Wout van Aert: “Veldritkalender moet herbekeken worden”
dinsdag 16 oktober 2018 om 17:48

Wout van Aert: “Veldritkalender moet herbekeken worden”

Zaterdag Superprestige in Boom, zondag de wereldbekermanche in het Zwitserse Bern. Binnen exact een maand zit er nog zo een vreemde kronkel in de kalender, met respectievelijk Tábor op zaterdag en Hamme op zondag. Goed om te zien dat de UCI stappen zet bij het uitbreiden van de Wereldbeker. Nu moeten ze ook nog het lef hebben om in hetzelfde weekend geen andere klassementscross in te plannen.

Eerst even terug naar vorig weekend. Zaterdag zag ik mijn zegekansen in rook opgaan door pech, zondag stuitte ik op een indrukwekkende Mathieu van der Poel. Dat terwijl ik helemaal niet slecht was. Dat ik zelf ook een minuut wegrijd van de rest, zegt voldoende. Mathieu was echter outstanding. Zoals ik na afloop van de cross al tegen de media vertelde: ik leg me zéker niet neer bij zijn meesterschap. Ik blijf hard werken in de hoop zo snel mogelijk de kloof te dichten. Geduld hebben? Niet aan mij besteed. Ik ben een winnaar, hè. Wat Niels Albert vandaag in zijn column in Het Laatste Nieuws schreef, klopt wel. Zodra ik Van der Poel de eerste keer kan verslaan in een rechtstreeks duel, kan de trein zomaar vertrokken zijn.

Maar eigenlijk wil ik daar voorlopig niet veel dieper op ingaan. Ik vertel nu al weken hetzelfde en ik wil niet dat de fans het gevoel krijgen dat ik een zeurpiet ben. Mathieu was zondag in Gieten beter en op zijn zege valt niets af te dingen. Volgend weekend volgt een nieuwe kans in de Zwitserse wereldbekermanche in Bern en ik zal er opnieuw alles aan doen om hem te proberen kloppen.

Geen afbreuk voor uitbreiding
Vreemd weekend trouwens. Zaterdag Boom, zondag Bern. Net hetzelfde als half november, wanneer op zaterdag in Tsjechië – Tábor – wordt gecrost en een dag later al Hamme op de agenda staat. Ik pas zowel voor Boom als voor Hamme. De Wereldbeker is dit seizoen het enige regelmatigheidscriterium waar ik me op focus. Met die insteek ben ik aan de opbouw van mijn persoonlijke kalender begonnen. En als ik top wil zijn in Bern, dan is het onhaalbaar om er ook Boom bij te pakken.

Knap dat de UCI de Wereldbeker beetje bij beetje uitbreidt met onder meer de Verenigde Staten, een terugkeer naar Tábor, Pontchâteau en nu ook Bern. In Zwitserland wordt trouwens heel goed gewerkt, vind ik. Stap per stap hopen ze daar de cross naar zijn niveau van weleer te brengen. Eerst met de EKZ Tour, nu een Wereldbeker-manche. Bovendien in een grote stad. Ook dat is een meerwaarde voor de cross. Dus absoluut geen afbreuk op het vlak van die uitbreiding. Alleen zou de internationale wielerunie zichzelf  moeten opleggen om in dat weekend geen andere klassementscross in te plannen.

Vrijdag naar Basel
Maar blijkbaar heeft de UCI nog niet de macht of de durf om te beslissen dat andere organisaties daarvoor moeten wijken. Kijk, Lokeren-Gieten vorig weekend, dat was ook een verre verplaatsing. Maar daar kies je als renner zelf voor om al dan niet beide wedstrijden te rijden, want Lokeren behoort niet tot een klassement. Dat is Boom zaterdag wel. Mathieu van der Poel bijvoorbeeld focust vol op de Superprestige en zal in Boom niets aan het toeval overlaten. Dat wil niet zeggen dat hij zondag niet in orde zal zijn, maar het is en blijft allesbehalve ideaal. Ook niet voor hem.

Zelf probeer ik bij een verre verplaatsing altijd twee dagen vooraf de reis te maken. Zo ook deze week. Vrijdagnamiddag vlieg ik naar Basel om van daaruit door te rijden naar Bern. Zaterdag verken ik het parcours. Zo leef je naar een wedstrijd toe. Wie Boom rijdt, moet wegens de moeilijke bereikbaarheid van Bern nog met de camper de oversteek maken. Natuurlijk gaat dat. Je kan een hotelletje boeken onderweg, je daar ‘s avonds nog laten masseren. Maar dat is kunst- en vliegwerk en dat hoort niet bij topsport.

Nog meer keuzes
Versta me ook niet verkeerd: ik vind ook de Superprestige een mooi regelmatigheidklassement. Hetzelfde geldt voor de DVV Trofee. Maar door deze indeling van de kalender, worden de renners nog meer tot keuzes gedwongen. Dat kan niet de bedoeling zijn.  Voor geen van de drie partijen is dit een goede situatie.

Enerzijds worden deelnemers in de Wereldbeker nog té hoog beloond met pakken UCI-punten, anderzijds devalueert het zichzelf door de combinatie met andere klassementscrossen. Andere topwedstrijden, geen probleem. Maar nu zijn jongens die voor alle drie de klassementen gaan hoe dan ook benadeeld. Dit moet dringend herbekeken worden.

RIDE Magazine
32 Reacties
Sorteer op:
16 oktober 2018 19:20
Ik begin hem steeds meer te respecteren. Geeft openlijk toe dat Vd Poel de betere is, en toch probeert hij er alles aan te doen om hem te verslaan. Met andere woorden erkent hij nu eindelijk zijn meerdere, maar blijft hij strijden om op gelijke hoogte te komen.
16 oktober 2018 19:34
Van Gieten naar Lokeren is voor iedereen even ver, 340km. Er zijn etappes in grote rondes met grotere verplaatsingen ertussen. En dan zijn ze pas om half zes klaar, moeten ze de berg af en wachten op het gezamenlijke vliegtuig en dan de volgende dag om 11.00 starten. Vorig weekend was dan nog de uitzondering bij het veldrijden, waarbij iedereen de keuze heeft tussen starten of niet.

Neemt niet weg dat niemand de DVV verzekeringen Trofee gaat missen als klassement. De wereldbeker kan prima toe met 10 manches in Europa en de VS, die in Europa netjes 1 per 2 weken, met ruimte voor het WK. Superprestige er mooi tussenin en dan de losse crossen op de zaterdagen en herfst/kerst/carnavalsvakantie.
    16 oktober 2018 22:27
    In een grote ronde zijn meestal alleen verre verplaatsing met vliegtuig de avond voor een rustdag, dan vertrekken ze dus niet de dag erna weer om 11 uur.
    16 oktober 2018 22:52
    Lokeren was een losse cross. Dus blijkbaar was het startgeld de moeite meer dan waard, of orders van de sponsor. In beide gevallen niet zeuren. Voor de cross in Boom geld hetzelfde, Hamme is DVV.

    VDP gaat voor de SP, WVA voor de WB, dus ook daar hoeft er geen probleem te zijn als je doelen kiest.

    Maar mee eens dat de veldritkalender aangepast moet worden, maar dan is het kiezen: of voor kwaliteit kiezen of voor kwantiteit. En zolang het geld in Vlaanderen zit, ligt het accent blijkbaar op kwantiteit: 8 crossen in 16 dagen rond de jaarwisseling.
    17 oktober 2018 06:40
    Boom is geen losse cross.
16 oktober 2018 20:12
Sympathieke kerel die Wout. Denk dat het ook niet lang gaat duren voordat hij weer wat crossen wint. Ook tegen MvdP
16 oktober 2018 20:22
Die dubbele weekenden met verplaatsingen zijn niet ideaal natuurlijk, maar ik denk dat je er niet aan ontkomt. De Belgische kalender zit nu al overvol. De Wereldbeker gaat volgend seizoen waarschijnlijk ook nog uitbreiden naar 12 wedstrijden. En dan trekken veel renners in het seizoen ook naar Spanje als het even kan. Zie dan maar eens 12 WB's, 8x SP, 8x DVV in te passen, en ook al die andere Belgische crossen nog in te passen, zonder dat het elkaar bijt.
16 oktober 2018 20:25
Is het niet raar om de column "geschreven door Wout van Aert" te beginnen met de titel; "Wout van Aert:" dubbele punt... ?
    17 oktober 2018 09:14
    Nee, dat heet een titel. ;)
    17 oktober 2018 09:19
    West: Wout van Aert begint dus met zijn eigen naam te typen?
16 oktober 2018 21:15
Zeer goede probleem analyse...
Grappig precies het ontbrekende punt waar de vorige column op werd af geschoten. Wat weer een column was zoals er gevraagd werd omdat de voorgaande was afgeschoten.
Geen idee wie dit nu schrijft, maar schrijf eens iets wat je zelf wilt vertellen zelf of via je ghostwriter ipv de suggesties/ordes op te volgen van reageerders.
    17 oktober 2018 00:57
    Maar als hij dat doet dan wordt weer de order van reageerder 'Birthearth' opgevolgd.
    17 oktober 2018 06:54
    @Burn dat realiseerde ik me ook toen ik het schreef ;)
16 oktober 2018 21:22
'Ik vertel nu al weken hetzelfde en ik wil niet dat de fans het gevoel krijgen dat ik een zeurpiet ben.'

Maar lees je columns zelf eens terug. Het was tot nu toe dan toch wel veel gezeur en geklaag. Over de consequenties van je eigen contractbreuk, vooral die voor jezelf. Over de ongemakken van de veldritten in de VS, of het geklaag daarover. Over dat een rustweek echt geen rustige week is. En nu weer over de kalender, terwijl globalisering zo'n groot goed is voor veldrijden. Of is dat flauw?

Maar ook de op zichzelf staande zinnen in je columns zijn vaak juist: ik wil niet klagen, maar. Valt echt op.
    17 oktober 2018 01:01
    Hij 'klaagt' dan nog over relatief belangrijke zaken voor een renner. Jij 'klaagt' over wat iemand wilt vertellen in zijn column.
    17 oktober 2018 10:15
    Ik bepaald geen fan van wva maar vind de columns niet enorm klagerig overkomen. In video interviews wel sneller maar in tekst komt het genuanceerd over.
    17 oktober 2018 14:38
    Gewoon een eerlijke constatering.
17 oktober 2018 07:32
Dit komt wel een beetje zeurderig over uit de mond van Van Aert. Je hebt het talent om een mooie sport op topniveau te beoefenen, verdiend er ook nog eens tonnen, misschien wel miljoenen mee, en dan ga je zeuren dat je twee keer in een seizoen een wat grotere afstand moet overbruggen.
Ik snap dat het niet ideaal is, maar mijns inziens hoort dat ook bij topsport. 90% van de crossen is in België en binnen 2 uur rijden van je huis, wijdt daar eens een column aan. ;)
17 oktober 2018 07:35
Laat renners vooral zelf de keuze maken welke wedstrijden ze belangrijk ze vinden, ze hoeven natuurlijk ook niet alles te rijden.

Beetje alsof Messi nog op zaterdag bij ‘t tweede van Barca mee zou moeten gaan voetballen, omdat daar ook een wedstrijd is.
17 oktober 2018 08:11
Vanaf september tot eind februari is het elk weekend raak, vaak 2 crossen en soms zoals tijdens de kerstperiode ook nog door de week.
Kwa inspanning gaat dat wel maar het is wel wat veel vind ik, je mist de echte grote "klassiekers" zoals je dat op de weg wel hebt.
WB en SP ok, das logisch kennen de meeste fans goed, maar al die andere klassementen, leuk maar niet zo overzichtelijk.
Maar op de zondag een WB of SP wedstrijd dan is op de zaterdag ook een koers erg vreemd, zeker als deze ver van elkaar liggen.

Iedere keer ook weer de discussie wie vd twee nu de beste is, dat wordt ook wat vermoeiend :)!
    17 oktober 2018 10:19
    Uci zou wel voor de superprestige kunnen kiezen vind ik. Die dan nooit tegelijk met wereldbeker in een weekend. Of iig niet tegelijk met wereldbeker in buitenland. Op voorwaarde dat superprestige 1 manche in nl en 1 in niet België of nl houdt.
17 oktober 2018 08:58
Kwestie van keuzes maken, op de weg rijdt ook niet iedere renner elke wedstrijd die op de kalender staat.

Ik zie het probleem niet zo eigenlijk.
    17 oktober 2018 09:35
    Eens. Je kan ze niet allemaal rijden laat staan winnen. Volgens mij is het een luxeprobleem in de internationale niche die veldrijden heet.
    17 oktober 2018 10:20
    Wva kan die keuzes maken. De vraag is of subtoppers dat ook kunnen. Die moete in 5 maanden hun jaarloon verdienen en van hun ondersteuning.
    17 oktober 2018 12:30
    Voor die Subtoppers betekent minder Crossen, minder Geld. De enige vooruitgang die je hen financieel kan bieden is minder in het buitenland crossen en meer in Vlaanderen...
17 oktober 2018 11:15
Ik vind dat WvA terechte punten aanhaalt. Die wedstrijden zitten echt te dicht op elkaar, dan wel liggen ver uit elkaar. De manier van beschouwen van WvA wordt door sommigen (vooral Nederlanders) als klagerig of zeurderig ervaren. Misschien voor WvA goed om te weten hoe zijn communicatie (verbaal maar ook non verbaal) soms overkomt, terwijl het niet (of niet altijd) zo bedoelt is. Lijkt me relevant als je toch columns schrijft op een Nederlandse site en regelmatig voor camera´s staat. En als je voor een Nederlandse ploeg gaat rijden.
17 oktober 2018 16:11
De boeren en de bloemisten droegen vaak eieren naar de Arme Klaren om mooi weer te krijgen. Maar nu vraagt de natuur om water en doen we het voor malse regen. En hopen we stil van binnen, dat Wout nog veel mag winnen.
    17 oktober 2018 18:13
    Nys en co hebben ook zulke weekends gekend, eerst gaat hij uit de bol over hoe fantastisch die twee VS weken toch waren en nu is er een trip naar Zwitserland in oktober en naar Tsjechië in november en dan begint hij te zeuren. In de wedstrijden,waar Wout van Aert en Mathieu van der Poel starten en Mathieu van der Poel of geen pech,denk aan het WK 2017,of geen off-day heeft, denk aan het WK 2018 zijn de winstkansen van Van Aert 5%.
17 oktober 2018 18:23
Ik vind Wout niet echt een winnaar, meer een goede nummer 2.
17 oktober 2018 18:57
Wout heeft van de laatste vijf WK'S er vier gewonnen tegen Mathieu, in Tabor 2015 had Wout pech in 2017 was er tegenslag voor Mathieu. Toch maar eerst dit seizoen afwachten hoe het met die procenten zit, zeker wanneer de omlopen wat zwaarder worden. Een off-day in de belangrijkste wedstrijd van het jaar in eigen land dan nog, wilt toch ook iets zeggen.
    17 oktober 2018 19:58
    Vorig seizoen reed Mathieu veel crossen, won (heel) veel crossen en klassementen en stond maandenlang op 95% aan de start, op het WK bleek hij niet nog wat extra te kunnen geven t.o.v. een van Aert die puur op het WK had gericht......dus volgt nu weer een seizoen waarbij de regenboogtrui op het tweede schavotje plaats mag nemen tijdens 95% vd crossen en weer zijn gram moet halen op het WK.....herhaling van zetten? zou zomaar kunnen. Of het WK moet op een echt Mathieu parcours gereden worden (droog en snel) dan is hij feitelijk onverslaanbaar, zelfs op 90%
18 oktober 2018 17:49
Wanneer wordt eigenlijk de rechterlijke uitspraak verwacht van de zaak Van Aert vs Nuyens?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.