Jonathan Vaughters haalt uit naar collega-teammanager Richard Plugge
foto: Marcel Koch
zondag 2 september 2018 om 10:24

Jonathan Vaughters haalt uit naar collega-teammanager Richard Plugge

Dave Brailsford liet onlangs aan Velonews weten dat zijn ploeg Sky in 2019 waarschijnlijk met minder renners zal werken. “Met alle veranderingen in de sport, heb je geen selectie van dertig coureurs meer nodig”, aldus de Brit, die kritisch is op de huidige koers van de UCI. Richard Plugge – teammanager van LottoNL-Jumbo – deelt de visie van Brailsford. Dit tot ergernis van EF Education First-Drapac-teambaas Jonathan Vaughters.

Plugge liet op Twitter weten het eens te zijn met Brailsford. “Ik ook, laat de sport groeien. Laten we ons focussen op de groei”, was zijn reactie op de uitspraken van de Brit, die onder meer van mening is dat het steeds moeilijker wordt om alle renners een volledig programma te kunnen bieden.

“Een van de gevolgen van het reduceren van het aantal renners in WorldTour-koersen, is dat de benodigde selectie om dat programma te kunnen rijden kleiner wordt. Ik zeg dit met pijn in mijn hart, omdat ik denk dat het de verkeerde kant op gaat”, aldus Brailsford.

Volgens Brailsford moet het accent juist worden gelegd op verdere groei. “We hebben baat bij meer koersdagen, werkgelegenheid én renners in de WorldTour.” Hij ziet dan ook niks in een budgetplafond. “We moeten het aantrekkelijker maken voor sponsoren, zodat ploegen hun inkomsten kunnen vergroten. Het is zaak om teams naar een hoger niveau te tillen, niet om de topteams uit te kleden.”

Vaughters hekelt uitspraak Plugge
Vaughters hekelt de reactie van Plugge, en haalt op Twitter dan ook uit naar de Nederlander. “Zegt de man die toevallig is gestruikeld over een rijke donor”, zo doelt Vaughters op de gesloten deal met supermarktketen Jumbo. “Richard, verwar alsjeblieft niet wijze beslissingen voor de sport met wat op dit moment goed is voor jou.”

RIDE Magazine
34 Reacties
Sorteer op:
2 september 2018 10:32
Ik proef jaloezie
2 september 2018 10:33
Wat een rare onzin reactie van Vaughters. Hij klinkt wel heel jaloers
2 september 2018 10:34
Richard Plugge is een beetje als Joop Munsterman bij Twente was. Het liep goed bij FC Twente, maar men wilde te snel bij de grote horen, waarna het mis ging.

Ik zie hetzelfde bij TLJ gebeuren.
    2 september 2018 10:39
    Wat is dat voor een ongelooflijke bullshit opmerking. Munstermann ging in zee met hele malafide geldschieters en ontdook de belastingen. Wat een onzinnige domme vegelijking doe jij nu!!! Hij heeft gewoon sponsors gevonden die meer betalen. Weet jij van alle renners wat zij verdienen en of dat binnen het budget past of niet?
    2 september 2018 11:17
    Wat een onzin. Plugge is juist erg verstandig in het langzaam opbouwen van de ploeg. Sunweb begint meer op FC Twente te lijken. Ze hebben een groot budget maar kunnen geen sterke ploeg rond Dumoulin bouwen doordat ze het budget te dun hebben uitgesmeerd over verschillende projecten.
2 september 2018 10:36
Ik snap het hele argument van Vaughters ook niet. Hoe is minder renners per ploeg(en dus meer werkloze renners en staf) in godsnaam goed voor de sport.
Even los van het feit dat Brailsford een walgelijke man is, heeft ie hier natuurlijk gewoon gelijk.
2 september 2018 10:39
Lol. Jumbo is niet zo rijk als Vaughters denkt hoor, anders hebben ze geen co-sponsor nodig, dus zijn reactie slaat nergens op. Vaugthers is gewoon jaloers dat alleen afdankertjes voor zijn ploeg komen rijden.
    2 september 2018 10:56
    Haha, alsof dat de enige maatstaf is: hoe minder nevensponsors hoe meer geld de ploeg heeft. Reken er maar op dat LTJ voor volgend jaar een heel stuk meer eurootjes ter beschikking heeft dan vaughters hoor!
    2 september 2018 12:20
    Er is geen TLJ meer in 2019,alleen J
    2 september 2018 13:32
    Nee, het is niet de enige maatstaf, maar het is wel een verschil met ploegen die maar 1 grote sponsor hebben, zoals Sky en Movistar of ploegjes die gesteund worden door het de overheid van een land: Bahrein, UAE en in mindere mate Astana. Daarom is het argument van Vaugthers dom, ook omdat het budget van TLJ lager geschat wordt dan dat van Education First.
2 september 2018 10:42
Is het zo dat er steeds minder koersen zijn? Ik krijg juist het gevoel dat er steeds meer zijn...
Heeft iemand dit scherp?
2 september 2018 10:48
Tja Wielerflits, is dit nu nieuwswaardig? Het lijkt meer op koppenjournalistiek zonder toegevoegde waarde. Ik snap dat iedere zich journalist noemende redacteur graag het niveau van De Telegraaf wil halen. Maar het aantal lezers of clicks van/op een artikel heeft niets te maken met kwaliteit, content of anderzijds.

Ik vrees voor het niveau van de artikelen wanneer de komkommertijd haar intrede doet!!
    2 september 2018 10:50
    Inderdaad, gewoon een ongelukkige tweet die niks toevoegt aan de discussie.
    2 september 2018 10:52
    Een discussie tussen ploegbazen over de toekomst van het wielrennen is toch zeker wel relevant nieuws.
    2 september 2018 10:54
    Nou, het niveau van De Telegraaf halen ... Veel journalisten geven er de voorkeur aan om laten we zeggen een 'ander' niveau dan dat van De Telegraaf te halen.
2 september 2018 10:50
Lol, Vaughters eigen ploeg werd jarenlang gesponsord door een rijke mecenas... geen idee of het nog zo is. Blijkbaar niet, gezien de frustraties bij Vaughters. Misschien zouden wat nieuwe ideeën en contacten hem goed doen, ipv steeds als afvalput te dienen voor SEG-renners.
2 september 2018 11:04
Ik kan Vaughters eigenlijk wel gelijk geven. Waarom is het steeds moeilijker om een volledig programma aan te bieden? WT-ploegen rijden steeds minder .1 koersen, dus daar kun je je programma al aanvullen indien nodig.
2 september 2018 11:07
Wat betekent 'privately wealthy backstop donor' precies?

En de reactie van Plugge is toch niet op het minder groot maken van de selectie? Dat suggereert de eerste alinea wel. Het is echter een reactie op https://www.velonews.com/2018/08/news/brailsford-scoffs-at-roster-cuts-budget-caps-i-am-pro-growth_477525 .
2 september 2018 11:17
Wat een slecht geschreven artikle zeg. Vooral de tweede alinea springt eruit qua onduidelijkheid.
    2 september 2018 12:54
    Eens. De kop Vaughters hekelt uitspraken Plugge is er opeens terwijl daarvoor alleen uitspraken van Brailsford staan. Verwarrend.

    (Maar denk dat ik het snap na 2x lezen)
2 september 2018 11:18
Ik denk dat Vaughters doelt op BrandLoyalty. De eigenaar daarvan heeft (meen ik) Plugge financiële zekerheid gegeven over het doorgaan van de ploeg na het het Rabo/Belkin debacle. Gelukkig kwamen Lotto en Jumbo toen als sponsoren aan boord, maar is BrandLoyalty op de achtergrond nog altijd aanwezig. Of hij doelt gewoon op Jumbo, die het budget verhogen, kan ook natuurlijk.
En het zal vooral gaan om het stukje van Brailsford dat hij tegen een budget plafond is, Lotto-Jumbo is dat nu ook opeens, nu ze geld en zekerheid hebben de komende jaren. Maar een paar jaar geleden als klein ploegje wellicht nog voor zo'n plafond, zodat het speelveld wat eerlijker wordt. En Vaughters zit natuurlijk altijd in de financiële problemen; dus die wil wel een maximum budget voor de teams, zodat hij ook weer een beetje mee kan doen. Voorheen zal hij in Plugge een medestander hebben gehad en nu plots niet meer.

Maar dat vul ik nu zelf een beetje in, net als er in de reacties hierboven veel wordt ingevuld. Dit nieuwsbericht mist wel de nodige context die deze Twitterdiscussie tussen ploegleiders duidelijk kan maken.
    2 september 2018 11:24
    LottoNL zal ook volgend jaar qua budget niet bij de top of zelfs subtop van de WT horen. Het is dus niet zo dat LottoNL geen voordeel zou hebben van een maximum budget.
    2 september 2018 11:40
    Ik neem aan dat Vaughters het heeft over Frits van Eerd, als hij die naam al kent.
    2 september 2018 12:24
    #ghostwriter LottoNL ???
2 september 2018 12:04
Ah Jaloezie! Fijn, het betekent dat het goed gaat met Jumbo en dat Plugge goed bezig is!!
2 september 2018 13:11
Ik vind dit niet terrecht van Vaughters. Plugge bewijst dit jaar ( samen met de staf en renners ) dat je ook met een bescheiden budget een super aantrekkelijke en succesvolle ploeg neer kan zetten.
2 september 2018 13:56
Vaughters moet met zn schijnheilige dopinghoofd even iets minder jaloers doen. Gelukkig is het typerend en opvallend dat de ploegen die nog ouderwets te werk gaan (Vaughters, Saronni en Ekimov voorop) geen zak meer winnen.

Natuurlijk gaan er ontslagen vallen als de ploegen van inkrimpen. Maar is dit noodzakelijk slecht? Professioneel wielrenner zijn is effe iets anders dan in de autofabriek asn de lopende band staan. Als je niet goed genoeg bent dan wordt je helaas maar geen wielrenner.
2 september 2018 14:08
Vaughters vergeet gemakshalve even, dat Plugge leiding geeft aan een ploeg die al enkele jaren bezig is om én renners planmatig beter te maken én met beperkte middelen aansprekende resultaten te halen. Het zou zomaar kunnen dat er een verband bestaat tussen dat gegeven en het 'met de neus in de boter vallen', wat Vaughters TLJ kennelijk verwijt.
2 september 2018 14:14
Los van wat je vindt van de mening van Plugge en Vaughters verlaagt de laatste zich hier tot een aanval op de man. Heb het over de inhoud, man!
2 september 2018 14:18
Toch is zo iemand als Frits van Eerd wel heel erg fijn voor heel sportend NL. Die heb je niet overal.
    2 september 2018 14:56
    Ik denk dat je die wel bijna in ieder land hebt... Alleen niet iedereen heeft interesse in dezelfde sporten... En er zijn een boel sporten..
2 september 2018 15:06
Nou ik denk het niet. Die van Eerd doet zo ontzettend veel. Zelfs Herlings, Verstappen, Le Mans enz.
    2 september 2018 15:18
    Denk het wel. België heeft die vervelende gast van Omega Pharma, Engeland heeft Murdoch (is eigenlijk niet eens een Brit), Amerika heeft een hele rij van dat soort types.
2 september 2018 15:52
Het is al lastig mensen vinden die oprecht gek zijn van zoveel verschillende sporten, laat staan er nog eens miljoenen insteken. Maar prima. Veel/niet veel, hebben we kennelijk een ander beeld bij.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.