Review: Posedla Joyseat, een op maat gemaakt zadel
Materiaalzone Als één van de drie contactpunten met je fiets, is een goed zadel ongekend belangrijk. Dat is een open deur, maar toch is het behoorlijk lastig om een zadel te vinden die perfect bij je zitpositie past. Posedla wil daar een oplossing voor bieden, in de vorm van op maat gemaakte zadels. WielerFlits test de innovatieve Posedla Joyseat.
Nagenoeg iedereen die een racefiets bezit, zal wel eens zadelpijn hebben ervaren. Of het nou door slechte kleding, een ongemakkelijk zadel of een foute houding is; het rijplezier kan er serieus door verminderen. Dat terwijl het nota bene niet nodig is.
Toch is het een hele klus om het juiste zadel te vinden. Vaak wordt een fiets geleverd met een bepaald zadel en voor velen zal dat ook het zadel zijn wat ze gebruiken. Zadels proberen of ‘passen’ is niet gangbaar, dus blijft het in veel gevallen giswerk om het juiste zadel aan te schaffen. Specialisten die kunnen helpen zijn er wel, maar niet in grote getalen.
Dat probleem wil het Tsjechische Posedla oplossen, door op maat gemaakte zadels aan te bieden. Door het giswerk uit te sluiten maar zadels te ontwikkelen die precies aansluiten op de gebruiker, wil Posedla ervoor zorgen dat zadelpijn een probleem van het verleden gaat worden. Daarom starten Jiri Duzar en Martin Ripa in 2020 hun zoektocht naar de beste methode om gepersonaliseerde zadels te ontwikkelen.
Ik hoor voor het eerst van het innovatieve project, als ik Jiri in 2021 leer kennen op de fiets. Het product is dan nog volop in ontwikkeling, maar de eerste samples rollen al van de band en beetje bij beetje komt de Joyseat tot leven. Het concept klinkt dan al behoorlijk vooruitstrevend, maar is nog verre van afgerond.
Als Jiri me nog eens anderhalf jaar later bericht of ik het dan officieel gelanceerde product wil proberen, hoef ik niet lang na te denken en is mijn antwoord een volmondig ja. Op papier kan massaproductie van gepersonaliseerde zadels namelijk een kleine revolutie voor de zadelindustrie betekenen én een oplossing zijn voor een hoop wielrenners met zadelpijn.
Smiling Butt Kit
Maar, hoe komt zo’n gepersonaliseerd zadel tot stand? Daarvoor hoef je gelukkig niet naar Tsjechië af te reizen voor allerhande metingen. Het kan – nagenoeg letterlijk – vanuit je zetel thuis. Het bestelproces – en het vergaren van de juiste parameters voor de productie – bestaat uit twee delen.
Dat begint op de website van Posedla, waar je een zadel kunt bestellen. Hierna moet je een tiental vragen invullen die mede bepalen hoe je zadel eruit komt te zien. Deze vragen gaan over gewicht, rijstijl, het type fiets dat je veelal gebruikt, flexibiliteit, of het een e-bike is, hoe lang je ritten gemiddeld zijn, hoeveel kilometers je per jaar fietst, je gender, je leeftijd, je gewicht en je lengte.
Naast al deze gegevens kun je tijdens dit deel van het bestelproces tevens je zadel op twee manieren verder personaliseren: met een kleurtje op de achterzijde van het zadel en met een opdruk van twaalf tekens aan de binnenzijde van het zadel.
Deel twee van het bestelproces krijg je thuisgestuurd, in de vorm van de Smiling Butt Kit. Ja, dat lees je goed. De Smiling Butt Kit is een soort schuimlaag, waarmee je vanuit huis een afdruk kunt maken van je zitvlak, waardoor Posedla de ideale vorm voor je zadel kan bepalen.
Een afdruk van je zitvlak maken is enorm simpel: je moet letterlijk óp de Smiling Butt Kit gaan zitten om in de schuimlaag een afdruk van je zitbotjes en zitvlak achter te laten. Door hier vervolgens een achttal foto’s van op te sturen naar Posedla, kunnen ze de afstand tussen je zitbotjes berekenen en andere parameters bepalen om het zadel compleet naar jouw zitvlak te maken.
En die Smiling Butt Kit? Die mag je houden, kun je mooi een afdruk van je eigen bilstreek aan de muur hangen.
3D printen
Met alle data verzameld, gaat Posedla vervolgens aan de slag met de productie van het zadel. Aan de hand van de foto’s van je zitvlak-afdruk bepalen ze de afstand tussen je zitbotjes, wat vervolgens weer de vorm van het zadel bepaalt.
Het zadel bestaat uit een basis van carbon; zowel de rails als de schaal (onderzijde) van het zadel. De rails zijn bij alle zadels hetzelfde, maar de schaal van het zadel wordt geselecteerd aan de hand van de input die jij levert. Hoe dan ook is het een stijve, carbon schaal, maar Posedla selecteert dus een schaal die bij jouw rijstijl past.
Het grootste kunstje van Posedla, zit in de bovenzijde van het zadel. De padding van het zadel wordt namelijk compleet op maat van jouw zitvlak 3D-geprint. Dat 3D printen doet Posedla niet omdat het hip klinkt, zo stellen ze, maar omdat dit toestaat om de verschillende zadels echt te personaliseren.
De padding van het zadel wordt gemaakt van thermoplastisch polyurethaan (TPU), wat bekend staat als een materiaal wat slijtvastheid met hoge veerkracht combineert. De bovenzijde van het zadel is voorzien van een coating die extra grip biedt, zodat je niet over het zadel glijdt.
De Joyseat is opgedeeld in meerdere zones, met verschillende stijfheden op verschillende plekken. De voorzijde is de zachtste zone, zodat er geen druk op je zachte weefsel ontstaat. De stijfste zone is het gebied rond je zitbotjes, waar het zadel dus de meeste ondersteuning biedt. De verschillende zones lopen geleidelijk in elkaar over, wat volgens Posedla ook het comfort ten goede komt.
Alle Joyseat’s zijn voorzien van een opening in het midden van het zadel, een no pressure zone, zoals Posedla het zelf noemt. Dat moet zorgen voor drukverlichting op plekken waar zenuwen en bloedvaten lopen.
Al met al komt het geheel uit op een zadel wat tussen de 170 en 210 gram weegt, met een lengte van 262 millimeter. De breedte varieert van 136 tot 162 millimeter, afhankelijk van de breedte van je zitbotjes.
Als gegoten
Minder dan zes weken nadat ik de Posedla heb besteld, wordt het gepersonaliseerde zadel bezorgd; best vlot gezien de aard van het product. De eerste indruk van het zadel is gelijk goed: de Joyseat ziet er met de 3D geprinte bovenzijde mooi uit, terwijl de padding ook comfortabel aanvoelt en het zadel erg licht is.
Belangrijk voor het monteren van het zadel, is dat je de juiste zadelklem op je fiets hebt zitten. De carbon rails zijn – zoals nagenoeg alle carbon zadelrails – ovaalvormig, met afmetingen van 9 bij 7 millimeter. Iets om rekening mee te houden als je overgaat van aluminium zadelrails, die overwegend rond zijn en zodoende een andere bevestiging vereisen.
Ook de eerste indruk van het zadel op de fiets is erg goed. Zodra ik voor het eerst ga zitten, valt op hoe stevig het zadel is. In een ‘gewone’ houding, met de handen bovenop het stuur, lijkt het zadel nagenoeg perfect aan te sluiten op mijn zitbotten. Het zadel voelt hard aan, maar geen seconde oncomfortabel. Het tegenovergestelde juist; ik zit voor mijn gevoel heel strak op de Joyseat.
De eerste kilometers let ik nog heel erg op mijn houding en het gevoel wat dat oplevert, maar na amper een kwartier vergeet ik eigenlijk dat ik een zadel aan het testen ben. Dat klinkt wellicht vreemd, maar is mijns inziens het grootste compliment dat je een zadel kan geven: ik zit dusdanig goed op het zadel, dat ik er geen seconde meer mee bezig ben. Het zit echt als gegoten.
Ook in de verscheidene ritten die volgen, blijft dat gevoel overheersen. Dat is niet alleen zo als ik ontspannen aan het fietsen ben, maar ook tijdens pittige inspanningen waar ik wat meer moet werken en ook wat meer over het zadel beweeg. De coating die moet zorgen voor extra grip doet dat ook echt, dus ook dan blijf ik in de juiste positie op het zadel zitten.
Persoonlijk houd ik er af en toe wel van een aerodynamische positie aan te nemen om te fiets om even goed door de wind te snijden. Ook in zo’n houding – wat meer naar voren geschoven op het zadel en het bekken voorover gekanteld – zit het zadel aangenaam. Het is merkbaar dat de voorzijde van het zadel iets zachter is, terwijl het nog steeds goed aansluit op mijn zitbotjes.
De stijfheid van het zadel voelt ook meer dan goed aan. De padding biedt op de momenten dat het nodig is enige demping, maar verder is merkbaar dat het zadel niet onnodig meegeeft tijdens de trapbeweging. De stijve onderzijde zorgt gevoelsmatig dus voor goede krachtoverdracht.
Posedla’s Joyseat kan gerust een kleine revolutie genoemd worden. Velen zullen toe kunnen met een ‘standaard’ zadel, maar voor veel wielrenners met klachten aan het zitvlak kan de Joyseat een uitstekende oplossing bieden om die klachten tegen te gaan. Daarvoor moet je wel diep in de buidel tasten, want op dit moment kost een Joyseat €490,-.
Echter, daar krijg je niet alleen een zadel voor wat compleet naar jouw zitvlak is gemodelleerd, maar ook een zadel wat is ontwikkeld met hoogwaardige materialen en van hoogwaardige kwaliteit is. Een must is de Joyseat absoluut niet – zeker gezien de prijs – maar als bijzondere gadget of zelfs een oplossing tegen kwetsuren aan het zitvlak is het toch een heel fraai product.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.