Alles wat je moet weten over Roompot-Charles in zeven vragen
foto: Orange Pictures / Sportfoto.nl
donderdag 29 november 2018 om 14:24

Alles wat je moet weten over Roompot-Charles in zeven vragen

Deze middag werd in Roompot De Banjaard in het Zeeuwse Kamperland Roompot-Charles voorgesteld. Aan de hand van zeven vragen proberen we je uit te leggen hoe het team in elkaar zit en wat de ambities zijn.

1. Is Roompot-Charles een fusie tussen Roompot-Nederlandse Loterij en Veranda’s Willems-Crelan?
“Nee”, vertelt algemeen directeur Michael Zijlaard. “Oorspronkelijk was het onze intentie dat Orange Cycling, de entiteit waaronder Roompot-Nederlandse Loterij valt, zou overgaan in Sniper Cycling. Met als doel de kern rond Wout van Aert te versterken met de beste krachten vanuit Roompot-Nederlandse Loterij en Veranda’s Willems-Crelan. Na de contractverbreking van Van Aert zijn de zaken echter omgekeerd. Nu is het Sniper dat opgeslurpt is door Orange Cycling. Wel worden alle nog bestaande contracten gerespecteerd, al heeft elke renner, personeelslid en sponsor een nieuwe overeenkomst ondertekend bij Orange Cycling.”

2. Wie heeft de touwtjes in handen?
Michael Zijlaard is algemeen directeur. Samen met Nick Nuyens heeft hij ook de dagelijkse leiding over het team. Nuyens focust op België en behartigt vooral de belangen van co-sponsor Charles. Ook het crossgedeelte valt onder zijn bevoegdheid. Ploegleiders zijn Jean-Paul van Poppel, Erik Breukink en Michael Boogerd. De service course is wel in België, in Mechelen, waar dit jaar ook de service course van Veranda’s-Willems Crelan zich bevindt.

3. Rijdt Lars Boom in het veld met dezelfde outfit en fiets als op de weg?
Nee. Het veldritgedeelte heet trouwens niet Roompot-Charles, maar Charles. Roompot zal wel op het shirt staan, maar een stuk minder prominent. Momenteel zijn Lars Boom en Maud Kaptheijns (Stan Godrie is einde contract op 31 december) de enige crossers. Al zou Nuyens daar graag nog een extra veldrijder aan toevoegen. Concreet betekent dit dat Boom in zijn crossen tot het eind van het veldritseizoen (wellicht een vijftal en niét voor 1 januari) dus niet op een Factor-, maar op een Stevens-fiets rijdt.

4. Blijft Sniper Cycling bestaan?
Ja. Vooral omdat Michael Zijlaard – en Orange Cycling – zich niet wil bemoeien met de rechtszaak tussen Sniper Cycling en Wout van Aert. “Ik wil daar ook geen oordeel over vellen”, aldus Zijlaard. “Ik heb in september wel met Van Aert gesproken, maar na drie en een halve minuut was reeds duidelijk dat het geen zin had om verder te praten. Al benadrukte Van Aert wel dat zijn keuze tot contractverbreking niets met Roompot te maken had, wel door wat fout was gelopen met Nuyens. Daar kan en wil ik niet in tussenkomen.”

5. Nuyens heeft – zacht uitgedrukt – een moeilijk parcours achter de rug. Schrikt dat Zijlaard niet af?
“Wees gerust. We zijn niet over één nacht ijs gegaan”, aldus Zijlaard. “Ik verbleef drie dagen in Mechelen en daar heeft Nick open kaart gespeeld. De boekhouding is tiptop in orde, de betalingen naar het personeel zijn netjes uitgevoerd, de service course was in orde, noem maar op. Geloof me, had ik daar twijfels over gehad, stond ik hier nu niet. Oké, dat conflict met Van Aert is vervelend en heeft de uitbouw vertraagd (zo is pas deze week het contract met fietsleverancier Factor in orde, red), maar ik zag geen enkele reden om de samenwerking een halt toe te roepen.”

6. Wat zijn de ambities van het team?
Zijlaard en Nuyens in koor: “Beide teams hebben het handelsmerk dat ze attractief koersen. Die identiteit willen we in ere houden. Wel nieuw: door de hervormingen van de UCI worden de punten bijzonder belangrijk. Vanaf 2020 krijgen de twee beste ProContinentale teams (zullen in 2020 ProTeams genoemd worden, red) in de Europe Tour immers sowieso startrecht in belangrijke wedstrijden en grote rondes. Nu moeten we af en toe opboksen tegen de willekeur van de organisatoren, die andere belangen hebben. Denk maar aan het aantal Franse of Italiaanse ProContinentale teams dat startrecht wil in de Tour of de Giro. Punten pakken wordt dus een belangrijk doel.”

Los daarvan is er ook dit jaar al de droom om in een grote ronde van start te gaan. Zijlaard: “Voor ons zou dat een beloning zijn voor het harde werk dat we de voorbije jaren geleverd hebben. We leveren strijd, we winnen af en toe, we brachten jongeren naar een hoger niveau. Lars Boom kennen ze ook. Die won al een rit in de Tour. Ik denk dat we er klaar voor zijn.” En uiteraard hoopt Zijlaard op zoveel mogelijk wildcards in het klassieke voorjaar.”

Roompot-Charles heeft op dit moment alvast de wedstrijden van de Trofeo Mallorca, de Tour of Oman en de Ruta del Sol op zijn programma staan als voorbereiding op de klassiekers.

7. Hoe lang lopen de contracten met renners, personeel en sponsors?
Eén jaar. En dat geldt voor alle partijen: renners, personeel én sponsors. “Roompot is aan zijn vijfde jaar toe”, vertelt Zijlaard. “Maar ook Roompot wil nu eerst zien: wat brengt dit verhaal? Tezelfdertijd is er wel de intentie en het enthousiasme om langer met elkaar door te gaan. Dat er slechts een overeenkomst voor één jaar is, betekent wel dat we opnieuw snel om de tafel zullen moeten gaan zitten.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.