Giro 2016: Voorbeschouwing etappe 4
De Giro d’Italia is neergestreken op de plek waar het thuishoort: Italië. In Catanzaro, gelegen in de ‘wreef van de laars’, trekt het peloton verder na drie dagen Gelderland. Met Marcel Kittel in de roze leiderstrui wacht de renners een heuvelachtige etappe, waar de eerste verschillen gemaakt kunnen worden in het klassement. WielerFlits neemt een kijkje in het routeboek en bespreekt de favorieten.
Parcours
Catanzaro, de naam is al genoemd. Hoofdstad van de regio Calabrië en een inwonersaantal van 90.000. De stad staat bekend om zijn oude binnenstad, gevormd in de tijd van het Byzantijnse Rijk. Vijf keer eerder streek het Giro-peloton hier neer, in 1930, 1954, 1965, 1972 en 2005. Tweehonderd kilometer verder wordt er gefinisht in Praia a Mare. Dit dorpje aan de Tyrreense Zee telt slechts 6800 inwoners en staat bekend om zijn visgerechten. Zij ontvangen voor het eerst de Giro d’Italia.
De etappe dan. Na de tijdrit door Apeldoorn en de sprintetappes tussen Arnhem en Nijmegen zullen we dinsdag een rit zien waarbij de geblokte mannen met de snelle benen niet aanwezig zijn. De eerste 120 kilometer zijn nagenoeg vlak. Na 35,3 kilometer ligt al de eerste tussensprint, in Marinella. Het tweede deel is vervolgens allesbehalve vlak. Er staan in het routeboek twee klimmen aangegeven van derde categorie, maar ook daarna liggen nog enkele lastige heuveltjes. De klim naar Bonifati op 74 kilometer van de meet is de eerste beproeving van de dag. Deze is 6,5 kilometer lang en kent een gemiddelde stijging van zes procent. Twintig kilometer later volgt beklimming twee: San Pietro, een 5,3 kilometer lange helling met een gemiddeld stijgingspercentage rond de 7%. Op het steilste punt tikt de klim de 11% aan. Vooral tussen kilometer twee en vier van de San Pietro kan er een verschil gemaakt worden, daar is het 8,6% gemiddeld.
Op 25 kilometer van de meet, als het peloton al flink uitgedund gaat zijn, ligt nog een tussensprint. Mocht de kopgroep al teruggepakt zijn, dan kunnen rappe klassementsmannen hier kostbare tellen grijpen. Wat daarna volgt, is typisch Italiaans. Er zijn geen bergpunten te verdienen, maar drie korte klimmetjes kunnen nog voor een nieuwe schifting zorgen. Klassementsrenners zullen bij de pinken moeten zijn. Afgelopen jaar was de etappe naar La Spezia eenzelfde soort etappe – niet al te zwaar, maar wel met aardig wat klimmen – en daar verloor onder andere Steven Kruijswijk meerdere minuten.
De laatste ‘heuvel’ heet de Via del Fortino en tikt in 1800 meter (7,7% gemiddeld) twee keer de 18% aan. Hierna is het nog vijf kilometer afdalen richting Praia a Mare, waar de finishlijn ligt getrokken. Brede, bochtige wegen zullen geen gevaar vormen voor de coureurs in de afdaling. De laatste lijn is twee en een halve kilometer lang op een brede weg, al zit er op vierhonderd meter van de meet nog een flauwe S-bocht in.
Favorieten
Dit lijkt de eerste etappe te worden waarbij de eerste échte tijdsverschillen gemaakt gaan worden. De opeenvolging van klimmen in de laatste 75 kilometers doet de pure sprinters hoogstwaarschijnlijk lossen, tenzij er vanuit het peloton geen actie komt, de ploeg van leider Marcel Kittel kan controleren en het tempo dermate laag houdt dat de snelle Duitser erbij kan blijven. De ritzege die Kittel boekte in Romandië ging ook over golvende wegen, maar deze rit is twee keer langer. Zijn ploegmaats bij Etixx-Quick-Step zullen het peloton in toom moeten houden om de roze trui erbij te houden.
Gezien het profiel van de etappe en het lastige laatste gedeelte zullen de heuvelrenners met een explosie in de benen boven komen drijven. De klassementsmannen moeten oppassen om op de steile stukken de aansluiting niet te verliezen. Zij hebben na de top nog wel tijd om terug te rijden, maar vervolgens zal het in Praia a Mare waarschijnlijk op de sprint aankomen. Wie je dan natuurlijk noemt, is Alejandro Valverde. De Spanjaard debuteert in de Giro en zal in deze etappe graag de benen testen. Van alle klassementsmannen staat hij enkel achter Nibali en Kruijswijk (en Dumoulin). Mocht het voor de Movistar-kopman niet lukken op een van de klimmetjes, dan beschikt hij over een sterk eindschot. De Spaanse formatie heeft ook Andrey Amador nog achter de hand. Met een derde plaats in Apeldoorn en een negende plek in de massasprint(!) van Nijmegen kan ook de Costa Ricaan sterk aankomen.
Tom Dumoulins naam is al veel langsgekomen de afgelopen week. Hij heeft al twee dagen in het roze gereden en kan uit de voeten op steile klimmen, bewees hij vorig jaar in de Vuelta. Of zijn versnelling goed genoeg is om de echte rappe mannen voor te blijven, is de vraag. De roze wolk waar hij op leefde kan hem een steuntje geven. De andere Nederlander hoog in het klassement (na etappe 3 staat hij veertiende) is de kopman van LottoNL-Jumbo: Steven Kruijswijk. De rosse Brabander liet in Yorkshire zien op steile muren aardig vooruit te komen. Dat moet vertrouwen geven voor etappes als deze. Het is afwachten of Primoz Roglic hem bij kan staan, de verrassende Sloveen kwam hard ten val in de derde etappe. Wie bij de Nederlandse loterijploeg ook in de gaten gehouden moet worden, is Enrico Battaglin.
Vincenzo Nibali is de kopman van Astana en staat er van de klassementsmannen – zij die het uitgesproken hebben – het beste voor in het klassement. Bij de Kazachstaanse ploeg zijn ook Tanel Kangert en Jakob Fuglsang outsiders. In Trentino liet het trio merken in vorm te zijn. In dit soort etappes kunnen zij een mentale tik uitdelen aan de concurrentie. Drie namen van Astana zijn dus genoemd, Movistar had al twee namen. Daar kunnen vanuit Spaanse hoek nog twee namen aan toegevoegd worden: Giovanni Visconti en Carlos Betancur. Om de aandacht al vroeg in de Giro weg te houden van hun kopman, zouden zij met een late ontsnapping de anderen aan het werk kunnen zetten. Diego Ulissi is de snelle heuvelman om op te letten in het roze-blauw van Lampre-Merida. Het laatste vlakke deel is in zijn nadeel, want in een directe sprint is hij niet vaak de snelste. Of hij moet solo wegrijden.
Springveren moeten ook tot de kanshebbers gerekend worden. De aanvallende types kunnen zomaar de ruimte krijgen van de grote kleppers. Waarom kan Davide Formolo niet weer etappe vier van de Giro winnen, net als vorig jaar in La Spezia? Met Moreno Moser beschikt Cannondale over een extra troef. Hij was in de tijdrit van Apeldoorn opvallend goed met een vijfde plek. Simon Clarke zit ook nog in de groene brigade van Jonathan Vaughters en kan op dit terrein eveneens goed uit de voeten. Tim Wellens is ook zo’n aanvaller gemaakt voor dit parcours. De Lotto Soudal-renner zegt te wachten tot de laatste twee weken, maar waarom niet nu al? In het klassement staat hij op 6.38, een achterstand waarmee hij vrijheid kan krijgen in het verdere verloop van de ronde. Etixx-Quick-Step kent tot nu toe een voortvarende Giro. Mocht Kittel zijn wagon niet kunnen aanhaken, dan kan Matteo Trentin (tweevoudig Tourritwinnaar) de rol van kopman overnemen. Of zijn Gianluca Brambilla en Bob Jungels in staat om zich aanvallend te tonen?
Rappe mannen die in dit soort etappes met meerdere heuvels kunnen overleven in een uitgedund peloton, zijn Milaan-San Remo-winnaar Arnaud Démare (FDJ), Ramunas Navardauskas van Cannondale, Sonny Colbrelli in het tenue van Bardiani-CSF en José Joaquin Rojas namens Movistar. Kristian Sbaragli (Dimension Data) eindigde in Nijmegen als zesde en liet in de Vuelta vorig jaar al zien tegen een stootje te kunnen. Iemand die al twee keer in de top-10 eindigde is Moreno Hofland. Hij toont zich de eerste dagen attent en heeft het in zich om in een klein peloton te overleven. De kans dat de pure sprinters hier bij blijven, is klein met deze listige finale. Ze zijn volledig afhankelijk van het koersverloop.
Tot slot is er ook de kans dat een vluchtgroep standhoudt. In de etappe naar Arnhem maakten de sprintersploegen het al spannend. In deze rit kunnen ploegen het commando nemen, maar mocht hun kopman lossen, dan zullen zij de voorposten verlaten. Zal deze etappe controleerbaar zijn, of gaat het zo ver komen dat een kopgroep wegblijft?
Favorieten volgens WielerFlits
**** Alejandro Valverde
*** Kristian Sbaragli, Sonny Colbrelli
** Arnaud Démare, Diego Ulissi, Ramunas Navardauskas
* Davide Formolo, Matteo Trentin, Moreno Moser, Andrey Amador
Weer en TV
Dinsdag voorspellen de weermannen en -vrouwen volop zon in en om Praia a Mare. Bij de start zal het nog enigszins bewolkt zijn. De temperatuur schommelt tussen de 20℃ en 25℃. Van wind is weinig sprake, aan het einde van de middag zwakt die af tot windkracht 1 vanuit het westen in de finishplaats.
Sporza is vanaf 14.40 uur live op één. Eurosport schakelt om 14.30 uur in op het hoofdkanaal. De NOS zendt de etappe niet live uit op tv.
[poll id=”237″]
Veel te zwaar dit voor sprinters ik zie Astana of Cannondale wel wat proberen op die heuvels. Hopenlijk blijft Dumoulin erbij en pakt die het roze terug
dat ook vooruit blijft.Wellens,Visconti,Moser,Roche en Narvardauskas dat soort
mannen.
Vind dat semi-elitaire geroeptoeter vreselijk irritant.
Ik snap wat je zegt maar de deelnemersvelden zijn niet te vergelijken. Ik gun het hem overigens van harte want ik hou wel van dark horses, maar op basis van zijn resultaten denk ik niet dat Colbrelli het gaat doen, maar wie weet.... het zou leuk zijn.
Nizzolo, Modolo, Demare, Kittel, Ewan etc. gaan never nooit niet sprinten om de winst. Hoog uit dat een Trentin, Arndt of Sbaragli er nog bij zitten..
Nee serieus, die klimmen eerder in de etappe zijn redelijk lang en dumpen misschien al sprinters als Kittel. En die laatste heuvel is echt pittig, met een gemiddelde van 7.7% en die uitschieters naar 18%! En wat daarvoor zit is ook bepaald niet vlak, dus als Bardiani of Movistar daar doortrekt voor Colbrelli/Valverde dan vliegen de sprinters er echt af. Ik zie zelf alleen Ewan nog erbij zitten, maar is die ook na 200km nog goed genoeg? En Battaglin, Ulissi, rappe mannen na de klimmetjes.
Maar controleren, dat wordt het probleem.. Gasten als Jungels, Brambilla, Nibali, Wellens, maar ook Dumoulin zelf: allemaal jongens die van die chaos gebruik kunnen maken om weg te rijden.
OT: ik ben benieuwd naar de instelling van Astana en Movistar. Als die de race hard maken, zal het lastig worden voor de sprinters. De vierde etappe van de Giro van vorig jaar belooft in ieder geval een hoop goeds.
Idd ik stand op de postbank waar cancellara met moeite in het laatste wiel hing... Ik Ben Groot fan maar zo snel herstel je helaas niet
OT ik vermoed dat áls de favorieten gaan er nog een hele rits andere renners meekunnen. De favorieten zelf verwacht ik dus wel vooraan de koers, maar niet direct vooraan de daguitslag. Daarnaast is dit natuurlijk een etappe na een 'rustdag' en, hoe het precies werkt weet ik niet, dat zijn toch vaak dagen voor de vluchters. Zeker met dit parcours. Ik zie een klein groepje om de overwinning strijden, met daarachter een elitegroep van 30/40 man.
Overigens zou ik als Nizzolo zijnde vandaag lekker in de vlucht gaan zitten. Lekker de tussenrprintjes meepakken en als je voor het peloton bovenkomt op die laatste hobbel kan je ook aan de meet nog wat puntjes meegrabbelen. Maarja, hoeveel energie verspil je dan voor morgen?
Ik denk er hetzelfde over als jij. Op de laatste klim zal het lastig controleren worden als er, voor het klassement, niet bedreigende renners wegspringen. En wie gaat het eigenlijk controleren mocht iemand het willen? De goede klimmers zullen vooraan zitten maar niet strijden om de dagwinst. Naar mijn inziens zal het dan ook tussen explosieve aanvallers gaan zoals Wellens, Colbrelli, Ulissi of prima klimmers/tijdrijders zoals Jungels, Cancellara (mits fit).