinez van Team Picnic PostNL en ploeggenot Harold Lopez voor.

De vierde rit in de Ronde van Turkije werd op voorhand aangestipt als dé etappe voor het algemeen klassement, met aankomst in Ankyaka, een klim van 9,1 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van liefst 9,7 procent. Voor de slotklim lag nog één klim van eerste categorie, maar die zou woensdag niet al te veel brokken maken.

Twee Turken zouden in de openingsfase van de rit de vroege vlucht vormen. Ahmet Örken en Burak Abay reden een aantal kilometers voorop, maar werden met nog 52 kilometer te gaan door een sterkere vlucht met Jonas Rickaert, Victor Vaneeckhoutte, Gorka Sorrarain, Xabier Isa en Mustafa Tekin voorbijgereden.

Poels in de aanval en Van den Broek volgt
Zij zouden op de slotklim worden ingerekend door het peloton, waar Nicolas Vinokourov – zoon van – het tempo bepaalde voor Wout Poels, die in volle voorbereiding zit op de Giro d’Italia. Met nog zes kilometer te gaan besloot de Nederlander er een klap op te geven, op jacht naar de ritzege en de leiderstrui in de ronde.

Aanvankelijk was alleen Guillermo Juan Martinez van Team Picnic PostNL in staat om te volgen, maar later zouden ook Frank van den Broek, Harold López en Jon Agirre de aansluiting nog maken. Naarmate de vijf dichter bij de finish kwamen, sloten er nog meer renners aan.

Met nog 2,3 kilometer te gaan plaatste Poels zijn beslissende demarrage. Martinez stribbelde nog tegen, maar die had met López een schaduw in zijn wiel en zou steeds meer tijd toegeven. Op het einde passeerde López hem zelfs nog. Het zorgde voor een een-tweetje van XDS-Astana, want Poels was toen al over de meet gekomen. De Limburger is ook de nieuwe leider in deze ronde.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.