Rechtbank Oost-Vlaanderen wil renners die door rood reden in Ronde van Vlaanderen voor politierechter
foto: Fotopersburo Cor Vos
zondag 5 april 2026 om 15:17

Rechtbank Oost-Vlaanderen wil renners die door rood reden in Ronde van Vlaanderen voor politierechter

De renners die tijdens de Ronde van Vlaanderen 2026 door rood reden bij de gesloten spoorwegovergang kunnen mogelijk gestraft worden door de rechtbank Oost-Vlaanderen. Volgens Sporza wil het parket de renners identificeren en voor de politierechter brengen.

Het opvallende moment met de treinovergang gebeurde in de eerste koersuren van de Ronde van Vlaanderen. Net op het moment dat het peloton de spoorweg passeerde, gingen de spoorbomen naar beneden. Een deel van het peloton kon doorrijden, maar veel renners moesten voet aan de grond zetten. Het incident vond plaats op ongeveer 212 kilometer van de finish.

De eerste groep met daarin onder meer wereldkampioen Tadej Pogacar en olympisch Remco Evenepoel kreeg vervolgens het sein van de wedstrijdjury om vaart te minderen, om zo het tweede peloton – met onder meer Mathieu van der Poel en Wout van Aert – de kans te geven om terug te komen. Het UCI-reglement schrijft in een dergelijke situatie voor dat de twee pelotons weer samen moeten komen.

Volgens de UCI moeten de renners die de gesloten overweg negeerden en verder reden, uit koers worden genomen. “De beslissing moet genomen worden door de juryvoorzitter in samenspraak met de VAR die de beelden kan bekijken. De enig mogelijke nuance is of het rode licht al brandde op het moment dat ze de passeerden. Waar het gebeurt en wie er door rijdt, is van geen enkel belang”, schreef Het Nieuwsblad op uit monde van iemand van de UCI.

De wedstrijdjury besloot uiteindelijk niet in te grijpen, maar mogelijk komt er via het parket van Oost-Vlaanderen toch een staartje aan deze zaak.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.