Review: de Castelli Free Aero RC Bibshort
foto's: Joris Knapen
woensdag 17 mei 2023 om 10:00

Review: de Castelli Free Aero RC Bibshort

Materiaalzone De Free Aero RC Bibshort is de opvolger van de Free Aero RC 4, een van de populairste broeken op de markt. Een broek die voornamelijk vernieuwend was door de nieuwe zeem die erin zat. De Progetto X2 zeem is dan ook een zeem die in de nieuwe Free Aero RC hetzelfde is gebleven. Maar al het andere aan deze broek, daar is wat tijd in gestoken: de broek is nagenoeg volledig vernieuwd.

Meer dan 100 jaar in de wielersport
Castelli is misschien wel het bekendste kledingmerk in de wielerwereld. Al is dat niet door de oorsprong van het Italiaanse bedrijf. In 1876 maakte de Italianen vooral kleding voor voetbalteams en voor het Milanese ballet. Iets anders dan wielrennen dus.

In 1910 maakte Castelli zijn debuut in de koers, en meteen met een grote naam. Alfredo Binda, wereldkampioen en veelvoudig Giro-winnaar, ging de kleding uit Milaan dragen. Overigens heette het toen nog Vittore Gianni, De naam Castelli kwam toen Armando Castelli in 1939 de zaak overnam. En niet veel later reden zo’n beetje alle grote Italiaanse coureurs met het merk van de schorpioen.

Tegenwoordig zien we Castelli op de kleding van Soudal Quick-Step. De ploeg van Jakobsen en Alaphilippe rijdt in de Italiaanse kledij. Daarvoor ondersteunden de Italianen vijf jaar INEOS, het Cervélo Test Team, Cannondale en (weet je het nog?) Saunier Duval. Tel daarbij op dat leiderstruien in de Giro d’Italia van Castelli zijn en in de Tour de France van Castelli zijn geweest, en je ziet hoe groot het bedrijf is geworden. Tegenwoordig rijdt de ploeg van Lefevere er dus mee. En die rijden met de Free Aero RC broek.

Zwart
Korte broeken met steeds langere pijpen zijn al een tijdje gemeengoed geworden in het peloton. Waar we Johnny Hoogerland tien jaar geleden nog rond zagen rijden in een hele korte broek, zijn er nu bijna geen renners meer die hun broek korter laten maken. Bij Castelli is het ook opgevallen dat langer tegenwoordig beter is.

Het viel ze vooral op dat tijdens de korte-korte broeken periode, renners hun beenstukken afknipten en onder hun korte broek deden. Zo werd de broek langer, maar hadden ze geen elastische ‘grippers’. Het bleek dat deze beenstuk-broek combinatie nog aardig op z’n plek bleef zitten. Toen is het team van Castelli aan het ontwikkelen geslagen om uiteindelijk met een broek te komen die langer was en geen elastische grip nodig had.

Dat is ook meteen wat je opvalt als je de broek uit de chique doos haalt. De broek is simpel in zijn uitstraling. Het is gewoon een zwarte broek, maar wel met een hoop kennis in elkaar gezet. Geen elastische grippers dus, maar desondanks blijft de broek perfect op zijn plaats. De pijpen schuiven niet op en blijven strak om je been zitten. Er zit één naad op op je been, maar daar heb je geen last van. Verder staat er heel onopvallend de letters Castelli, maar zelfs dat is klassiek weggewerkt. Wie bang is dat je niet ziet dat het een Castelli broek is, hoeft zich geen zorgen te maken. Op de achterkant zit het traditionele rode schorpioen logo en staat er Rosso Corsa bovenaan de broek, de toplijn van Castelli.

Na 15 jaar ontwikkelen is het gelukt om het ultieme uiteinde van een broekspijp te maken, met dus geen toevoegingen, maar met een speciale stof. Het koste 28 verschillende stoffen om uiteindelijk de beste te vinden.

Broekspijpen zonder gripper, maar met veel grip
Er is zelfs een versie zonder bretels, maar de bretels die er op zitten, zitten ook zeker niet in de weg. Castelli heeft de bretels zo luchtig mogelijk gemaakt. Volgens hen moeten ze niks meer doen dan de broek omhoog houden. Om het toch elastisch te maken zit er aan de voorkant van de bretels elastisch materiaal, maar op de schouders en de rug is het niet elastisch. Daardoor blijft alles goed op z’n plek.

Op de achterkant van de broekspijpen zit nog een klein reflectief stukje, altijd handig om extra op te vallen. En bovenaan de broek zit een zakje, bij de profs voor hun communicatie en bij gewone stervelingen ideaal voor wat geld of je sleutels. Je kan er niet gemakkelijk bij tijdens het fietsen, dus huissleutels kunnen er perfect in. De broek is overigens hoog genoeg om goed te zitten, maar laag genoeg voor een sanitaire stop zonder helemaal krom te hoeven staan. Je begrijpt vast wat ik bedoel.

Gewoon een hele goede zwarte broek
Een fietsbroek moet zwart zijn, zo traditioneel ben ik dan ook wel. En dat is precies wat Castelli met deze broek heeft gedaan. Een zwarte broek, maar dan wel een hele goede zwarte broek. Het gebrek aan elastisch materiaal aan de broekspijpen maakt het heel erg fijn. Geen rare gelstrips of andere dingen om de broek (soms letterlijk) aan je benen vast te plakken, maar gewoon een bijzondere stof die precies op je been blijft zitten

De zeem mag iets smaller en langer, maar dat zorgt er zeker niet voor dat je benen geïrriteerd raken. Je moet er vooral even aan wennen en na een paar keer fietsen heeft de broek zich naar je zitvlak gevormd. De nagenoeg onzichtbare bretels zijn perfect. Ook als je een keer zonder zweetshirt rijdt, want ook dan blijven ze perfect zitten en heb je er geen last van.

Er is een mannen en een vrouwen-model, waarin alleen de zeem anders is. Daarnaast is er een versie zonder bretels en een Pro-versie. Maar die is, zoals de naam al zegt, voornamelijk voor de pro’s. Hier is de stof aan de zijkanten iets anders omdat er nu eenmaal meer logo’s en kleuren op worden geprint. De Castelli Free Aero RC bibshort is beschikbaar voor 180 euro, al vind je hem – als je goed zoekt – ook her en der wat goedkoper.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.