Tour 2018: Wanty-Groupe Gobert en Direct Energie met schijfremmen in ploegentijdrit
foto: WielerFlits / Maxim Horssels
maandag 9 juli 2018 om 10:40

Tour 2018: Wanty-Groupe Gobert en Direct Energie met schijfremmen in ploegentijdrit

Wanty-Groupe Gobert en Direct Energie zullen vandaag tijdens de ploegentijdrit gaan rijden met fietsen voorzien van schijfremmen. Dit weet WielerFlits vanuit startplaats Cholet te melden.

Direct Energie rolt om 15:55 als eerste ploeg van het podium. Wanty-Groupe Gobert begint om 16:45 aan de race tegen de klok. Beide ploegen hebben alleen tijdritfietsen met schrijfremmen. De wegfietsen zijn voorzien van de traditionele velgremmen.

De UCI heeft per 1 juli het gebruik van schijfremmen toegestaan. “Na bijna drie jaar van testen en met toestemming van diverse stakeholders – teams, renners, mechaniekers, fans, commissarissen en de fietsindustrie – is de beslissing genomen om schijfremmen op de weg en in het BMX’en toe te staan vanaf 1 juli”, luidde het statement van de internationale wielerbond.

RIDE Magazine
16 Reacties
Sorteer op:
9 juli 2018 10:43
Toch nog steeds minder aero schijfremmen?
9 juli 2018 10:44
Da's natuurlijk wel een enorm voordeel in een TTT.
9 juli 2018 10:46
vooral niet remmen in een TTT, lijkt mij :)
9 juli 2018 11:04
Schijfremmen zijn meer aero. Hydraulische leidingen (en elektrische bedrading) kunnen beter weggewerkt worden dan mechanische kabels.

Wel raar dat dit nieuws is eigenlijk. De eerste 2 etappes zijn op discs gewonnen, en dat was geen nieuws denk ik?
9 juli 2018 11:22
Bedrading op dit niveau is ook grotendeels weggestopt. Schijfremmen zijn echter we zwaarden dan velgremmen, die tegenwoordig ook hydraulisch zijn.
9 juli 2018 11:25
Ik dacht dat Chavanel gisteren met schijremmen reed.
9 juli 2018 11:33
@die is...
Dat gewicht wordt gecompenseerd in de rest van de fiets, totaalgewicht moet net op 6,8kg (geloof ik) zijn. Ze kunnen al veel lichtere fietsen bouwen maar mag niet in de race.
9 juli 2018 11:40
Een tt fiets weegt over het algemeen een stukje meer dan het minimale gewicht, alleen het frame zelf is al zwaarder dan komen er nog hoge/dichte wielen bij dus je zit al gauw richting de 8 kg. Dan gaat het aerodynamische voordeel door het kunnen wegwerken van hydrolische kabels veel zwaarder wegen dan die 100gr die je met klassieke velgremmen bespaard.
9 juli 2018 11:57
@trickstuff....
schijfremmen meer aero ?
Hoe kom je daarbij ? Velgremmen bij een TT-fiets zijn b.v. bij Trek fraai -in- de zijkanten van de vorkscheden weggewerkt en geven veel minder luchtweerstand dan die schijfremmen. En zoals er al meer forumleden aangeven, op een TT-fiets moet je niet remmen.
9 juli 2018 12:01
Als enkel die 2 ploegen er in tijdrit mee rijden is dat omdat hun materiaal sponsor dat bepaalt. En grotere teams zelf kunnen bepalen
9 juli 2018 12:20
De wielen rollen soepeler dan wielen waar een remrand in verwerkt zit heb ik me laten vertellen.
9 juli 2018 13:08
okay, dus als ik de discussie hier lees, maakt het voor ons amateurs dus geen reet uit of je met schijf of blokjes remt..... Op zich fijn om te weten, gaat mij weer centen schelen deze winter. Bedankt!
9 juli 2018 13:19
Lijkt mij in de TTT juist vooral een voordeel dat je zeker weet dat alle 8 renners precies even hard kunnen remmen. Wat bij velgremmen door een best groot aantal variabelen lang niet zeker is.
9 juli 2018 13:51
@west+1. Plus dat het gebrek aan lever-pull van je remhendel bij een doorsnee TT-stuur gecompenseerd wordt door schijfremmen te gebruiken.
9 juli 2018 16:08
Wegfietsen (van Chavanel iig) zijn toch ook voorzien van schijfremmen?
9 juli 2018 22:26
In verhouding gingen de 2 schijfremploegen niet echt snel gelet op de uitslag.... daaag marketing-truc.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.