Lotto Dstny herziet bandenkeuze na tubeless-debacle
foto: Cor Vos
dinsdag 9 april 2024 om 10:39

Lotto Dstny herziet bandenkeuze na tubeless-debacle

Materiaalzone Lotto Dstny heeft na de kwestie rondom tubeless banden en hookless velgen hun bandenkeuze onder de loep genomen. De Belgische formatie heeft besloten enkel nog op 30 millimeter banden te rijden wanneer ze gebruik maken van hookless velgen van Zipp, uit veiligheidsoverwegingen.

Hookless velgen zijn een type velg, waarbij aan de binnenzijde geen ‘haak’ is waar de band in valt. Dit type velgen is iets lichter en wat makkelijker te produceren voor fabrikanten. De laatste tijd is er echter flink kritiek op, na meerdere valpartijen die mogelijk zouden zijn veroorzaakt door deze technologie.

Lotto Dstny stond ik het middelpunt van de aandacht, nadat een valpartij van Thomas de Gendt in de UAE Tour het balletje aan het rollen bracht. Voor de UCI was het zelfs reden een onderzoek naar tubeless wielen/banden en hookless velgen te openen. Voorlopig blijft nieuwe regelgeving van de UCI uit, maar Lotto Dstny heeft nu besloten het heft in eigen handen te nemen.

“Ik denk dat we goede communicatie hebben gehad met de UCI over deze wielen. We hebben erover gesproken en hebben wat aanpassingen in onze materiaalkeuzes gemaakt om de kans op loskomende banden te vermijden of op zijn minst te verminderen”, stelde een van de mechaniekers van de ploeg in gesprek met GCN.

Die aanpassing draait dus om de bandenkeuze in combinatie met hookless velgen. “De NSW 353 (wielen van Zipp, red) gaan we enkel nog met 30 millimeter brede banden gebruiken. Hierdoor is er op de interne velgbreedte van 25 millimeter nog 5 millimeter speling. Voorheen werd gesteld dat de velg bruikbaar was met 28 millimeter brede banden, maar nu hebben we uit voorzorg gekozen het enkel te gebruiken met 30 millimeter brede Vittoria Corsa Pro banden. Dat zou overige problemen moeten voorkomen.”

Als een velg hookless is, wordt de band geheel op de velg gehouden door frictie en druk van de band. De bredere band zorgt er met zijn vorm voor dat hij steviger op de velg zit en dus minder snel los kan komen. Hiernaast kan de ploeg ook met lagere bandenspanning gaan rijden, wat de retentie ook ten goede komt.

Ook maakt de ploeg gebruik van een zogenaamde tire liner; een soort schuimrubberen slang in de band, waardoor de gebruiker veiliger tot stilstand kan komen bij een lekke band. “Als iets wat betreft performance beter is, dan moeten we volgen. Maar iets wat wij doen, wat misschien niet iedere andere ploegen doet, is dat we een tire liner gebruiken. Ook al is dat misschien maar 5% of 10% veiliger, dan is dat toch een verbetering van 5-10% waar we voor gaan. Zelfs als het één watt rolweerstand kost, geven we om de veiligheid.”

De tire liner van Vittoria – foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Gelijktijdig wil de ploeg ook verder kijken dan deze oplossing. “We bespreken of het veilig is of niet, maar we moeten verder kijken. Wat te denken van tubeless in algemene zin. We gebruikten altijd tubes en dat was zeker het meest veilige, maar als de wielerindustrie evolueert, moeten wij meebewegen.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.