Yukiya Arashiro maakt ook in 2025 deel uit van profpeloton
donderdag 5 december 2024 om 11:30

Yukiya Arashiro maakt ook in 2025 deel uit van profpeloton

De transfermarkt in het wielrennen is op 1 augustus 2024 opengegaan. Vanaf die dag mogen teams officieel melding maken van nieuwe renners voor het nieuwe seizoen. WielerFlits zet alle nieuwtjes en geruchten op een rij: volg de laatste ontwikkelingen in onze rubriek Wielertransfers 2024.

Yukiya Arashiro maakt ook in 2025 deel uit van profpeloton

Yukiya Arashiro maakt ook in 2025 deel uit van profpeloton

Yukiya Arashiro mag dan al veertig jaar oud zijn, de Japanner zal ook volgend jaar deel uitmaken van het profpeloton. De ervaren coureur zal zijn carrière voortzetten bij Toscana Factory Team Vini Fantini.

Dit is in 2025 de nieuwe naam van Team Corratec-Vini Fantini. De formatie komt al enkele jaren uit op een ProTeam-licentie. Arashiro was na zijn vertrek bij Bahrain Victorious met meerdere ploegen in gesprek over een vervolg van zijn carrière en kiest dus voor de Italiaanse ploeg.

De Japanse routinier reed de voorbije acht seizoenen voor Bahrain Victorious, maar de formatie uit het Midden-Oosten besloot eerder dit jaar om zijn contract niet te verlengen. Arashiro, die in 2009 – in het tenue van Bbox Bouygues Telecom – zijn debuut maakte bij de profs, moest dus op zijn veertigste nog op zoek naar een nieuwe werkgever.

Arashiro reed de afgelopen zestien jaar aan de zijde van toppers als Thomas Voeckler, Rui CostaVincenzo Nibali en Mikel Landa. Hij reed voornamelijk in dienst van deze kleppers, maar boekte zelf ook acht profzeges, waaronder het eindklassement in de Tour du Limousin en drie Japanse wegtitels.

Geen Giro voor Arashiro
Toscana Factory Team Vini Fantini zal in 2025 overigens niet mogen deelnemen aan de Giro d’Italia. De Italiaanse ploeg is namelijk slechts op de 41ste plek geëindigd van de UCI World Ranking 2024 voor ploegen, die inmiddels bekend is. Alleen ProTeams die bij de eerste veertig staan in deze ranglijst kunnen volgend jaar een wildcard krijgen van een organisator van een grote ronde.

Twee renners van Astana Qazaqstan vinden onderdak in China

Twee renners van Astana Qazaqstan vinden onderdak in China

Yevgeniy Gidich en Igor Chzhan hoeven niet meer te vrezen voor hun sportieve toekomst. De twee Kazachen moesten noodgedwongen op zoek naar een nieuwe ploeg, maar hebben inmiddels getekend bij China Glory-Mentech.

Chzhan (25) en Gidich (28) stonden de voorbije seizoenen op de loonlijst van Astana Qazaqstan, maar een langer verblijf bij de ploeg van manager Alexander Vinokourov zat er niet in. In hun zoektocht naar een nieuwe ploeg zijn Gidich en Chzhan dus uitgekomen bij de Chinese continentale wielerploeg China Glory-Mentech.

Chzhan reed twee seizoenen voor WorldTeam Astana Qazaqstan en werd dit jaar vice-kampioen van zijn land in het tijdrijden. Gidich is van de twee de bekendste naam. De rappe renner kwam sinds 2018 uit voor de hoofdmacht van Astana en boekte de nodige (negen) profzeges. Zijn grootste overwinning behaalde hij in 2019: dat jaar won hij een rit in de CRO Race. Gidich was ook al eens Kazachs en Aziatisch kampioen op de weg.

Norman Vahtra
China Glory-Mentech heeft overigens nog een bekende(re) naam aangetrokken voor 2025. Het gaat om Norman Vahrta. Deze 28-jarige Est kwam in het verleden twee seizoenen uit voor Israel Start-Up Nation en reed daarna voor Van Rysel-Roubaix. Vahrta is de huidige wegkampioen van Estland en was de voorbije jaren (voornamelijk) succesvol in de Baltische landen.

Carthy, Cepeda, Chaves en Shaw ook in 2025 bij EF Education-EasyPost

Carthy, Cepeda, Chaves en Shaw ook in 2025 bij EF Education-EasyPost

EF Education-EasyPost heeft met 29 renners de selectie voor 2025 rond. Ook Hugh Carthy, Jefferson Alexander Cepeda, Esteban Chaves en James Shaw rijden volgend seizoen voor het Amerikaanse WorldTeam. Omdat EF normaliter geen uitspraken doet over contractduur, was het onduidelijk of dat viertal zou blijven. Nu blijkt dat ze dus nog een jaar voor EF Education-EasyPost zullen koersen.

Eerder in het seizoen nam ploegbaas Jonathan Vaughters al afscheid van Alberto Bettiol (naar Astana Qazaqstan) en Andrea Piccolo (ontslagen) en daarnaast vertrekken nog zeven renners bij de ploeg.

Voormalig klimbelofte Fabbro, ooit vijfde in Tirreno-Adriatico, ontbreekt in selectie Polti VisitMalta

Voormalig klimbelofte Fabbro, ooit vijfde in Tirreno-Adriatico, ontbreekt in selectie Polti VisitMalta

Waar ligt de toekomst van Matteo Fabbro? De 29-jarige Italiaan, die afgelopen winter een stap terugzette van BORA-hansgrohe naar Polti Kometa, ontbreekt in de selectie van het Italiaanse ProTeam voor 2025. Het is nog niet duidelijk of hij elders zijn carrière voortzet.

Fabbro werd in 2018 prof bij Katusha Alpecin. In zijn twee seizoenen bij dat team behaalde hij al enkele ereplaatsen, maar hij brak pas door in dienst van BORA-hansgrohe. In het coronaseizoen 2020, zijn debuutjaar voor de Duitse ploeg, noteerde Fabbro onder meer een derde plaats in een door Mathieu van der Poel gewonnen punchrit in Tirreno-Adriatico.

Vijfde in Tirreno-Adriatico
Het seizoen daarop volgde zelfs een vijfde plaats in het klassement van de Koers van de Twee Zeeën. Fabbro hoefde toen enkel Egan Bernal (vierde), Mikel Landa (derde), Wout van Aert (tweede) en eindwinnaar Tadej Pogacar voor zich te dulden. Hij bleef onder meer João Almeida, Romain Bardet, Vincenzo Nibali en Simon Yates voor in de eindrangschikking.

De jaren daarna kon Fabbro nooit meer echt bevestigen. Hij werd in 2023 nog wel zevende in de Ronde van Hongarije, maar BORA-hansgrohe had geen plek meer voor hem in 2024. Daarom verkaste hij naar Polti Kometa. De klimmer werd voor zijn nieuwe ploeg onder meer tiende in O Gran Camiño, twaalfde in de Tour of the Alps en eindigde als vijfde in de koninginnenrit van de Czech Tour.

Fabbro gaat, Tonelli komt
Het is nog onzeker of Fabbro profwielrenner blijft, en zo ja, waar dat zal zijn. In ieder geval zal hij in 2025 niet meer uitkomen voor Polti VisitMalta, zoals het team komend seizoen zal heten. De ploeg heeft Alessandro Tonelli heeft aangekondigd als laatste aanwinst. De 32-jarige Tonelli reed tien jaar voor VF Group-Bardiani CSF-Faizanè. In 2018 won hij een rit in de Ronde van Kroatië, dit jaar zegevierde hij in de openingsrit van de Ronde van Valencia.

Ignatas Konovalovas houdt het na lange profcarrière voor bekeken

Ignatas Konovalovas houdt het na lange profcarrière voor bekeken

Aan de wielercarrière van Ignatas Konovalovas komt na zeventien jaar een eind. De bijna 39-jarige renner uit Litouwen heeft immers besloten om zijn fiets aan de spreekwoordelijke wilgen te hangen. Door een hardnekkige rugblessure kwam hij afgelopen seizoen al niet meer in actie.

Hoe kijkt Konovalovas terug op zijn carrière? “Eerlijk gezegd heel goed. Als ik mijn carrière moet vergelijken met een glas, dan is het helemaal gevuld. Ik heb alles kunnen doen waar ik van droomde. Ik heb zeventien jaar als wielerprof doorgebracht, waarvan negen bij Groupama-FDJ”, geeft hij aan in een groot afscheidsinterview op de website van de Franse formatie.

“Dat is niet verkeerd. Na alles wat ik heb meegemaakt en alle mensen die ik onderweg heb ontmoet, ben ik trots en blij dat ik mijn carrière nu kan beëindigen. De keuze was trouwens al gemaakt, toen ik afgelopen winter mijn contract voor 2024 tekende.”

Konovalovas begon zijn profcarrière in 2008 bij Crédit Agricole en reed vervolgens ook voor Movistar, MTN-Qhubeka en Team Marseille. Eind 2015 tekende hij bij Groupama-FDJ en dit bleek het begin van een lange samenwerking van bijna tien jaar.

Konovalovas, met in zijn wiel Stefan Küng – foto: Cor Vos

Giro-ritzege
De Litouwer stond vooral te boek als een gewaardeerde knecht en wegkapitein, maar boekte door de jaren heen ook de nodige overwinningen. Op zijn palmares prijken twaalf profzeges. Hij werd zes keer nationaal kampioen tijdrijden en twee keer Litouws kampioen op de weg.

Zijn mooiste zege boekte hij 2009: hij won dat jaar namelijk de slottijdrit in de Giro d’Italia. Ook was hij tot twee keer toe succesvol in de Vierdaagse van Duinkerke en won hij een rit in de Ronde van Luxemburg. Konovalovas stond ook dertien keer aan het vertrek van een grote ronde: acht keer de Giro d’Italia, drie keer de Tour de France en tweemaal de Vuelta a España.

Carl Frederik Hagen (33) had aanbiedingen op zak, maar voelde geen klik en kondigt nu afscheid aan

Carl Frederik Hagen (33) had aanbiedingen op zak, maar voelde geen klik en kondigt nu afscheid aan

We zullen Carl Frederik Hagen in 2025 niet meer in het profpeloton terugzien. De 33-jarige Noor beëindigt zijn wielercarrière, laat hij weten via Instagram. Zijn contract bij Q36.5 liep af en hij vond geen andere ploeg waar hij een klik mee had.

“Het voelt een beetje vreemd en verdrietig, en het is met een mix van angst en vreugde dat ik dit schrijf en aankondig”, begint Hagen zijn bericht. “2024 is mijn laatste jaar geweest als profwielrenner. Na twaalf jaar als full-time prof, heb ik nog steeds veel liefde voor de sport. Ik hou van het sportleven en het fit blijven. Ik ben niet vermoeid.”

“Maar ik heb bepaalde waarden die heel belangrijk voor me zijn. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd dat als ik zou blijven wielrennen, ik een goed buikgevoel zou moeten hebben en moeten geloven dat ik op een plek was met goede en veilige mensen om me heen, waar ik me zou kunnen ontwikkelen als renner en persoon. Met de aanbiedingen die ik heb ontvangen, heb ik geen match gevonden en had ik niet het juiste gevoel. Ik kies er daarom voor om het profpeloton vaarwel te zeggen en te beginnen aan een compleet onbekende toekomst.”

Achtste in de Vuelta
Hagen tekende in 2015 bij het kleine Sparebanken Sør. Via Joker, een ander Noors conti-team, kwam hij in 2019 terecht bij het toenmalige Lotto Soudal. Hij had op dat moment al een rit in de Tour Alsace (2017) en het eindklassement van de Tour du Jura (2018) op zijn naam staan. Ook was hij in zijn laatste jaar bij Joker vierde geworden in de Tour of Norway.

Bij Lotto Soudal zette Hagen de stijgende lijn door. In zijn debuutjaar voor het Belgische team noteerde hij wat naar later zou blijken de beste uitslag uit zijn carrière: een achtste plaats in het eindklassement van de Vuelta a España. In de seizoenen daarna kon de klimmer die prestatie niet herhalen. In dienst van Israel-Premier Tech (waar hij in 2021 en 2022 voor reed) eindigde hij nog wel een keer als vijfde in de Ronde van Hongarije. Sinds 2023 kwam hij uit voor Q36.5, waar hij afgelopen seizoen nog een negende plaats voor behaalde in de Ronde van Turkije.

Australisch talent Alastair Mackellar liep stage bij Jayco AlUla, maar wordt prof bij ander WorldTeam

Australisch talent Alastair Mackellar liep stage bij Jayco AlUla, maar wordt prof bij ander WorldTeam

Alastair Mackellar liep afgelopen najaar stage bij Jayco AlUla, maar hij zal in 2025 elders prof worden. De 22-jarige Australiër heeft namelijk een contract getekend bij EF Education-EasyPost. Hij kwam het voorbije jaar uit voor de gerenommeerde, aan Jayco AlUla gelieerde opleidingsploeg Hagens Berman Jayco.

Mackellar reed van 2021 tot en met 2023 voor de opleidingsploeg van Israel-Premier Tech. In die periode won hij een rit in de GP Internacional Torres Vedras (2.2) en eindigde hij als tweede in een etappe van de Ronde van Portugal.

Afgelopen seizoen, zijn eerste en enige seizoen bij Hagens Berman Jayco, volgden meer mooie resultaten. Zo schreef Mackellar een etappe in de Alpes Isère Tour op zijn naam. Ook was hij tweede in de openingsrit van de prestigieuze Giro Ciclistico della Valle d’Aosta-Mont Blanc (2.2U), een ultrakorte bergrit met aankomst bergop. Mackellar mocht vervolgens stage lopen bij Jayco AlUla, waarvoor hij een handvol Italiaanse najaarsklassiekers en onder meer de Japan Cup reed.

Grote motor
“Alastair heeft een grote motor”, zegt Jonathan Vaughters, teammanager bij EF, op de ploegsite. “Bij de beloften heeft hij laten zien dat hij een kopgroep tot het einde kan brengen na een zware, heuvelachtige dag. Ook heeft hij veel gewerkt aan zijn tijdrit. Hij wordt een sterk wapen voor ons in de bergachtige rittenkoersen. We denken dat hij zich tot een renner kan ontwikkelen die mee kan doen in de finales van Ardennenklassiekers. We kijken er erg naar uit om met hem te werken als hij de stap zet naar de WorldTour.”

Manuel Peñalver nog twee jaar in dienst van Team Polti VisitMalta

Manuel Peñalver nog twee jaar in dienst van Team Polti VisitMalta

Manuel Peñalver zal ook de komende twee seizoenen uitkomen voor Team Polti-Kometa, vanaf volgend jaar Team Polti VisitMalta. De 25-jarige Spaanse sprinter heeft zijn aflopende verbintenis verlengd tot eind 2026.

Peñalver wist in zijn eerste jaar voor de Italiaanse ploeg nog niet te winnen, maar reeg de ereplaatsen wel aaneen. Hij reed in 2024 naar zeventien toptienklasseringen. Hij was onder meer derde in een etappe in de Ronde van Turkije en snelde in de Tour de Langkawi zelfs naar twee podiumplekken.

“We zijn erg blij dat ‘Manu’ nog twee jaar voor onze ploeg zal uitkomen, na een zeer succesvol eerste seizoen, waarin hij een sleutelrol speelde in onze trein”, laat zijn Italiaanse werkgever weten via social media.

Team Polti VisitMalta besloot onlangs al het contract van de andere sprinter binnen de ploeg, Giovanni Lonardi, te verlengen.

Colombiaanse klimmer Jesús David Peña tast in het duister over toekomst

Colombiaanse klimmer Jesús David Peña tast in het duister over toekomst

Moet Jesús David Peña vrezen voor zijn verdere toekomst als wielrenner? De 24-jarige Colombiaan reed de voorbije drie seizoenen voor Jayco AlUla, maar kon niet rekenen op een contractverlenging.

Peña heeft voorlopig geen andere concrete aanbiedingen en is dus nog altijd op zoek naar een nieuwe werkgever voor 2025. De klimmer werd na drie seizoenen op het hoogste niveau gewogen en te licht bevonden door Jayco AlUla, maar Peña wist af en toe wel zijn klasse te etaleren in het gebergte.

De Colombiaan boekte vorig jaar zelfs zijn eerste profoverwinning: in de Ronde van Slovenië won hij de koninginnenrit naar Kobarid. Hij werd in deze ronde ook vijfde in het eindklassement. Peña was dat jaar ook derde in de Ronde van Oostenrijk en achtste in de Gree-Tour of Guangxi, de laatste WorldTour-koers van het seizoen.

Peña slaagde er in 2024 echter niet in om deze lijn door te trekken, al reed hij nog wel naar twee toptienklasseringen in de Ronde van Oostenrijk en werd hij elfde in de Giro della Toscane.

Winnaar van ‘kopgroepklassement’ in Giro verlengt bij Polti VisitMalta

Winnaar van ‘kopgroepklassement’ in Giro verlengt bij Polti VisitMalta

Andrea Pietrobon heeft zijn contract verlengd bij Polti Kometa. De 25-jarige Italiaan heeft voor twee jaar bijgetekend bij het ProTeam, dat vanaf 2025 Polti VisitMalta zal heten. VF Group Bardiani-CSF Faizanè legde Filippo Magli dan weer langer vast.

Pietrobon werd in 2023 prof bij het toenmalige EOLO-Kometa, nadat hij al twee jaar voor de opleidingsploeg had gereden. Na een ietwat onzichtbaar debuutseizoen maakte Pietrobon indruk in de voorbije Giro d’Italia. Hij zat zes keer in de vroege vlucht, reed in totaal 605 kilometer voor de meute uit en won daarmee het ‘kopgroepklassement’ van de ronde. Geen enkele andere renner reed zoveel voorop tijdens de drieweekse ronde.

Ook wist Pietrobon nog bijna een rit te winnen in de Ronde van Italië. In de etappe naar Lucca zat hij samen met Michael Valgren, Enzo Paleni en Benjamin Thomas in de beslissende kopgroep. Hij nam in de finale niet meer over, maar besloot wel mee te strijden voor de zege. Zijn verrassende late uitval werd uiteindelijk echter nog geneutraliseerd, waarna Thomas deze vijfde etappe van de Giro won. Pietrobon kwam, na Valgren, als derde over de streep.

Filippo Magli langer bij Bardiani
Ondertussen was er ook nog nieuws vanuit het kamp van VF Group Bardiani-CSF Faizanè. Filippo Magli heeft zijn contract bij dit andere Italiaanse ProTeam namelijk eveneens verlengd tot eind 2026. De 25-jarige renner heeft een goed seizoen achter de rug. Met name in het najaar noteerde hij enkele mooie ereplaatsen, waaronder een vijfde plaats in de Tour of Qinghai Lake (2.Pro) en een derde plek in de Tour of Hainan (2.Pro). Maar hij liet zich niet alleen zien in China. Zo werd Magli ook vierde in de door Neilson Powless gewonnen Gran Piemonte (1.Pro).

RIDE Magazine
Om te reageren moet je eerst je e-mailadres bevestigen. Naar account