Vuelta 2015: Voorbeschouwing etappe 1
foto: Sirotti
vrijdag 21 augustus 2015 om 15:00

Vuelta 2015: Voorbeschouwing etappe 1

De start van de Vuelta a España zal op zaterdag gekleurd worden door zon, zee en strand. Soms letterlijk strand, en dat heeft ervoor gezorgd dat deze openingsploegentijdrit een veredelde toertocht wordt. Alle ploegen krijgen dezelfde tijd aan de eindstreep. Ondanks dat komt WielerFlits toch met de eerste van 21 voorbeschouwingen.

Parcours
Puerto Banús is de startplaats van deze 70ste Ronde van Spanje. Dit luxueuze havenstadje aan de kust van Andalusië ligt ten zuidwesten van badplaats Marbella. Het is daarnaast een plek die bekend staat om de sport, glamour, cultuur, handel en die bovenal van de mensen is. De organisatie heeft een parcours uitgestippeld langs de boulevard van Puerto Banús naar Marbella. Zij omschrijft het als een ‘korte en zeer technische’ ploegentijdrit, die zal zorgen voor kleine verschillen in het klassement.


‘Kort’ duidt op de slechts 7,4 kilometer die de ploegentijdrit lang is. Het ‘zeer technische’ hebben de renners ondervonden tijdens de verkenning van het parcours. Een gedeelte van het parcours zal gaan over rubberen matten, die over het strand zijn gelegd. Ook is er een deel van het traject voorzien van een laag zand, is er een houten brug in het traject opgenomen en volgt de finish op een aangelegd plateau. Er werd veel geklaagd door de coureurs die al verkend hebben, en dat heeft gezorgd voor een verandering.

De tijden van de ploegen niet zullen meetellen in het algemene, individuele klassement. De tijden zullen alleen een impact hebben op het ploegenklassement. Er zal wel een rode trui uitgedeeld worden aan de man die als eerste over de streep komt bij de winnende ploeg. Dus wie op zoek is naar een tijdelijke eer, zal alsnog risico moeten nemen.

Favorieten
Het is nu meer een oefenpartijtje bij een voetbalwedstrijd, waar aan het einde toch een winnaar wordt aangewezen. Het is afwachten welke ploegen risico willen nemen om de rode leiderstrui te pakken. Wij gaan er in onderstaande voorbeschouwing van uit dat alle ploegen zich voor de volle honderd procent inzetten, wat waarschijnlijk in het echt niet het geval zal zijn.

Vanaf 2010 al wordt de Vuelta geopend met een ploegentijdrit. Dit jaar wordt de traditie voortgezet. Achtereenvolgens HTC-Columbia, Leopard-Trek, Movistar, Astana en weer Movistar wisten de ouverture te winnen.

foto: Sirotti

Movistar – foto: Sirotti

Kijkend naar bovenstaand lijstje is Movistar niet uit te vlakken. De Spaanse formatie is altijd sterk in eigen land, en zal ook hier weer goed voor de dag willen komen. Alejandro Valverde en Nairo Quintana zullen de grote motoren zijn, al zullen Andrey Amador, Rory Sutherland en Imanol Erviti ook een duit in het zakje doen. Gaan de nummers twee en drie van de voorbije Tour de France hier de ploeg naar een ritzege leiden?

In de voorbije Tour was er eveneens een ploegentijdrit opgenomen. Het was in juli BMC dat de dagzege pakte. De Amerikanen komen nu wederom met Tejay van Garderen als kopman en hebben met Marcus Burghardt, Amaël Moinard, Samuel Sánchez en Peter Velits enkele sterke renners om Van Garderen heen. Sky werd nipt tweede in Frankrijk, maar zal nu gebrand zijn op revanche. Chris Froome moet zijn team op sleeptouw nemen en krijgt onder meer hulp van de oersterke Vasil Kiryienka. Ook Geraint Thomas en Christian Knees zullen een belangrijke rol gaan spelen.

foto: Sirotti

Astana – foto: Sirotti

Astana wil koste wat kost de Vuelta winnen. Daarvoor hebben zij meerdere troeven in huis. In deze ploegentijdrit had de ploeg een goede uitgangspositie voor Vincenzo Nibali en Fabio Aru willen pakken, maar ook zonder die druk is het een ploeg om rekening mee te houden. Luis Léon Sánchez zal van grote waarde zijn, evenals de ervaren Dario Cataldo. Trek Factory Racing heeft comeback-kid Fabian Cancellara in de gelederen. Danny en Boy van Poppel worden door Spartacus op gang getrokken. Riccardo Zoidl is ook geen slechte tijdrijder.

LottoNL-Jumbo is er ten opzichte van 2014 sterk op vooruit gegaan wat betreft het tijdrijden. De nieuwe Bianchi’s en de vele trainingsuren werpen hun vruchten af. De Nederlandse ploeg reist met een groep sterke hardrijders af naar Zuid-Spanje. Mike Teunissen beschikt over de nodige techniek uit het veld en verkeert in topvorm. Martijn Keizer en Maarten Tjallingii zijn eveneens erkende tijdrijders. Zit er een verrassing in voor de geelzwarte ploeg? Dan moeten ze wel Giant-Alpecin voorblijven, dat met Tom Dumoulin naar Puerto Banús komt. De bronzen medaille-winnaar op het laatste WK tijdrijden moet zijn ploegmakkers op sleeptouw nemen.

PIC538911755

Jurgen Van den Broeck – foto: Sirotti

Lotto Soudal heeft de Belgisch kampioen tijdrijden Jurgen Van den Broeck in de selectie. Samen met renners als Thomas De Gendt, Adam Hansen, Bart De Clercq, Maxime Monfort en Jasper De Buyst moet de Belgische ploeg ver kunnen geraken. Die andere formatie uit België, Etixx-Quick-Step, heeft ook een team met veel tijdrijders, te weten Niki Terpstra, Iljo Keisse, Nikolas Maes, Pieter Serry en Martin Velits. Van Orica-GreenEDGE weet iedereen dat tijdrijden in het Australische bloed zit. Of deze selectie met onder meer Damien Howson, Simon Gerrans, Daryl Impey en Cameron Meyer, om de knikkers mee gaat strijden is echter nog maar de vraag.

Tinkoff-Saxo wil met Rafal Majka ver komen in het klassement en heeft met Peter Sagan, Maciej Bodnar, Jay McCarthy, Daniele Bennati en Pavel Brutt niet te klagen. Daarnaast is het afwachten hoe teams als IAM Cycling, Katusha en Lampre-Merida het gaan doen. Voor de Russische formatie staat een klassement van Joaquim Rodriguez op het spel.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Movistar
*** Sky, BMC
** Astana, Lotto Soudal, LottoNL-Jumbo
* Etixx-Quick-Step, Tinkoff-Saxo, Orica-GreenEDGE, Trek Factory Racing

Deelnemerslijst
Starttijden en -volgorde

RIDE Magazine
22 Reacties
Sorteer op:
21 augustus 2015 15:06
Staat tlj niet iets te hoog?
21 augustus 2015 15:09
Dit wordt koffiedik kijken. Welke ploeg durft volle bak door de zandbak te rijden? De favorieten zullen wellicht weinig risico's willen nemen, waardoor een verrassende uitslag (voor zover je daarvan kunt spreken) voor de hand ligt.
21 augustus 2015 15:10
Eens met de sterren als het een normale ploegentijdrit was. Nu gok ik dat een bploegje alle risicos neemt om de rode trui te pakken
21 augustus 2015 15:13
Eens met snellerfietsen, ik gok op Caja Rural voor de eerste trui.
21 augustus 2015 15:13
De vraag is welke ploegen vinden het ploegenklassement belangrijk, die willen denk ik nog wel vol gas gaan!
21 augustus 2015 15:20
@Ron Janssen, normaal gesproken vind Movistar dat wel belangrijk.
21 augustus 2015 15:43
Geloof die sterverdeling niet zo, als het een normale proloog-TTT zou zijn. Normaal gesproken wint Trek of Sky, die hebben de beste selectie van rappe tijdrijders. Runner-up zou Tinkoff, Movistar, Astana of zelfs Giant kunnen zijn. BMC heeft niet zo'n sterke afvaardiging in koers
21 augustus 2015 16:01
Met Teunissen en Tjallingi heb je 2 Proloog/tijdritspecialisten bij je met een Off-road verleden, dus met een beetje lef is dit je grootste kans op een dagzege. Volle bak richting de moeilijke passage en dan hopen dat bv Keizer en Wynants bij de twee "specialisten" kunnen blijven...
Wie zijn de ploegleiders van dienst bij LottoNL? Want dat maakt ook nog wel uit of er uberhaupt volle bak voor gegaan gaat worden...
(Daarnaast, het hoeven niet eens echt "specialisten" of "toppers" te zijn. In deze situatie is het denk ik al genoeg als je renners met bijvoorbeeld een cross-verleden op kunt fokken. want de meeste renners rijden op 90%, dus het gaat maar om een handvol gekken)
En anders denk ik Etixx. Want ploegen met een klassementsrenner gaat toch niks riskeren, ook hun knechten niet.
21 augustus 2015 16:08
Heb toch even snel op Unibet wat geld ingezet op de mindere teams. Staan er een hoop met 201 tegen 1 gequoteerd ;-)
21 augustus 2015 16:18
Als ik TLJ zou zijn zou ik gewoon zo hard mogelijk proberen te rijden. De ploegen met klassemenstmannen zullen geen risico's nemen en de rit rustig uitrijden dus dit is wel een goede kans op een zege voor onze gele vrienden.
21 augustus 2015 16:36
Een groot nadeel voor Jumbo is dat ze zo vroeg moeten starten. Ploegen die later starten hebben al het voordeel dat ze hebben kunnen zien hoe de anderen het deden en weten wat ze wel of niet moeten wagen om een rood truitje te scoren.
21 augustus 2015 16:38
Nl jumbo 2 sterren en gigant geen??lol
Proloog lengte met dumoulin en degenkolb tel daarbij op mezgec en de rest van het treintje.
Zal me benieuwen wat de top teams doen, geen risico nemen of toch voor de eer??
21 augustus 2015 16:39
@barba
Daarentegen is, wanneer het echt een technische zandbak is, spoorvorming een nadeel. Al heb je 2 minuten per ploeg om te harken ;)
21 augustus 2015 16:41
Giant heeft wel baat bij de ploegentijdrit.
Meteen Degenkolb die etappes wint in de rode trui?
21 augustus 2015 17:59
@Vic413: slotfase etappe 2 gezien?
21 augustus 2015 18:12
Deze hele TTT is een farce.
Voor mij begint de Vuelta 2015 op zondag 23-08-2015.
21 augustus 2015 20:10
Wat Rudenkit zegt.
Ik zet mijn geld op S. Nijs.
Tot zondag !
21 augustus 2015 22:32
dit slaat op niets ** sterren voor lotto soudal komaan nul sterren, geef beter ** sterren aan etixx
22 augustus 2015 09:53
Niet te voorspellen. Enige leuke aan deze etappe kan nog zijn als ze bij TLJ er vol voor willen gaan. Aan de ene kant is dit misschien de beste kans op etappewinst. Aan de andere kant hebben die hun portie pech wel gehad en is dit misschien de goden verzoeken om op een parcours dat als te gevaarlijk wordt beschouwd vol te gaan.
22 augustus 2015 10:19
Lotto Jumbo is gewoon topfavoriet. Niks te zoeken in het algemeen klassement en naast Teunissen en Tjallingi heeft ook Wynants een crossverleden. Die laatste won zelfs nog de Boonen and friends charity cross in Mol. Jawel, door het zand.
22 augustus 2015 11:17
https://www.youtube.com/watch?v=YpqaBOJNejI&feature=youtu.be
22 augustus 2015 16:14
niet alle ploegen denken er hetzelfde over, althans een paar dagen later

Colombia-Coldeportes’ General Manager Claudio Corti was not on the same page about the route though, after personally riding it in the afternoon along with Sports Director Valerio Tebaldi, eventually getting a quite different impression. “To me, it is not a dangerous route,” Corti said, “Unipublic did a huge job in the last few hours, now the route looks cleared and I don’t think some raw concrete can provide any actual risks for the riders’ safety. All in all, it is a different time trial than usual, to be raced differently in technical and strategical terms. The clocks might be neutralized, but we will still be looking to give our best and honor the Vuelta from the very beginning.”
(cyclingquotes)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.