Zeperd Wout van Aert leert Visma | Lease a Bike deze les
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
donderdag 3 april 2025 om 14:03

Zeperd Wout van Aert leert Visma | Lease a Bike deze les

Opinie De coup van de week strandde op de finishlijn in het lachertje van het jaar. De zelfverzekerdheid van Wout van Aert kostte Visma | Lease a Bike in Dwars door Vlaanderen en zekere overwinning. Drie gele ‘killerbees’ namen eenling Neilson Powless mee om geslacht te worden op de Verbindsweg, maar het zoet van de overwinning bleek giftige honing voor Van Aert.

Aan de teambus van Visma | Lease a Bike werd hardop gevloekt. Mensen vluchtten naar binnen om zich vervolgens niet meer te laten zien. Schaamte voor de ontknoping, terwijl er trots had moeten overheersen voor het opgevoerde nummer in de laatste 80 kilometer.

Wout van Aert nam achter het podium alle schuld op zich, terwijl sportief directeur Grischa Niermann vond dat hij als eindverantwoordelijk de schuldige was. Natuurlijk had Visma | Lease a Bike de numerieke meerderheid van drie op één moeten uitspelen. Hadden Matteo Jorgenson en Tiesj Benoot in de finale kilometers moeten proberen of de Amerikaan daadwerkelijk op iedere uitval zou reageren. Achteraf hoefde je dat niemand uit te leggen.

Twee jaar geleden zei Wout van Aert na zijn zege in E3 Saxo Classic in Harelbeke nog de legendarische woorden ‘ik moet just niks’. Anno voorjaar 2025 blijkt dat de druk om te scoren bij de renner uit Herentals groot is. Té graag willen winnen, doet soms verblinden.

Foto: Cor Vos

Het was een handicap dat de gunfactor binnen de ploeg enorm groot is om Van Aert weer op de hoogste trede van het podium te krijgen. De Belg heeft zich zo vaak weg gecijferd voor anderen in het team. En de portie pech die hij de afgelopen jaren kende gunt ook niemand hem.

Van Aert heeft al enkele jaren één grote droom, die zo langzamerhand een obsessie begint te worden. Een kasseien Monument winnen, dat is het grote hiaat op zijn palmares. Zegevieren in Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix, dat is het enige dat voor hem telt in het voorjaar.

Die wens wordt zo groot dat hij alles of niks speelt. Dat hij hét Monument dat het best op zijn talent is geschreven, Milaan-San Remo, er nu al twee jaar voor laat liggen. Je kunt zeggen dat het mooi is dat hij alles op alles durft te zetten om zijn wens te vervullen. Maar de vraag is of de keuze om zich op een berg voor te bereiden op het Vlaamse werk beter is dan de bekende route via Parijs-Nice of Tirreno-Adriatico en Milaan – San Remo.

Extra competitie
Juist omdat Van Aert in het openingsweekeinde nog moeite had met het positioneren, was extra competitie niet verkeerd geweest. Afgelopen vrijdag in E3 Saxo Classic bleek dit in de aanloop naar de Taaienberg opnieuw niet soepel te lopen. Toch werd ook Gent-Wevelgem niet aan zijn programma toegevoegd. Aan het plan houden is een van de krachten van Visma | Lease a Bike. Al moet de ploeg zich wel realiseren dat het in het Vlaamse werk niet meer de spankracht van een jaar als 2023 heeft.

Twee jaar geleden werden Omloop Het Nieuwsblad (Dylan van Baarle), Kuurne-Brussel-Kuurne (Tiesj Benoot), Harelbeke (Wout van Aert), Dwars door Vlaanderen (Christophe Laporte) en Gent-Wevelgem (Laporte) gewonnen. Van die dominantie hadden we dit voorjaar weinig terug gezien tot in de aanloop naar Berg ten Houte op zo’n 70 kilometer van de finish van Dwars door Vlaanderen.

Foto: Cor Vos

De ploeg nam weer knap het initiatief. In een mini-waaier van vier grepen Van Aert, Jorgenson en Benoot indrukwekkend de macht in de koers. Alleen Powless was attent en had de power om mee te kunnen.

Het nummer dat in het laatste anderhalf uur door de Nederlandse ploeg werd opgevoerd was indrukwekkend. Waarbij gezegd moeten worden dat Powless geraffineerd een beetje mee reed en zijn ploegmaten van EF Education-Easypost in de achtervolgende groep ook een beetje mee reden om druk te houden op de drie gele ‘rakkers’ van voren.

Hoe Visma | Lease a Bike vervolgens de strijd om de overwinning verklootte was schrijnend. Zo’n zeperd hebben we niet meer gezien sinds drie QuickStep-renners zich in Omloop Het Nieuwsblad lieten ringeloren door Ian Stannard in 2015.

Domste beslissing
Tiesj Benoot sloeg zich voor zijn hoofd. Matteo Jorgenson hield zijn mond niet. De Amerikaan was ziedend over de gekozen tactiek en noemde het de domste beslissing die men had kunnen nemen. En Wout van Aert nam evenals de ploegleiding alle schuld op zich.

Blijft de vraag hoe kan Van Aert deze sprint verliezen? Zo’n rappe man is Powless toch niet. Staat de Belg dan toch nog iets van zijn topvorm af of mist hij door het geringe programma in de laatste zeven maanden (slechts 10 wegwedstrijden) nog de broodnodige explosiviteit.

Nogmaals, het trainen op een berg belangrijker vinden dan een goed wedstrijdprogramma richting het Vlaamse werk is uiterst discutabel. Mathieu van der Poel had dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, weer de Tirreno-Adriatico in zijn programma opgenomen. Na zijn gewonnen Milaan – San Remo vertelde hij dat die Tirreno hem net wat scherper had gezet.

Neilson Powless juicht, Wout van Aert baalt. Foto: Cor Vos

De les van deze Dwars door Vlaanderen richting de grote Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix is dat Visma | Lease a Bike in de breedte een sterk collectief heeft dat in beide Monumenten zeker een rol van betekenis kan spelen. Van Aert, Jorgenson en Benoot reden zeventig kilometer in de aanval, maar ook Van Baarle reed een knappe wedstrijd. Hij liet de kloof ontstaan en toonde met zijn afstoppend werk in de tweede groep zijn goede benen. Uit dit optreden kan Visma | Lease a Bike vertrouwen tanken. Wellicht ook dat deze blamage iedereen extra op scherp zet.

Toch lijkt het een utopie dat Wout van Aert voor de Ronde van Vlaanderen zijn 100% topvorm gaat halen dat in deze explosieve klassieker broodnodig is om Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar te volgen. Er zal niet een man moeten worden uitgespeeld, maar vanuit de breedte zal er een verrassing uit de hoge hoed moeten worden getoverd.

Voor Parijs-Roubaix, waar de explosiviteit minder cruciaal is, mogen we Van Aert beslist nog niet afschrijven. Zeker nu we hebben gezien dat het met de andere manschappen van Visma | Lease a Bike wel goed zit.

RIDE Magazine