‘Vlaamse koersen overwegen entreegeld’
foto: Sirotti
dinsdag 21 februari 2017 om 09:41

‘Vlaamse koersen overwegen entreegeld’

Al jaar en dag is het gemeengoed dat toeschouwers van wielerkoersen geen geld hoeven te betalen. Het Nieuwsblad onderzocht hoe koersorganisaties daar tegenover staan en dat bleek een struikelblok. Volgens meerdere organisaties moeten toeschouwers in de toekomst waarschijnlijk gaan betalen.

‘Geen andere optie’
Nokere Koerse is volgens het onderzoek de enige koers die entreegeld vraagt. Voor een plekje rondom de finishlijn moeten toeschouwers vijf euro betalen. Er zijn echter meer organisaties die entreegeld overwegen. “Er zal een flinke mentaliteitswijziging nodig zijn. De mensen zijn het zo gewend dat de koers gratis is”, meent Rob Discart van Golazo. Ook Nick Nuyens vindt dat er iets moet veranderen. “Als ik naar het voetbal van mijn kinderen ga kijken, vindt iedereen het normaal dat ik daar twee en een halve euro voor moet betalen. Maar als je wereldtoppers op de fiets wil zien, dan moet dat gratis zijn. Raar.”

RIDE Magazine
53 Reacties
Sorteer op:
21 februari 2017 09:48
........

Dat is toch juist wat wielrennen zo aantrekkelijk maakt, dat je "gewoon gratis" kunt gaan kijken. Ik betaal wel voor de zesdaagse.
21 februari 2017 09:51
Goede zaak, verbazingwekkend dat dit nog niet eerder gebeurd is. Nu hopen dat een deel van het verdiende geld ook daadwerkelijk bij de ploegen terechtkomt.
21 februari 2017 09:52
Ik zou het prima vinden om ergens een kleine bijdrage te geven, maar dan verwacht je er wel wat voor terug. Bij de Amstel Gold Race vorig jaar stond ik vlak bij de finish, maar ik kon nergens de koers echt goed volgen vanwege een gebrek aan schermen. Bepaalde mooie plekken langs het parcours kunnen dan afgesloten worden, zet je er wat schermen neer, wat merchandise en zorg dat er wat eten en drinken te koop is waarbij een gedeelte van de inkomsten naar de organisatie gaat. Op de 'saaiere' stukken, 95% van het parcours, kan het dan gewoon gratis blijven.
21 februari 2017 09:53
Wielrennen moet met de tijd mee. Maar dat geldt dan ook voor de ploegen, die moeten het ook aantrekkelijk maken/houden voor sponsoren om te investeren. Ik noem maar eens iets als schijfremmen, waar Marc de Maar onlangs overigens een bijzonder mooi betoog over gehouden heeft.
21 februari 2017 09:56
Goed dat het eindelijk gebeurt, het is natuurlijk wel mooi als er dan een lus aan het einde komt die 1-2 keer wordt afgelegd zodat je wat meer waar voor je geld hebt (uitgaande van dat de finish zich er voor leent)

En RubenAV heeft idd wel een goed voorstel :P
21 februari 2017 10:00
Zolang er niet één of andere bobo of types genre Wouter Vandenhaute mee gaan lopen.
21 februari 2017 10:01
Eindelijk, zou tijd worden. Zelfde voor de uitzendingen op tv, gewoon een maandabonnement voor pak-em-beet 5 euro en je kan alles koersen op tv of via livestream kijken. Heb ik wel voor mijn sport over, wellicht nog een paar euro erbij voor de grote rondes, allemaal prima.
21 februari 2017 10:02
@Ruben: horecainkomsten moeten natuurlijk gewoon naar de lokale ondernemers gaan en niet naar de organisatie. Laat mensen bij de finish en wellicht op andere interessante plekken onderweg een paar eurootjes neertellen en je bent al een heel eind
21 februari 2017 10:03
Gratis??? Waar komen dan de subsidies vandaan, beste Nick? Bah, slimme gast, maar hij is natuurlijk helemaal in de ban van de commerce.

Toeschouwers laten betalen om 5 seconden een peloton aan 50km/u te zien voorbij knallen, is natuurlijk de waanzin nabij.
21 februari 2017 10:08
Ik heb hier een dubbel gevoel bij. Ik vind wielrennen een fantastische sport en kijk er graag naar. Maar langs het parcours krijg je de koers nou niet bepaald goed mee. Ze zijn zo voorbij en komen maximaal een paar keer langs.

Dat betekent dus dat er schermen neergezet moeten worden, maar vooral dat er rondjes moeten worden gereden als je entree wilt rechtvaardigen. En daar wringt het bij mij. Ik vind het juist zo mooi dat wielrennen van A naar B gaat en dat er veel verschillende hindernissen in t parcours zitten. De oude kwaremont wordt niet mythischer door er 3 keer overheen te rijden in mijn beleving. Eerder andersom.

als een aantal koersen hun inkomsten zo sterk verhogen, kunnen ze hun prijzengeld verhogen. Hierdoor komt de status van andere koersen onder druk te staan, die niet zo draagkrachtig zijn. Dat dwingt hen hetzelfde te doen. Wordt LBl dan straks Luik Spa Luik? En krijgen we dan San Remo - San Remo
21 februari 2017 10:15
Hoeveel denken ze ermee op te brengen dan? Welk gat in de begroting wordt daarmee gedekt? Laat je 2000 mensen 5 euro betalen of zorg je voor één extra sponsor van 10.000 euro?
21 februari 2017 10:16
@AZH, daar is natuurlijk wel wat op te verzinnen, bijvoorbeeld door als organisatie een goede deal hotelovernachting + toegangsticket aan te bieden oid. Bij de AGR gaan nu ook een hoop lokale ondernemers inkomsten mislopen door de finish niet meer op de Cauberg te leggen. Volgens mij is er financieel veel meer mogelijk wanneer je met verschillende betrokken partijen bij elkaar gaat zitten zoals organisatoren, gemeente, lokale (horeca)ondernemers en eventuele investeerders om een duurzaam business model te creëren.
21 februari 2017 10:21
Guushovd slaat de spijker op de kop.
21 februari 2017 10:24
Krijg je een 'wandeletappe', lekker vijf euro betaald. Krijg je dan geen kwade toeschouwers!?
Laat het maar mooi gratis blijven. Dan zou het makklijker zijn om bv. 2,50 euro betalen via 'pay per view'. Maar of ik dan ga kijken?, Denk het niet.
21 februari 2017 10:24
@Guushovd +1000
21 februari 2017 10:25
Als ik naar een concert ga van U2, dan gaat een deel naar de organisatie maar een groot deel naar de artiesten. Gaan de Vlaamse koersen de opbrengsten dan ook delen met de artiesten oftewel de renners?

Zo niet? Verbieden!!
21 februari 2017 10:26
Zoals @ RubenAV aangeeft:
Ik verwacht er wel wat voor terug:
- De renners meerdere keren voorbij zien gaan
- Grote schermen om het beter te kunnen volgen
- meerdere wedstrijden in meerdere categorieen ( zoals cyclocross - junioren - elite dames - Elite heren : is dus meteen goed voor de ontwikkeling van de sport )
- een podium show met interviews en beschouwingen en deskundig commentaar (niet zo'n omroeper die alles mist.)

Het probleem hiermee is dat veel koersen een van A naar B traject hebben, en dat het model dus niet echt past. Het Wk model past wel, en met een Amstel Gold race parcours kan je meerdere lussen uittekenen die voor de verschillende categorieen naadloos op elkaar aansluiten.
De Waalse Pijl is ook zo'n voorbeeld waarbij de heren en dames op dezelfde dag hun koers kunnen rijden en er een prachtige aankomst is waar je entree geld voor kan vragen.

- Datzelfde zou je kunnen doen voor de ronde van vlaanderen op de muur van Geraardsbergen, maar is wat ver weg van de andere scherprechters.
(dat is ook een beetje het probleem van de WK-lus en de Cauberg)

Kortom: het kan wel voor sommige grote koersen, een festival model maar er komt ook wel een heleboel bij kijken om het succesvol te maken.
Terwijl nu al langs het ronde van Vlaanderen parcours er veel betaalt moet worden door ondernemers voor een plekje langs de weg, geef de ondernemers de kans om meer te verdienen aan een paar doorkomsten en vraag een percentage, op die manier valt ook wel wat binnen te halen.

Maar de mooie ritten zoals Milaan-SanRemo, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-luik passen niet in zo'n model, en 20 keer de redoute op gaat op een gegeven moment ook vervelen.
21 februari 2017 10:27
@Guushovd Ga er maar aan wennen wat dat wordt wel de toekomst van het wielrennen. Er zullen meer eendaagse koersen komen zoals de Canadese koersen. Overigens zijn vele renners hier ook niet op tegen omdat een afgesloten parkoers met overal publiek veiliger en leuker is
21 februari 2017 10:30
Wat is de volgende stap, alle live uitzendingen naar de betaalzender? Of nog erger met commentaar van José Been (sorry José, heb nog last van de Giro-kater ...).
21 februari 2017 10:37
Als de koers in de toekomst steeds meer en meer veredelde criteriums gaan worden om entreegeld te kunnen vragen, haak ik af. En velen met mij, dat weet ik wel zeker.
21 februari 2017 10:37
Ik mis nog een, in mijn ogen niet onbelangrijke, reden om met tickets te gaan werken. En dat is crowd-control.

Toegegeven dat het bij veel koersen niet echt een probleem zal zijn, maar er zijn zeker ook wel koersen waar het wel een probleem is.

Met tickets kun je dan gewoon vooraf zien hoeveel er komen. Of zelfs een limiet op het aantal tickets zetten. Dit geeft echt een hoop voordelen. En als je dan toch met tickets gaat werken dan is het meteen een bron van inkomsten.

Overigens lees ik hier niet waarom de organisaties dit willen. Want in mijn ogen kan wat ik hier zeg echt een goed argument zijn om met tickets te werken. Veel veiliger en veel beheersbaarder. Bijvangst is dan extra geld.
21 februari 2017 10:41
Ik vindt dit helemaal niet goed en ik ben er ook absoluut tegenstander. Ik ben het trouwens ook niet eens met de reacties hier maar dat laat ik in het midden.
21 februari 2017 10:47
Bij Nokere Koerse betaal je 5 euro inkom voor de aankomstzone op Nokereberg. Je krijgt toegang tot een publiekszone met groot scherm en de renners passeren 7 keer. Mooi toch?
21 februari 2017 10:55
gaan al jaren naat het criterium van surhuisterveen betaal je 5 euro voor de tribune en zie
zie je de koers perfect en renners mooi dicht bij. hoe je dat bij klassiekers wilt doen ?
als je al1 bij de finish straat zit of staat dan zullen er wel schermen moeten zijn.bij de ronde bijv staan honderd duizenden langs het parcours maar die kun je moeilijk laten betalen.
21 februari 2017 10:56
Ik snap sowieso niet echt wat er zo gaaf aan is om het live te zien.. je ziet een paar renners voorbij flitsen, maar de koers volg je toch op een scherm.

Uitzonderingen zijn de festiviteiten rond de start van een grote ronde, of klassieker. Maar daar gaat het meer om de sfeer dan wat dan ook. Dat je daar wat geld voor zou moeten neerleggen om de organisatie vlekkelozer te laten verlopen lijkt me meer dan logisch. Het idee dat wielrennen gratis en toegankelijk moet blijven is mooi, maar niet van deze tijd.

Overigens gaat het (neem ik aan?) alleen over de finish en eventueel de start. Dan blijft de rest van het parcours toegankelijk voor diegenen die graag de wielrenners even van dichtbij willen zien. Terecht ook, want als de koers door je eigen dorp komt wil je dat wel eventjes gratis kunnen bekijken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.