‘Vlaamse koersen overwegen entreegeld’
foto: Sirotti
dinsdag 21 februari 2017 om 09:41

‘Vlaamse koersen overwegen entreegeld’

Al jaar en dag is het gemeengoed dat toeschouwers van wielerkoersen geen geld hoeven te betalen. Het Nieuwsblad onderzocht hoe koersorganisaties daar tegenover staan en dat bleek een struikelblok. Volgens meerdere organisaties moeten toeschouwers in de toekomst waarschijnlijk gaan betalen.

‘Geen andere optie’
Nokere Koerse is volgens het onderzoek de enige koers die entreegeld vraagt. Voor een plekje rondom de finishlijn moeten toeschouwers vijf euro betalen. Er zijn echter meer organisaties die entreegeld overwegen. “Er zal een flinke mentaliteitswijziging nodig zijn. De mensen zijn het zo gewend dat de koers gratis is”, meent Rob Discart van Golazo. Ook Nick Nuyens vindt dat er iets moet veranderen. “Als ik naar het voetbal van mijn kinderen ga kijken, vindt iedereen het normaal dat ik daar twee en een halve euro voor moet betalen. Maar als je wereldtoppers op de fiets wil zien, dan moet dat gratis zijn. Raar.”

RIDE Magazine
53 Reacties
Sorteer op:
21 februari 2017 21:23
Slecht idee om geld te vragen voor koersen. Ik denk namelijk dat het buiten België voor een hoop koersen betekent dat er geen of amper publiek komt kijken. Zeker bij de kleinere koersen. Nu komen er dan nog mensen puur uit nieuwsgierigheid kijken.

Overigens Golazo is een hele schimmige organisatie, met een aantal figuren binnen de organisatie die een dubbele agenda heeft. Heb dit bij de Eneco tour nog weer gezien. Ik hoop dat zij niet teveel macht gaan krijgen.
21 februari 2017 23:23
Wat een k*t idee! Een van de charmes van het wielrennen is dat je er gratis naar kan kijken en dat de renners aanraakbaar zijn. Dat laatste moet men natuurlijk niet letterlijk doen, maar het is aan de organisatie en overheden om dat te managen. Volgens mij is dat best mogelijk: hekken plaatsen daar waar nodig, mensen weigeren als het ergens te druk wordt en lik-op-stuk beleid als iemand z'n boekje te buiten gaat. Eerlijk, ik ben jonger dan Valverde maar voel me bijna een oude lul wanneer ik nadenk over waar het met het wielrennen naartoe gaat. Wielrennen is een sport van tradities en ik zie graag dat dit zo blijft. Volgens mij valt er nu en ook in de toekomst nog best een boterham mee te verdienen. Die boterham hoeft toch niet perse een langoustine met kaviaar te worden? Als het je ambitie is om rijk te worden moet je niet gaan fietsen of koersen organiseren, maar het bankwezen ingaan. Noem me ouderwets maar ik verlang terug naar de tijd dat de plaatselijke meubelboer een ploeg kon sponsoren. Onmogelijk? Niet als je de traditie van het wielrennen respecteert en de klassieke koersen belangrijk laat blijven ipv het wielrennen uit alle macht te willen internationaliseren door elke willekeurige zandbakkoers te promoveren tot de worldtour. Ik geef toe: ik chargeer behoorlijk, maar op deze manier kijken we over twintig jaar vanaf een tribune voor veel te veel geld naar overdekte plaatselijke rondjes over rubber matten hoe ploegen gesponsord door conglomeraten uit het midden-oosten de koers domineren.
Ben ik dan helemaal tegen vooruitgang? Toch niet. Ik zou graag gratis naar de koers kunnen, maar evenzo graag betalen voor goede uitzendingen met de mogelijkheid om beelden vanuit het peloton (2e scherm), relevante data en items zoals de backstage pass van Orica te bekijken. Wellicht is het in de toekomst zelfs mogelijk om tegen betaling mee te koersen met een Zwift-achtige app... lijkt me gaaf, mits trapondersteuning een mogelijkheid is tenminste ;)

Kortom: laat de koers de koers en zoek een modern verdienmodel a.u.b. in evenzo moderne technieken.

Ik hoop maar dat een of andere bobo mee leest, want dit komt vanuit het hart :)
22 februari 2017 00:05
Ik denk dat het verstandig is van organisaties om met een collectebus langs het parcour te gaan,onder het motto van: Dan kunt u volgend jaar weer van de koers genieten! Dat zou genoeg geld opleveren aangezien de fans het beste met de koers voorhebben aan de reacties te lezen en het zou totaal geen afkeer van de koers opleveren.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.