Tom Dumoulin: “Het is geen ideaal parcours voor mij”
foto: Sirotti
donderdag 25 oktober 2018 om 15:31

Tom Dumoulin: “Het is geen ideaal parcours voor mij”

De 106e editie van de Tour de France kent 54 tijdritkilometers. Dit is niet ideaal voor Nederlands grootste kanshebber op de gele trui: Tom Dumoulin. De Limburger benadrukt dit ook op de website van zijn werkgever Sunweb. “Het is geen ideaal parcours voor mij. Maar dat was het dit jaar ook niet”, aldus de nummer twee van de voorbije Tour.

De Tour van 2019 kent in totaal twee tijdritten. Op dag twee is er een ploegentijdrit gepland van 27 kilometer van en naar Brussel, terwijl de renners op de tweede vrijdag een 27 kilometer lange individuele tijdrit moeten afwerken van en naar Pau.

“Natuurlijk had ik graag meer tijdritkilometers gezien”, zo laat Dumoulin weten. “Het is dan ook geen ideaal parcours voor mij. Maar dat was het dit jaar ook niet”, blijft hij optimistisch. “Het is een zwaar parcours, waarbij we veel op hoogte moeten klimmen.”

“Het zwaartepunt ligt in de tweede helft van de Tour. De beslissing zal vallen in de Pyreneeën en de Alpen”, zo is onze landgenoot van mening.

Ploegleider Luke Roberts: “Wedstrijd zal worden beslist in de Alpen”
Ploegleider Luke Roberts ziet eveneens een Tour voor de lichtgewichten. “Het parcours lijkt uitgetekend voor de klimmers. De verschillen zullen in beide tijdritten beperkt blijven. Als we kijken naar de laatste week, dan zien we vooral enkele zware Alpenetappes. Hier zal de wedstrijd worden beslist”, zo is de Australiër van mening.

RIDE Magazine
48 Reacties
Sorteer op:
25 oktober 2018 15:59
En veel klimmen op hoogte, ook niet echt zijn ding volgens mij.

Lekker voor Giro / Vuelta combo gaan, Tom. Anders wordt je weer tweede achter Froome/Thomas/Bernal.
    26 oktober 2018 16:35
    Of gewoon meedoen en de genadeklap uitdelen aan Froome.
25 oktober 2018 16:00
De hoogte van de klimmen zou voor TD wel eens flink nadelig kunnen zijn. Het verleden heeft wel uitgewezen dat TD hier problemen mee heeft.
    25 oktober 2018 17:11
    @alvaro
    ik kan me van 2 jaar terug nog een Giro Etappe herinneren over de Stelvio waar hij daar helemaal geen moeite mee had (poep-incident) (hij reed op achterstand minimaal even snel als de koplopers en dat ging boven de 2500 meter hoogte)

    Dat Tom meer moeite zou hebben met grote hoogte lijkt mij een broodje aap! (maar kom gerust met voorbeelden om je stelling te onderbouwen..)
25 oktober 2018 16:06
scheelt zo'n 50 km aan itt t.o.v. giro... Dan is de giro heroverwegen niet zo heel gek lijkt mij...
    25 oktober 2018 20:21
    Huh. De giro kent in 2019 3 tijdritten met een totaal van 57,9km. De tour van 2019 kent 2 tijdritten met een totaal van 54km.
    26 oktober 2018 12:22
    Hij telt ITT en geen TTT, logisch ook want op dat 2e gaat Dumoulin niet pers eook maar iets winnen maar eerder verliezen.
25 oktober 2018 16:35
Waarom niet een jaar de combinatie van Giro met Vuelta doen? In de Giro zal hij waarschijnlijk de grote favoriet zijn want Thomas zonder Sky's beste klassementstrein (die waarschijnlijk gewoon weer met Froome naar de Tour gaat) zal het toch een stuk moeilijker krijgen.
25 oktober 2018 16:36
...en Italië en Spanje zijn sowieso een veel leukere landen. Ik hoop dat de grotere kansen in de combi Giro/Vuelta opwegen tegen de publiciteitswaarde van de Tour en dat Dumoulin voor de combi gaat.
25 oktober 2018 16:37
Hij zou gewoon naar de Giro moeten gaan. Als de Tour hem graag wil, moeten ze maar meer tijdritkilometers erin leggen. Een tijdje terug vond ik hier al dat hij veel te gretig was om volgend jaar alles op de Tour te zetten. Een afwachtende houding in deze is veel beter. Hij hoort bij de groten, niet vergeten.
    25 oktober 2018 20:29
    Zolang de Fransen geen tijdrijdende klimmer hebben in hun midden zullen ze gewoon minder tijdritkilometers in het parcours leggen, of Dumoulin nou niets zegt of heel veel.
25 oktober 2018 16:38
Vol voor de GIRO gaan!!
25 oktober 2018 16:46
Giro! Die laten zien dat ze Dumoulin graag aan de start hebben. De tour geeft hem een dikke middelvinger. Laat die Fransen maar weer 3 weken Sky zien rijden zonder fatsoenlijke uitdager.
25 oktober 2018 17:05
@giradengo en John Bidon - Op zich eens, maar voor de ASO is Dumoulin helemaal niet belangrijk, die kijken naar de Franse renners. Dit is niet het eerste parcours dat op hun maat gemaakt wordt (en alhoewel ik niks tegen Bardet en vooral Pinot heb, zie ik ze daarom liever niet de TdF winnen:-). Andere renners zijn bijzaak voor de ASO, die komen toch wel. Ook daarom: op naar de Giro!
    26 oktober 2018 10:44
    Daar komt nog bij dat wanneer er meer tijdrit kilometers zijn er naast Dumoulin en en de Sky mannen niemand meer kans maakt (als ik de reacties hier moet geloven zeker) dus dan wordt de tour ook nog minder interessant om naar te kijken.

    En Tom heeft op het wk en de grote rondes toch laten zien ook het vele klimwerk aan te kunnen
25 oktober 2018 17:46
Ben benieuwd naar zijn keuze. Ook bergop is Tom één van de betere renners. Maar de Giro... tja de Giro.
25 oktober 2018 18:13
De Giro heeft hij al gewonnen, en met Bernal die steeds beter zal worden moet je niet te lang wachten. Dus vol voor de tour. Bergop hoort hij ook bij de beste renners.
    25 oktober 2018 20:23
    Inderdaad. Daarbij komt dat de tour zelfs meer tijdrit km's heeft dan de giro in 2019, waaronder een ttt waar hij met een goede ploeg zelfs tijd moet kunnen pakken op Sky.
25 oktober 2018 18:13
Gewoon lekker voor de Giro gaan en de Tour links laten liggen. La Vuelta kan dan altijd nog overwogen worden. Maar de commerciële belangen zullen wel weer prevaleren
    25 oktober 2018 18:32
    Commercieel? De Tour spreekt meer tot de verbeelding. Als hij die wint komt hij echt in de geschiedenisboeken. Nog even los van het verschil in kijkcijfers en media-aandacht.
    25 oktober 2018 18:39
    Kijkcijfers en media-aandacht zijn toch commerciële belangen?
    25 oktober 2018 18:45
    Niet alleen commercieel, ook prestige natuurlijk. Je kunt de Ronde van Drenthe wel liever rijden dan de Ronde van Vlaanderen, toch spreekt het minder aan.
    25 oktober 2018 18:55
    Dat klopt ook wel.

    Commerciële belangen EN prestige dan ;)
    25 oktober 2018 19:09
    De Tour winnen kan evt altijd nog. Dit jaar gaat ie m maar met kleine kans winnen.
    26 oktober 2018 10:22
    das niet toevallig. de commerciële belangen zijn dan ook mede gevolg van de (historische) prestige die aan de tour kleeft.
25 oktober 2018 18:26
Inderdaad naar de giro en dan mogelijk de Vuelta. De ploegleiding moet maar eens wat vaker naar Tom luisteren. Zonder Dumoulin stelt Sunweb nl. een stuk minder voor. Bovendien heeft hij in de giro minder last van zijn relatief zwakke ploeg.
25 oktober 2018 18:36
Als je zijn reactie leest zal Tom ook liever de Giro en Vuelta rijden, denk ik zo. Maar Sunweb wil natuurlijk dat hij de Tour rijdt! Commercie gaat voor de sport!
25 oktober 2018 19:03
Giro lees je hier, maar de Tour is toch nog steeds veruit de meest prestigieuze wedstrijd van het jaar. Echte kampioenen laten zich niet afschrikken door het parcours ;-)
25 oktober 2018 19:08
Als ik Tom was zou ik serieus wegblijven uit de Tour. Beter ergens winnen met grote kans dan in de Tour met hele kleine kans.

Persoonlijk vind ik het walgelijk/verschrikkelijk dat ze maar door blijven gaan met de Tour itt km af te nemen. Helemaal eens met Jose de Cauwer dat tijdrijden het zuiverste onderdeel is. Was het nog maar zo prominent als vroeger. :-(
    25 oktober 2018 19:29
    “Was het nog maar zo prominent als vroeger.”
    Nee, dat kan niet meer. Vroeger zaten er weliswaar veel meer tijdritkilometers in het parcours maar een matige rouleur kon zijn verlies compenseren in de bergen. In de bergen werd door de kopmannen zij aan zij gereden, enkelen hadden de luxe van hooguit één luitenant, treintjes waren nog niet uitgevonden. Er kon worden aangevallen op de voorlaatste klim zonder jezelf de das om te doen en zodoende kon je redelijke tijdwinsten boeken.
    Nu wordt alles veel meer gecontroleerd, het verlies in een tijdrit kan daarom veel moeilijker worden hersteld. Niet meer dan logisch dat met veranderd koersgedrag ook het parcours wordt aangepast. Tijdrijden is een prachtige discipline maar een tijdrit van 50 km kan alleen nog als ééndaagse wedstrijd, niet meer als etappe in een grote ronde.
25 oktober 2018 19:11
Ik moet helaas een aantal van jullie uit een mooie Giro/Vuelta-droom rukken: Dumoulin heeft na de Tour in een interview gezegd dat hij de komende jaren niet opnieuw 2 grote rondes per jaar gaat rijden. Hij vindt zich daar te jong voor. Hij zal dus een afgewogen keuze moeten maken.
25 oktober 2018 19:25
Je kunt er op 2 manieren naar kijken, TT is net zo goed wat klassement-vervalsend. Minder dan de TTT, maar toch.

Als Dumoulin niet onze nationale held was zouden we er blij mee zijn: minder kansen voor SKY, in de kaarten spelend voor klimmers en aanvallers.. Maar nu opeens zijn die mindere kilometers een probleem...
    25 oktober 2018 20:17
    Waarom is een TT in godsnaam competitievervalsend? Wat heb jij gerookt echt? Dat is nou net de enige discipline waarin je het he-le-maal zelf moet doen en niet afhankelijk bent van de kracht van je team.
    25 oktober 2018 20:37
    Nou nou, rustig aan maar.

    Je hebt 100% gelijk, maar het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt. Klimmen is dat op een gegeven moment ook, maar welke van de 2 soorten renners wil je in het klassement meer een kans geven om hoog te eindigen?
    25 oktober 2018 20:40
    @kielabokki
    Meer tijdritkilometers zorgt juist voor meer aanvallen, aangezien de slechte tijdrijders dan wel moeten. Verder hangt het ervan af wat voor jou een grote ronderenner moet kunnen. Alleen maar klimmen, blijkbaar.
    25 oktober 2018 20:46
    Het is sowieso al competitievervalsend doordat de kapitaalkrachtige teams er meer geld en tijd in kunnen stoppen > materiaal, wetenschap etc.
    25 oktober 2018 20:49
    Tendam, niet voor mij. Voor de parcoursbouwer. Ik zie natuurlijk liever TT-kilometers voor Dumoulin.

    Maar hoe vaak won een pure klimmer de Tour? Zit in principe wel snor toch altijd?
25 oktober 2018 19:33
Ik zie TD nog steeds als een kanshebber voor deze Tour. Met meer ITT km's zou hij een grotere kans hebben, dat zeker. Maar hij doet toch niet/nauwelijks onder voor de andere toprenners in de bergen? Alleen de hele steile beklimmingen liggen hem minder, maar die heb je in de tour veel minder. In de Giro en Vuelta daarentegen...

De bocht naar een eventuele Vuelta danwel Giro deelname is overigens al wel ingezet zo lijkt. Spekenbrink geeft aan dat hij de komende jaren nog vol voor de Tour wil gaan...maar weet nog niet zeker welke jaren dat gaan zijn..
25 oktober 2018 19:44
Liggen steile beklimmingen Tom minder? Dat bleek anders niet bij het Wk. Kon er maar net drie niet helemaal volgen, maar er gingen een heleboel 'klimmers' veel eerder af.
25 oktober 2018 20:15
De ploeg bepaalt en dat is maar goed ook. Zij betalen immers zijn salaris ...
25 oktober 2018 23:23
Zoals het er nu naar uit ziet gaan Thomas en Simon Yates de giro rijden. Zelfs met een ideaal parcours gaat hij daar een hele zware dobber aan hebben. In de Tour zie ik eigenlijk alleen Froome als serieuze concurrent. De rest is of niet goed genoeg (Pinot, Bardet, Quintana), of te jong (Bernal, Mas, Lopez). De Tour lijkt me zo gezien helemaal geen vreemde keuze.
25 oktober 2018 23:47
Vergeten we lo squallo niet? Nibali is nog altijd de meest gelauwerde actieve renner en lag perfect in race dit jaar tot dat dwaze voorval op l'Alpe? Een loodzware laatste week lijkt me helemaal op zijn maat.
    26 oktober 2018 09:31
    Nibali heeft - voorlopig - aangegeven vol voor de Giro te gaan volgend jaar.
26 oktober 2018 00:18
De beste renners rihden de Tour en Dumoulin moet daar ook gewoon rijden volgend jaar. Als je enkel een ronde wilt rijden met 50+ km aan tijdrit ben je geen complete klassementsrenner.
26 oktober 2018 08:59
Sorry, maar gaat Dumoulin opnieuw de kans verspelen om de Tour te winnen door er niet vol voor te gaan?
Hij had dit jaar al de Tour kunnen winnen.
In de Giro heeft hij enkel nog te verliezen.
    26 oktober 2018 14:52
    Afgelopen jaar misschien wel de kans van zn leven gemist. Net als kruijswijk in 2016

Om te reageren moet je ingelogd zijn.