Alpecin-Deceuninck heeft ploeg rondom Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen klaar
Officieel zit Alpecin-Deceuninck voor 2026 pas op negentien renners, officieus weet WielerFlits dat dit tot op heden in ieder geval 25 zijn én dat de ploeg klaar is op de transfermarkt. Ja, het stevige middenveld van de ploeg is weggekaapt door concurrerende teams. Maar de ploeg van Mathieu van der Poel, Jasper Philipsen, Kaden Groves en Tibor Del Grosso maakt zich weinig zorgen.
Bij de vertrekkers zijn in ieder geval trouwe luitenanten in de voorjaarsklassiekers als Gianni Vermeersch (Red Bull-BORA-hansgrohe), Quinten Hermans, Xandro Meurisse (beiden Pinarello-Q36.5) en Timo Kielich (Visma | Lease a Bike). Sprintloods Robbe Ghys vertrekt dan weer naar de nieuwe trein van Olav Kooij bij Decathlon–CMA CGM, terwijl Fabio Van Den Bossche naar Soudal Quick-Step vertrekt en Jimmy Janssens stopt. Daar kunnen wij nog aan toevoegen dat Stan Van Tricht volgend jaar uitkomt voor de opleidingsploeg van Soudal Quick-Step en dat Lars Boven voorlopig stopt met koersen.
Blijven over met een aflopend contract: Michael Gogl, Jensen Plowright, Luca Vergalitto, Henri Uhlig en de sinds de Giro d’Italia geblesseerde Juri Hollmann. Eerstgenoemde is een ervaren helper, maar hij miste het complete afgelopen voorjaar na een knie-operatie in de winter. Ook een jaar eerder moest hij de topklassiekers laten varen vanwege een knieblessure opgelopen in Tirreno-Adriatico. Dit najaar was de 32-jarige Oostenrijker echter weer op niveau. Van Plowright en Uhlig moeten we vaststellen dat ze de verwachtingen misschien (nog) niet helemaal hebben ingelost, van Hollmann is onduidelijk hoe het nu met zijn blessure gesteld is.
Broers Roodhooft hebben scouting op orde
Officieel heeft Alpecin-Deceuninck pas vier nieuwe rekruten voor 2026, allemaal jongens uit de eigen opleidingsploeg. De komst van de sterke, jonge sprinter Sente Sentjens (20) kan een teken zijn voor de renners van een vergelijkbaar type die nog geen contractverlenging hebben gehad. Lennert Belmans is een renner voor de klassiekers. Alpecin-Deceuninck weet precies wat ze aan de 23-jarige Belg hebben, want hij rijdt al vier jaar bij de opleidingsploeg. Alhoewel: door de mixregel reed hij in 2025 eigenlijk al uitsluitend met het WorldTeam mee in wedstrijden beneden het WorldTour-niveau. Belmans moeten we zien als helper.
Met Aaron Dockx (21) komt er een getalenteerde klimmer over. De regerend beloftenkampioen veldrijden van België maakte op dat vlak met name vorig jaar de nodige indruk, maar ook in zwaardere klassiekers komt hij tot zijn recht. Senna Remijn (19) komt er eveneens bij, een van de grotere talenten uit Nederland. Hij werd dit jaar derde in Parijs-Roubaix U23, tweede in Luik-Bastenaken-Luik U23 en vijfde op het klim-EK in Frankrijk. Belmans, Dockx en Remijn zou je kunnen zien als een verjongingskuur voor Kielich, Meurisse en Vermeersch, al heeft Remijn wel de potentie om misschien te mogen dromen van meer.
Nieuwe namen van buitenaf
Daarnaast verwelkomt de ploeg in ieder geval ook Lindsay De Vylder en Johan Geens van Flanders-Baloise, Francesco Busatto van Intermarché-Wanty en Tim Marsman van VolkerWessels. Die laatste kan uitgroeien tot een bruikbare kracht op alle gebieden behoudens het hooggebergte. Met de talentvolle Italiaan Busatto kunnen ze het vertrek van Hermans opvangen, terwijl je De Vylder met zijn techniek en snelheid van op de baan op papier als een vervanger voor Ghys zou kunnen zien. Geens is dan weer een ongepolijste robijn. Hij is een laatbloeier en kan gezien zijn razendsnelle ontwikkeling wel eens uitgroeien tot verrassing.
De transfers van bovenstaande vier aanwinsten van buiten het team werden door onze bronnen ook bevestigd. Verder gaan nog de geruchten rond van Florian Sénéchal en Gerben Thijssen. Zij moeten de balans bewaren tussen de jonge talenten en de kopmannen van de ploeg. De komst van sprinter Thijssen is sowieso een upgrade. Aangezien het middenveld dus fors verjongd is, is de komst van een leermeester als Sénéchal daarnaast absoluut geen overbodige luxe voor een team dat excelleert in de klassiekers. Bovendien keert ook Maurice Ballerstedt terug. De 24-jarige Duitser komt terug op zijn besluit om te stoppen met koersen.
Waar er door anderen nogal eens gesproken werd over een leegloop bij de ploeg, zijn broers en teammanagers Christoph en Philip Roodhooft het daar niet mee eens. “Naar ons gevoel zijn we zelfs beter uit de transferperiode gekomen”, zei Christoph in Het Laatste Nieuws. “Goedkoper én versterkt. Misschien kan het vertrek van Meurisse ons pijn doen. Maar als Ballerstedt in het voorjaar terug kan aanknopen met zijn oude, vertrouwde niveau, kan dat een oplossing bieden. […] We kijken ook uit naar de verdere ontwikkeling van Tibor Del Grosso. Zet ze er in het peloton maar naast van dát niveau op die leeftijd in de koersen waarin wij actief willen zijn.”
Is er al duidelijkheid over toekomst Deceuninck?
Met Ballerstedt, Sénéchal en Thijssen zou de ploeg uitkomen op 26 renners. Volgens onze informatie zal de formatie voor komend seizoen op dit moment uit 28 renners bestaan. Of dat te maken heeft met de zoektocht naar een nieuwe geldschieter, is niet duidelijk. Co-sponsor Deceuninck gaf eerder dit jaar aan na dit seizoen te stoppen met hun sponsoring bij de ploeg. Tot op heden is er nog geen nieuwe, tweede naamgevende sponsor gevonden. Volgens insiders heeft Deceuninck ingestemd om tóch een seizoen langer als sponsor aan te blijven. Op de voorlopige lijst met licentie-aanvragen voor de WorldTour-cyclus 2026-2028 stond de ploeg als Alpecin-Deceuninck te boek.
Met alle informatie die op tafel ligt, moeten we concluderen dat er momenteel nog maximaal twee namen bij zouden komen voor 2026. Of dat nieuwe renners zijn of een contractverlenging voor Gogl, Hollmann, Plowright, Uhlig en/of Vergalitto, is onduidelijk. Op het eerste oog zou je op basis van de bovenstaande Cyclingflash-data kunnen stellen dat het middenveld rondom kopmannen Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen is verzwakt, maar tegelijkertijd is de potentie daar om dat gat de komende jaren dicht te fietsen. De broers Roodhooft hebben in het verleden immers bewezen oog te hebben voor het ontwikkelen van renners.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.