Etappe 2: s-Hertogenbosch > Utrecht
Datum: | 20 augustus 2022 |
Startplaats: |
![]() |
Finishplaats: |
|
Afstand: | 175.1 kilometer |
Starttijd: | 13:32 |
Finishtijd (verwacht): | 17:31 |
Na de ploegentijdrit op vrijdag, gaat het peloton in de Vuelta a España 2022 verder met een rit in lijn van ’s-Hertogenbosch naar het epicentrum van een dag eerder. Na een paar venijnige klimmetjes op de Utrechtse Heuvelrug, wacht er in de Domstad een eerste kans voor de sprinters. Wie we daar van voren kunnen verwachten en waar precies de eerste bergpunten van deze Vuelta liggen? WielerFlits blikt vooruit!
Maar eerst de start in Den Bosch, dus. Of nu ja, eigenlijk mogen we dat helemaal niet zeggen. Officieel heet de stad ’s-Hertogenbosch, zo zullen ook de Spanjaarden zeggen. In het Spaans heet de stad namelijk Bolduque, vrij vertaald ‘het bos van de hertog’. Bijzonder, want toen de plek in 1184 stadsrechten verkreeg heette het toch echt Den Bosch. Destijds was het een vestingstad en uit die periode stamt ook de bijnaam van deze plaats: Moerasdraak. Dat komt vooral door de moerassen die destijds buiten de stadsmuren lagen, waardoor het als een onneembare vesting werd gezien. Een van de restanten uit die tijd is de Citadel van ’s-Hertogenbosch en daar is nu dan ook de start.
Naast de historische vestingwerken, is de stad ook rijk aan veel cultuur en religie. In de Sint-Janskathedraal zetelt het bisdom ’s-Hertogenbosch en is het ook gekend als Nederlands pelgrimsoord vanwege de aanwezigheid van de Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch. De Spanjaarden – een zeer rooms-katholiek georiënteerd volk – zullen er zeker een bezoekje brengen. Ook als verkeersader is ’s-Hertogenbosch zeer belangrijk; de ring rondom de stad (ruim 111.000 inwoners) is een van de drukste snelwegen van Nederland. Maar het bekendst staat ’s-Hertogenbosch om haar carnaval, wanneer we de stad kennen als Bourgondisch Oeteldonk. De kikker staat ervoor symbool.
Waar ’s-Hertogenbosch nog meer onlosmakelijk mee verbonden is, is de Bossche Bol. Het gebak bestaat uit soezendeeg, gedoopt in gesmolten pure chocolade. Daarna spuiten bakkers deze vol met slagroom; het is een van de bekendste gebakjes in Nederland. Je zou overigens ook verwachten dat goede wielrenners uit ‘s-Hertogenbosch als warme broodjes over de toonbank gaan. Deze plek is namelijk de hoofdstad van Noord-Brabant, misschien wel dé wielerprovincie van Nederland. Toch zijn er nog geen handvol toppers geboren in ’s-Hertogenbosch. Die teller stokt bij Richard Groenendaal, Marianne Vos en Twan van Gendt. Zij werden alle drie eens wereldkampioen.
Wel werd ’s-Hertogenbosch de laatste rustplaats van een van Nederlands beste wielrenners ooit. Op 26 februari 1992 kwam aldaar op 76-jarige leeftijd Gerrit Schulte te overlijden. Zijn bijnaam De Bossche Reus behoeft geen nadere uitleg; de 1,89 meter lange krachtpatser was een bekend gezicht uit ‘s-Hertogenbosch. Schulte werd vier keer Nederlands kampioen op de weg, eindigde even zo vaak in de top-5 van het WK op de weg en in 1938 won hij ook een etappe in de Tour de France.
Tien jaar later boekte Schulte zijn grootste zege ooit. Op de wielerbaan in Amsterdam werd hij wereldkampioen Achtervolging door grootheid Fausto Coppi te verslaan. In 1960 nam De Koning van de Piste – die naam dankt hij aan meer dan tweehonderd baanzeges, waaronder talloze Zesdaagses – op 44-jarige leeftijd afscheid in het Antwerpse Sportpaleis. Daarna baatte hij met zijn vrouw jarenlang het restaurant bij Stadion De Vliert uit, de thuishaven van voetbalclub FC Den Bosch. Om zijn grootheid aan te geven: jaarlijks krijgt de beste renner van Nederland de Gerrit Schulte Trofee uitgereikt. Sinds 2021 werkt die verkiezing via een maandelijkse stemronde samen met WielerFlits.
Een grote ronde-start is Den Bosch trouwens niet vreemd. In 1996 was het Grand Départ van de Tour ook in de Noord-Brabantse stad. Er was toen een tijdrit van 9,4 kilometer uitgetekend, die werd gewonnen door de Zwitser Alex Zülle. Erik Dekker was op plek veertien de beste Nederlander en zijn Rabobank-ploegmaat Johan Bruyneel eindigde als eerste Belg op plaats negentien. Titelverdediger Miguel Indurain werd die dag zevende. Daags nadien stond er een rit in lijn (209 kilometer) op het programma, waar Frédéric Moncassin in de massasprint sneller was dan Jeroen Blijlevens. Ook de derde etappe ging van start in ’s-Hertogenbosch en kende in Wasquehal Mario Cipollini als winnaar.
Parcours
De start van deze tweede rit, is bij de Citadel van ’s-Hertogenbosch. Daarna volgt een neutralisatie van zeven kilometer, langs onder andere het Paleiskwartier. De officiële start is daarna op de Oude Vlijmenseweg, bij de Brabanthallen. Eenmaal ‘s-Hertogenbosch uit, komen de renners al snel door het centrum van Vlijmen. Vanaf daar zullen ze richting het noorden fietsen, over de N257. Net voor Stenenheul gaat het peloton over op de N322, die hen over de Maas brengt. In totaal volgen er veertig kilometer op deze provinciale weg, die zich in het land van Maas en Waal bevindt. In de Bommelerwaard is het tijdens wielerkoersen overigens altijd oppassen voor eventuele waaiers.
Bij Beneden-Leeuwen rijdt het peloton via een brug over de Waal, met nog ongeveer 115 kilometer te gaan. Via Lienden trekken ze vervolgens in een lus om Rhenen, Achterberg en Laareind heen. Via Elst komen de renners aan in Amerongen, waar de eerste klim van de Vuelta op hen ligt te wachten: de Amerongse berg (1,1 km à 4,7%). Wie als eerst over de streep komt, weet zich verzekerd van de eerste bergtrui van deze ronde. In het restant van de route volgen geen gecategoriseerde klimmetjes meer, al rijden de renners even later via de Traayweg wel naar de bekende Pyramide van Austerlitz.
Voordat ze daar arriveren, rijden de renners eerst via Scherpenzeel, Woudenberg (de geboorte- en woonplaats van veldrijder Lars van der Haar), Doorn en Driebergen-Rijsenburg die kant op. Na de afdaling van de Pyramide van Austerlitz, slaan ze linksaf naar Amersfoort. Daar aangekomen, slaan ze ten zuidwesten van de Glazen Stad meteen linksaf naar Utrecht. Daar zullen ze via Soesterberg en Zeist arriveren. Na een klein ommetje door de stad – met onder andere een passage over een stukje van de ploegentijdrit-route – rijdt het peloton naar het westen van de stad. Daar ligt de finish ter hoogte van knooppunt Rijnsweerd, net voor de Botanische Tuinen van de Universiteit van Utrecht.
Officieuze start: 13.15 uur
Officiële start: 13.32 uur
Finish: tussen 17.20 en 17.42 uur
Afstand: 175,1 kilometer
Tijdschema belangrijke passages:
Passage Amerongse Berg: tussen 15.49 en 16.02 uur
Tussensprint Vliegbasis Soesterberg: tussen 16.58 en 17.18 uur
Vuelta a España
Etappe 2: s-Hertogenbosch > Utrecht (175.1km)
1 |
![]() |
3:49:34" |
2 |
![]() |
" |
3 |
![]() |
" |
4 |
![]() |
" |
5 |
![]() |
" |
6 |
![]() |
" |
7 |
![]() |
" |
8 |
![]() |
" |
9 |
![]() |
" |
10 |
![]() |
" |
11 |
![]() |
" |
12 |
![]() |
" |
13 |
![]() |
" |
14 |
![]() |
" |
15 |
![]() |
" |
16 |
![]() |
" |
17 |
![]() |
" |
18 |
![]() |
" |
19 |
![]() |
" |
20 |
![]() |
" |
21 |
![]() |
" |
22 |
![]() |
" |
23 |
![]() |
" |
24 |
![]() |
" |
25 |
![]() |
" |
26 |
![]() |
" |
27 |
![]() |
" |
28 |
![]() |
" |
29 |
![]() |
" |
30 |
![]() |
" |
31 |
![]() |
" |
32 |
![]() |
" |
33 |
![]() |
" |
34 |
![]() |
" |
35 |
![]() |
" |
36 |
![]() |
" |
37 |
![]() |
" |
38 |
![]() |
" |
39 |
![]() |
" |
40 |
![]() |
" |
41 |
![]() |
" |
42 |
![]() |
" |
43 |
![]() |
" |
44 |
![]() |
" |
45 |
![]() |
" |
46 |
![]() |
" |
47 |
![]() |
" |
48 |
![]() |
" |
49 |
![]() |
" |
50 |
![]() |
" |
51 |
![]() |
" |
52 |
![]() |
" |
53 |
![]() |
" |
54 |
![]() |
" |
55 |
![]() |
" |
56 |
![]() |
" |
57 |
![]() |
" |
58 |
![]() |
" |
59 |
![]() |
" |
60 |
![]() |
" |
61 |
![]() |
" |
62 |
![]() |
" |
63 |
![]() |
" |
64 |
![]() |
" |
65 |
![]() |
" |
66 |
![]() |
" |
67 |
![]() |
" |
68 |
![]() |
" |
69 |
![]() |
" |
70 |
![]() |
" |
71 |
![]() |
" |
72 |
![]() |
" |
73 |
![]() |
" |
74 |
![]() |
" |
75 |
![]() |
" |
76 |
![]() |
" |
77 |
![]() |
" |
78 |
![]() |
" |
79 |
![]() |
" |
80 |
![]() |
" |
81 |
![]() |
" |
82 |
![]() |
" |
83 |
![]() |
" |
84 |
![]() |
" |
85 |
![]() |
" |
86 |
![]() |
" |
87 |
![]() |
" |
88 |
![]() |
" |
89 |
![]() |
" |
90 |
![]() |
" |
91 |
![]() |
" |
92 |
![]() |
" |
93 |
![]() |
" |
94 |
![]() |
" |
95 |
![]() |
" |
96 |
![]() |
" |
97 |
![]() |
" |
98 |
![]() |
" |
99 |
![]() |
" |
100 |
![]() |
" |
101 |
![]() |
" |
102 |
![]() |
" |
103 |
![]() |
" |
104 |
![]() |
" |
105 |
![]() |
" |
106 |
![]() |
" |
107 |
![]() |
" |
108 |
![]() |
" |
109 |
![]() |
" |
110 |
![]() |
" |
111 |
![]() |
" |
112 |
![]() |
" |
113 |
![]() |
" |
114 |
![]() |
" |
115 |
![]() |
" |
116 |
![]() |
" |
117 |
![]() |
" |
118 |
![]() |
" |
119 |
![]() |
" |
120 |
![]() |
" |
121 |
![]() |
" |
122 |
![]() |
" |
123 |
![]() |
" |
124 |
![]() |
" |
125 |
![]() |
" |
126 |
![]() |
" |
127 |
![]() |
" |
128 |
![]() |
" |
129 |
![]() |
" |
130 |
![]() |
" |
131 |
![]() |
" |
132 |
![]() |
" |
133 |
![]() |
" |
134 |
![]() |
" |
135 |
![]() |
" |
136 |
![]() |
" |
137 |
![]() |
55" |
138 |
![]() |
" |
139 |
![]() |
55" |
140 |
![]() |
" |
141 |
![]() |
58" |
142 |
![]() |
" |
143 |
![]() |
" |
144 |
![]() |
+1:00" |
145 |
![]() |
+1:00" |
146 |
![]() |
+1:00" |
147 |
![]() |
" |
148 |
![]() |
" |
149 |
![]() |
" |
150 |
![]() |
" |
151 |
![]() |
" |
152 |
![]() |
+1:00" |
153 |
![]() |
+1:00" |
154 |
![]() |
" |
155 |
![]() |
" |
156 |
![]() |
" |
157 |
![]() |
" |
158 |
![]() |
+1:09" |
159 |
![]() |
+1:09" |
160 |
![]() |
" |
161 |
![]() |
+1:09" |
162 |
![]() |
+1:12" |
163 |
![]() |
+1:20" |
164 |
![]() |
+1:23" |
165 |
![]() |
+1:26" |
166 |
![]() |
+1:27" |
167 |
![]() |
+1:36" |
168 |
![]() |
+1:57" |
169 |
![]() |
" |
170 |
![]() |
" |
171 |
![]() |
+1:57" |
172 |
![]() |
+1:57" |
173 |
![]() |
+2:22" |
174 |
![]() |
" |
175 |
![]() |
" |
176 |
![]() |
" |
177 |
![]() |
" |
178 |
![]() |
" |
179 |
![]() |
+3:32" |
180 |
![]() |
+11:12" |
181 |
![]() |
+11:12" |
![]() |
" |
1 |
![]() |
4:14:14" |
2 |
![]() |
" |
3 |
![]() |
" |
4 |
![]() |
" |
5 |
![]() |
" |
6 |
![]() |
" |
7 |
![]() |
13" |
8 |
![]() |
13" |
9 |
![]() |
13" |
10 |
![]() |
13" |
11 |
![]() |
13" |
12 |
![]() |
13" |
13 |
![]() |
13" |
14 |
![]() |
14" |
15 |
![]() |
14" |
16 |
![]() |
14" |
17 |
![]() |
14" |
18 |
![]() |
31" |
19 |
![]() |
31" |
20 |
![]() |
31" |
21 |
![]() |
31" |
22 |
![]() |
31" |
23 |
![]() |
33" |
24 |
![]() |
33" |
25 |
![]() |
33" |
26 |
![]() |
33" |
27 |
![]() |
33" |
28 |
![]() |
33" |
29 |
![]() |
33" |
30 |
![]() |
33" |
31 |
![]() |
38" |
32 |
![]() |
38" |
33 |
![]() |
38" |
34 |
![]() |
38" |
35 |
![]() |
38" |
36 |
![]() |
38" |
37 |
![]() |
39" |
38 |
![]() |
41" |
39 |
![]() |
41" |
40 |
![]() |
41" |
41 |
![]() |
41" |
42 |
![]() |
41" |
43 |
![]() |
42" |
44 |
![]() |
42" |
45 |
![]() |
42" |
46 |
![]() |
42" |
47 |
![]() |
42" |
48 |
![]() |
42" |
49 |
![]() |
42" |
50 |
![]() |
42" |
51 |
![]() |
42" |
52 |
![]() |
42" |
53 |
![]() |
42" |
54 |
![]() |
42" |
55 |
![]() |
42" |
56 |
![]() |
43" |
57 |
![]() |
43" |
58 |
![]() |
43" |
59 |
![]() |
43" |
60 |
![]() |
43" |
61 |
![]() |
45" |
62 |
![]() |
46" |
63 |
![]() |
46" |
64 |
![]() |
46" |
65 |
![]() |
46" |
66 |
![]() |
46" |
67 |
![]() |
46" |
68 |
![]() |
52" |
69 |
![]() |
53" |
70 |
![]() |
53" |
71 |
![]() |
53" |
72 |
![]() |
53" |
73 |
![]() |
53" |
74 |
![]() |
53" |
75 |
![]() |
55" |
76 |
![]() |
55" |
77 |
![]() |
55" |
78 |
![]() |
55" |
79 |
![]() |
55" |
80 |
![]() |
55" |
81 |
![]() |
57" |
82 |
![]() |
57" |
83 |
![]() |
57" |
84 |
![]() |
57" |
85 |
![]() |
57" |
86 |
![]() |
58" |
87 |
![]() |
59" |
88 |
![]() |
+1:00" |
89 |
![]() |
+1:01" |
90 |
![]() |
+1:03" |
91 |
![]() |
+1:03" |
92 |
![]() |
+1:03" |
93 |
![]() |
+1:04" |
94 |
![]() |
+1:04" |
95 |
![]() |
+1:04" |
96 |
![]() |
+1:04" |
97 |
![]() |
+1:04" |
98 |
![]() |
+1:04" |
99 |
![]() |
+1:05" |
100 |
![]() |
+1:08" |
101 |
![]() |
+1:12" |
102 |
![]() |
+1:14" |
103 |
![]() |
+1:19" |
104 |
![]() |
+1:19" |
105 |
![]() |
+1:19" |
106 |
![]() |
+1:19" |
107 |
![]() |
+1:19" |
108 |
![]() |
+1:19" |
109 |
![]() |
+1:21" |
110 |
![]() |
+1:23" |
111 |
![]() |
+1:25" |
112 |
![]() |
+1:25" |
113 |
![]() |
+1:25" |
114 |
![]() |
+1:25" |
115 |
![]() |
+1:25" |
116 |
![]() |
+1:25" |
117 |
![]() |
+1:25" |
118 |
![]() |
+1:25" |
119 |
![]() |
+1:25" |
120 |
![]() |
+1:25" |
121 |
![]() |
+1:25" |
122 |
![]() |
+1:25" |
123 |
![]() |
+1:27" |
124 |
![]() |
+1:32" |
125 |
![]() |
+1:32" |
126 |
![]() |
+1:32" |
127 |
![]() |
+1:32" |
128 |
![]() |
+1:36" |
129 |
![]() |
+1:44" |
130 |
![]() |
+1:49" |
131 |
![]() |
+1:49" |
132 |
![]() |
+1:49" |
133 |
![]() |
+1:49" |
134 |
![]() |
+1:49" |
135 |
![]() |
+1:50" |
136 |
![]() |
+1:50" |
137 |
![]() |
+1:50" |
138 |
![]() |
+1:50" |
139 |
![]() |
+1:50" |
140 |
![]() |
+1:52" |
141 |
![]() |
+1:58" |
142 |
![]() |
+1:58" |
143 |
![]() |
+1:58" |
144 |
![]() |
+1:58" |
145 |
![]() |
+1:58" |
146 |
![]() |
+1:58" |
147 |
![]() |
+1:59" |
148 |
![]() |
+2:01" |
149 |
![]() |
+2:02" |
150 |
![]() |
+2:03" |
151 |
![]() |
+2:11" |
152 |
![]() |
+2:15" |
153 |
![]() |
+2:22" |
154 |
![]() |
+2:29" |
155 |
![]() |
+2:32" |
156 |
![]() |
+2:33" |
157 |
![]() |
+2:36" |
158 |
![]() |
+2:38" |
159 |
![]() |
+2:39" |
160 |
![]() |
+2:42" |
161 |
![]() |
+2:49" |
162 |
![]() |
+2:52" |
163 |
![]() |
+2:52" |
164 |
![]() |
+2:58" |
165 |
![]() |
+3:03" |
166 |
![]() |
+3:03" |
167 |
![]() |
+3:10" |
168 |
![]() |
+3:12" |
169 |
![]() |
+3:22" |
170 |
![]() |
+3:26" |
171 |
![]() |
+3:41" |
172 |
![]() |
+3:41" |
173 |
![]() |
+3:43" |
174 |
![]() |
+3:56" |
175 |
![]() |
+4:13" |
176 |
![]() |
+4:47" |
177 |
![]() |
+4:53" |
178 |
![]() |
+5:03" |
179 |
![]() |
+5:04" |
180 |
![]() |
+13:01" |
181 |
![]() |
+14:36" |
1 |
![]() |
67 |
2 |
![]() |
50 |
3 |
![]() |
26 |
4 |
![]() |
20 |
5 |
![]() |
18 |
6 |
![]() |
15 |
7 |
![]() |
14 |
8 |
![]() |
13 |
9 |
![]() |
12 |
10 |
![]() |
10 |
11 |
![]() |
8 |
12 |
![]() |
7 |
13 |
![]() |
6 |
14 |
![]() |
5 |
15 |
![]() |
4 |
16 |
![]() |
3 |
17 |
![]() |
2 |
1 |
![]() |
2 |
2 |
![]() |
1 |
1 |
![]() |
4:14:27" |
2 |
![]() |
" |
3 |
![]() |
" |
4 |
![]() |
" |
5 |
![]() |
1" |
6 |
![]() |
1" |
7 |
![]() |
18" |
8 |
![]() |
18" |
9 |
![]() |
20" |
10 |
![]() |
20" |
11 |
![]() |
20" |
12 |
![]() |
25" |
13 |
![]() |
26" |
14 |
![]() |
28" |
15 |
![]() |
29" |
16 |
![]() |
29" |
17 |
![]() |
29" |
18 |
![]() |
29" |
19 |
![]() |
29" |
20 |
![]() |
33" |
21 |
![]() |
33" |
22 |
![]() |
40" |
23 |
![]() |
40" |
24 |
![]() |
40" |
25 |
![]() |
40" |
26 |
![]() |
42" |
27 |
![]() |
42" |
28 |
![]() |
44" |
29 |
![]() |
44" |
30 |
![]() |
44" |
31 |
![]() |
44" |
32 |
![]() |
44" |
33 |
![]() |
48" |
34 |
![]() |
50" |
35 |
![]() |
51" |
36 |
![]() |
52" |
37 |
![]() |
59" |
38 |
![]() |
+1:12" |
39 |
![]() |
+1:12" |
40 |
![]() |
+1:12" |
41 |
![]() |
+1:14" |
42 |
![]() |
+1:19" |
43 |
![]() |
+1:19" |
44 |
![]() |
+1:36" |
45 |
![]() |
+1:36" |
46 |
![]() |
+1:36" |
47 |
![]() |
+1:36" |
48 |
![]() |
+1:49" |
49 |
![]() |
+2:20" |
50 |
![]() |
+2:36" |
51 |
![]() |
+2:39" |
52 |
![]() |
+2:45" |
53 |
![]() |
+2:50" |
54 |
![]() |
+2:57" |
55 |
![]() |
+3:28" |
56 |
![]() |
+4:50" |
57 |
![]() |
+4:51" |
Bekijk overzicht van Vuelta a España