Tour 2020: Chatgroep met 30-tal renners adviseert UCI en ASO over veiligheid
maandag 31 augustus 2020 om 14:30

Tour 2020: Chatgroep met 30-tal renners adviseert UCI en ASO over veiligheid

Een dertigkoppige Tour-delegatie moet ervoor zorgen dat alle grieven van de Tourrenners bij CPA-verantwoordelijke Pascal Chanteur belanden. Die geeft deze door aan de UCI en organisator ASO. Het doel? Schade voorkomen, zoals zaterdag, toen Tony Martin besloot de koers te neutraliseren. Geen eenmansactie, blijkt. Communicatie gebeurt via een chatgroep.

Oliver Naesen is in de Tour afgevaardigde van AG2R bij de rennersvakbond CPA. En dus een van de ongeveer dertig renners in de chatgroep. “Zaterdagavond trilde het nachtkastje in mijn hotelkamer de hele nacht van alle inkomende oproepen op mijn gsm”, vertelt Naesen aan Het Nieuwsblad. “Alle vertegenwoordigers stuurden in de groep de schade van hun ploeg door na de vele glijpartijen.”

De groep moet ervoor zorgen dat alle grieven van de Tourrenners bij Pascal Chanteur belanden, die deze doorgeeft aan de UCI en Tourorganisator ASO. De bedoeling van het initiatief is niet enkel om de schade op te meten, maar vooral om schade te voorkomen.

Zoals zaterdag, toen Tony Martin ingreep. Het leek op een eenmansactie, maar dat was het niet. Eerder een ingeving van het moment als gevolg van eensgezindheid binnen de CPA-chat. De Duitser is de vertegenwoordiger van Jumbo-Visma.

‘Beter dan één patron’
Op de eerste afdaling van de dag maakte Jumbo-Visma al een statement door het tempo te drukken. Nadien deden ze dat nog eens over, tot tevredenheid van de collega’s in de CPA-groep. Jasper De Buyst, vertegenwoordiger voor Lotto Soudal: “Wat zaterdag gebeurde, was het meest krachtige signaal dat wij als renners kunnen geven.”

“Deze CPA-groep is beter dan één patron. Nu nemen alle ploegen hun verantwoordelijkheid. Wij vormen samen één groot patronaat”, meent Matteo Trentin, die in de Tour CCC vertegenwoordigt.

De actie van de CPA is een begin na de ettelijke valpartijen in de Ronde van Polen en Lombardije, maar het werk is nog niet af. “Na elke valpartij of incident is er altijd wel één onnozelaar die ijvert om te gaan staken en de dag nadien niet te koersen. Echt constructief is dat niet”, zegt Naesen. “Zoals Groupama-FDJ. Hun vertegenwoordiger stuurde de vraag om de tweede etappe te neutraliseren en af te werken aan 30 km/u. Niet toevallig de ploeg van Pinot, die zich zaterdag pijn had gedaan.”

Stap vooruit
“Het voorstel werd meteen van tafel geveegd. Daarvoor dient het initiatief niet”, zegt Jasper Stuyven als vertegenwoordiger van Trek-Segafredo. Al zal eigenbelang altijd een beetje meespelen, beseft Naesen. “Het kwam Jumbo-Visma zaterdag goed uit dat de etappe werd geneutraliseerd. Zo haalden hun kopmannen veilig de finish, maar zolang het ook gunstig is voor de andere renners, zie ik geen probleem.”

Het initiatief bleek ook gisteren te werken. Toen werd bij ASO geijverd om het vele grind in de afdaling van de Turini weg te vegen. Dat is ook gebeurd. De delegatie startte met dertig renners, maar groeide ondertussen aan tot 38.

“Dat is veel. In andere koersen zijn het er veel minder”, zegt Stuyven. “Het probleem is dat veel renners vaak niet op de hoogte zijn. Blijkbaar beschikt de CPA niet over alle juiste mailadressen. Pijnlijk, ja. Wat we zaterdag deden, was een stap vooruit. Maar het werk is nog niet af, nee.”

De vertegenwoordigers
Jasper Stuyven (Trek-Segafredo)
Nelson Oliveira, Imano Erviti en Dario Cataldo (Movistar)
William Bonnet (Groupama-FDJ)
Michael Gogl, Michael Valgren en Roman Kreuziger (NTT Pro Cycling)
Luke Rowe, Pavel Sivakov en Michael Kwiatkowski (INEOS Grenadiers)
Hugo Houle (Astana)
Michael Mørkøv (Deceuninck-Quick-Step)
Matej Mohoric (Bahrain McLaren)
Tejay van Garderen (EF Pro Cycling)
Chris Juul Jensen, Daryl Impey en Esteban Chaves (Mitchelton-Scott)
Marco Marcato (UAE Emirates)
Matteo Trentin en Alessandro De Marchi (CCC)
Tony Martin (Jumbo-Visma)
André Greipel (Israel Start-Up Nation)
Jasper De Buyst en Steff Cras* (Lotto Soudal)
Daniel Oss (BORA-hansgrohe)

* John Degenkolb en Philippe Gilbert waren er oorspronkelijk ook bij


In een opiniestuk op WielerFlits pleitte Raymond Kerckhoffs eerder deze Tour de France al voor het gebruik van een appgroep met vertegenwoordigers van elke ploeg, om gevaarlijke passages te melden die renners tegenkomen bij verkenningen. Lees dat stuk hier.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.