Cian Uijtdebroeks droomt van witte trui in Giro: “Maar laten we eerst top-10 proberen”
foto: Cor Vos
vrijdag 3 mei 2024 om 19:00

Cian Uijtdebroeks droomt van witte trui in Giro: “Maar laten we eerst top-10 proberen”

Interview Visma | Lease a Bike gaat in de komende Giro d’Italia met name voor ritzeges met sprinter Olav Kooij. Ook andere renners krijgen kansen in de wat zwaardere etappes. Eén renner krijgt een andere taak en dat is klassementsman Cian Uijtdebroeks. “Ik ga vooral conservatief rijden, zo weinig mogelijk energie verspillen en dan kijken wat dat waard is op het einde”, vertelt hij op de persconferentie voorafgaand aan de Giro. WielerFlits was daarbij.

Uijtdebroeks begon zijn seizoen met een vijfde plaats in O Gran Camiño en eindigde vervolgens als zesde in Tirreno-Adriatico. Een prima begin bij Visma | Lease a Bike, maar in de Ronde van Catalonië ging het minder. De 21-jarige klimmer stapte op de slotdag ziek af. Inmiddels voelt hij zich echter weer fris en sterk, laat hij weten. “Na Catalonië ben ik opnieuw op gaan bouwen. Ik heb niet meer gekoerst, maar dat is de manier waarop ik het liefst naar een grote ronde toewerk. Zo heb ik het vorig jaar ook gedaan in aanloop naar de Vuelta.”

In die Vuelta – zijn eerste grote ronde – werd Uijtdebroeks knap achtste. Hoe is zijn niveau momenteel ten opzichte van toen? “Dat is altijd moeilijk te zeggen. Het is afwachten hoe fris je nog bent na drie weken, maar ik denk dat we qua voorbereiding al het mogelijke hebben gedaan om geode te zijn. Ik rijd voor een nieuw team en het is altijd de vraag hoe het lichaam reageert op een bepaalde aanpak. Dat moet je dan weer finetunen richting de toekomst. Maar ik voel me goed en kijk uit naar de Giro.”

Top-tien
Visma | Lease a Bike gaat in de Giro d’Italia met verschillende renners voor dagsucces, maar Uijtdebroeks zelf legt de focus op het klassement, vertelt hij. “Dat betekent dat ik iets anders ga rijden dan de andere jongens. Ik ga vooral conservatief rijden, zo weinig mogelijk energie verspillen en dan kijken wat dat waard is op het einde. Ik denk niet dat mijn doel om een klassement te rijden zal botsen met de ambities van de ploeg om ritten te pakken. In het verleden hebben veel ploegen dit ook al gecombineerd, dus ik zie geen groot probleem.”

Uijtdebroeks wil voor ‘het best mogelijke resultaat’ gaan in de Ronde van Italië. “Wat dat resultaat is, zullen we na drie weken wel zien. De witte trui? Je weet het nooit. Dat zou geweldig zijn, een droom. Ik zie Thymen Arensman als grootste favoriet voor het jongerenklassement. Maar laten we rustig beginnen en eerst een top-tienklassering proberen te behalen.”

Om zoveel mogelijk ritten te winnen, heeft Visma | Lease a Bike meerdere renners opgesteld die sprinter Olav Kooij kunnen ondersteunen. De Nederlandse ploeg beschikt in de Giro echter ook over krachten die Uijtdebroeks bergop bij kunnen staan. “Attila (Valter, red.) is hier, Robert (Gesink, red.) is hier. We hebben zeker jongens die er kunnen zijn, als dat nodig is. Ik zie daar geen groot probleem. En uiteindelijk is het ieder voor zich op de laatste beklimmingen. Dan is het gewoon zaak om zo lang mogelijk te volgen.”

Tijdritten
Het klassement in de komende Giro d’Italia zal ook deels gemaakt worden in de tijdritten. Uijtdebroeks heeft hier in zijn eerste maanden bij Visma | Lease a Bike hard aan gewerkt, maar het blijft zijn zwakke punt. “De tijdritten zullen zeer belangrijk zijn deze Giro. Voor mij is dit een proces. Je kan niet in drie of vier maanden een heel goede tijdrijder worden. Het zal één, twee jaar kosten om me perfect op die fiets te krijgen.”

“We hebben de voorbije maanden al hard gewerkt aan de fietspositie en de flexibiliteit van het lichaam. Ik heb veel getraind op de tijdritfiets, met intervallen in die houding. Tot nog toe hebben we goed werk geleverd. Ik hoop dat ik al een stap heb gemaakt ten opzichte van vorig jaar, maar er is nog een lange weg te gaan. Daarom is het ook mooi om twee langere tijdritten te hebben om te zien waar we staan en te kijken wat nog beter moet. Want zonder competitie heb je niet veel data. Dit zal heel interessant worden.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.