Amstel Gold Race zoekt nieuwe kuitenbijters om drukte in heuvelland te ontlasten
Foto: Raymond Kerckhoffs

Amstel Gold Race zoekt nieuwe kuitenbijters om drukte in heuvelland te ontlasten

Fietstoerisme De drukte in het heuvelland begint een steeds delicater onderwerp te worden, waarvan de fietsers als de kop van jut fungeren. De Amstel Gold Race onderneemt een eerste initiatief om fietsers ook andere zijdes van Zuid-Limburg te laten zien. Aan de Maas in Urmond met voor de deur een ‘kleine’ kuitenbijter presenteerde de Amstel Gold Race de veranderingen in de lussen die 365 dagen per jaar gefietst kunnen worden.

De schoonheid van het Zuid-Limburgse landschap in de Grensmaasvallei en gemeenten als Meerssen, Stein, Beek en Sittard-Geleen komt in de nieuw opgezette lus 1 aan bod. Terwijl de nieuwe lus 4 door Beekdaelen, Sittard-Geleen, Brunssum, Landgraaf, Heerlen, Kerkrade, Simpelveld en Voerendaal gaat.

Koersdirecteur en organisator Leo van Vliet van de Amstel Gold Race benadrukt dat ze met de provincie Limburg al meer dan een jaar bezig zijn om de druk een beetje van het heuvelland weg te halen. “We zoeken met de veranderingen en de nieuwe lus meer de regio langs de Maas, ten zuiden van Sittard, de gemeente Beekdaelen en Parkstad op.”

“Dat betekent fietsen door prachtige natuur, mooie stukken langs de oevers en uiterwaarden van de Maas maar ook tal van onbekendere Limburgse kuitenbijters. Want naar Zuid-Limburg komen nu eenmaal veel fietsers die toch eens een beetje willen klimmen. De opzet van het verhaal is dat wanneer je meer dagen naar Zuid-Limburg gaat, dit ook een mogelijkheid is om eens prachtige fietstocht te maken.”

Gedeputeerd Stephan Satijn van de Provincie Limburg spreekt over de koers van de toekomst. Er moet gezocht worden naar een goede balans met de omgeving, maar ook een goede balans door het jaar heen.

“Het fietstoerisme is voor Limburg heel belangrijk”, benadrukt Satijn. “Dit is zeker iets dat bewaakt moet worden. Niks is vanzelfsprekend. Onze maatschappij is in beweging. Iedereen vindt ergens iets van. Wij als provincie maken ons sterk voor het behoud van de grote fietsevenementen die zeker bewaard moeten blijven voor Limburg.”

Leo van Vliet, Marc van Rooij van Shimano en Roy Packbier van de Amstel Gold Race. Foto: Raymond Kerckhoffs

Satijn noemt de Amstel Gold Race een sterk merk waar de provincie en de deelnemende gemeenten veel profijt van hebben. “Niet alleen met het Amstel Gold Race-weekend met de toerversie en de klassieke wedstrijd, maar ook door het hele jaar heen. Deze routes, de vier lussen van de Amstel Gold Race, worden dan ook heel breed gedeeld. Door de VVV’s, de provincie en de gemeentes.”

Leo van Vliet kent de aantrekkingskracht van het heuvelland. Het gebied Camerig, Eys, Fromberg, Keutenberg en Cauberg zal bij de fietsers altijd enorm populair blijven.

Van Vliet: “Al kunnen we met deze nieuwe lussen 20% van de fietsers geregeld naar deze regio’s net buiten het heuvelland halen, dan zou dat al een verbetering zijn voor de drukte en de leefbaarheid in sommige gebieden. Al zal iedereen moeten begrijpen dat het heuvelland een toeristisch gebied is, waar ook veel mensen leven van de bestedingen van de fietsers.”

Satijn is het eens dat de fietsers een beetje het kind van de rekening van de algemene drukte in het heuvelland zijn geworden. De fietsers zijn onlangs nog eens extra in beeld gekomen doordat de gemeenteraad van Vaals de grote toertochten zoals Amstel Gold Race Toerversie en Limburgs Mooiste had willen verbieden. In Vaals werd de nadruk op de overlast gelegd. Uiteindelijk hebben zij het besluit teruggedraaid en zijn beide tochten de komende jaren gewoon welkom.

“Een verbod zou een besluit zijn geweest dat voor ons als provincie niet welgevallig zou zijn geweest”, benadrukt Satijn. “Dat hebben we ook aan de gemeente Vaals duidelijk gemaakt. Je ziet wel dat de drukte in het heuvelland een onderwerp is dat speelt en het gesprek hierover moeten wij zeker aangaan. Zeker ook omdat het fietstoerisme voor onze provincie heel belangrijk is.”

De afgelopen weken is duidelijk geworden dat je in de aanpak van de drukte in het heuvelland tussen de diverse gemeentes en de provincie één beleid moet hebben.

Overlast en spreiding
“Dat beleid ligt er sinds 2023 ook”, geeft Satijn aan. “De gemeente Vaals was voornemens dat beleid naast zich neer te leggen. Gelukkig is dat besluit niet genomen. Als die afspraken je niet bevallen, dan ga je daarover in gesprek. Dan stap je er niet zomaar eenzijdig uit. Het is echter af en toe lastig in een maatschappij die zich steeds meer roert om uit te leggen waarom die afspraken zijn gemaakt. In die afspraken gaat het ook over overlast en spreiding. Het is heel belangrijk dat op deze persconferentie vrijwel alle gemeentes, ook Vaals, aanwezig zijn. We zijn echt op de goede weg.”

Is het voorval in Vaals dan misschien goed geweest dat alle Zuid-Limburgse gemeenten nu begrijpen dat je in het beleid qua fietstoerisme en drukte in het heuvellandschap gezamenlijk moet optrekken?
Satijn: “Ik denk dat je hier gelijk in hebt.”

Of de veranderingen in de lussen van de Amstel Gold Race een voorbode zijn voor een verandering in het parcours van de WorldTour-klassieker durft Van Vliet niet te zeggen.

Van Vliet: “Ik weet niet hoe dit zich ontwikkelt. We hebben de laatste jaren grotendeels een vast parcours waar afspraken met de betreffende gemeenten zijn gemaakt. Als zij iets veranderen, zoals vluchtheuvels aanleggen, dan wordt dat vooraf bij ons gemeld. Vorig jaar zijn we met de mannenwedstrijd al wat noordelijker gegaan om niet in de knoop te komen met de vrouwenwedstrijd. En in het verleden zijn we vaak in Heerlen gestart waardoor we toen ook door de regio Parkstad kwamen.”

Om te reageren moet je ingelogd zijn.