INEOS Grenadiers reed Giro-tijdrit met opvallende innovatie
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
vrijdag 10 mei 2024 om 20:13

INEOS Grenadiers reed Giro-tijdrit met opvallende innovatie

Materiaalzone Al enkele jaren maakt Classified met hun Powershift naafversnelling furore als een bijzondere innovatie in de wielersport. Nu lijken ze ook in de profsport meer voet aan de grond te krijgen, want een aantal coureurs van INEOS Grenadiers maakten tijdens de individuele tijdrit in de Giro d’Italia gebruik van de Powershift-naaf.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
Tot voor kort waren Victor Campenaerts en een handjevol coureurs van UNO-X de enigen die gebruik hebben gemaakt van Classified Powershift in een profwedstrijd. Niet meer dus, want verschillende coureurs van INEOS Grenadiers werkten hun Giro-tijdrit af met een enkel voorblad en de naafversnelling van Classified.

Op beelden is te zien dat in ieder geval Filippo Ganna, Geraint Thomas en Tobias Foss gebruik maken van Powershift. Jhonatan Narvaez kiest dan weer voor een ’traditionele’ afmontage, met twee voorversnellingen en een voorderailleur.

Verschillende media melden dat er gebruik gemaakt zou zijn van 66- of zelfs 68-tands voorbladen. Dat zou ervoor zorgen dat de coureurs het vlakke deel van de tijdrit op hoge snelheden kunnen afwerken. Daarnaast levert het enig aerodynamisch en mechanisch voordeel op (door lagere mechanische weerstand) ten opzichte van kleinere tandwielen, terwijl ook de kans op problemen met de voorderailleur wordt weggenomen.

Van een dergelijk groot tandwiel naar een kleiner tandwiel schakelen is technisch gezien niet mogelijk met Shimano-derailleurs, dus vandaar dat INEOS Grenadiers voor het Classified Powershift systeem heeft gekozen. Powershift ‘verkleint’ in feite de voorversnelling met factor 0,7 (0,686 om exact te zijn). Hierdoor hadden de coureurs het voordeel van het grote tandwiel op het vlakke, maar ook een ruim versnellingsbereik voor de steile slotklim.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.